Kirjoittaja Aihe: Boxer - Etummainen katalysaattori rikki hitsaussaumastaan (HDi)  (Luettu 3310 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, DAM 11670/21.10.2008, ilmastointi, 272 000 km).

Ainakin jo auton hankkimisesta lähtien (5,5 vuotta/130 000 km sitten) kuulunut lievä särisevä/rämisevä ääni lakkasi, kun painoi etummaista katalysaattoria, joka on kiinnitetty turboahtimeen. Tarkempi tutkiskelu osoitti, että katalysaattorin takimmainen, putken ympäri menevä hitsaussauma oli kokonaan murtunut auki. Liitoskohta kuitenkin pysyy melko hyvin paikoillaan, koska putki menee jonkin verran katalysaattorin sisälle hitsaussaumaa pidemmälle ja toisaalta myös katalysaattorin kiinnitystuki pitää sitä paikallaan.

Uusi katalysaattori maksaa ainakin alkuperäisosana todella paljon, joten vanha osa kannattaa korjata hitsaamalla. Samalla voi joutua uusimaan tiivisteitä, kiristimen ja kiinnitysmuttereita riippuen siitä, missä kunnossa vanhat ovat ja kuinka paljon putkistoa haluaa purkaa. Myös huonokuntoiset pakoputkiston kannatinkumit on syytä uusia.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

DIESEL TURBO PUMA 22DT 120CV EXCEPT W4 DEPOLLUTION (HOMOLOGATION) (U9F 1 17A 61A):

Etummainen katalysaattori:
1706 P3, CATALYST MUFFLER, PANEL VAN UNTIL PRODUCTION 11712090, 850,00 e
16 091 661 80, EM:CATALYTIC CONVERTER PSA, ACCESSOIRES INCLUS, AND AGE >= 3, 715,00 e



Katalysaattorin ja turboahtimen liitoksen kiristin:
1713 83, EXHAUST SYSTEM FIXING CLAMP, 13,40 e



Katalysaattorin ja turboahtimen välinen tiiviste:
1709 36, EXHAUST BRACKET SEAL, 2,60 e



Katalysaattorin ja väliputken välinen tiiviste:
1709 40, EXHAUST BRACKET SEAL, 11,00 e
16 137 150 80, EM:EXHAUST ACCESSORY PSA, AND AGE >= 3, ei hintaa



Katalysaattorin ja väliputken liitoksen kiinnitysmutteri:
1732 40, NUT, 2,60 e (tarve 3 kpl/liitos eli 6 kpl/koko putkisto)



Pakoputkiston kannatinkumi:

1755 L8, RP 1755 S9, EXHAUST FLEXIBLE MOUNTING, 10,80 e (tarve 6 kpl)



Kuvasta näkee, kuinka hitsaussauma on murtunut rikki (kuva 1). Katalysaattori on kiinni tuessaan yhdellä pultilla (kuva 2).



Purkaminen olisi hyvä aloittaa irrottamalla takavaimennin, mutta sen liitos putkeen on todennäköisesti ruostunut niin kovin kiinni, ettei osien irrottaminen toisistaan auton alla ole kovin helppoa. Koko putkisto on kuitenkin mahdollista irrottaa myös yhtenäisenä pakettina. Myöskään kahta kolmella mutterilla kiinnitettyä laippaliitosta ei välttämättä tarvitse, eikä kannata avata, koska mutterit ovat todennäköisesti niin ruostuneita, että niiden avaaminen veisi paljon aikaa.

Katalysaattorin ja turbon liitoksen kiristin on hankalassa paikassa (kuvat 3 ja 4). Siihen kuitenkin pääsee käsiksi kahtakin eri kautta työkaluista riippuen. Kiristimen mutterin ja pultin irrottamisen jälkeen kiristintä pitää levittää/kammeta sen verran, että se mahtuu liikkumaan pois paikoiltaan. Jos katalysaattori on kokonaan irti putkestaan, on koko putkisto helppo irrottaa pois tieltä. Kannattaa varoa, ettei pakoputkiston jousto-osa mene rikki putkistoa liikuteltaessa. Ennen osien irrottamista kannattaa merkitä katalysaattorin ja putken asema toisiinsa nähden rikki menneen hitsaussauman kohdalta, jotta osat pystyy kohdistamaan oikein niitä hitsattaessa. Huomioi myös, missä asennossa kiristin on, jotta osaat laittaa sen samalla tavalla takaisin.



Katalysaattorin hitsaussauma oli murtunut rikki niin siististi, että osat sopivat hitsattaessa paikoilleen juuri oikein.





Katalysaattori lienee jotain ruostumatonta materiaalia. Tässä tapauksessa hitsauksessa käytettiin haponkestävää lankaa, mutta luultavasti tavallinenkin lanka käy yhtä hyvin. Kuvassa näkyy myös uusi katalysaattorin ja turboahtimen välinen metallinen tiiviste 1709 36.



Katalysaattorin ja turboahtimen liitoksen kiristintä pitää taivuttaa etukäteen auki vain sen verran, että se mahtuu liitoksen päälle. Kiristintä ei kuitenkaan saa taivuttaa liikaa, jottei se vaurioidu. Vaihtoehtoisesti kiristimen voi yrittää saada pysymään auki asettamalla sen väliin jonkin kappaleen, jonka saa sitten irrotettua, kun kiristin on paikaillaan. Auton alla on niin ahdasta, että siellä kiristimen levittäminen auki on erittäin hankalaa. Lisätilaa saa, jos irrottaa turboahtimelta välijäähdyttimelle menevän putken, mutta siinä käytetyt letkunkiristimet vaikuttivat olevan kertakäyttöisiä, joten niitä ei tässä tapauksessa viitsitty avata, koska uusia ei ollut käytettävissä. Kiristin kannattaa asettaa valmiiksi putken tai turboahtimen päälle. Katalysaattori asettuu helposti oikealle paikalleen kiinnitystukensa ansiosta.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2017, 20:43:02 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Etummaisen katalysaattorin ja/tai sen kiinnitystuen hajoamisesta on olemassa huoltotiedote (B1JW0KQ0):

Lainaus
INFO’FLASH
B1JW0KQ0: Version 3 of 25/08/2011
Cancel and replace the document of 13/07/2011
FOR: X2/50 OR X2/50

CUSTOMER SYMPTOM: NOISE / EXHAUST PIPE VIBRATIONS - LEAK OF EXHAUST GAS - SMELL OF EXHAUST GAS

CONDITIONS IN WHICH FAULT APPEARS:

1. ORIGIN

Cracking or rupture of the pre-catalyser and/or its support.

2. AFTER-SALES REPAIR

Replacement of the pre-catalyser and its support.

2.1. Parts required

1 pre-catalyst.
1 Pre-catalyser support.

2.2. Technical documentation required

Removing - Refitting: pre-catalyst.

2.3. Repair operation

ESSENTIAL: If there is cracking or rupture of the pre-catalyser or its support: Systematically replace the 2
components.

Replace: The pre-catalyser and its support.

CAUTION: During assembly: Progressively and simultaneously do up the clip and the fixing screw of the precatalyser before tightening, so as to prevent distortions.

2.4. Repair time

Invoicing time: 1,10 H.
Operation code: 17023A.

3. PRODUCTION SOLUTION

UNTIL PRODUCTION 11811001 AND ENGINE FORD
From serial no. 11811002, fitting of the new support in production.

UNTIL PRODUCTION B1826371 AND ENGINE FORD AND (AS)
From serial no. B1826372, fitting of the new support in production.

N.B.: No longer complete an incident report (CRI) to report an incident that occurs on a vehicle manufactured before the production solution; On the other hand, send an incident report (CRI) for all cases of recurring problems after application of this information or for all incidents occurring on a vehicle manufactured after the production solution.

Tämä auto on sarjanumeroltaan vanhempi kuin tuo huoltotiedotteen mainitsema 11811002, josta alkaen on otettu käyttöön uusi etummaisen katalysaattorin kiinnitystuki. Varaosaluettelon mukaan ko. osa on tosiaan vaihtunut uuteen:

1714 J4, RP 1714 R9, EXHAUST PIPE BRACKET

En muistanut korjauksen yhteydessä tarkistaa, onko tästä autosta mennyt rikki tuo vanhempi malli kiinnitystuesta, joka puolestaan on sitten saattanut aiheuttaa katalysaattorin hitsaussauman murtumisen. Ei se ainakaan niin rikki ollut, että sen olisi katalysaattoria irrotettaessa ja asennettaessa huomannut. Uudesta osasta 1714 R9 löytyi kuva netistä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info