Kirjoittaja Aihe: 407 - Keulamuovin irrotus  (Luettu 3981 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Keulamuovin irrotus
« : 03.02.2013, 00:17:57 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

Kuinka tuosta irrotetaan keulamuovi? Yrittelin tänään sieltä täältä kun irrottelin flektiä, mutten keksinyt kohtuuajassa. Romikselta kertoivat, että pitäisi lähteä ilman lamppujen irrotusta, mutta voi olla että ymmärsin väärin. Auttaisi paljon, jos saisi edes sen maskin mustan yläosan irti siitä leijonan yläpuolelta. Yritin sitäkin, mutta oli ainakin yksinään ihan mahdoton.

Irrotin flektin siis keulamuovin yli, ali ja maskin läpi (ei se flekti ollut ongelma, mutta ne sähköliittimet 3 kpl... tästä tulossa eri tarina). Huoh...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

hanse

  • Vieras
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #1 : 03.02.2013, 11:28:49 »
Ellen nyt ihan väärin muista, niin se yläosa lähtee kun avaa ruuvit ja sitten on vielä jäljellä jonkinlaiset kynnet, mitkä pitävät ne muovit yhdessä - taisivat olla aika tiukassa... litteää ruuvaria väliin jne..

Jos haluat irroittaa koko puskurin, niin ruuveja löytyy aika paljon ja lisäksi siinä lokarin ja puskurin yhtymäkohdassa on semmoiset jousikiinnikkeet, joissa n 15 mm lenkki. Raota sisälokaria ja työnnä n puolen metrin jäykkä metallilanka, jonka päässä koukku, sen silmukan läpi ja käännä silmukkaa neljänneskierros jolloin kiinnitys aukeaa.  Lamppuja ei tarvitse irroittaa puskurin irroittamiseksi.   

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #2 : 03.02.2013, 17:07:18 »
Missä päin noita ruuveja on? Päältä konepellin alta löytyy kolme muovitappia ja kaksi paksua pulttia. Pyöräaukossa muovin ja peltilokarin sauman lähellä on molemmin puolin yksi ja helman alla muistaakseni kolme molemmin puolin jotka pitävät alakulmien alamuovit kiinni (millikierre eli koneruuvit) ja edessä kaksi peltiruuvia. Muita en löytänyt.

Ja sen ylämuovin irroitus on siis kuten ymmärsin ja kuten selitit, mutta irroitus yksin keulamuovi kiinni autossa on aika tuskaista. Ensin pitänee irroittaa leijona-merkki yhdellä T30-ruuvilla. Niitä muovilukituksia on sitten 8-10 yhteensä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

hanse

  • Vieras
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #3 : 04.02.2013, 19:07:21 »
Tuoss ylemmässä kuvassa, missähän kohtaa mahtaa olla ne kaksi jousikiinnikettä? Oisko muuten mahdollisuutta saada kuvia suurempina niin niistä näkisi paremmin.

Joo yritin jo kerran vastata tähän, mutta hävisi jonnekin...  ja ehkä noi JPL:n kuvatkin riittävät, mutta kerrotaan nyt vielä että niiden jousikiinnittimien valkoiset muovilenkit näkyvät siellä puskurin ja etulokarin pystysuorassa liitoskohdassa kun ottaa sisälokarin etuosan pois.  Siihen muovilenkkiin siis koukkupäinen pitkä rauta, veto itseen päin ja 90 asteen kääntö.

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #4 : 07.06.2013, 08:38:02 »
Mustan keulamuovin irrotus etupuskurin ollessa paikoillaan on lähes mahdoton tehtävä. Ensinnäkin muovia pitää kiinni puskurissa 8 kpl muoviklipsuja joista pitää saada vähintään 3-4 lukittua auki-asentoon, jotta saa toista puolta nitkutettua irti. Omani tuntui olevan todella tiukasti paikoillaan ja jopa puskurin ollessa maassa oli tiukka saada tuo musta muovi irti.

Toisekseen, eteen tulee konepellin avausvivusto. En rohjennut vääntää etupuskuria niin ylös, että musta muovi olisi mahtunut menemään paikoilleen. Yritin tätä siksi, koska minulla menee flekti vielä kerran vaihtoon ja ajattelin aikani kuluksi kasata autoa niin paljon kuin mahdollista. Flektin saisi vaihdettua ilman etupuskurin irrotusta jos musta muovi ei ole paikoillaan (vaikka taisi se vpera vaihtaa sen muovin vielä ollessa paikoillaankin, tässä aiheessa).

Ohessa muutamia kuvia josko niistä jollekin voisi vähän apua ollakin jos tähän hommaan aiot ryhtyä.












TEMP_ARKISTOON

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #5 : 07.06.2013, 11:25:41 »
...niiden jousikiinnittimien valkoiset muovilenkit näkyvät siellä puskurin ja etulokarin pystysuorassa liitoskohdassa kun ottaa sisälokarin etuosan pois. ...

Eli sisälokasuoja (etuosa) pitää irroittaa... Tuosta jousikiinnittimien paikasta kun vielä saisi sellaisen kuvan josta ne voisi paikantaa...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #6 : 07.06.2013, 11:36:55 »
Mulla on vielä sisälokari irti. Otan tänään illempana kuvan paremmalla kameralla tuosta jousikiinnikkeestä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #7 : 07.06.2013, 14:18:56 »
Valitettavasti ei ole sopivaa flektiä autoosi. Puskurin mustaa osaa ei ole tarkoitettu huoltoluukuksi
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #8 : 07.06.2013, 15:19:53 »
JPL, se on ok. Arvostan yritystäsi.  ;)

380€ hintainen flekti ei enää paljoa tätä konkurssipesää hetkauttele suuntaan tai toiseen.

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #9 : 09.06.2013, 20:45:53 »
vperalle pari kuvaa, josko sen valkoisen muoviklipsun paikka sisälokasuojan takana nyt selviäis.






Hyvä työkalu tuon avaamiseen ja sulkemiseen on esim. metallisesta pyykkitelineestä yksi "naru". On tarpeeksi pitkä ja jäykkä. Taittelee päästä 1,5 cm:n pätkän 90 asteen kulmaan ja toiseen päähän taittaa silmukan josta voi vääntää.

Voin huomenissa editoida tuohon vähän infoa Gimpillä jos ei auennut. Nyt ei ehdi, pitää alkaa säätämään formulakisa näkymään netistä.  ;D

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #10 : 09.06.2013, 23:26:44 »
Kiitos kuvista, olen kiitollinen että joku viitsii ihan minua varten noita ottaa.  :)
Valitettavasti olen kovin vaativa, joten jos vielä sanallisesti kertoisit mistä aukosta/reiästä sitä rautatankoa pitäisi työnnellä tai oikeastaan mistä tihrustelemalla sen koukun paikka näkyy... Tosin on tuossa jo osviittaa annettu aika paljon.
Esim. mikähän on sen avauskoukun tarvittava nettopituus (siihen päälle tulee sitten näkyviin jäävä osuus ja "kahva") niin voisin arvailla kuinka syvällä tuo lukituslenkki on.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #11 : 10.06.2013, 07:49:01 »
Kysyhän vaan jos joku vaivaa, autan parhaani mukaan.


Keltainen ympyrä katkoviivalla kuvaa valkoisen klipsun sijaintia pellin takana. Keltainen nuoli osoittaa suunnan johon koukkutyökalu työnnetään ja samalla myös alemman kuvan katsomissuunnan. Punaisen viivan piirsin kiintopisteeksi kumpaankin kuvaan samaan kohtaan autossa.


Valkoinen klipsu on keltaisen ympyrän sisällä. Omassani se on vielä pystyssä, eli auki-asennossa. Kun se on lukittuna, sen kuuluu olla vaakatasossa.

Tää voi olla vaikea hahmottaa etukäteen, ei muuta kun rohkeasti musta muovinen sisälokasuoja irti niin kyllä se siitä valkenee.  ;)

Koukun pituudeksi arvioisin 45-50 cm. Ei sillä niin väliä kunhan se on tarpeeksi pitkä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #12 : 10.06.2013, 13:04:07 »
No niin, nyt se puuttuva lenkki ihmisen ja apinan välille alkaa löytyä, kiitti.  ;)
Ihan mielenkiinnosta kysyn: onko alakuvan keltaisen ympyrän päällä oleva vaalea osa valaisin vai optinen harha?
Entä lähteekö sisälokarin etuosa irroittamatta rengasta? Kuinka se on kiinni (ruuveja vai ruuvittomia lukituksia)?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 407 - Keulamuovin irrotus
« Vastaus #13 : 10.06.2013, 13:44:58 »
Umpio sieltä näkyy ja valo paistaa sen läpitte.

Sisälokarin etuosa irtoaa ilman renkaan irrotusta, kunhan kääntää rengasta kuten kuvassakin on käännetty.

Otan kuvan vielä irtonaisesta lokasuojasta ja merkkaan kiinnikkeiden paikat siihen kun en ulkoa muista. Taisivat olla ihan ruuveja kuitenkin, 4-6 kpl.

Alejandro

  • Vieras