Auto: 2005 407 2,0 HDi 136 (automaatti, ilman FAP:ia).
Nyt kaivattaisiin vinkkejä, mistä voisi johtua kun moottoriöljy lisääntyy vähitellen, vaikka autossa ei ole (enää) hiukkassuodatinta. Samaan ongelmaan liittyen polttoaineen kulutus on reilua, ajotietokone näyttää reilu 7-8 l/100km keskikulutusta, mutta tankkauksista laskettuna kulutus on 10 l/100km. Eli epäilen, että dieseliä kulkeutuu öljyn sekaan.
Auto käynnistyy hyvin, vetää koko kierrosalueella moitteetta, ei savuta tms. Diagboxilla katsottuna suuttimien korjauskertoimet 98-100% ja juuri otettu savutusarvo oli 0,93 eli mistään suuttimien ohivuodosta ei ole varmaan kyse. Ulospäin ei näy/haista vuotoja. Jäähdytysneste ei ole öljyn lisääntymisen syynä, koska sitä ei vähene ja öljy ei vaahtoudu.
Vaihtoehdot on aika vähissä mistä dieseliä pääsisi moottoriöljyn sekaan, paitsi korkeapainepumppu. Onko miten todennäköinen/yleinen syy, että se vuotaisi akselitiivisteestään nokka-akselin päädyn kautta kun on sieltä yhteydessä moottoriöljyyn? Ja onko tuohon olemassa tiivistesarjaa vai meneekö koko pumppu vaihtoon? Pumpun vaihto ei pitäisi olla hankala kun ei ole jakopään puolella ja on moottorin yläpäässä. Ei vaan viitsisi pelkän tarkastuksen takia käyttää irti saatikka ostaa varuiksi uutta pumppua.