Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto  (Luettu 28135 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kiivi

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #45 : 10.07.2015, 19:49:51 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 Executive (159 000 km).

Vaihdoin omaan 406:eeni eilen käsijarruvaijerit ja tänään kuului mielenkiintoinen naps, jonka jälkeen alkoi hankaava ääni kuulumaan. No, ei muuta kuin auto takaisin talliin ja asiaa tutkimaan:

http://aijaa.com/bxLD0H
http://aijaa.com/6zRPNb
http://aijaa.com/KxCjci

Mukava pala lähtenyt irti jarrukilvestä. Eivät mielestäni kovin pahoilta näyttäneet asennettaessa ja jarrukengät olivat kiinni pulteilla ja prikat välissä. Auto piti saada nopeaa ajoon, eikä juuri tällä hetkellä ollut rahaa uusiin jarrukilpiin (+ mahdollisesti laakereihin), joten tein pienen väliaikaiskorjauksen.

http://aijaa.com/axi1Ee
http://aijaa.com/qCH5Mf
http://aijaa.com/iNs579
http://aijaa.com/4Yn4zo

Nyt pystyy kuitenkin ajamaan, mutta käsijarrun käyttöä pitää välttää kaiken varalta. Täytyy vaihtaa uudet kilvet molemmin puolin, kunhan seuraava palkka tulee. Laakereita en ajatellut ostaa valmiiksi uusia, mutta pitää varata sen verran rahaa, että tarvittaessa nekin voi vaihtaa samalla.

TEMP_ARKISTOON

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #46 : 10.07.2015, 20:48:16 »
Ketjussa "406 - takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto" kerroin omia kokemuksia kilven vaihdosta viestissä #36.

Varmaan hyvä olla fyrkkaa varalla laakeriin (napa) jos ne ei irtoa yhtenä kappaleena...

angrywiltsu

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #47 : 23.05.2016, 18:38:21 »
Auto: 2002 406 2,0 GW.

Pakon edessä täytynee alkaa vaihtamaan jarrukilvet koska käsijarrukengät eivät pysy paikoillaan (kilvet ruostuneet paskaksi). Olen lueskellut ,että pyörännavat sekä laakerit rikkoutuvat usein irroitettaessa joten kai ne on laitettava ostoskoriin ja vaihdettava kun kerran aukomaan alkaa. Melkoinen hintahaitari kyseisissä osissa 30 eurosta reilusti yli 100 euroon.siis navat jossa laakeri mukana. Kannattaako noita halvimpia ostaa?   http://www.topautoosat.fi/abs-7711400.html   Vaihto ohjeet myös tervetulleita!

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #48 : 23.05.2016, 19:34:03 »
https://www.youtube.com/watch?v=XgOw5SFb6J0

Tuon mukaan itse vaihdoin 2 vuotta sitten, minulla tuli kummatkin laaakerit nätisti ehjänä pois. Pistin toki uudet paikoilleen kun sellaiset oli. Ainoa mikä aiheutti pientä päänvaivaa oli hylsy millä napamutteri irtoaa, on muistaakseni 40 mm, mutta kyllä se 41 mm:selläkin aukesi

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #49 : 23.08.2016, 09:54:32 »
Auto: 1999 406 Coupe 3,0 V6 (automaatti, VF38CXFZP80704395).

Kun takapyörästä ottaa kiinni ja vetää ulospäin (auton paino päällä) tuntuu selvä liike ja kuuluu lonksahdus. Aurauksen säätötangot on edellisen omistajan toimesta vaihdettu ja näyttää aivan uusilta.

Epäilys on että pyöränlaakerit ottanut kipeetä (leveät renkaat ja vanteiden ET lättyineen 25 mm pielessä) Yhdessä pyörännavassa vielä pyörän pultin kierteet huonot- ja jarrukilvet ruosteessa. Eli aika no brainer että menee laakerit vaihtoon. Autossa 29 hampainen ABS-kehä jolloin laakerivalikoima pienenee oleellisesti. Joku laatuvaihtoehto mielessä, ebaysta löytyi FAG satsi hintaan 65 euroa/puoli + rahdit joka tuntuu ihan kohtuulliselta.

Mitkä on hyviä merkkejä ja mikä on edullinen hankintakanava? Tuli vastaan SNR, SKF, FAG, MAPCO, x1parts etc, hinnat 22 euroa/puoli yli 140 euroa/puoli.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #50 : 23.08.2016, 16:08:33 »
Näytti autodocissa FAGin laakeri maksavan 151 euroa, ebayssa joku 67. Toisaalta autodocissa SNR oli taas halvempi kuin ebay-kauppiaalla plus ilmainen toimitus. Aikamoisia heittoja noissa on.

Täytyypi nostaa auto ylös ja aloittaa tuo takapääremppa (jarrulevyt, palat, satulat, käsijarrukengät, kilvet, iskareiden tsekkaus, puslien tarkistus, auraustangot, pyöränkulmien säätö, ja hieman ruostesuojaustoimenpiteitä lisäksi).

En tiedä onko rengastuksen (ja vanteiden ET:n) syy että tuntuu niin levottomalta, siihen kun lisää töyssyissä kuuluva terävä kolahdus, vasemmalla kääntyessä voimakas rahiseva ääni oikealta takaa yms että tuntuu ettei noilla laakereilla haluaa enää ajaa.

lordhobos

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #51 : 24.10.2016, 17:42:13 »
Onko pyöränlaakerin vaihto taakse helpompi tehdä kuin eteen? Onko laakeri taakse samanlainen kuin eteenkin? Ilmeisesti jousi värähtelee, jos laakeri on mennyt takaa ja rengasta pyörittelee ihan kuten edessäkin?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #52 : 24.10.2016, 17:51:41 »
Juu, jousi värähtelee ihan samalla tavalla, yleensä laakeri vaihto taakse on helpoimpi kuin eteen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #53 : 24.10.2016, 21:35:50 »
Ei ole samanlaisia laakereita. Edessä pitää vaihtaa "raaka laakeri", takana tulee koko napa mukana ja on sitä myöten myös huomattavasti helpompi irrottaa ja vaihtaa. Ulosvetäjällä onnistunee ihan pihamaalla. Etupäässä tarvitset vähintään ruuvipenkin ja pikkurälläkän.

Etupää


Takapää
Audi A4 Tdi Q

lordhobos

  • Vieras
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #54 : 24.10.2016, 22:06:04 »
Ei ole samanlaisia laakereita. Edessä pitää vaihtaa "raaka laakeri", takana tulee koko napa mukana ja on sitä myöten myös huomattavasti helpompi irrottaa ja vaihtaa. Ulosvetäjällä onnistunee ihan pihamaalla. Etupäässä tarvitset vähintään ruuvipenkin ja pikkurälläkän.

Kiitos kuva selvensikin asiaa huomattavasti. Eteen tuli jo vaihdettua, mutta ilmeisesti on mennyt takaakin. Lähteekö tuo pölykuppi/rengaskuppi mikä on pultin päällä takana ihan tasapäällä kampeamalla irti vai miten?

Täytyypä tilailla laakeri x 2. Jos 3 neljästä on jo mennyt parin vuoden sisään niin luultavasti vielä neljäskin menee :)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #55 : 24.10.2016, 22:11:10 »
Pölykuppi irroitetaan talttameisselillä.
Audi A4 Tdi Q

kapaha1012

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #56 : 11.08.2020, 16:21:46 »
Auto: 2000 406 2,0.

Voiko vetää ulosvetimellä takapyörän navan ehyenä pois ja asentaa uudestaan? Napa on saatava pois abs-anturin takia, katkes anturista noin sentin tumppi kynkkään.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #57 : 11.08.2020, 17:32:05 »
Äskettäin tein juuri ko.toimenpiteen ja onnistui vetää laakeri ehjänä pois -01 autosta. Kannattaa samalla vaihtaa jarrukilpi uuteen ja laittaa reilusti vaseliinia laakerille. Todella nirkosesti oli rasvaa vanhassa laakerissa. -97 406:sta taas laakerista jäi sisäkooli akselille, mutta laitoin saman laakerin takaisin eikä se siitä ole moksiskaan ollut (jo vuosia aikaa).

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Takapyörän navan, laakerin ja jarrukilven vaihto
« Vastaus #58 : 06.09.2021, 20:51:03 »
.