Kirjoittaja Aihe: 307 - Vaihteiston vaihto (MA5/N-manuaalivaihteisto)  (Luettu 1915 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

artoav

  • Vieras
Auto: 2006 307 1,6 (TU5JP4, MA5/N-manuaalivaihteisto, 20CN20, 2. mallisarja, VF33CNFUL84817886).

Vaihteisto pitää kovaa jurinaa 1-2-3 vaihteilla aina kun veto on päällä (kiihdytys tai moottorijarrutus), kuulostaa siltä että jokin laakeri alkaa olla tiensä päässä. Edellisessä huollossa viime syyskuussa vaihdettiin jo kokeeksi vaihteistoöljyt, mutta ääni on vain koventunut sen jälkeen. Palstoja selaamalla löytyy tietoa että näissä 1,6 HB bensakoneisen laatikoissa on ollut jonkin verran tyypillisiä laakerivikoja, mutta tarkempaa kuvausta viasta en ole löytänyt.

En ole päässyt auton alle tarkistamaan vaihteiston tyyppiä tai sarjanumeroa, mutta servicebox kertoo:
2222 RN - NEW MEC GEARBOX - CP (13X61) MARKING CN20 (CP43) (CQ16) CQ16 CP43 TL04
2223 YH - EXCHANGE MEC GEARBOX - CP (13X61) MARKING (CNB0) CN20 CNB0 CQA6 (CQA6) CQ16 CPD3 CP43 (CPD3)

Laatikon vaihto ja/tai korjaaminen itse ei ole vaihtoehto, ei ole tiloja eikä etenkään innostusta, mieluummin maksan että joku muu korjaa. Muutamalta korjaamolta kysyin suosituksia ja ehdottivat suoraan toisen laatikon etsimistä ja vaihtoa. Varaosahakujen kautta ei Peugeotin 20CN20 laatikkoa näytä tällä hetkellä Suomesta löytyvän, ja käytetyn osan hankkiminen tilalle on aina riski etenkin jos näissä on yleisemminkin ollut jotain laakeriongelmaa.

Siksi kyselen jos täällä olisi vihjeitä vaihtolaatikon etsimiseen tai korjaamiseen:
- Onko joku purkanut tai korjannut tuollaista MA5/N 20CN20 laatikkoa, onko siellä joku tyypillinen vikaantuva laakeri, ja löytyykö korjaamisesta tarkempia ohjeita?
- Vihjeitä mistä tuollaisen vaihtolaatikon, mieluusti kunnostetun tai vähän ajetun käytetyn voisi löytää? Myös Suomen ulkopuolella olevat luotettavat toimijat kelpaa, toki kommunikointi pitäisi onnistua englanniksi tai ruotsiksi, muut kielet taittuvat heikosti.
- Samaa 20CN20 laatikkoa on käytetty ilmeisesti 1,6 koneisessa Citroen C4:ssa, onko kellään kokemusta sopiiko Citroenin laatikko "heittämällä" peugeotiin?

Nmanner

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 307 - Vaihteiston vaihto (MA5/N-manuaalivaihteisto)
« Vastaus #1 : 16.01.2018, 07:39:11 »
Laatikon kunnostus on kallista puuhaa, tuskin kukaan alle tonnilla remppaa sitä sun omaa. plus asennukset. Kannattaa varmaan harkita kytkimen vaihtoa samalla kun on auki.

Tonis takeoverilta voisi löytyä kohtuuhintaan. 
Nyk. 307 SW 1.6 16V -04 ja 407 SW 18.16V -06

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 307 - Vaihteiston vaihto (MA5/N-manuaalivaihteisto)
« Vastaus #2 : 16.01.2018, 08:01:05 »
Samalla kun on vaihteisto on irti ja kytkin irti niin kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi myös kampiakselin tiiviste.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

artoav

  • Vieras
Vs: 307 - Vaihteiston vaihto (MA5/N-manuaalivaihteisto)
« Vastaus #3 : 09.02.2018, 13:59:45 »
No, tämä homma tuli hoidettua loppuun.

Löysin Toni's takeoverilta laatikon, koska vähän ajettuja 20CN20 laatikoita oli huonosti tarjolla, niin tilalle vaihdettiin farmarin laatikko (joka on ilmeisesti kestävämpi). Laatikoissa on eroa ja siksi piti samassa yhteydessä vaihtaa vetoakselit kannakkeineen, kytkinsylinteri, vaihdevivusto ja kampiakselin asentotunnistin, nämäkin tulivat kaikki käytettynä samasta paikasta. Lisäksi kun vaihteisto oli irti niin laitettiin uusi kytkin ja tietysti laatikkoon uudet vetoakselien stefat.

Juuri hain auton pajalta ja nyt pelaa ilman ylimääräisiä murinoita ja jurinoita. Ei ollut ihan halpa remontti kaikkineen varsinkin kun auton arvo on vain muutama tonni, mutta toivottavasti tämän auton kytkimeen tai vaihteistoon ei enää toiste tarvitse koskea, jos sitä vielä pidempäänkin pidän. Kilometrejä nyt 187000, ja uusi laatikko on kuulemma vain 60000 ajetusta autosta, eli sen pitäisi ainakin kestää.