Kirjoittaja Aihe: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)  (Luettu 27773 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #90 : 19.02.2018, 14:35:56 »
Kiitoksia nopeista vastauksista.

Otin yhteyttä myyjän liikkeeseen ja luonnollisesti kaupan purkaminen ei tule kyseseen. Kovasti myös väitettiin 200tkm jälkeen takuun loppuvan voimansiirrolle, vaikka kyse on viallisen tuotteen myymisestä ehjäksi väitettynä.  ::)

Sain sovittua diilin, että saan pitää vanhan vaihtoauton vielä palauttamattoman kesärengassarjan aluvanteineen hyvityksenä automaatin öljynvaihdosta.

Ja jos vika ei tuolla poistu, liike osallistuisi korjauskuluihin 50% osalta.

Juuri tuota reilumpaa diiliä tuskin tässä maassa saa, mikäli vielä vain saisin tuon kirjallisena  :-X

Kelläs on kokemusta tai tietoa mitä tällaisessa viassa korjataan, jos sinne saakka joudutaan? Joku reilu tuhat ecua vielä menettelee omaksi osuudeksi, kunhan vain tulee hyvä lopputulos ja pegulle niitä elinkilometrejä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #91 : 19.02.2018, 20:45:42 »
Janne, lyhyt vastaus sai kaiketi käsittämään väärin. Harmihan tuo, kun ostaa innoissaan auton ja heti pajalle takaisin. 2009-mallinen 407 pitäisi olla elinkaarensa viimeisimpänä viaton yksilö, jos ei maanantaikappale.
 
Eipä tuota laatikkoa ilman koodien lukemista ja testeri päällä ajoa korjaa kukaan. PPS-testerissä on vaihteiston puolella testi, jossa magneettiventtilitestillä voi tehdä päätelmiä, mutta vian kuvauksen perusteella vaihteisto arpoo lukitusta. Lukituksen ohjaukseen on monta muuttujaa, jotka näkee ajossa testerillä. Vanhemmassa AM-6 vaihteistotyypissä (407 vm. 2005) ei ole ns. vapaalle siirtymismoodia, eli autoa on pidettävä jarrulla, samoin kuin tuo lukitus puuttuu. Luistoa ei periaatteessa suuremmissa nopeuksissa ole, mutta lukituksella (407 vm.2009) saa muutaman desin pois kulutus-päästölukemista.

Tuossa viisastelua, jos se jonkin karvat nostaa pystyy, jopa raivon partaalle tai tuo viisautta olla itse koskematta tuohon laatikkoon. Kun neuvoja pyydetään, niin niitä myös annetaan. Korjaamiseen liittyviä arpoja ei ole jaossa.

Aisin AW TF-8 # SC-sarja on 6-nopeus automaattivaihteiston suunniteltu käytettäväksi poikittainen moottorin sovelluksissa. Se on suunniteltu käsittelemään enintään 440 N⋅m (324,5 ft⋅lbf) vääntömomenttia [ viittaus tarvitaan ] . Se on rakennettu Anjoon, Japaniin . [1] Tätä kutsutaan myös nimellä TF-80SC [2] (AWF21, AF40-6, AM6, [3] AW6A-EL) ja TF-81SC (AF21) . [4]

Suunnitteluryhmä päätti luoda 6-vaihteinen automaattivaihteisto, joka sopii samaan tilaan kuin manuaalivaihteisto. Se mittaa 358 mm (14,1 tuumaa) ja painaa 90 kg (198 lb). Sen yhdistetty käyttö tavanomaisen 5-hammaspyöräisen planeettahammaspyörän ja yhdisteen Ravigneaux-hammaspyörän kanssatekee siitä uskomattoman kevyt ja kompakti. Tämä yhdistelmä tunnetaan nimellä Lepelletier-järjestely. Vaihteiden siirtymistä hallitsee hienostunut tietokoneohjelma, joka valvoo kytkimen ja kytkimen toimintaa. Vaihteen muutokset toteutetaan yhdellä kytkimellä kytkeytyäkseen hetkeen, kun kytkin edellisestä vaihteesta vapautuu. Voimansiirtomoduuli (TCM) sijaitsee vaihteiston sisällä sen sijaan, että se sijaitsee sen ulkopuolella. Sen etu on vähentää ulkoista johdotusta ja tarjota TCM-toiminnalle vakioympäristö, joka edistää pitkäikäisyyttä. Yksi osa elektroniikan kehittyneestä luonteesta on joutokäynnillä (yhdessä vaaditun jalkajarrumoiston kanssa esimerkiksi Opel Astran kanssa ), se valitsee automaattisesti neutraalin vaihteen sisäisten lämpötilojen vähentämiseksi ja polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi.

Se käyttää erityistä AW-1-vaihteistoöljyä, joka on merkitty huoltovapaaksi.

Kaikkien pyörien siirtokotelot voidaan asentaa AWTF-80 SC: een, joten se sopii erinomaisesti käytettäväksi risteytyyppisissä maastoautoissa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #92 : 19.02.2018, 22:32:24 »
Tuo konesuomennos on liki lukukelvotonta.

Mainittakoon muuten, kun kaikki AM6-juttuja kuitenkin sekaisin luetaan, että AWTF-80 SC => AM6, mutta siitä on monta eri versiota ja AM6 ei ole aina AWTF-80 SC, vaan 308 II:ssa, 3008/5008 II:ssa ja 508 fl:ssa esiintyy AM6-vaihteisto, joka on täysin eri vaihteisto, kuin tämä 407:ssa käytetty. Myöskään HDI 136:ssa oleva AM6 ei ole sama vaihteisto kuin V6 HDI-dieselin jatkeena oleva AM6, vaikka kumpikin on AWTF-8x SC -sarjaa.

Mielenkiintoista muuten, jos 407:ssa laatikko vaihtaa vapaalle tyhjäkäynnillä, mutta 508 GT:ssä se ei sitä tee.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #93 : 20.02.2018, 07:41:57 »
Eipä tunnu 2009 vm 308 HDi 136 AM6 vaihtavan vapaalle.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #94 : 20.02.2018, 09:03:18 »
Uudemman AM6-vaihteiston ongelma, vika. Harmi. Koodit lukuun ja online-ajoa.

Tarkoitin "on-line ajolla", että testeri kytkettynä liikenteeseen apumiehen kera ja tarkistus (testerissä eri parametrit esille ja tallennus päälle), mitä epänormaalia laatikon ohjaustoiminnoissa tapahtuu. Turha arpoa vikaa ilman testeriä/vikakoodia. AM-6 eri variaatiot on tässä epäoleellinen asia ja taitaa olla kyseessä sittenkin ihan tavallinen "vanha AM-6" myös tuossa vm. 2009 407:ssa.
Surkeahko konesuomennos kertoo oleelliset tiedot laatikosta, on toimintavarma ja hyvä, josta kehitellyt variaatiot ovat vieläkin tuotannossa.


« Viimeksi muokattu: 20.02.2018, 09:08:39 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #95 : 20.02.2018, 17:19:17 »
Eikös tuon vapaalle vaihtamisen voi kytkeä päälle tai pois pp2000:lla, muistelisin että tällainen kohta valikossa on. Ainakin tuo oma 2007 V6 HDi vaihtaa vapaalle esimerkiksi liikennevaloissa seistessä jalka jarrulla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

HarryH

  • Vieras
407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #96 : 25.02.2018, 14:40:33 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive (AM6-automaattivaihteisto, ES9A).

Tutkin näitä automaattijuttuja ja joitakin asioita haluaisin selvittää.

Huolto- ja takuuvihko antaa öljyksi Dextron ll nimisen aineen; kukaan ei edes mainitse sitä? Huono, kallis, vanha jne. Laatikon tilavuus 20 litraa, osaako/pystyykö joku Pohjanmaalla vaihtamaan kaiken kerralla vai täytyykö mennä sillä 3 litran vauhdilla. Onko oikein aika hyvä moottorijarrutus alaspäin tultaessa? Jenkki ei paljon jarrutellut, siksi tuntuu melko hyvin. Onko jotain katsottavia kohtia mistä voisi vuotaa? Onko jotain tyypillistä toimintaa jos öljyä vähän tai vaihtokelpoista?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #97 : 25.02.2018, 20:20:05 »
Dexron II ei sovi AM6 laatikkoon ja ei sitä huoltokirja varmasti tälle laatikolle suosittele. Laatikon öljytilavuus ei ole 20 litraa, vaan 7 litraa. Tuo 20 litraa tarkoittaa esimerkiksi huuhteluvaihdossa käytettävää öljymäärää.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #98 : 08.03.2018, 14:01:53 »
Mokkikselle tiedoksi, että testasin omalla 607:lla laatikon käyttäytymistä "manuaalina" ylämäessä. Ei luistata meikäläisellä. 85kmh nopeus kutosvaihteella reiluhkoon ja pitkään ylämäkeen. Kierrokset kokoajan noin 1500rpm huiteilla ja lukko pysyy päällä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6) bensa v6 2005
« Vastaus #99 : 08.03.2018, 22:30:59 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive (AM6-automaattivaihteisto, ES9A).

Tutkin näitä automaattijuttuja ja joitakin asioita haluaisin selvittää.


Paljonko on autolla ajettu? Pari kertaa peräkkäin 3 litraa vaihtaen öljyt , välissä ajoa about 50 km.

Laatikon öljy on  http://www.motonet.fi/fi/tuote/590231/Mobil-ATF-3309-1l
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #100 : 14.03.2018, 15:45:07 »
Myöskään HDI 136:ssa oleva AM6 ei ole sama vaihteisto kuin V6 HDI-dieselin jatkeena oleva AM6, vaikka kumpikin on AWTF-8x SC -sarjaa.
Onko tästä parempaa tietoa, että mitä eroa näillä laatikoilla on? EDIT: "Kytkinkoppahan" on tietysti eri kun lohkokin on omansa mutta onko sisuskaluissa eroa?
« Viimeksi muokattu: 14.03.2018, 15:59:49 kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #101 : 18.03.2018, 20:50:39 »
Väännön kestossa on aika merkittävä ero. PSA ei suostu kertomaan mitä noissa on eroa, eikä sen enempää myöskään Aisin. Jälkimmäinen ei kommentoinut kysyttäessä mitenkään muuten kuin "ei kommenttia" ja ensimmäinen vain että eroa on, mutta tarkemmin eivät voi kertoa. Ehkä joku toinen kysyjä saa tai on saanut paremman vastauksen.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #102 : 19.03.2018, 10:02:23 »
Aika jännä juttu. Ootko ihan henk. koht. asiasta kyselly? Kaikki lähteet, jotka laatikkoa käsittelevät kertovat maksimivnnönkestoksi 450nm. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää tästä asiasta lisää.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #103 : 19.03.2018, 14:49:04 »
Juurikin näin, laatikko pitäisi olla speksattu tuolle 450Nm väännölle kaikkien netistä löytyvien dokumenttien pohjalta. Tuskinpa siellä montaa eri versiota on tehty samoihin kuoriin.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

HarryH

  • Vieras
Vs: 407 - Automaattivaihteiston toiminta (AM6)
« Vastaus #104 : 10.04.2018, 20:28:24 »
2005 407 3.0 Paperien mukaan laatikon öljyt vaihdettu 114000 km kohdalla. Kuinka, sitä en tiedä.
Nyt ajettu 228000 km ja joskus pysähdyksen jälkeen kääntyessä ei vaihda sujuvasti kakkoselle. Jos vaihdan heti manuaalilla, niin toimii kyllä. Olisiko oire vaihtamistarpeesta vai öljyn vähyydestä?