Kirjoittaja Aihe: Boxer - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 11451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tiedostamaton

  • Vieras
Boxer - Jakohihnan vaihto (HDi)
« : 10.05.2010, 20:03:34 »
Auto: 2004 Boxer 1,9 HDi.

Olen vaihtamassa kyseiseen autoon jakopään remmiä. Pohjapanssarin ja jakopäätä suojaavan kotelon olen jo irrottanut ja tiedustelisin, että kumpaan suuntaan alasiivapyörän pulttia pitää vääntää? On todella kireällä.

Jos jollain on räjäytyskuvaa ko. mekanismista tai koko moottorista niin olisin kiitollinen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Boxer - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 10.05.2010, 20:32:57 »
Tuota oletko nyt ihan varma että tuossa on 1.9 TD moottori? Vai onko se kuitenkin 1.99 HDi (2.0 HDi)

Varaosakuvia löytyy monesta paikasta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

On se hihnapyörän pultti ihan varmasti tiukalla, mutta muistaakseni noissa on ollut ihan normaali kätiset kierteet.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 10.05.2010, 20:43:27 »
Käsittääkseni Peugeotin moottoreissa yleensä nuo hihnapyörien pultit ovat ihan normaaliin suuntaan aukeavia (vastapäivään), muttei ole juuri ko. koneesta kokemusta. Kunnollisesta pulttipyssystä voisi olla apua. Muilta foorumin alueilta löytynee lisätietoa HDi-moottorien jakopäähommista.

1,9-litraista HDi-moottoria ei ole olemassa, joten kyseessä on ilmeisesti 2,0-litrainen DW10TD? Tuskin kuitenkaan vanhempi 1,9-litrainen XUD9TE tai turboton XUD9, koska niitä ei pitäisi noin uudessa autossa enää mielestäni olla. Auton valmistenumerostakin selviäisi.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

Boxer 2, moottori
« Viimeksi muokattu: 10.05.2010, 20:49:41 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Juskaks

  • Vieras
Vs: Boxer - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 11.05.2010, 13:50:06 »
2.0 HDi:ssä on vauhtipyörän puoleisessa päässä lukitusreikä minne menee 8mm akseli, helpottaa kummasti pultin avaamista. :) Muistaakseni startin alta löytyy, vähän hankalassa paikassa mutta sopivan työkalun kun taivuttelee niin onnistuu.

Matti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Boxer - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 09.10.2020, 06:35:11 »
Auto: 2001 Boxer 2,8 HDi Fourgon (233JL4-4X4/370, F28DTCR, Sofim 8140.43S, VF3233JL416135576).

Nyt pitäs löytää kampi- ja nokka-akselien lukitus jakohihnan vaihdon ajaksi. Korkeapaine ruisku ei lukitusta kaipaakaan. Toisekseen kiinnostaa saako vesipumpun vaihdettua moottoria irrottamatta. Kolmanneksi kiinnostaa millainen venttiilien säätö siinä on. Onko automaattinen, ja jos ei niin pitääkö nokka-akseli irroittaa säätölevyjen vaihtoa varten. Yritin löytää työohjetta tuolta maksulliselta puoleltakin mutta jostain syystä ostoskori pysyi tyhjänä lukuisista yrityksistä huolimatta.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2020, 06:59:58 kirjoittanut Matti »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: Boxer - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 09.10.2020, 11:01:46 »
En tiedä 2,8 koneesta mitään mutta ehkä Autoartikkelista antaisivat jonkun neuvon...

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: Boxer - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #6 : 11.10.2020, 00:33:49 »
Kato räjäytyskuvat www.catcar.info
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82