Auto: 2006 407 Wagon 1,6 HDi 110 (9HZ, 80 kW, 109 hv).
Olen asentamassa musiikkivehkeitä Pösöön. RD4 -orkkissoitin saa jäädä paikalleen toistaiseksi. Tähän oli kiinnitettynä hanskalokeron taakse Sonyn pieni 4 -kanavainen vahvistin. Se lähti kiertoon. Nyt löytyi myös syy akun tyhjenemiseen viikon seisonnan jälkeen; laitteeseen tuli jatkuva virta. Vahvistimen liittimeen meni 22 ohutta johtoa! Tähän (in) tuli suojatttuna metallisukalla soittimelta ihan normi kaiutinjohdoista liitettynä 8 johdinta, joissa oli mittauksen mukaan 5,3V virta. Elikkä kulkeeko alkuperäissoittimen kaiutinkaapeleissa valmiiksi linjatasoista signaalia? Olisi jo hankittuna kaiutintasosta linjatasoiseksi muuntotarkoitusta varten Helix AAC -muunnin ja siitä saisi herätteen vahvistimillekin. En oikein tunne näitä CAN -väyläjuttuja hyvin, niin saako RD4:stä herätteen jostakin? Onko mahdollista ottaa soittimelle jatkuva virta akulta, jotta pystyy kuuntelemaan auto sammutettuna? Aikaisemmin se ei ollut mahdollista!
Muuta keskeneräisestä asennusprojektista:
Edullisuus on mielipideasia, mutta käytettyjä mielestäni edullisia laitteita löytyy. Mahdollisimman helpollakin pitää päästä ja asennukset eivät saa viedä tarpeellista tilaa eikä muutoksia juuri havaita päälle päin.
Tulipellin läpi on vedettynä mielestäni ohutta 35 neliömillin kaapelia, mutta kun pituutta on sen verran vähän, niin se saa riittää tällä kertaa. Pääsulake (100A) on 35cm akusta. Akun navat ovat pikakiinnitteiset ilman ruuveja, ja ei haluaisi vaihtaa niitä, joten inspiraatiota virtajohdon ja lisämaakaapelin kiinnittämiseen vielä tarvitaan.
Porasin tulipeltiin reiän hanskalokeron taakse. Läpivientiin suojaksi puutarhaletkua ja sikamassaa. Äänieristysmaton takana hanskalokeron peräosan kohdalla oli tulipellissä pyöreä tasainen n. 4cm kohta ja arvelin sen alaosassa olevan sopivan paikan reiän poraamista varten ja niinhän olikin. Tuli juuri oikeaan kohtaan ilmastointiputkien ja palkin väliin konehuoneen puolelle.
Hanskalokeron sivulla kojetaulun metallirungon järeän kiinnitysruuvin alla on maadoituspaikka.
Kytkin soittimeen pikku boksin, jossa on AUX ja USB -liittimien paikat ja SD-kortillekin kolo, joten MP3 -soittelu onnistuu tarvittaessa. Johdonpäät roikkuu siinä pikku lokerossa radion yläpuolella.
Hanskalokeroon on sijoitettuna Kenwoodin D-luokan DSP 4x100w vahvistin ja jalkatilaan osaksi maton alle Alpinen pieni 500wattinen D-luokan -subbarivahvistin. Kenwoodissa on RCA -lähtö ja mahdollisuus säätää etupään lisäksi myös subbarivahvistimen signaali. Maton alta on poistettu superlonia Alpinen paksuuden vaatimat 5 cm. Tämä vahvistin ei kokemuksen mukaan juuri lämpene, joten sen uskaltaa laittaa maton alle alumiinifolio eristeenä. Jakoblokkina toimii 0,5F kondensaattori, joka mahtui sopivasti hanskalokeron sivuun. Siitä menee vahvistimille 20 neliömillin kaapelit.
Kojetaulun diskanttien tilalla DLS:n disut tuulilasin kautta suunnattuna. Olisi kyllä niihin myös omansa suunnattavat asennuskotelot, mutta heijastamalla diskantit on kisa-autossanikin ja hyvin toimii. Niille on omat kaiutinjohdot. MMJ -asennuskaapelista purettu kierrettynä parikaapelina on ollut halpa ja hyvä kaapeli. Oviin ei viitsisi alkaa pujotttelemaan kaiutinjohtoja, joten täytyy tyytyä alkuperäisiin ainakin aluksi. Ovien vaimennus ja alkuperäisten midbassojen vaihto on tulevaisuuden suunnitelmissa. En kyllä löytänyt vielä näiltä sivuilta selviä ohjeita ovipaneelien irrottamiseen.
Penkkien alle ei sitten mahdu minkäänlaisia subeja; on matala ja siellä on esteenä penkin kaapeli. Työn alla on juuri takakontin sivulokeroiden tilalle tulevat Peerless SLS 6,5" subbarit. Niihin käy hyvin aukon reunat peittävään etulevyyn kiinnitetyt neljä litraa pienet suljetut kotelot. Ei kiinnosta alkaa vetämään auton sivuille enempää johtoja kuin yksi kaiutinkaapeli.