Kirjoittaja Aihe: 407 - Äänentoiston edullista parantelua  (Luettu 75401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jv.

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #165 : 16.09.2014, 08:32:24 »
Pitääpä tuo vielä tarkistaa. Muistaakseni kyllä kokeilin sekä auton ollessa sammutettuna ja käynnissä.

Larsanjus

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #166 : 15.12.2014, 20:32:33 »
Auto: 2004 407 SW 2,2.

Soittimena originaali RD4. Onko kellään tietoa, tai jotain kuvaa josta voisi selvittää, tuleeko takakonttiin jostain syystä kaiutin/linjatasoista signaalia radiolta? Autossa ei oo mitään erillistä musiikkivempainta tehtaan jäljiltä, mutta olisi helppo sujauttaa tuollainen irtonainen aktiivisubbari takakonttiin jos sille saisi signaalin jostain valmiista johtosarjasta.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #167 : 14.01.2015, 12:25:55 »
Auto: 2007 407 2,2 HDi 170 Sport (JBL-hifi/RD4).

Sipaisin autoon joutilaana olleen rneg -naviradion ja ison näytön. Kaikki muu pelaa jo hienosti ja on saanut koodattua, mutta onko kellään tietoa tuosta RNEG:stä, miten mä saan tuon JBL:n vahvistimen heräämään siihen? Testerillä on aktivoitu mielestäni kaikki tarpeellinen, mutta mykkänä on. Telematiikan ohjaimelta siis on laitettu audiovahvistin-Läsnä-Perusvahvistin (vaihtoehtona on poissa tai Multipleksattu, joka käsittääkseni tuo JBL ei ole)

Mistä muualta pitää vielä tehdä ja mitä? Radio antaa vikakoodiksi vain "kalibrointitiedostoa ei ole ladattu", se liittynee tuohon Onlinepäivitykseen, jota siis ei ole tehty. KO radio on ollut kiinni 407:ssa jo aiemminkin toimien hyvin, sitä en tiedä, oliko siinä JBL systeemiä. Ja kyllä, VIN-koodi on ajettu oikein laitteeseen.  :) Tuo RNEG on peräisin ilmeisesti 308:sta, eli 1-din kokoisella etupaneelilla.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #168 : 14.01.2015, 23:02:50 »
Itse itselleni vastaten ja muille vastaisuuden varalle:
RNEGissä FAKRA -liittimen pin.11, joka on RD4:ssa aktiiviantennin virransyöttö ja näköjään JBL:n vahvistinyksikön heräte, on noissa Naviradioissa "moottoroidun näytön käännön ohjaussignaali".
Eli asia kunnossa.

jv.

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #169 : 11.03.2015, 23:40:20 »
Tässä ketjussa on varmaan jo aiemminkin puhuttu soittimen vaihdosta alkuperäisen tilalle, mutta en nyt pikaisella etsimisellä löytänyt kysymykseeni vastausta. Ajatuksena on ollut asentaa edellisestä autosta jäänyt Alpinen CDE-123R soitin sekä hankkia siihen adapteri APF-C101PSA, jolloin alkuperäisen rattikaukosäätimen ja peruutustutkan saa toiminaan. Osaako kukaan kertoa tarvitseeko vielä jonkunlaisen adapterin, jotta auton ajotietokoneeseen pääsee soittimen vaihdon jälkeen käsiksi vai millä tavalla tuo hoituu?

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #170 : 21.03.2015, 18:56:34 »
2007-malliseen farmiin asensin RD4:n tilalle Alpinen 137BTi:n käyttämällä Connects2:n johtosarjaa mallia CTSPG013 sekä tuohon johtosarjaan kuuluvaa CTALPINELEAD-kaukosäätimenpiuhaa: http://www.autoviihde.com/ctspg013-5143.html

Tuolla toimii sekä peruutustutka, rattinappulat, himmennys sekä nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus.
Ainoa huono puoli tuossa setissä oli johtosarjan melko julma koko, tunnin verran ähelsin piuhoja eri asentoon jotta sain soittimen mahtumaan paikoilleen..

jv.

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #171 : 22.03.2015, 14:55:08 »
Tuohon Connects2:n sarjaan olen itsekin näillä näkymin päätymässä - olisi paljon edullisempi kuin Alpinen vastaava. Tuollakaan ei ilmeisesti pysty vaihtamaan auton omassa näytössä näkyvää tietoa? Eli pysyvä näkymä on ilmastoinnin tila ja esim. kulutuksen saa näkyviin vai hetkellisesti viiksen päästä painamalla?

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #172 : 22.03.2015, 15:43:15 »
Jep, toimii juuri kuten mainitsit.

Miikka L

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #173 : 01.05.2015, 16:07:31 »
Moi onko 407 sw kontissa äänilähtöä vai vain takaovissa. Kajari paikat on kontissä näköjään.

jv.

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #174 : 16.06.2015, 22:33:26 »
407:ssa on kaksi antenniliitäntää fakra liittimillä (olisiko ollut valkoinen ja harmaa). Voiko vain toista käyttää adapterivahvistimen ja jälkiasenteisen radion kanssa ja kumpi tällöin tulee liittää? Onko vaikutusta vaikka toinen jää kytkemättä?

sakkeus31

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #175 : 19.06.2015, 14:33:26 »
Asentelin tuon aux- kaapelin 407 sw:n Mankkaan ja ilmeisesti pitää tuo boksin ohjaus aktivoida ohjelmistoon kun sellaista ei valikosta löydy. Onko ketään Loimaan alueella hereillä näin juhannuksena asentamaan ohjelmiston kuntoon jotta auxia sais käytettyä?

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #176 : 05.07.2015, 01:09:30 »
En hokannut mistään selkeätä tietoa jotta mistä voisi helpoimmin vetää vahvistimelle virtapiuhan tulipellistä läpi?
Jarrutehostimen takana on joku läpivienti mutta sinne ei omat kädet mahdu millään..

Onko muita paikkoja?

vilkku

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #177 : 12.08.2015, 09:59:40 »
Auto: 2006 407 Wagon 1,6 HDi 110 (9HZ, 80 kW, 109 hv).

Olen asentamassa musiikkivehkeitä Pösöön. RD4 -orkkissoitin saa jäädä paikalleen toistaiseksi. Tähän oli kiinnitettynä hanskalokeron taakse Sonyn pieni 4 -kanavainen vahvistin. Se lähti kiertoon. Nyt löytyi myös syy akun tyhjenemiseen viikon seisonnan jälkeen; laitteeseen tuli jatkuva virta. Vahvistimen liittimeen meni 22 ohutta johtoa! Tähän (in) tuli suojatttuna metallisukalla soittimelta ihan normi kaiutinjohdoista liitettynä 8 johdinta, joissa oli mittauksen mukaan 5,3V virta. Elikkä kulkeeko alkuperäissoittimen kaiutinkaapeleissa valmiiksi linjatasoista signaalia? Olisi jo hankittuna kaiutintasosta linjatasoiseksi muuntotarkoitusta varten Helix AAC -muunnin ja siitä saisi herätteen vahvistimillekin. En oikein tunne näitä CAN -väyläjuttuja hyvin, niin saako RD4:stä herätteen jostakin? Onko mahdollista ottaa soittimelle jatkuva virta akulta, jotta pystyy kuuntelemaan auto sammutettuna? Aikaisemmin se ei ollut mahdollista!


Muuta keskeneräisestä asennusprojektista:

Edullisuus on mielipideasia, mutta käytettyjä mielestäni edullisia laitteita löytyy. Mahdollisimman helpollakin pitää päästä ja asennukset eivät saa viedä tarpeellista tilaa eikä muutoksia juuri havaita päälle päin.

Tulipellin läpi on vedettynä mielestäni ohutta 35 neliömillin kaapelia, mutta kun pituutta on sen verran vähän, niin se saa riittää tällä kertaa. Pääsulake (100A) on 35cm akusta. Akun navat ovat pikakiinnitteiset ilman ruuveja, ja ei haluaisi vaihtaa niitä, joten inspiraatiota virtajohdon ja lisämaakaapelin kiinnittämiseen vielä tarvitaan.

Porasin tulipeltiin reiän hanskalokeron taakse. Läpivientiin suojaksi puutarhaletkua ja sikamassaa. Äänieristysmaton takana hanskalokeron peräosan kohdalla oli tulipellissä pyöreä tasainen n. 4cm kohta ja arvelin sen alaosassa olevan sopivan paikan reiän poraamista varten ja niinhän olikin. Tuli juuri oikeaan kohtaan ilmastointiputkien ja palkin väliin konehuoneen puolelle.

Hanskalokeron sivulla kojetaulun metallirungon järeän kiinnitysruuvin alla on maadoituspaikka.

Kytkin soittimeen pikku boksin, jossa on AUX ja USB -liittimien paikat ja SD-kortillekin kolo, joten MP3 -soittelu onnistuu tarvittaessa. Johdonpäät roikkuu siinä pikku lokerossa radion yläpuolella.

Hanskalokeroon on sijoitettuna Kenwoodin D-luokan DSP  4x100w vahvistin ja jalkatilaan osaksi maton alle Alpinen pieni 500wattinen D-luokan -subbarivahvistin. Kenwoodissa on RCA -lähtö ja mahdollisuus säätää etupään lisäksi myös subbarivahvistimen signaali. Maton alta on poistettu superlonia Alpinen paksuuden vaatimat 5 cm. Tämä vahvistin ei kokemuksen mukaan juuri lämpene, joten sen uskaltaa laittaa maton alle alumiinifolio eristeenä. Jakoblokkina toimii 0,5F kondensaattori, joka mahtui sopivasti hanskalokeron sivuun. Siitä menee vahvistimille 20 neliömillin kaapelit.

Kojetaulun diskanttien tilalla DLS:n disut tuulilasin kautta suunnattuna. Olisi kyllä niihin myös omansa suunnattavat asennuskotelot, mutta heijastamalla diskantit on kisa-autossanikin ja hyvin toimii.  Niille on omat kaiutinjohdot. MMJ -asennuskaapelista purettu kierrettynä parikaapelina on ollut halpa ja hyvä kaapeli. Oviin ei viitsisi alkaa pujotttelemaan kaiutinjohtoja, joten täytyy tyytyä alkuperäisiin ainakin aluksi. Ovien vaimennus ja alkuperäisten midbassojen vaihto on tulevaisuuden suunnitelmissa. En kyllä löytänyt vielä näiltä sivuilta selviä ohjeita ovipaneelien irrottamiseen.

Penkkien alle ei sitten mahdu minkäänlaisia subeja; on matala ja siellä on esteenä penkin kaapeli. Työn alla on juuri takakontin sivulokeroiden tilalle tulevat Peerless SLS 6,5" subbarit. Niihin käy hyvin aukon reunat peittävään etulevyyn kiinnitetyt neljä litraa pienet suljetut kotelot. Ei kiinnosta alkaa vetämään auton sivuille enempää johtoja kuin yksi kaiutinkaapeli.


Larsanjus

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #178 : 12.08.2015, 10:06:36 »
Pösöplanetilla saa valita, tuleeko RD4:n ulostuloista linja- vai kaiutinsignaalia. Juurikin tuollaista vahvistinkytkentää varten.

Musiikkia saa kuunneltua ilman virtaa economy-modeen asti painamalla soittimen päälle volumenupista. Muuten taitaa olla hankalaa tuon väyläsähkön kanssa viritellä lisäherätteitä.

vilkku

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #179 : 12.08.2015, 13:25:52 »
Piäisi siis saada takaisin kaiutinlähdöt linjatasoisesta kaiutintasoiseksi, jotta saisi muuntimen kautta herätteen vahvistimille käyttöön.  Ainoastaanko Pösö planetilla onnistuu, eli merkkiliikkeeseen muuntamaan? Tai sitten voisi askarrella RCA -liittimet vahvistinta varten noihin 5V johtimiin, mikä ei kyllä houkuttele, ja tuolla näkyykin olevan kaavio RD4:n herätteen sijainnista:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=70779.0
« Viimeksi muokattu: 12.08.2015, 13:39:14 kirjoittanut vilkku »