Auto: 2008 308 SW 1,6 VTi Sport (n. 110 000 km).
Kovasti on tälläkin foorumilla juttua 407:n lämppäriongelmista, mutta nyt on tullut outo juttu esiin omassa 308:ssani. Auto on 308SW 1.6 Vti Sport manuaali, vm 2008 ja kilsoja taulussa noin 110K km. Eli automaatti-ilmastoinnilla varustettu. Auto ollut minulla reilut kaksi vuotta ja nyt orastava talvi on kolmas, jolloin auto minulla on.
Oire on seuraava: Lämmityslaite puhaltaa ilmaa pontevasti säädinten mukaan sinne minne haluaakin, samoin ilma liikkuu myös automaatti-asetuksella. Kaikki puhallussuunnan muutokset toimivat nätisti, ilman mitään epänormaaleja surinoita, naksahduksia ja natinoita. Tällä perusteella päättelen, että läpät liikkuvat kuten pitääkin. MUTTA; Tuulilasille tulee vain osittain lämmintä ilmaa, kummankin pitkulaisen puhallinaukon keskikohdalta tulee kylmää ilmaa ja tämä vaikuttaa siten, että pärstä on koko ajan ikkunan kautta ohjautuvassa kylmässä ilmavirrassa ja pikkupakkasella ei enää viitsi olla ilman pipoa, kun ilmavirta on lähinnä hyytävää. Kummankin puhallusaukon A-pilarien puoleisista päistä tuleva ilma on lämmintä, mutta keskeltä tuleva ilma on kylmää. Jalkatilaan tulee lämmintä, takajalkatiloihin menee lämmintä ja keskisuuttimistakin tulee melkoisen lämmintä. Mutta on vaan niin, että kun tuulilasille ei saa tarpeeksi lämmintä ilmaa, tuntuu koko auto kylmältä. Kaksi aikaisempaa talvea peli on toiminut ihan niin kuin pitääkin, mutta kuvaamani ongelma on ollut käsissä nyt tämän syksyn. Olen käynyt läpi erilaiset säätövariaatiot lämpötila-asetuksessa ja puhaltimen nopeudessa, mutta näillä ei ole juurikaan vaikutusta lopputulokseen. Ongelma korostuu maantieajossa, joten jotain yhteyttä voisi ehkä olla moottorin lämpötilaan.
Missä vika? Onko tässäkin nyt kuitenkin jokin läppähässäkkä, joka on voinut hajota? Onko lämppärin kennolta lähtevissä putkissa jokin paikka, mihin lämmin ilma voisi karata? Ei tunnu uskottavalta, kun ilmaa puhaltaa kuitenkin tosi tömäkästi, mutta kylmää. Voiko kennossa olla ilmaa, jolloin osa läpi puhallettavasta ilmasta ei tule kuuman kennon läpi? Käytössä on nokkapeitto ja moottorin lämmöt nousevat normaalisti. Ominaisuus on sama riippumatta siitä onko auto ollut piuhan päässä tai ei. Jäähdytysnesteen määrä on oikea ja muutenkin auto tuntuu toimivan niin kuin pitääkin.