Kirjoittaja Aihe: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)  (Luettu 62436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #45 : 05.01.2010, 21:43:26 »
Mitä versioita ja vuosimalleja tämä hihnapyörän ongelma koskee? Välillä olen ollut kuulevinani pientä kilinää auton oikealla puolella lumia harjatessa, ei kuulu vasemmalle puolelle. Auto 307 1.6 HDI110 -06, kuuluuko riskiryhmään vai tuleeko kilinä jostain muualta.

Hihnapyörä on tuossa mallissa yleensä lähes umpirautaa.

http://www.detali.ru/cat/pe/pics%5CEF05A50A.gif



Tarkista onko autossasi hihnapyörä mallia 0515T3 vai 0515R0, ensin mainittu on "kiinteä", vaatii vapaakytkimen laturiin, jälkimmäinen on "joustava".
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 890
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #46 : 05.01.2010, 23:10:39 »
Mitä versioita ja vuosimalleja tämä hihnapyörän ongelma koskee? Välillä olen ollut kuulevinani pientä kilinää auton oikealla puolella lumia harjatessa, ei kuulu vasemmalle puolelle. Auto 307 1.6 HDI110 -06, kuuluuko riskiryhmään vai tuleeko kilinä jostain muualta.

Mulla vähempitehonen moottori, muuten sama. Kuunnellut myös jotain klanksutetta oikealta puolelta, enpä ole kuitenkaan sen pahemmin kiinnittänyt huomiota. Tuo hihnapyöräongelma koski tuota vanhempaa moottoria.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



Liono

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #47 : 23.03.2010, 15:03:12 »
406 2.0 hdi 66kw olevaan autoon oon ostamassa joustavaa kampiakselin hihnapyörää.

Tuo Cortecon 0515 v6 olis hakusessa. Kyselin Auto-Artikkelista ja Auto Gallialaisesta mutta olivat päässeet jo loppumaan. Osaisko kukaan neuvoa mistä muualta tuota Cortecoa voisi kysyä.

Eikös tuo ole juuri se sama malli mitä myydään myös merkkiliikkeissäkin?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #48 : 23.03.2010, 15:27:35 »
Mulla vähempitehonen moottori, muuten sama. Kuunnellut myös jotain klanksutetta oikealta puolelta, enpä ole kuitenkaan sen pahemmin kiinnittänyt huomiota. Tuo hihnapyöräongelma koski tuota vanhempaa moottoria.

Mahdollisesti ketju ääntää. Näitä on ainakin vaihdettu 407 1.6 hdi malleihin. 
Peugeot 508 & Peugeot 607

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #49 : 10.07.2011, 13:03:58 »
Mites onko kokemuksia 2.2HDi:n hihnapyöristä? Nyt räjähti 406 coupe 2-2hdi ´03 156tkm kohdalla hihnapyörä, ja kaipailisin tietoa minkäsmallinen kannattaa laittaa tilalle?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 863
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #50 : 10.07.2011, 15:11:45 »
Eikö tassä heikompitehoisessa mallissa käytetä kiinteätä hihnapyörää ?

Yleensä 90 hv mallissa on joustava hihnapyörä, tai no jos ihan tarkkoja ollaan niin tehon ei pitäisi olla ratkaiseva vaan se että onko laturissa vapaakytkin vaiko ei.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51056.msg212123#msg212123
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24607.msg120046#msg120046
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1616.msg85605#msg85605

Poiketen edellä olevista viesteistä muistaakseni jossakin vaiheessa Servicebox tyrkytti joihinkin autoihin väärää hihnapyörää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

sisur142

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #51 : 20.08.2012, 15:05:13 »
Melkein pakko kommentoida HDI:n hihnapyörää ja sen kestävyyttä jne. Tulipa tuossa kuukausi sitten perheeseen lähipiiristä 2000 vuodelta oleva 306. Reipas viikko tuli ajeltua, niin eikös alhaalta apparin puolelta alkanut kalkatusta kuulumaan tyhjäkäynnillä. Ei tarvi kovastikaan kierroksia nostaa, kun loppuu. Ihmettelen vaan kilometrejä, n. 330tkm ja takuuvarmasti vielä alkuperäinen pyörä. Tuntuu siis vaikuttavan kestoon huomattavasti, ajatko maantietä vai syklistä kaupunki start-stop ajoa! Vika ei jäänyt epäselväksi, sormivoimilla pystyit taivuttelemaan pyörää aivan kevyesti, väljäksi oli siis käynyt metalli-kumi vulkanoinnistaan.

Tulipa toinenkin tyypillinen oire korjattua, (ilman varaosia) oikeanpuoleinen vetoakseli täristeli hiukka alle 2000 kierroksen tienoilla. Suojakumin panta irti, sisälle akkuhapporuiskulla dieselin ja öljyn sekoitusta, pyöritystä hetki eteen-taakse, raotit kumin reunaa, voi mitä ryyniä sieltä "pesu" oli liikkeelle laittanut. Vielä lopullinen puhdistus paineilmalla, sisään vetonivelrasvaa n. 100-120 g (riippuu nivelestä ja suojakumista).

Nyt n. 1000km ajettu ja vaivat poissa edelleen. On toiminut kaikissa potilaissa em. resepti. Aikaa meni muuten huimaavat 37 min. :) PSA-laitteissa vetarit ovat hyvinmitoitettuja, mutta normaalia pidempään kestävänä tuleekin sitten eteen tuo nivelten rasvojen ikääntyminen. Kaikenlisäksi, GKN, joka on yleisin PSA-vetoakseleiden valmistaja, on aina harrastanut rasvan vajaatäyttöä. Vaikka aukaiset uudenkin nivelen, ei siellä rasvaa yleensä ole kuin 30-40% tarvittavasta!

Benkku

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #52 : 28.10.2012, 12:52:08 »
Suojakumin panta irti, sisälle akkuhapporuiskulla dieselin ja öljyn sekoitusta, pyöritystä hetki eteen-taakse, raotit kumin reunaa, voi mitä ryyniä sieltä "pesu" oli liikkeelle laittanut.

Itse pesen kunnolla, eli nivel kätöseen jne. Täytöksi laitan kunnon rasvaa, jonka ns. 'shelf life' on luokkaa 'pitkä'. Ei kuiva/hajoa kalkkisaippuaksi 'ikinä'. Kunnon rasvoja ei myöskään 'ihan niin vaan' pestä diesel-öljyllä, toki ei ole tarvettakaan.

www2.dupont.com/Lubricants/en_US/assets/downloads/Krytox_Mil_PRF_27617_Greases_K-20068_feb2010.pdf
« Viimeksi muokattu: 28.10.2012, 13:01:02, kirjoittanut Benkku »

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #53 : 28.10.2012, 13:24:11 »
Oiskos tuo 250 sarjan krytoxi vielä parempi vetoniveleen?

Benkku

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #54 : 28.10.2012, 13:50:54 »
250 tyypissä on molybdeenisulfidia. Kuormitettavuus toki hieman suurempi, muttei sovellu kovin hyvin laakerointikohteisiin.

www2.dupont.com/Lubricants/en_US/assets/downloads/Krytox_Overview_H-58505-2_LR_03feb2010.pdf

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #55 : 28.10.2012, 15:45:33 »
Joo luin just tuolta dupontin sivuilta noita specsejä.. Mutta molyrasvaahan vetoniveleen yleensä tungetaan varmaankin syystä. Onko tuo valkoinen 240 krytox pintapaineenkestoltaan niin hyvä, että sen muut ominaisuudet ovat esim. vetonivelen voitelulle paremmat, kuin 250? Tahtoo tietää kun ei ymmärrä. Eli jos ostan tuota ebaysta "yleiskäyttöön" eli tungen jatkossa melkein joka kohteeseen autossa, minkä ostan 143 on öljyä..... mutta ostanko 240 rasvaa vai 250 rasvaa?

Benkku

  • Vieras
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #56 : 28.10.2012, 17:33:53 »
Mutta molyrasvaahan vetoniveleen yleensä tungetaan varmaankin syystä.

Syystä että se on halpaa, ulkonivelessä molyrasva jopa jollain lailla toimii, muttei sisänivelessä ts. nivelen laakerointi ei toimi.

Pikaisella otannalla... Molyrasvaa ei käytä ainakaan BMW, Chevrolet eikä Peugeot (Total N3945 rasva, sisäpäähän Berutox GGF61)

GKN:n nivelrasva (350 tyyppi) ei sekään sisällä kiinto-aineita.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2012, 17:57:33, kirjoittanut Benkku »

ritani

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #57 : 15.12.2012, 19:48:42 »
Säästäminen ei näköjään kannata.  607 2.2 hdi ensimmäinen hihnapyörä meni vain 480 000.  Ostin motonetistä noin vuosi sitten uuden ja tietenkin sen halvemman version.  Kesti kuitenkin melkein 20 000 km...  Ensin hävisi lautausteho ja sitten alkoi kilinä. Eihän se laturi paljoa lataa kun hihnapyörän ulompi kehä sutii tyhjiä...

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 931
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #58 : 15.12.2012, 21:17:58 »
Sä varmaan halusit hyvä ja halvan. Nyt kun halpa on kokeiltu, voit hankkia sen hyvän. Vähän on itsellä samansuuntaisia kokemuksia Motonetin tarvikeosista, vaikka on siellä kuulemma jotain hyvääkin. Ei vaan ole osunut minun kohdalle.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 070
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #59 : 15.12.2012, 21:27:47 »
406 HDI koneeseen tuli motonetistä alkuperäinen hihnapyörä, tai sitten alkuperäinen oli kotoisin motonetista. Miten vaan mutta osat oli täysin samanlaisia (Gates) hinnassa vaan oli iso ero.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07