Kirjoittaja Aihe: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)  (Luettu 62471 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

janza

  • Vieras
Jonkinlaiset kuvalliset ohjeet löytyvät täältä: HDi - Hihnapyörän vaihto


Onko kukaan vaihtanut HDI-koneen hihnapyörää sellaiseen jota ei tarvitsisi vaihtaa joka huollossa?

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 061
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #1 : 16.02.2005, 13:19:16 »
Olen saanut mielikuvan, että vanhan vulkanoidun hihnapyörän tilalle voi laittaa uuden kokometallisen hihnapyörän. Selvittelin asiaa ja se ei ole aivan noin selkeä juttu. Minulle kerrottiin, että pyörän voi vaihtaa kokometalliseen jos ensin varmistaa että laturissa on vapaakytkin. Lisäksi pitää käyttää joustavampaa hihnaa joka taasen on lyhyempi ja  vaatii ilmastoinnin kompuran vaihdon.
Kannattaa käyttää uuden mallista vulkanoimalla tehtyä, jonka pitäisi olla kestävämpi.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 876
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #2 : 16.02.2005, 16:20:21 »
Mikähän tossa on kun toisilla kestää hihnapyörät 200 tkm ja toisilla hajoaa sitten huomattavasti aikaisemmin. Sen huomasin aikoinaan oman kanssa että kun käyttää kokoajan alhaisia kierroksia (alle 2200 rpm) niin omassa rikkinäinen hihnapyörä rupesi kolisemaan. kun taas kierrätti hiukan enemmän kolina loppui. Ilmeisesti erittäin alhaisten kierrosten käyttäminen ravistaa hihnapyörän kehän irti tai jotain. Esim kaverilla 406 HDi vm -00 alkuperäisellä hihnapyörällä ja ajettu 140 tkm, kaveri ajaa jatkuvasti pitkää matkaa (moottoritie) ja vielä vakionopeussäädin päällä.
dieselmoottorihan nykyttää luonnostaan hiukan enemmän, varsinkin alhaisilla kierroksilla tulee esiin tuo huomattava määrä voimaa...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #3 : 16.02.2005, 19:37:34 »
Lainaus käyttäjältä: "SamiK"
Ilmeisesti erittäin alhaisten kierrosten käyttäminen ravistaa hihnapyörän kehän irti tai jotain.


Olet asian ytimessä - polttomottorin tuottama vääntömomentti on luonteeltaan syklistä. Matala kierrosnopeus yhdistettynä vähäiseen määrään sylintereitä (suurempi sylinterimäärä ns. tasaa vääntömomenttia) aiheuttaa suuremman kampikulman kiihtyvyyden muutoksen työtahtien välillä.

Tätä pyritään tasaamaan massalla joka 'sitoo inertiamomenttia' eli painavammalla vauhtipyörällä ja vaimentamaan värähtelyn vaimentimella eli tuo hihnapyörään kumilla vulkanoitu ulompi kerros.

Useimmissa tapauksissa värähtelyn vaimennin pidentää kampikoneiston käyttöikää eli ehkäisee esim. kampiakselin katkeamisen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #4 : 02.03.2005, 12:40:49 »
Minun ex-406 facelift HDI 110hv vm.2000 oli vaihdettu hihnapyörä n. 120tkm kohdalla. Autolla oli myytäessä ajettu yli 330tkm ja sama hihnapyörä.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2008, 03:54:54, kirjoittanut SamiL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #5 : 09.12.2005, 00:18:22 »
NVH, noise vibration and hardness...

eli vapaakytkimen tarkoituksena on vähentää generaattoriin ja moniurahihnaan kohdistuvaa dieseleissä matalilla kierrosnopeuksilla esiintyvää pyörinnän kulmanopeuden muutosta.

http://www.elstock.dk/teknisknyt.php?action=vis&id=9&lang=1

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 876
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #6 : 14.04.2006, 07:44:39 »
Ihme on tapahtunut :o, vien auton maanantaina huoltoon ja lupasivat vaihtaa hihnapyörän takuuseen. Ja ei mitään mukinoita tullut...

Ei toi enää ole ihme, kannattaa tiedustella ystävällisesti osallistuuko maahantuoja hihnapyörän kustannuksiin mikäli ei jotain muuta "takuun" antavaa tekijää ole tiedossa. Tässä kannattaa tietty käyttää järkeä, jos hihnapyörä on kestänyt yli 200 tkm sitä tuskin korvataan.

Mulle vaihdettiin juuri hihnapyörä maahantuojan piikkiin koska se kesti poikkeuksellisen vähäisen kilometrimäärän, osalla ei takuuta ollut, ei liioin autolla.

hihnapyörää on paria erimallia, halvempi maksaa merkkiliikkeessä 135 €, kalliimpi oli muistaakseni noin 100 € kalliimpi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Kaizu

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #7 : 10.10.2006, 13:23:48 »
Tämä on varmaan se hihnapyörä.. Ei itsellä kokemuksia vielä. Tyyppiviaksikin nimetty.

Perskuta rallaa jos näin on. Olen nimittäin vaihtanut pyörän n. 30tkm sitten. Vähän on kallis rakkinen joka toisessa öljynvaihdossa vaihdettavaksi. Täytyy käydä katsomassa väpättääkö se kiristin.....

Olen kuullut huhua että joku olisi vaihtanut vanhemman 1.9td:n hihnapyörän tuon "pas*an" tilalle.

Onko tämä vain essonbaari juttuja vai onnistuuko tuo noin vain. Se vanhempihan on ihan oikeaa "rautaa" joten se kyllä kestäisi.

Täytyykö siinä tehdä jotain muutakin vai sopiiko se suoraan akselille?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 876
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #8 : 10.10.2006, 18:06:18 »
Perskuta rallaa jos näin on. Olen nimittäin vaihtanut pyörän n. 30tkm sitten. Vähän on kallis rakkinen joka toisessa

Taisitkin jo löytää vian paikallistamis ohjeet kun tiesit tuosta kiristimen väpättämisestä.

Onko tuo 30 tkm kestänyt hihnapyörä alkuperäinen ja onko se vaihdettu alle 2-v sitten? Merkkiosilla on 2-v takuu, joten jos em. Kriteerit täyttyy niin kannattaa keskustella ko osan vaihtaneen liikkeen kanssa, jos ei aukea niin maahantuojalta voi kysellä lisää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Kaizu

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #9 : 15.10.2006, 17:21:50 »
Taisitkin jo löytää vian paikallistamis ohjeet kun tiesit tuosta kiristimen väpättämisestä.

Onko tuo 30 tkm kestänyt hihnapyörä alkuperäinen ja onko se vaihdettu alle 2-v sitten? Merkkiosilla on 2-v takuu, joten jos em. Kriteerit täyttyy niin kannattaa keskustella ko osan vaihtaneen liikkeen kanssa, jos ei aukea niin maahantuojalta voi kysellä lisää.

Perskuta rallaa. Se todellakin oli hihnapyörä. Löysin onneksi kuitinkin. Oli motonetistä ostettu maaliskuussa ja sillä itseasiassa ei ollut ajettu kuin pikkasen reipas 20tkm.

Kävin härvelin kanssa eilen motonetissä ja antoivat siellä ihan mukisematta uuden tilalle. Onneksi se on helppo vaihtaa 10 min homma. Ainoita hankaloittavia tekijöitä on täällä pk-seudulla se että auto pitää saada ylös ja pitää olla pulttipyssy. No homma taas hoidossa toistaiseksi.

En vain mitenkään halunnut uskoa että se todellakin olisi se hihnapyörä.

Kalkattava ääni näyttää tulevan siitä että se kumi on "räjähtänyt" pois ja ne pyörän metalliosat hakkaavat toisiaan.

Hemmetti kun löytäisi jonkin oikean systeemin tuohon tilalle. saisihan sen tietysti kun hitsaisi noi metallit kylmästi vaan yhteen, mutta saattaa olla aika vaikea saada tasapainoon....

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 876
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #10 : 15.10.2006, 19:23:48 »
Hemmetti kun löytäisi jonkin oikean systeemin tuohon tilalle. saisihan sen tietysti kun hitsaisi noi metallit kylmästi vaan yhteen, mutta saattaa olla aika vaikea saada tasapainoon....

Hihnapyörää on käsittääkseni kahta mallia, Merkkiliikkeessä 130 € hujakoissa ja hiukan yli 200€ mallia, toinen vaatii laturiin vapaa kytkimen (kalliimpi) Toinen ei (halvempi). Käsittääkseni toinen malli (kalliimpi on hiukan kiinteämpi kuin toinen (halvempi)

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Patukka

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #11 : 15.10.2006, 20:04:35 »
Lainaus
Hemmetti kun löytäisi jonkin oikean systeemin tuohon tilalle. saisihan sen tietysti kun hitsaisi noi metallit kylmästi vaan yhteen, mutta saattaa olla aika vaikea saada tasapainoon....


Ainakin Auto artikkeli ja Auto Gallialainen ( Metsäpellontie 57 15200 LAHTI. Puhelin:, 03-7331565 ) kauppaa HDI:hin sopivaa täysrautaista hihnapyörää, kannattanee kysäistä.

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 114
  • 406 HDI GW Aut 12/02, 499tkm, 206 1.4 08/04,160tkm
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #12 : 30.11.2006, 10:57:26 »
Mulla on HDI kalkattanut vähän ainakin viimeiset 50tkm, varsinkin kylmänä tyhjäkäynnillä. Välillä ääniä kuuluu, ja toisinaan ei. Hihnapyöristä se mullakin tulee päättelyn mukaan, mutta kun ei kovin pahalta ole kuulostanut niin olen antanut olla seurattavien asioiden listalla (kuuluu vuosimalliin  ::)). Kilsoja kokolailla 200tkm takana...

--
Sami

Kaizu

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #13 : 09.01.2007, 15:37:27 »
Onko kellään kokemuksia Motonetin, klick tarvikeosasta?

Minä olen ostanut, kesti melkein 20tkm... Joten en suosittele. Sain tosin uuden sitten tilalle kun kuitti oli tallella.

Kaizu

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #14 : 29.01.2007, 15:03:02 »
Kun hihnapyörä menee se alkaa ensin kilkattamaan. Kiristinpyörä väpättää.

Uusi maksaa reilut 200e. Asennus jotain??. Kohtuullisen helppo vaihtaa itsekin jos saa auton ylös ja omistaa pulttipyssyn, jos nämä ehdot täyttyy niin homma on noin 10-15min.

Tuosta että mikä tilanne on tuossa 307.ssa niin en osaa sanoa. Joku paremmin tietävä vastatkoon tuohon.