Mahtaisiko täältä löytyä kohtalotovereita tai jopa joku joka tietäisi jonkinlaisen ratkaisun seuraavanlaiseen ongelmaan, johon ei ole kolmen vuoden (tai talven) selvittelyn jälkeenkään vielä löytynyt ratkaisua:
Auto on vm. 2017 3008 GT BlueHDi 180, jossa Webasto ja integroitu Defan akkulaturi, molemmat ns. tehdasasenteisia.
Heti ensimmäisestä talvesta alkaen em. kokoonpanon kanssa on ollut sellainen ongelma, että Webaston käyttäminen ennen lähtö aiheuttaa (lähes) joka kerta "Energy Economy Mode Activated" -ilmoituksen (EEMA) ja auton siirtymisen jonkinlaiseen virransäästötilaan, jossa esim. kuljettajan penkin sähkösäädöt eivät toimi ellei moottori ole käynnissä. Muutaman kerran on samassa yhteydessä käynyt niin, että auto ei ole startannut ensimmäisellä starttinapin painalluksella. Kerran tänä talvena näytöllä välähti myös EEMA-ilmoiutuksen jälkeen startatessa "Engine Fault Repair Needed", mutta se hävisi saman tien, eikä mitään vikavaloja jäänyt palamaan. Jonkinlainen mututuntuma on, että ensimmäisenä talvena ilmoituksia ei ehkä olisi tullut aivan niin säännöllisesti tai usein kuin viime ja tänä talvena.
Lämmityskauden alku, eli syksy ja alkutalvi, on sujunut aina ongelmitta ilman noita ilmoituksia, mutta jossain vaiheessa alkutalvea Webaston käyttäminen on nyt joka vuosi alkanut laukoa EEMA-ilmoituksia näytölle: Ensimmäisen heti kun avaan ovien lukituksen, sen jälkeen (kuljettajan) oven avaamisen yhteydessä ja vielä kolmannen kerran kun auton starttaa. Jos Webastoa ei ole käytetty ennen starttia niin EEMA-ilmoituksia ei ole ilmestynyt kertaakaan. Webasto pörisee yleensä 15-30 minuuttia ennen lähtöä. Sillä ei ole ollut vaikutusta, että lataako akkulaturi akkua samaan aikaan kun Webasto on käynnissä tai kun auto käynnistetään. Eikä myöskään sillä, onko Webasto päällä startatessa tai sammutettu vaikka muutamaa minuuttia aikaisemmin.
Autolla on edellisinä vuosina ajettu (talviaikaan) pääsääntöisesti päivittäin vain lyhyitä edestakaisia työmatkoja, pidempiä matkoja etenkin talviaikaan tulee harvemmin. Tänä talvena ajoja on tullut etätöiden ym. eristäytymisten vuoksi pääsääntöisesti vain yksi tai kaksi lyhyttä kauppareissua viikossa. Juuri noiden pääsääntöisesti lyhyiden ajojen takia Defan akkulaturia on kuitenkin käytetty (lämmityskaudella) säännöllisesti vähintään kerran viikossa, 1-2 vrk kerrallaan.
Kaiken muun selvittelyn ja tutkailun lisäksi autoon on vaihdettu ainakin uusi akku kahteen kertaan, mittaristonäyttö, BSI-yksikkö ja akkulaturi. Lisäksi sähköjärjestelmään tehtiin jokin muutos ja autoon on ajettu varmastikin kaikki mahdolliset päivitykset eri järjestelmiin. Ongelmaa on selvitelty merkkiliikkeen kautta nyt siis jo kolmatta talvea sekä maahantuojalta että tehtaalta / valmistajalta.
Ensimmäinen autossa ollut Defan akkulaturi osoittautui ilmeisesti vialliseksi ja latasi akkua turhan korkealla jännitteellä (17-18 V), nykyinen on ladannut huomattavasti maltillisemmilla jännitteillä (14-15 V). Välillä autossa kokeiltiin myös Calixin laturia, jonka latausjännite oli ilmeisesti hieman Defaa matalampi, mutta sillä ei ollut vaikutusta ilmoituksiin.