Kirjoittaja Aihe: 3008 - Webasto ja Energy Economy Mode Activated -ilmoitukset  (Luettu 1988 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Mahtaisiko täältä löytyä kohtalotovereita tai jopa joku joka tietäisi jonkinlaisen ratkaisun seuraavanlaiseen ongelmaan, johon ei ole kolmen vuoden (tai talven) selvittelyn jälkeenkään vielä löytynyt ratkaisua:

Auto on vm. 2017 3008 GT BlueHDi 180, jossa Webasto ja integroitu Defan akkulaturi, molemmat ns. tehdasasenteisia.

Heti ensimmäisestä talvesta alkaen em. kokoonpanon kanssa on ollut sellainen ongelma, että Webaston käyttäminen ennen lähtö aiheuttaa (lähes) joka kerta "Energy Economy Mode Activated" -ilmoituksen (EEMA) ja auton siirtymisen jonkinlaiseen virransäästötilaan, jossa esim. kuljettajan penkin sähkösäädöt eivät toimi ellei moottori ole käynnissä. Muutaman kerran on samassa yhteydessä käynyt niin, että auto ei ole startannut ensimmäisellä starttinapin painalluksella. Kerran tänä talvena näytöllä välähti myös EEMA-ilmoiutuksen jälkeen startatessa "Engine Fault Repair Needed", mutta se hävisi saman tien, eikä mitään vikavaloja jäänyt palamaan. Jonkinlainen mututuntuma on, että ensimmäisenä talvena ilmoituksia ei ehkä olisi tullut aivan niin säännöllisesti tai usein kuin viime ja tänä talvena.

Lämmityskauden alku, eli syksy ja alkutalvi, on sujunut aina ongelmitta ilman noita ilmoituksia, mutta jossain vaiheessa alkutalvea Webaston käyttäminen on nyt joka vuosi alkanut laukoa EEMA-ilmoituksia näytölle: Ensimmäisen heti kun avaan ovien lukituksen, sen jälkeen (kuljettajan) oven avaamisen yhteydessä ja vielä kolmannen kerran kun auton starttaa. Jos Webastoa ei ole käytetty ennen starttia niin EEMA-ilmoituksia ei ole ilmestynyt kertaakaan. Webasto pörisee yleensä 15-30 minuuttia ennen lähtöä. Sillä ei ole ollut vaikutusta, että lataako akkulaturi akkua samaan aikaan kun Webasto on käynnissä tai kun auto käynnistetään. Eikä myöskään sillä, onko Webasto päällä startatessa tai sammutettu vaikka muutamaa minuuttia aikaisemmin.

Autolla on edellisinä vuosina ajettu (talviaikaan) pääsääntöisesti päivittäin vain lyhyitä edestakaisia työmatkoja, pidempiä matkoja etenkin talviaikaan tulee harvemmin. Tänä talvena ajoja on tullut etätöiden ym. eristäytymisten vuoksi pääsääntöisesti vain yksi tai kaksi lyhyttä kauppareissua viikossa. Juuri noiden pääsääntöisesti lyhyiden ajojen takia Defan akkulaturia on kuitenkin käytetty (lämmityskaudella) säännöllisesti vähintään kerran viikossa, 1-2 vrk kerrallaan.

Kaiken muun selvittelyn ja tutkailun lisäksi autoon on vaihdettu ainakin uusi akku kahteen kertaan, mittaristonäyttö, BSI-yksikkö ja akkulaturi. Lisäksi sähköjärjestelmään tehtiin jokin muutos ja autoon on ajettu varmastikin kaikki mahdolliset päivitykset eri järjestelmiin. Ongelmaa on selvitelty merkkiliikkeen kautta nyt siis jo kolmatta talvea sekä maahantuojalta että tehtaalta / valmistajalta.

Ensimmäinen autossa ollut Defan akkulaturi osoittautui ilmeisesti vialliseksi ja latasi akkua turhan korkealla jännitteellä (17-18 V), nykyinen on ladannut huomattavasti maltillisemmilla jännitteillä (14-15 V). Välillä autossa kokeiltiin myös Calixin laturia, jonka latausjännite oli ilmeisesti hieman Defaa matalampi, mutta sillä ei ollut vaikutusta ilmoituksiin.
3008 GT BlueHDi 180 -17

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vähän jäi epäselväksi mikä tässä oli se ongelma, mutta vastaavalla tekniikalla varustetussa vm. 2017 308:ssa ja "tehdasasenteisessa" Webastossa toiminta on samanlaista. Economy mode lukee käytännössä aina taulussa Webaston käytön jälkeen, erityisesti jos ajosuoritteet ovat olleet lyhyitä ja pakkaset kovia. Myös ylläpitolaturin kanssa. Economy modehan ei ole vikatila.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Agm akku vioittuu tuollaisella latauksella yli 14.5V
Peugeot 3008 hybrid

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
No eipä ole asiat ihan hirveästi 3v aikana edenneet, -20 Berlingo ja aikalailla samat ongelmat :-\

Jokaisen webasto-lämmityksen jälkeen aikaisemmin jäi jakoavain ja moottorin vikavalo palamaan, sittemmin softapäivityksen jälkeen enää jää vain jakoavain. Seuraavalla startilla tuokin sitten kyllä jo häviää. Samaten Eco-ilmoitus on tässä viimeaikoina ollut varsin tuttu, kokeillaan kohta joskos viimeöinen akun lataus olisi auttanut. Tosin tuo oli melko vaatimaton pikkuakkujen ylläpitoon tarkoitettu 3.6A Ctek, vaan noutopisteessä jo odottelee 5A Benton jota vuorostaan kokeillaan mahd. ensiyönä jos Ctekistä ei nyt ollut apuja ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Näin talvella pakkaskeleillä latausjännite voi olla korkeampikin. Ylläpitolaturista voi kytkeä lumihiutalemoodin päälle, tai sitten asentaa laturin, jossa on lämpötilatunnistin akulle. Kesäisin lataukseen riittää tavanomainen 14,4 V.

Tuosta aloittajan ongelmasta tuli mieleen latausjohtojen kytkentä. Onko suoraan akussa ohi älyn, vai onko laturin miinus johto korin latauspisteessä?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

antsu

  • Vieras
Onkohan se latauksen älymoduuli pelissä mukana silloin kun autossa ei ole virtoja päällä?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Tuosta aloittajan ongelmasta tuli mieleen latausjohtojen kytkentä. Onko suoraan akussa ohi älyn, vai onko laturin miinus johto korin latauspisteessä?

Niin no meikäläisellähän tuonne akun minus-napaan ei edes yletä, vaan se on tuotu tuohon akun viereen erilliseen siniseen nastaansa juurikin laturia varten 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

EOY-508

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Saman ongelman kanssa olen tuon 5008:n kanssa taistellut. Koko seisonta-ajan kun on latauksessa niin toimii suht luotettavasti, mutta pari päivää kun auto seisoi ilman latausta niin eihän webasto jaksanut kuin käynnistyä, jonka jälkeen meni Eco-tilaan ja webasto pysähtyi. Kylmä akkuhan ei ota paljoa latausvirtaa vastaan niin olen tullut siihen tulokseen että on varmaan asennettava akkulämmitin. Tuo Polar heaterin version saisi suoraan tuohon Defaan kiinni niin pääsisi todennäköisesti näistä ongelmista eroon.

antsu

  • Vieras
Niin no meikäläisellähän tuonne akun minus-napaan ei edes yletä, vaan se on tuotu tuohon akun viereen erilliseen siniseen nastaansa juurikin laturia varten 8)

Ilmeisesti siis latauksen rajoitin on pelissä mukana kun on noin selvä ohjekin raaskittu liimata siihen.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Saman ongelman kanssa olen tuon 5008:n kanssa taistellut. Koko seisonta-ajan kun on latauksessa niin toimii suht luotettavasti, mutta pari päivää kun auto seisoi ilman latausta niin eihän webasto jaksanut kuin käynnistyä, jonka jälkeen meni Eco-tilaan ja webasto pysähtyi. Kylmä akkuhan ei ota paljoa latausvirtaa vastaan niin olen tullut siihen tulokseen että on varmaan asennettava akkulämmitin. Tuo Polar heaterin version saisi suoraan tuohon Defaan kiinni niin pääsisi todennäköisesti näistä ongelmista eroon.
Miten pitkään sillä autolla välipäivinä sitten ajetaan?
Mulla ei ole loppunut virta koskaan Webastoa käytettäessä. Ei edes Economy mode herjaa. Silti muussa käytössä, kuten musiikin kuuntelussa soitto loppuu muutaman minuutin sisällä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

EOY-508

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 3008 - Webasto ja Energy Economy Mode Activated -ilmoitukset
« Vastaus #10 : 19.02.2021, 18:11:58 »
Miten pitkään sillä autolla välipäivinä sitten ajetaan?
Mulla ei ole loppunut virta koskaan Webastoa käytettäessä. Ei edes Economy mode herjaa. Silti muussa käytössä, kuten musiikin kuuntelussa soitto loppuu muutaman minuutin sisällä.
Välillä enemmän ja välillä vähemmän, pääsääntöisesti ajallisesti ainakin sen verta kuin webasto on ollut päällä. Minkä kokonen akku tuossa Expertissä on, omassani ei ole kuin 70Ah:n akku.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 3008 - Webasto ja Energy Economy Mode Activated -ilmoitukset
« Vastaus #11 : 19.02.2021, 19:56:34 »
Aamupäivällä irroitin laturin ja illalla weba pöhisemään sen 15min. No koppihan oli jo selkeästi lämmin autoon astuttaessa ja tuo sitruunahan starttasi laakista, hehkuttamatta, ilman minkään sortin ecoiluja. Ja kaiken kukkuraksi edes jakoavain ei muistutellut itsestään = hommahan toimi nyt kuten kuuluukin :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 3008 - Webasto ja Energy Economy Mode Activated -ilmoitukset
« Vastaus #12 : 19.02.2021, 20:11:16 »
Välillä enemmän ja välillä vähemmän, pääsääntöisesti ajallisesti ainakin sen verta kuin webasto on ollut päällä. Minkä kokonen akku tuossa Expertissä on, omassani ei ole kuin 70Ah:n akku.
Vartan 70 Ah siinä on. Epäilen kuitenkin, että siinä on vikaa, koska S&S ei ole kertakaan aktivoitunut.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

lt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 3008 - Webasto ja Energy Economy Mode Activated -ilmoitukset
« Vastaus #13 : 21.02.2021, 11:47:00 »
Vähän jäi epäselväksi mikä tässä oli se ongelma, mutta vastaavalla tekniikalla varustetussa vm. 2017 308:ssa ja "tehdasasenteisessa" Webastossa toiminta on samanlaista. Economy mode lukee käytännössä aina taulussa Webaston käytön jälkeen, erityisesti jos ajosuoritteet ovat olleet lyhyitä ja pakkaset kovia. Myös ylläpitolaturin kanssa. Economy modehan ei ole vikatila.

Eivät nuo jatkuvat Energy Economy Mode Activated -ilmoitukset ihan täysin normaaliltaan toiminnalta vaikuta. Olettaisin, että myös maahantuoja on samaa mieltä, koska asiaa on selvitelty merkkiliikkeessä useita kymmeniä tunteja ja autoon on vaihdettu niiden takia useita eri komponentteja, jne. Jos ilmoitukset olisivat täysin normaaleja ja maahantuoja/valmistaja olisi niin perustellusti kertonut, eikä niihin liittyisi mitään muita ongelmia, niin kai ne sitten olisivat ihan "ok", mutta kun niiden yhteydessä on ilmennyt muutamia kertoja myös sitä ettei auto starttaa ensimmäisellä Start-napin painalluksella, eikä niitä ole kaikesta selvittelystä huolimatta saatu poistumaan, niin hieman aina mietityttää, että mitäköhän seuraavaksi…
3008 GT BlueHDi 180 -17

lt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 3008 - Webasto ja Energy Economy Mode Activated -ilmoitukset
« Vastaus #14 : 21.02.2021, 11:49:42 »
Agm akku vioittuu tuollaisella latauksella yli 14.5V

Defan tuotetietojen mukaan laturi sopii myös AGM-akuille. Mainitsemani 14-15 voltin latausjännite on Webaston hallintasovelluksen näyttämien lukemien pohjalta heitetty arvio. Se näyttää jotakuinkin vastaavia lukemia myös kun auton oma laturi lataa akkua.
3008 GT BlueHDi 180 -17