Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupään kolina  (Luettu 54381 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #45 : 12.12.2009, 18:43:03 »
Tarkoitin kylläkin koko jousta suojaavaa kumia ja jos kyse on edelleen metelin aiheuttajasta, nuo kumit eivät "metelöi".
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

PREmiere82

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #46 : 14.12.2009, 20:19:18 »
Lopullinen tulos. Vasen koiranluu oli antanut periksi ja siitä tuli kolina. Vaihdettiin alkuperäinen tilalle.

jleinonen

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #47 : 30.03.2010, 20:03:35 »
307SW vm. 2006, huollossa vaihdettiin Etuvak.pystytanko, ei kylläkään metelöinyt, mutta kuulemma väljä oli.

Niin sitten se kysymys, eli ko. operaation yhteydessä, onko mahdollista että ratti menisi vinoon -> vaatisi 4.pyöräsuuntauksen?

Olisko tuo 508762 koodi osalle? En löytänyt service boksista kun katselin...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #48 : 03.05.2010, 21:47:19 »
Myös hammastanko voi olla löysällä. Korjaamolla erikoisavain jolla hammastangon jousta kiristetään. Liiallinen kiristys ei ole suositeltavaa, koska ohjaus ei tällöin palauta kunnolla keskelle.

En muista nyt tarkasti, enkä pääse varaosakuvia katsomaan, mutta kääntölaakerin jossain kohdassa on jokin musta kumilevy. Siihen kohtaan lisätään samankokoinen kumilevy, esim. polkupyörän / auton renkaan sisäkumia. Toki tuo alkup. kumi on voinut muuttua varaosana.


Auto: 2005 307 SW 2,0 SE (2. mallisarja).

Ongelmat ranskiksen kanssa jatkuu   >:( Etupää kolisee kanssa, tarkemmin sanottuna kolina tulee hammastangosta jossa myös käsintuntuvaa välystä.

Onko tuosta hammastangon "löysyydestä" enemmän tietoa? Soittelin muutamalle merkkikorjaamolle (Peugeot-merkkikorjaamoja, kyllä  ;D) mutta eivät tienneet mitään siitä, että hammastankoa voisi kiristää... :-\
Onko kukaan suorittanut "kiristystä" tai seurannut vierestä kun kiristetään (hammastankoa siis, omat hermot alkaa kiristyä jo kun seisoo Peugeotin vieressä). Onko osa jota kiristetään nimeltään "Venttiili mäntä, osa no: 4062 35"? Pitääkö hammastanko ottaa irti ennen kuin tuota pystyy kiristämään?

Toisena vaihtoehtona tietysti voisi olla sisemmät nivelet joka olisi se toivotumpi vaihtoehto...
« Viimeksi muokattu: 03.05.2010, 22:01:18 kirjoittanut Timppa71 »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #49 : 05.05.2010, 07:38:10 »
Hammastangossa on luisti (painin) joka löytyy samoilta kohden mistä rattiakseli menee tangolle. Sitä voi kiristää varovasti ettei ohjaus mene liian jäykäksi. Osia ei tarvitse irroitella. Jos kiristää liikaa, niin ohjauksen keskitys huononee.
Peugeot 3008 hybrid

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #50 : 05.05.2010, 08:45:58 »
Hammastangossa on luisti (painin) joka löytyy samoilta kohden mistä rattiakseli menee tangolle. Sitä voi kiristää varovasti ettei ohjaus mene liian jäykäksi. Osia ei tarvitse irroitella. Jos kiristää liikaa, niin ohjauksen keskitys huononee.

Tarkoittanet sellaista mustaa muovi"tulppaa" joka löytyy juuri tuolta kohdilta? Tämä tulppa sijaitsee mielestäni juurikin hammastangon vastakkaisella puolella joten se varmasti "painaa" hammastankoa, näin luulisin myös. Mutta kun kaikissa autoissa/ hammanstangoissa ei ole mitään kiristysmahdollisuutta niin piti sitten kysyä neuvoa taas täältä. ;)

Varaosaluettelossa tuo tulppa/ painin on nimellä "venttiili mäntä", luulen ainakin niin. Hintakaan ei ole kovin paha (~20€), kannattaisikohan vaihtaa samalla? Onnistuuko kiristys mitenkään normityökaluilla joita tavallisilta ihmisiltä löytyy (edes kikkailemalla) vai tarvitseeko erikoisavaimen?

Kumma, että eivät edes merkkikorjaamo(i)lla tienneet mitään tuollaisesta kiristysmahdollisuudesta. :( Tutkitaan lisää asiaa...

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #51 : 05.05.2010, 12:59:44 »
Sitäpä juuri tarkoitin. Vaihtotarpeesta ei voi sanoa mitään ennen kun on katsonut paljonko on kulunut. Kannattanee koittaa kiristämistä ensin. Erikoistyökaluja ei oikeastaan tarvita. Pitäisi mennä ihan normi työkaluilla.
Peugeot 3008 hybrid

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #52 : 22.06.2010, 17:59:27 »
Hammastangossa on luisti (painin) joka löytyy samoilta kohden mistä rattiakseli menee tangolle. Sitä voi kiristää varovasti ettei ohjaus mene liian jäykäksi. Osia ei tarvitse irroitella. Jos kiristää liikaa, niin ohjauksen keskitys huononee.

Auto -02 1.6 bensa wagon.

Onko tietoutta voiko tässä mallissa hammastankoa kiristää? Ei keneltäkään löytyisi kuvia ko. rakenteesta tai hyvät ohjeet toimen suorittamiseen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #53 : 22.06.2010, 18:02:18 »
Voi kiristää.
Peugeot 3008 hybrid

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #54 : 22.06.2010, 20:11:48 »
Ei sitten kuvaa tai kunnon "step by step" ohjetta ole kellään joka on tuon kiristyksen tehnyt? Korjaamot tuntuvat olevan kovin "tietämättömiä" tuon suhteen. Torstaina olisi leimalla käynti ja pyöränkulmia säädättäessä korjaamo mainitsi pienestä väljästä hammastangossa. Voisi tuonkin saattaa kuntoon ennen konttorille menoa...

bedro

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #55 : 29.06.2010, 19:05:34 »
Ongelma:

Auto: 2004 307 Wagon 2,0 XS.

Auto on ruvennut kolkottamaan etupäästä, kun "jurnuttaa" 1-3 vaihteilla pintakaasulla n. 2000 tuhannen kierroksilla. Joskus kolkottaa myös ylämäkeen vedättäessä. Ääni häviää kun laskee kaasusta irti, painaa kytkimen pohjaan tai kiihdyttää isommille vaihteille. Ei ravista missään vaiheessa yhtään, mutta tuo ääni rupee kyllä huolestuttaan pikkuhiljaa.

Käytin auton huollossa n. 3000 km sitten, missä totesivat, että raidetangon sisäpäät tulisi vaihtaa molempiin puoliin ennen leimalle viemistä. Ei kai nuo tuommosta jollotusta/kolkotusta päästä?

Ratkaisu:

Selvisi kolkotus. Vetoakselin kannatinlaakerihan se siellä kuivana äänteli. Rasvasin, jolloin ääni hävisi.

TEMP_ARKISTOON

Apte

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #56 : 10.05.2012, 09:42:17 »
Ongelma:

Auto: 2003 307 1,6 XS (automaatti-ilmastointi).

Auto kolisi etupäästä.

Ratkaisu:

Kallistuksenvakaajan pystytangot vaihdettu uusiin alkuperäisiin. Loppuivat kolinat ja tuntuu uudelta autolta.

TEMP_ARKISTOON

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #57 : 02.06.2012, 01:24:31 »
Auto: 2004 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Kolinaa etupäässä montuissa, tuntuu kolisevan vaikka toisella pyörällä ajaa monttuun (luultavasti) eri penkeillä istuvat sanoo että ääni tulee jopa takapäästä renkaanvaidon yhteydessä kokeiltu (heilutella) koiranluita, mut en huomannu välystä. Se vakaajan tankoko vois olla?

Pitää lukee topikki kunnolla läpi ku kerkee.

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #58 : 05.06.2012, 10:33:10 »
Meidänkin 307 alkoi kolista. Ratissa tuntui välys, joten vaihdoin molemmat raidetangonpäät. Kolina väheni ja loppuu todennäköisesti kun vaihdan pystytangot eteen (koiranluut). Niiden välyksen tuntee parhaiten kun renkaat on maassa ja kömpii auton alle ja käsillä voimakkaasti kokeilee pystyvälystä. Lemförder koiranluu 20€ / kpl.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #59 : 04.07.2012, 23:32:00 »
Taisi hiljetä apukuskin "koiranluun" vaihdolla, kädessä irrotettuna siinä tuntuu pieni välys... Motonet vahvistettu nivel 22 e. :) Arvalla vedin. Hommatkaa vaihtoon 16 mm kiintolenkki ja räikkä sopiva torx-päällä oleva ruuvari millä pitää vastaan.