Kirjoittaja Aihe: 407 - Virta-avaimen korjaaminen  (Luettu 5055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
407 - Virta-avaimen korjaaminen
« : 05.10.2014, 15:23:51 »
Auto: 2006 407 1,8.

Linkkariavain putosi lattialle ja nyt auto ei enää tunnista sitä. Toisella avaimella käynnistyy. Aikaisemmin jo havaittu että paristo loppuu parissa viikossa. Mikähän osa siinä piirilevyllä on tuo transponderi kun muistan jossain nähneeni tuosta jonkun jutun.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #1 : 05.10.2014, 15:26:28 »
Yleensä musta osa avaimen juuressa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #2 : 05.10.2014, 15:38:35 »
Saattaa olla kanssa se antenni kela saanut siipeensä pudotuksessa tai juotokset murtuneet tuon juuresta. On sellainen pitkulainen osa jossa ohutta kuparilankaa käämittynä osan ympäri.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #3 : 05.10.2014, 19:34:39 »
On sellainen pitkulainen osa jossa ohutta kuparilankaa käämittynä osan ympäri.

Yep, käynnistyksenesto on tuo yksinäinen putki piirilevyn alareunassa. Sen voi jopa varovasti irroittaa piirilevystä ja se toimii silti, sillä kun ei ole mitään tekemistä piirilevyn, saati pariston kanssa. Se saa sähkönsä luettaessa virtalukon ympärillä olevasta käämistä induktiivisesti, vähän kuin pykälää wanhempaa RFID-tekniikkaa ;D


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #4 : 05.10.2014, 19:49:19 »
Kiitos tuo oli se tieto jota hain, keskuslukko toimii vieläkin mutta paristo ei kestä kuin 2 viikkoa. Voisko tuosta transporredista löytää syyn miksi ei toimi.

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #5 : 05.10.2014, 20:09:46 »
Yep, käynnistyksenesto on tuo yksinäinen putki piirilevyn alareunassa. Sen voi jopa varovasti irroittaa piirilevystä ja se toimii silti, sillä kun ei ole mitään tekemistä piirilevyn, saati pariston kanssa. Se saa sähkönsä luettaessa virtalukon ympärillä olevasta käämistä induktiivisesti, vähän kuin pykälää wanhempaa RFID-tekniikkaa ;D

Minusta tuo "yksinäinen putki" näyttää kelalta, joka yhdessä autossa olevan kelan kanssa muodostaa muuntajan, mutta eihän pelkällä kelalla saada autolle tietoa, että avain on sen auton avain. Missä se tunnuskoodi sijaitsee, ei ainakaan kuparilangassa. Onko chippi kelan yhteydessä?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #6 : 05.10.2014, 21:16:17 »
paristo ei kestä kuin 2 viikkoa

Sama vika omassakin C5 kaukkarissa = paristotta, pelkän avaimen kanssa tässä on menty kesän yli. Saa nähdä kun pakkaset tulee, jaksaako sitä tuon jäätyvän lukkopesän kanssa tapella vai vaihteleeko paristoa hiukka tiuhemmin. Uusi avain jopa suutari-versiona kun kustantaa n. 250€, niin... :o

Onko chippi kelan yhteydessä?

Näin olen ymmärtänyt että se olisi tuon putken sisuksissa?

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #7 : 05.10.2014, 21:21:15 »
Uskotaan niin kunnes joku esittää perustellusti jotakin muuta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #8 : 05.10.2014, 21:28:22 »
Yep, käynnistyksenesto on tuo yksinäinen putki piirilevyn alareunassa. Sen voi jopa varovasti irroittaa piirilevystä ja se toimii silti, sillä kun ei ole mitään tekemistä piirilevyn, saati pariston kanssa. Se saa sähkönsä luettaessa virtalukon ympärillä olevasta käämistä induktiivisesti...

Olen hieman eri mieltä asiasta. Ex 307:sta tuo käämi jotenkin vaurioitui ja sen jälkeen ei auto enää käynnistynyt. Vaihdoin ko. käämin e-baystä ostetusta kaukosta jonka jälkeen avain alkoi toimia. Eli transponderi ei voi olla tuolla sisällä koska näihin ei enää voi ohjelmoida aiemmin johonkin toiseen autoon alunperin ohjelmoitua kaukoa.

Veikkaan, että tieto on koodattuna jonnekin piirilevyllä olevista chipeistä.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #9 : 05.10.2014, 21:33:26 »
No onpahan noita tullut tavattua aika paljon selkeämpiäkin putkia


Vaikka yleensä nuo ovatkin olleet enempi tosiaan chipin näköisiä


Yksi suutari-lista noista ajonesto-chipeistä esim: https://www.lsc.com.au/Products/Keys-Accessories/Key-Blanks-Remotes-Automotive/Transponder-Blanks-Chips/BDS-Transponder-Chips/

Veikkaan, että tieto on koodattuna jonnekin piirilevyllä olevista chipeistä.
Muuten kyllä, mutta kun tuo ajonesto toimii myös vaikka kakessa ei olisi paristoakaan lainkaan. Vaatisi että siinä on piirilevyllä chipit ajonestolle ja kakelle erikseen ja vieläpä kokonaan omissa virtapiireissään :o

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #10 : 05.10.2014, 21:49:31 »
Juuri sen takia tuo antenni on, siirtää ajoneston tiedon sekä tarvittavan energian.

"Chippi" tuo ei ole vai miten muuten selität sen, että vaihdoin tuon toisesta kaukosta ja ajonesto alkoi toimia?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #11 : 05.10.2014, 22:15:26 »
"Chippi" tuo ei ole vai miten muuten selität sen, että vaihdoin tuon toisesta kaukosta ja ajonesto alkoi toimia?

Tuo PSA:n käyttämä on ilmeisimmin ns. ID46 -tyypin chippi, joka on yksi kenties laajimmin käytetyistä ratkaisuista = noita chippejäkin on fyysisesti aika monta erilaista => oletan että kylmässä avaimessa on tosiaan tuo chipin näköinen ratkaisu ja tässä kaukkarissa on tuo käämi-versio. Ja kun tuota pirilevyn nurkkaa hieman zoomaa, niin tosiaan tuo käämi lienee vain antenni ja siitä menee pari johdinta tuon yhden mikropiirin koipiin = tuo piiri sisältänee tämän ID46-kooderin ja siten myös sen uniikin ID:n


Tosin tuo ID:n uniikkius voi olla hieman kyseenalaista, sillä suutari-laitteilla voidaan tuottaa tasan 1:1 kopio avaimestasi = tuo chipin ID on siis kopioitavissa toiseenkin chippiin ja autosi ei eroa huomaa, kumpi chippi on kyseessä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #12 : 05.10.2014, 22:52:47 »
Philipsin (nyl. NXP) transponder piiri on ohjelmoitava, sisältää siis muistia, johon avaimen nykyinen koodi voidaan ohjelmoida. Toinen vaihtoehto tietty on avaimien esittely merkin testerillä.

www.mouser.com/catalog/specsheets/phlp016.pdf
« Viimeksi muokattu: 05.10.2014, 22:59:10 kirjoittanut Benkku »

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #13 : 05.10.2014, 22:53:32 »
Se äly voi siis olla pakattuna antennikelan sisälle tai olla sen ulkopuolella. Tärkeää on muistaa, että se saa energiansa vastapelurista eikä avaimessa sähköä tarvita ajoneston takia.

Onhan noita tunnisteita muuallakin. Esim. koirissa on siru (ja varmaan kohta ihmisissäkin :o) joka antaa lukulaitteelle koodin karvaisen nahan läpi.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 407 - Virta-avaimen korjaaminen
« Vastaus #14 : 06.10.2014, 09:10:25 »
Onhan noita tunnisteita muuallakin. Esim. koirissa on siru (ja varmaan kohta ihmisissäkin :o) joka antaa lukulaitteelle koodin karvaisen nahan läpi.

Meidänkin 3x karvasissa on jokaisella omansa ja rokotuspassit yms. myös. Tuo naperokin kun on jo nuoresta iästään huolimatta reissannut ulkomailla ja käynyt näyttelyissä putsaamassa pöydät => ompi nyt oikein rotunsa junnu-muotovalio :)

Mutta asiaan: Onko kukaan selvittänyt MIKÄ tuolla avaimessa purkaa sen pariston? Vaikuttaa meinaan ettei ole 1 eikä 2 PSA:laisen auton omistajaa kun on tuohon pariston purkavaan ongelmaan törmännyt, joten jotain tyyppivien tynkääkin tästä saannee kehitettyä ja sitä kautta kenties edullisen korjauksenkin joku siihen kekannee?

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08