Kirjoittaja Aihe: 407 - Venttiilikoneiston kansi (V6)  (Luettu 918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mcjukeh

  • Vieras
407 - Venttiilikoneiston kansi (V6)
« : 06.05.2015, 16:15:48 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive.

Millaiset ovat venttiikoneiston kannen tiivisteet V6-koneessa? Kuulin, että siellä on sen kopan alla vielä jokin nk. välikansi. Kun itsellänikin näyttäisi noista mustien venttiikoppien alta tihuuttavan pikkuisen öljyä, öljy sitten kerääntyy tulppien koloihin ja joskus tiputtaa maahankin asti.

Soitin Pörhölle ja kertoivat, että se tiiviste maksaa n. 230 euroa, kysyin, että molemmatko? Ei kun kappale, eli jos molemmat joutuu vaihtamaan niin hintaa tulee 460 euroa. Lisäksi sitten niiden välikansien tiivisteet, joiden hintaa en enää hirvennyt kysyä. Meinasin lentää perseelleen, ei kai nyt normaali muovi- tai mikä elastomeerinen tiiviste noin paljoa voi maksaa vai maksaako? Löytyisiköhän noita tiivisteitä jostakin edullisemmin?

Onko tuollaista räjäytyskuvaa missään tuosta V6-moottorista? Niin ja lopuksi, mikä noi tiivisteet saa ajan oloon vuotamaan, kun ei muissa omistamassani autoissa ne ole alkaneet itsekseen vuotamaan, eikä tuossa omassa pösössä ole venttiilinkoppia käytetty koskaan irti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (V6)
« Vastaus #1 : 06.05.2015, 20:48:38 »
Se 'välikansi' on nokka-akselien laakerikansi, sylinterinkannen valun ja nokka-akselin laakerinkansien (2 + 2 kpl) väliin ei kuulu tiivistettä vaan tiivistys tiivistemassalla - sylinterikannen valussa on ura joka täytetään tiivistemassalla - liikaa ei massatiivistettä kuitenkaan pidä käyttää.

Laakerikansien ja venttiilikoteloiden kansienkin tiivistys kustantaa about tuubin tiivistemassaa ja muutaman tunnin aikaa. Mikäli vuoto on venttiilikotelon kansien välistä niin aikaa ei tuntia enempää mene. Tyypillisesti takimmaisen lohkon venttiilikotelon kansi/kannet noista vuotavat.

Ne venttiilikotelon kansien ja nokka-akselin laakerikansien välissä olevat muovi- tai peltilevyt, eivät varsinaisesti ole  tiivisteitä eli tiivistys molemmin puolin massalla. Niillä levyillä tehdään venttiilikotelon kanteen huohotin sokkelo ja ehkäistään öljyn kulkeutumista huohottimeen.

http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4206_406/406D9/INFO/gb/b1eg1tk3.htm

Suomeksi siis tuubi öljynkestävää moottoritiivistemassaa (miel. uretaanipohjainen) ja kenties jos yläpään purat niin 4 kpl akselitiivisteitä, eli ainoat tiivisteet ovat nokka-akseleiden akselitiivisteet - eivät kustanna satastakaan.

https://www.rexbo.eu/elring/radial-oil-seal-camshaft-135140?c=100397&at=13836

PSA   080724
Ajusa    15062600
Elring    135.140
« Viimeksi muokattu: 06.05.2015, 21:35:16 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Venttiilikoneiston kansi (V6)
« Vastaus #2 : 07.05.2015, 21:54:43 »
Pörhö siis yrittää myydä minulle noi muoviset öljysokkelot, vaikkei niitä ehkä edes tarvittaisi, pelkkä tiivistemassa riittäisi, taidankin tehdä tuon homman itse.

Juu, harvemmin - jos koskaan, niitä levyjä tarvitsee uusia. Purku, purettujen osien pesu ja öljyn/kuuman kestävää tiivistemassaa, kokoonpano - kiristysjärjestystä ja oikeita kiristysmomentteja noudattaen.