Kirjoittaja Aihe: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)  (Luettu 16121 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RaimoM

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia.

Mitenköhän takakilven polttimoiden suojakupu irtoaa?

Kokeilin eilen vaihtaa polttimoita kilpivaloille, mutta melko sitkeän yrittämisen jälkeen en saanut suojakupuja irti. En uskaltanut käyttää kovin paljon voimakeinoja " kuplassa" on molemmissa päissä pyöreä reikä ja keskellä suorakaiteen muotoinen lovi johonka ei pääse tökkimään ainakaan ruuvarilla. Mitenkähän suojakupu irtoaa sovinnolla ja ehjänä? Ohjekirja kehottaa tunkemaan pienen ruuvarin yhteen reikään ja työntämään kupua eteenpäin. Aika huono ohje kun ei ole reikää mihin saisi ruuvarin menemään. Taivutin äsken eräänlaisen tiirikan jota meinaan kokeilla kuvun keskellä olevaan suorakaide aukkoon saa nähdä miten käy.

Ei viitsisi väkisin kammeta irti. Onhan noita tullut vuosien aikana availtua ja rikottuakin mutta nyt ajattelin että maltti on valttia ja kysäisen ennen kuin rikon.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 185
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #1 : 31.08.2011, 10:42:41 »
Eikö mene näin?:
"Rekisterikilven valo: W 5 W.
F Laita pieni ruuvimeisseli suojalasin
yhteen reikään
.
F Työnnä suojalasia ulospäin.
F Irrota suojalasi.
F Vaihda viallinen lamppu."
« Viimeksi muokattu: 31.08.2011, 10:45:42 kirjoittanut Peugo »

RaimoM

  • Vieras
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #2 : 31.08.2011, 12:06:02 »
Tuo ohje: "työnnä ruuvari yhteen reikään ja työnnä eteenpäin" on minunkin ohjekirjassa mutta kun ei ole reikää semmosessa paikassa että sais ruuvarin työnnettyä. 90 astetta kärjestä taivutettu lattapäinen meisseli menisi ehkä, en ole vielä kokeillu kun tulee vettä taivaan täydeltä.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 185
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #3 : 31.08.2011, 13:01:11 »
207:ssa ilmeisesti ihan samanlainen ja muistaakseni todella pienellä lattapäisellä ruuvarilla sain tuon helpostikin irti. Kuvun molemmilla puolella on reiät. Ruuvari vaikka vasempaan reikään ja sitten työntää kupua oikealle ja vetää ulospäin (näin taisi mennä?).

EDIT: Kokeilin äsken ja eihän se nyt lähtenytkään helposti irti.  ::)
Homman juju taitaa kumminkin olla se että painaa siitä reiästä jolloin kuvun saa liukumaan sivulle vai?

Ehkä tämän ketjun ensimmäinen kirjoitus on kuitenkin se oikein tapa?
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31733.msg169479#msg169479
« Viimeksi muokattu: 31.08.2011, 13:32:58 kirjoittanut Peugo »

wilbert

  • Vieras
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #4 : 31.08.2011, 14:50:09 »
Kärkipihdeillä kiinni siitä lirpakkeesta ja nykäset. Lähtee.
..Jaa sama metodi olikin tuossa linkissä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #5 : 31.08.2011, 15:49:00 »
Viimeksi itse avasin sisäverhoilun kun en saanut sivuista kohtuudella vänkäämällä. Pitää kokeilla tuota kärkipihti-konstia seuraavalla kerralla.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 712
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #6 : 31.08.2011, 16:25:05 »
Reiästä joku piikki tai meisseli ja painaa hiukan ja siirtää kupua jompaan kumpaan reunaan, niin lähtee irti. Vähän onneton keksintö. Onneksi 308 hb ja 508 sedan malleissa on paremmin toteutettu keksintö. Uusi valaisin kokonaisuus pohjineen ja kupuineen + polttimo taisi maksaa citikalla 4 euroa.
Peugeot 3008 hybrid

RaimoM

  • Vieras
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #7 : 31.08.2011, 17:49:59 »
Juu kiitoksia vain hyvistä neuvoista. Oli vain uskonpuutetta kun tulee joskus tuhonneeksi noita muoviosia. Polttimot uusittu ja uskomatonta kyllä niinhän ajovalojen korkeus-säätö alkoi kuin alkoikin toijmimaan. Aivan järjetön kytkentä kyseessä, en olisi koskaan osannut yhdistää noita vikoja toisiinsa. Että kiitoksia vielä kerran. Kupu muuten irtosi L kirjaimen muotoon taotulla 3mm hitsauslangasta tehdyllä koukulla nykäisemällä, oli kumminkin aika tiukasti kiinni 

Mustanaamio

  • Vieras
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #8 : 28.11.2011, 19:52:06 »
Auto: 2005 407 2,2 SW (139 000 km).

Hyvät oli neuvot ja molemmat polttimon "suojalasit" palasina. Reikään voi kyllä työntää jotain ja yrittää venyttää kirkasta suojakupua leveyssuuntaan ("ja mielummin molempiin reikiin yhtäaikaa":sanoi hra Peugeot, kun asiaa myöhemmin tiedustelin).  Haitta on mustassa alustassa, joten kirkasta suojalasia täytyy saada "venymään" sivuttain (leveyssuunnassa). Minkäänlainen reiästä painaminen, vetäminen ja työntäminen ei auta, jos noudattaa tätä metodia. Itse munasin, kun kuvittelin että, kirkkaasta muovista välittyy reikienkautta jotain mustaan alustaan EI VÄLITY -> VOI VAIN VENYTTÄÄ. Murtui koko kirkas suojamuovi toisesta sivusta.

Tämän jälkeen pääsin tutustumaan rakenteeseen ja ryhdyin toteuttamaan pihtivaihtoehtoa. Tässä vaihtoehdossa murtui ainoastaan toinen kirkaassa muovissa oleva mitätön kannake, mihin mustan alustan haitta tukeutuu = eli lukitsee kirkkaan muovin paikalleen. Itse käytin siirtoleukapihtiä millä saa otteen koko kirkkaasta muovista leveyssuunnassa. Pyrkimys oli siirtää suojaa sivuttain ja samalla vetää itseen päin.

Saattaa olla, että olivat kärsineet jo aikaisemmasta käsittelystä ja pihtivaihtoehdon vauriot tuli siitä. Reiän törkintä oli oma munaus.

Oiva työkalu saattaa olla päästä 90-astetta käännetty ruuvari, minkä voi työntää kirkkaan muovin alta ja painaa alustan haittaa poispäin, jolloin saattaa saada kirkkaan suojan irtoamaan.

No! Särkeminen harmitti mutta 4€ kappale koko järjestelmä niin ei siitä isoa harmia tullut. Paitsi niistä varaosistakin pitää saada ne kirkkaat muovit ehjinä pois! Itse ratkaisin tämän niin, että puristin niistä mustista lukitsimista, mitkä kiinnittävät koko systeemin takaluukkuun. Sitten, kun musta runko murtui sai kirkkaan muovin helposti irti. Kirkkaat suojamuovit painoin sitten vanhoihin runkoihin suurta varovaisuutta noudattaen"naps" ja lukittuivat paikoilleen.

Viisainta on hakea etukäteen marmoritiskiltä uudet kokonaisuudet ja aloittaa remppa vasta sen jälkeen. Kehtaan väittää, että hajoaa ja useasti. Mietin koko takaluukun verhoilun purkamista mutta mielestäni se on turhan työläs vaihtoehto.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #9 : 28.11.2011, 20:27:35 »
Liekö noita jo joku mälvännyt aikaisemmin?

Omasta kärrystä kärähti peräjälkeen kumpikin tuikku, ja kumpikin vaihtui uuteen ilman voimasanoja. Pieni ruuvimeisseli korvakkeen reiästä läpi ja kampeaa sillä kuvun reunaa vasten niin voilá.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #10 : 01.12.2011, 01:11:57 »
Itse taidan edelleen suosia "verhoilu irti" keinoa. Ei ole hankala. Liekö noissa kuvuissa tapahtunut tuotekehitystä vuosien varrella.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

wilbert

  • Vieras
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #11 : 01.12.2011, 16:12:32 »
Kyllä ne meikäläisen entiseen 05- malliin vaihtui ilman hajoamisia minuutissa. Metodina oli aikaisemminkin mainittu kärkipihdeillä siitä kuvun sivussa olevasta ulokkeesta kiinni ja terävä vetäsy. Ottaa siis "poikittain" lampunkupuun nähden siitä lirpakkeesta kiinni. On muuten kyllä hi-tech aihe;)

SarkkaS

  • Vieras
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #12 : 08.01.2012, 14:04:47 »
Auto: 2004 407 SW 1,6 HDi.

Kärkipihdeillä sievästi nyppäisemällä lähtivät kupit irti ilman kiroilua. Lamput näyttävät kovasti samanlaisilta kuin ns. huomiovalot (parkkivalot). Ovatko kenties samaa tyyppiä? Minkälaiset speksit näillä lampuilla on?


-Sale

wilbert

  • Vieras
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #13 : 09.01.2012, 12:17:49 »
Eikös ne nyt ole ihan tavalliset W5W-lasikantapolttimot, jos oikein muistan.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Rekisterikilven valon polttimon vaihto (farmari)
« Vastaus #14 : 09.01.2012, 13:30:17 »
Kyllä vaan 12V 5W lasikannnalla, syksyllä itselleni molemmat vaihdoin kun toinen pimeni.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti