Kirjoittaja Aihe: Expert - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö tyhjentää akun  (Luettu 15011 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ongelma:

Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005).

Kyselen asiasta auton omistajan puolesta. Autoon on asennettu Webaston polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja autossa on vielä alkuperäinen akku. Lämmitin oli ohjelmoitu käynnistymään aamulla 30 minuutiksi ulkoilman lämpötilan ollessa nollan paikkeilla. Webasto käynnistää myös auton lämmityslaitteen puhaltimen, joka oli säädetty täydelle nopeudelle. Auto ei lämmityksen jälkeen suostunut käynnistymään, koska akku oli tyhjentynyt. Apuvirralla auto kuitenkin käynnistyi ja on sen jälkeen toiminut moitteetta, mutta omistaja ei ole sen jälkeen toistaiseksi uskaltanut käyttää Webastoa akun tyhjenemisen pelossa. Ajovalot eivät olleet jääneet illalla päälle, eikä autossa pitänyt olla muitakaan virtaa kuluttavia laitteita päällä.

Aiemmin akku on kyllä kestänyt Webaston käyttöä. Akunkaan ei luulisi menevän huonoksi vielä n. kolmessa vuodessa. Webasto itsessään ei ilmeisesti käytä juurikaan virtaa, vaan suurimman kuormituksen aiheuttaa auton lämmityslaitteen puhaltimen käyttö sen ohjaamana. Niin, kuluttavathan siinä Webaston käytössä lisäksi kai polttoaine- ja kiertovesipumputkin. Itse en ole Webaston ohjeisiin tutustunut, mutta auton omistaja muisteli, että niissä neuvottiin asettamaan puhallin täydelle nopeudelle. Kuluttaako 30 minuutin käyttö akkua niin paljon, että se on noinkin uudelle akulle liikaa?

Neuvoin auton omistajaa käymään akkuliikkeessä testauttamassa akun kunnon varmuuden vuoksi. Alkuperäinen akku on FIAMM-merkkinen (merkinnät L3 450 12V 720A (EN)).

Ratkaisu:

Vanha akku oli kulunut Webasto-käytön rasittamana liian huonoksi jo reilussa kolmessa vuodessa ja lämmityslaitteen puhallinta oli käytetty täydellä nopeudella, vaikka olisi pitänyt käyttää alhaisemmalla nopeudella. Akku testattiin kuormitustestillä ja kuulemma "sillä akulla ei enää ainakaan Webastoa käytetä", joten tilalle ostettiin uusi akku. Omistajan mukaan se oli muuten Automaan automyyjä, joka oli neuvonut käyttämään lämmityslaitteen puhallinta täydellä teholla Webaston kanssa...
« Viimeksi muokattu: 30.07.2015, 03:53:43 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Eikös tuo puhaltimen nopeus pidä olla minimillä eikä maksimilla. Mulla kestää webasto käyttöä ainakin 3h ja akku on vanha. Kerran on mennyt akku tyhjäksi ja sen jälkeen akku sai kipeää... Ei lataudu enää täyteen.
Peugeot 3008 hybrid

BacWooZ

  • Vieras
Meinaatko, että tuo Webaston käyttö lyhentäisi myös akun elinikää selvästi? Sinänsä akku on ehtinyt aina latautua kunnolla, koska työmatka yhteen suuntaan on tietääkseni n. 50 km tässä tapauksessa.

Kyllähän se Webasto melkoinen akkusyöppö on, siitä ei pääse mihinkään. Ei ole ollenkaan epätavallista, että akku menee kolmessa vuodessa sököksi. Varsinkin jos autolla vielä sahataan lyhyttä väliä, ettei akku kerkiä latautumaan täyteen. Auton akku kestää pisimpään ollessaan aina 'täydessä' latingissa.

Kyllähän siinä niin käy väkisinkin.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Webasto lyhentää akun käyttöikää. Työkaverin passatissa geeliakkukaan( jota asennusliike suositteli) ei kestänyt kahta vuotta pidempään. Nyrkkisääntö: jos lämmität 20 min täytyy sen perään ajaa vähintään 20 min. Eli pitkähkö lämmitys ja lyhyt ajo tuhoaa akun nopeasti.

Karvis

  • Vieras
Kyllähän se puhallin pitää olla miniminopeudella, ja akun elinikä on lyhyempi kun käytetään webastoa.

Meillä meni ex.työnantajan jumpystä akku vuoden välein, eli joka talvi uusi. Tuollainen akun väsyminen johtui tietysti siitä, että autolla oli ~10 eri kuskia ja kaikki ei ollut sisäistänyt oikein sitä webaston käyttöä. Saattoi webasto töhistä melkein koko päivän ja autolla ajettiin aina välillä joku muutaman kilometrin siirtymä ::)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Löysin englanninkielisen ohjeen Webastolle (maahantuoja Kahan sivuilta ei löytynyt itse lämmittimen ohjetta, jossa olisi kerrottu puhaltimen nopeussäädöstä):

http://www.parkingheater.com/service/download.html

Siinä tosiaan kehotetaan käyttämään alhaista puhallinopeutta: 1, jos 3-nopeuksinen ja 2, jos 4-nopeuksinen ja jos portaaton säätö, niin vähintään 1/3. Auton omistaja on siis menetellyt väärin säätäessään nopeuden maksimiasentoon. Lämmitysaika ei saisi ylittää ajoaikaa. Täytyy vielä varmistaa, kaipaako akku nyt uusimista vai kestäisikö se vielä puhaltimen oikeaoppisella nopeuden säätämisellä.

Kiitoksia vinkeistä. Aina oppii jotain uutta. :-)
« Viimeksi muokattu: 25.10.2010, 20:13:39 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ei sen puhallinnopeuden säädön pitäisi vaikuttaa, jos auto ei ole käynnissä. Oikein asennettu webasto puhalluttaa vain nopeudella 1.

Se riippuu autosta, kaikkiin ei ilmeisesti ole mahdollista webastoa siten että valittuna olisi jokin tietty nopeus. Esim. mainitsemassani Jumpyssä on jonkinsortin portaaton säätö ja siinä se nopeus on itse valittava, ja taitaapa tämän ketjun alussa mainittu expert olla samanlainen toteutukseltaan ::)

Tällaisen käsityksen itsekin sain noista Webaston ohjeista. Manuaalisella ilmastoinnilla varustetun Expertin ohjekirjan mukaan siinä vaikuttaisi olevan portaaton säätö (olen kyllä autolla ajanutkin, mutten enää muista, millainen se säätö on).
« Viimeksi muokattu: 15.06.2009, 00:27:52 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Nyrkkisääntö: jos lämmität 20 min täytyy sen perään ajaa vähintään 20 min.

Lisäksi jossakin (ei näemmä käyttöohjevihkosessa) suositeltiin, että karstoittumisen välttämiseksi käyttöaika tulisi olla vähintään 10 min. Tämä tarkoittaisi ettei vekotinta voi käyttää alle 10min matkoja varten ollenkaan :)

Harmi kun omassa autossani akku on suljettua mallia, olisi kiintoisaa seurata varausta ominaispainomittarilla webastokäytössä. Monet Webasto/Eber-käyttäjät ovat viritelleet Ctekkejä lisäakkulaturiksi, mutta ainakin tässä Audifinnssin keskustelussa (viimeinen kappale) todetaan, ettei autossa kiinni olevaa akkua pysty lataamaan täyteen.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

Benkku

  • Vieras
Akut pystyy kyllä lataamaan täyteen (ja Peugeoteissa latausjännite on myös hieman korkeampi, luokkaa 14.2V/kylmässä hieman enemmän), mainittu ongelma koskettaa virranhallintajärjestelmällä varustettua Audia.

Akun napajännite on varaustasosta suuntaa-antava, mutta resoluutioksi ei riitä 0.1 volttia. Napajännitettä ei voi luotettavasti mitata 'pintavarauksellisesta' akusta (ts. akusta jonka varaus on juuri lopetettu).

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
mainittu ongelma koskettaa virranhallintajärjestelmällä varustettua Audia.

Totta kyllä, nyt kun huolellisesti tuota ketjua luin, niin ongelma johtui siitä, että virranhallintajärjestelmä ei sammutellut laitteita normaalisti nukuksiin silloin kun verkkolaturi oli kiinni akun navoissa.

Onko napajännitteen mittaaminen riittävä keino näille "älykkäille" verkkolatureille akun varaustilan arvioimiseksi? Katselin oman laturini tietoja, ja laturi lopettaa 0,8A vakiovirtalataamisen  kun napajännite saavuttaa asetetun (14,4 tai 14,7V) arvon.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015