Kirjoittaja Aihe: 406 - Turvatyynyn merkkivalo ei pala (ohjausyksikkö)  (Luettu 2440 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

eppu69

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 406 Break ST 1,8.

Katsastusmies kirjasi vikaraporttiin,että airbagin valo ei syty sytytysvirtaa laitettaessa. No merkkiliikkeen vikatesteri ilmoitti airbagin ohjausyksikössä olevan jotain vikaa.En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta se oli "jatkuva merkkivalon ohjaus päällä" tai jotain sinnepäin. Itse epäilin lähinnä valon polttimon palaneen.

Pikahuollon mieskään ei ohjausyksikölle vielä suoraa tuomiota antanut,vaan suositteli tarkempaa tutkintaa varsinaisen korjaamon puolella. Onko kellään mennyt kyseinen osa ja mahtaako olla hyvinkin kallis.Itse ajattelin ensin tarkistaa varoitusvalon polttimot. Aiemmin valo on kyllä toiminut normaalisti. Esim. sytytysvirtaa laitettaessa tai kun matkustajan airbagin kytki avaimella pois.

Ratkaisu:

Vika löytyi ja airbagin ohjausyksikössähän se oli. Kumma juttu kun ei sitten varoitusvaloa sytyttänyt, vaan airbagin valo syttyi kun oli ohjausyksikkö irroitettu. Uudella boksilla toimi sitten niin kuin pitääkin ja leima tuli.

Tässä yhteydessä täytyy kyllä kerrankin kehua paljon parjattua merkkikorjaamoa. Kyseessä on Veljekset Laakkonen Oy Joensuussa. Todella pätevä nuori asentaja ei paljon turhia liikkeitä tehnyt ja paikallisti vian nopeasti vaikka tietokone ei sitä yksiselitteisesti ilmaissutkaan. Työveloitus oli vain 1 tunti, joka sisälsi vian etsinnän ja korjauksen mittariston ja keskikonsolin irroituksineen ja takaisin laittoineen. Itse varaosan hinta sitten olikin järkyttävät 427 euroa.

Mielenkiinnosta avasin viallisen boksin ja ilmeni että vika oli itse aiheutettu. Boksi oli päältä tahmea ja sisälle oli selvästi valunut nestettä joka on aiheuttanut oikosulun piirilevyllä. Levyn yksi nurkka oli palanut pahasti. Airbagin ohjausyksikkö sijaitsee keskikonsolin alla käsijarrukahvan kohdalla. Ilmeisesti kahvan viereisessä mukitelineessä ollutta juomaa on loiskahtanut konsolin sisään ja valunut boksiin.