Kirjoittaja Aihe: HDi - Hehkutulppien vaihto (Siemens)  (Luettu 8986 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
HDi - Hehkutulppien vaihto (Siemens)
« : 28.04.2007, 15:26:03 »
Moottori: 2,0 HDi (Siemens).

Tarvittavat työkalut: 10 mm kiintolenkkiavain, 7 mm normaali hylsy, 10 mm pitkä hylsy, räikkäväännin ja pitkät jatkovarret ja yleismittari.
Hehkutulpan tyyppi: Beru GN027, Bosch 0 250 202 032, Champion CH170 (alkuperäisasennuksena, kestivät melkein 5 vuotta ja alle 90 000 km).
Pientarvikkeet: musta 5x200 mm:n nippuside.

Yleistä: Ykkössylinteri on vaihdelaatikon puolella, nelos sylinteri jakopään puolella. Mittaa uudet tulpat ennen asennusta, vastusta pitää olla luokkaa alle ohmi. Homma ei sovi mämmikourille, muttereita ei sovi pudotella sillä niiden onkiminen johtoviidakosta on lähes mahdotonta. Sinänsä tietty kannattaa mitata tulpat ennen kuin ostaa uudet, mutta kolmos ja nelossylinterin tulppien sähköliitoksiin ei tahdo päästä millään käsiksi, mittausta varten pitää kaikki samat osat purkaa pois tieltä. Itse tyydyin mittaamaan ykkös ja kakkos sylinterin tulpat erikseen, ne oli kunnossa. Kolmos ja nelos sylinterien tulpat mittasin kimpassa suoraan johdosta, koska jo siitä mitattuna sain selville että kaksi viimeistä tulppaa on enemmän tai vähemmän huonossa hapessa. Jos harrastus mieltä riittää niin voihan sitä vaihtaa vain rikkinäiset tulpat, mutta koska purkamista riittää vaihdoin itse kaikki samalla ettei tarvitse tuulettaa konehuonetta jatkuvasti. Joissakin malleissa käsipumppu on eri paikassa, en tiedä tarvitseeko sitä siinä tapauksessa irroittaa.
Periaatteessa sama ohjetta voi soveltaa Bosch järjestelmään, siitä käsipumppu puuttuu kokonaan. Jolloin on ihan mahdollista että operaatio on paljonkin helpompi eikä mitään ylimääräisiä liittimiä tarvitse irroittaa. Jos Boschin järjestelmässä ei ole mitään edessä voi ohittaa kohdat 2 ja 3. tai mahdolisesti joutuu vaihtoehtoisesti purkamaan polttoaineen esilämmittimen pois tieltä.

Vahinkojen välttämiseksi älä kytke virtoja autoon missään tapauksessa kesken operaation!

1. Irroita moottorin päällä oleva muovisuoja.
2. Irroita kaikki sähköliittimet joiden johdot tuleva mustan muovikiskon kautta, kaikkiaan kahdeksan liitintä, öljykorkin vieressä olevan liittimen johdon kiinnitys käsipumpun telineeseen pitää myös irroittaa. Irroita kiskon kiinnitys mutterin, kaksi 10 mm. Muovikiskon saa tämän jälkeen vedettyä jäähdyttäjää kohti.
3. Irroita käsipumpun telineen kiinnityksestään, kiinni kahdella 10 mm pultilla ja yhdellä 10 mm mutterilla joka on telineen alla käsipumpun kohdalla. Katkaise moottorin johtosarjan kiinnitys nippuside joka on telineessä kiinni. Irroita käsipumppu telineestä, jonka jälkeen telinettä saa siirrettyä sen verran jäähdyttäjää kohti että pitkällä jatkovarrella pääsee käsiksi kolmos ja nelos sylinterien tulppiin.  
4. Irroita 7 mm hylsyllä tulppien johtojen mutterit.
5. Irroita 10 mm pitkällä hylsyllä hehkutulpat. Puhdista paineilmalla hehkutulppien juuret ennen kuin poistat tulpat.
6. Uudet tulpat paikalleen, ja sitten tässä kohtaa järkeä siihen kiristys momenttiin, ei niitä tulppia tarvitse vetää kiinni ihan apinan raivolla "pultti poikki ja puolikierrosta takaisin".
7. Kiinnitä tulppien sähköjohdot.
8. Muiden osien ja johtojen kiinnitys päin vastaisessa. Muista kiinnittää moottorin johtosarja takaisin käsipumpun telineeseen tarkoitukseen varatulla mustalla nippusiteellä (musta kestää paremmin sää vaihteluja).



Kuvassa kaikkien irroituksen vaativien liittimien sijainti.



Kuvassa kaikkien irroitettavien mutterien, pulttien ja nippusiteen sijainti jotta hehkutulppiin pääsee käsiksi.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 21:26:38, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.