Kirjoittaja Aihe: 807 - Takajarrusatulan vaihto  (Luettu 6492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

konTomi

  • Vieras
807 - Takajarrusatulan vaihto
« : 06.11.2016, 14:17:41 »
Auto: 2003 807 2,2 ST (EW12J4).

9.11. mennessä pitää käyttää katsastuksella, meni vähän täpärälle uuden satulan saanti. Pomppasi siis käsijarrusta vasemmalla. Onko satulanvaihdossa mitään erityistä huomioon otettavaa? Itse en ole koskaan ko. toimenpidettä tehnyt vaikka autoja on saanutkin huoltaa melkolailla...

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #1 : 06.11.2016, 18:30:02 »
Jos jarruputken nippa ja kiinnityspultit lähtevät suosiolla irti, niin ei kai siinä mitään ihmeellisempää ole... Käsijarruvaijerihan siihen satulan mekanismiin tulee kiinni.


(Kuvassa on asiaan kuulumaton jousi ilmausnipan ja käsijarrumekanismin välillä.)

Männät pitäisi painaa sisään samalla kiertäen, siihen on ihan oma työkalunsa olemassa. Joku lienee tehnyt operaation ihan kapeakärkisillä pihdeilläkin, mikä ei välttämättä ole suositeltavaa. Jos on ihan uudet satulat tulossa niin niissä on todennäköisesti männät valmiiksi sisällä. Ite kun laitoin pränikät satulat taakse niin palikat vaan paikoilleen, ilmaus ja kovaa ajoa, ei siinä ollut mitään sen kummempaa.

deutz-fahr

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #2 : 06.11.2016, 23:51:41 »
Ottakaa tuo pellinpala johon vaijeri tulee, irti. Sitten kampeatte sen alta stefan irti. Vaseliinia ja uusi stefa. Taas kässäri toimii.

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #3 : 07.11.2016, 09:31:59 »
Tuli tilattua koko satula ja mäntä on onneksi valmiiksi sisässä. Täytyy tänään askarrella paikoilleen. Pukkaako jarrunesteitä pihalle  kun letkun irrottaa?  Kiva ulkona näpertää kun 4000 astetta pakkasta!

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #4 : 07.11.2016, 11:42:55 »
Satula irtosi kiltisti, jarrunesteletku ei MILLÄÄN. 10mm lenkki on liian pieni, 11mm myljähtää ympäri. Jakoavain ei mahdu.

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #5 : 07.11.2016, 13:04:59 »
Lähtihän se sitten kuitenkin. Täytyy odotella eukko töistä että pääsee kasaamaan uuden ja ilmaamaan.

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #6 : 07.11.2016, 17:23:42 »
Satulanvaihto oli lopen tosi iisi. Mutta. En saa silti sitä käsijarrua toimimaan. Olen pyörittänyt vaijerin säätömutteria tuhat kierrosta eikä se silti ota. Miten hitossa se pitäisi saada säädettyä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #7 : 07.11.2016, 17:58:25 »
Mäntä pitää olla oikeassa asennossa ja käyttöjarrua polkemalla löysät pois. Toimii ihan automaattisesti jos vaan vaijerit on edes sinne päin saman mittaiset.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #8 : 07.11.2016, 18:25:17 »
Mäntä pitää olla oikeassa asennossa ja käyttöjarrua polkemalla löysät pois. Toimii ihan automaattisesti jos vaan vaijerit on edes sinne päin saman mittaiset.

Mikähän se oikea asento sitten on?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #9 : 07.11.2016, 18:57:20 »
Jossain malleissa on jarrupaloissa hahlot, toisissa erilaiset hahlot 1/4 kierroksen välein, en tiedä 807sta tarkemmin. Toi näyttää samanlaiselta kuin 307:ssa, eli siinä voisi olla vain kaksi hahloa, yleensä ne tulee olla vaakatasossa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #10 : 07.11.2016, 19:04:58 »
Nostin koko persauksen vielä ilmaan ja pistin eukon polkemaan jarrua, ei ota yhtään eli ilmaa siellä on. Sitten P0412 antipollution fault ei lähtenyt sulakkeenvaihdolla. Tuulihaan vaijeri oli jäässä enkä arvannut, katkesi se vipu millä avataan. Huoh.

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #11 : 08.11.2016, 17:48:52 »
Ei tule lasta eikä paskaa. Kaverin kanssa ilmattiin päivällä, toinen polki tyhjät pois ja nippa auki ja truuts. Useampaan otteeseen tehtiin ja lisäsin jarrunestettä. Jarru selkeästi laahaa nyt mutta käkkäri ei liikahdakaan eikä näin ollen ota.

Onko ilmaamisessa jotain erityistä huomioitavaa vielä vai mikä ihme siinä on?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #12 : 08.11.2016, 18:33:36 »
Jotain siellä nyt mahtaa olla väärin, eihän jarru saa laahata uudella satulalla. Eihän käsijarruvaijeri vain ole päässyt irtoamaan kahvan päästä ropatessa satulaa? Liikkuuko vaijeri kun kässäristä vetäisee? Itse tykkään ilmata sellaisella kompuraan liitettävällä "imurilla" kun välillä tuntuu että ilmaa jää järjestelmään perinteisesti polkemalla ilmaamalla..tai sitten en vain osaa sitä tekniikkaa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #13 : 08.11.2016, 19:18:17 »
Ilmauksen jälkeen käyttöjarru toimii oikein, mutta käsijarru ei ala ottaa. Kävin vielä kaksi tuntia makaamassa koslan alla ja pyörittelin kiristysmutteria kumpaankin suuntaan tuloksetta. Sama onko löysällä, kireällä tai siltä väliltä niin käsijarru ei futaa. Kun mutteria kiristää, kahvan veto käy jämymmäksi mutta siinä se. Vaijerit ovat ok.

Nyt katkesi kamelin selkä, vien torstaina pajalle jossa saavat katsoa. Vähän turhan kylmä maata kaikki illat maassa.  >:(

Eikä sitä männän asentoa mitenkään näe sinne taakse jarrupalan hahloista puhumattakaan.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 807 - Takajarrusatulan vaihto
« Vastaus #14 : 08.11.2016, 21:05:49 »
Siis satula vaihdettiin koska käsijarru ei toiminut? Toimiko käyttöjarru siis aiemminkin ok? Jos käyttöjarru pelaa ja pelasi, niin mielestäni vika ei silloin ole alunperinkään ollut satulassa. Eli olisiko vika kuitenkin vaijereissa?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90