Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)  (Luettu 10214 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pöcötisti

  • Vieras
406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« : 17.07.2007, 11:38:16 »
Auto: 406 TD 1.9 vm '96

Vaihdoin vasemman käsijarruvaijerin, kun se jumitteli ja jäi jarru hiukan laahaamaan. Jarrukengät eivät olleet pahasti kuluneet. Vaijerin vaihdon jälkeen jarru vapauttaa, mutta vasen puoli on selvästi heikompi jarrutusteholtaan. Olen tehnyt automaattisäädön ja käsijarrukahva liikkuu noin 10-11 naksahdusta ennen kuin jarru ottaa kiinni.

Kuinkahan paljon saa olla tehoeroa katsastuksessa ja kuinkahan sais jarrut ottamaan tasaisesti?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #1 : 17.07.2007, 20:43:07 »
eikös oikea napsu ole jotain 5-6 napsua ku käkkäriä vedetään

Joissakin automalleissa tuo vaihtelee sen mukaan, miten käsijarru on toteutettu (käyttöjarruina levyt tai rummut), joten oikea alue kannattaa tarkistaa esim. virallisista korjausohjeista. 406:sta en osaa sanoa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #2 : 18.07.2007, 17:19:17 »
Mulla rumpujarrut (-96 SL TD) takana, ja napsahtaa vissiin nelisen kertaa, mutta ei pidä kunnolla ellei paina jarrua saman aikaisesti niinkuin ohjekirjassa neuvotaankin.

Mulla ongelmana on, että kahva jää löysälle kun käppärin löysää, eli eka napsu jää siihen niinku tyhjää roikkuun, millähän sen sais pois?

Se on ihan sama montako napsua siinä kahvassa on, ensin löysäät känkkävaijerin ihan roikkumaan, sitten säädät jarrukenkien säädöstä hihnat melkein laahaamaan. Vasta tämän jälkeen on aika säätää känkkävaijerin liike sopivaksi. Jos perussäätö ei ole oikein tehty, ei jarruja saa pelaamaan vaijeria säätämällä.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #3 : 18.07.2007, 18:01:45 »
Kuinkahan paljon saa olla tehoeroa katsastuksessa ja kuinkahan sais jarrut ottamaan tasaisesti?

70% saa olla seisontajarrussa tehoeroa.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #4 : 31.05.2008, 18:55:34 »
Itse tuossa jokin aika sitten tein jarruhuoltoa rumpujarruihin ja puhdistin kaikki kilkkeet sekä karhensin jarrukenkien pinnat sekä rummun kitkapinnat "smirkelituukilla" (se on metallin konehiontaan tarkoitettua hiontanauhaa). Katsastuksessa jarrut ottivat tasan molemmilla puolilla ja tehot jarruissa inssin mukaan paremmat kuin uudessa autossa. Etujarrupalat ja laikat saivat vastaavan käsittelyn.

Kannattaa aina jarruhuollon yhteydessä tarkistaa myös, että jarrusylinterit eivät vuoda ja männät liikkuvat molempiin suuntiin kunnolla. Samoin kannattaa tarkastaa käsijarruvaijereiden liikkuvuus.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 852
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #5 : 15.06.2008, 06:54:16 »
Mitenkäs ne jarrurummut saa 406:sesta kätevästi irti? Vanhassa 309:ssä sai vetää rummun väkisin irti kun se oli niin kulunut että jarrukengät oli "pykälän"takana. Onkohan näissä sama systeemi? Pitäis vaan tehdä jotain jarruille ennen katsastusta. Kiitos vinkeistä etukäteen.

Mulla ne rummut lähti hieman tavallista kotitalous-vasaraa isommalla kolistellen ja samalla vastakkaiselta puolelta isolla meisselillä vähän kammeten. Tietty ne 2kpl torxeja kannattaa löysätä ensin irti  ;D

309:ssä on oma tapa löysätä kenkiä sen verran että rumpu lähtee sovinnolla irti. ;) Löysää ensin vaijeria vähän ja sitten työnnät pultin reijästä putkisojat ymv. jarrukengän käsijarukammen liikettä ulos päin rajoittavan esteen pois.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2009, 18:18:38, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tonska

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #6 : 30.10.2009, 13:24:45 »
Auto: 1996 406 2,1 TD.

Takana rumpujarrut, johon vaihdettiin kengät. Nyt ei käsijarru ota ollenkaan, vaikka sitä on nykitty viikon verran, että automaattisäätö siirtäisi kengiä lähemmäksi. Onko vaijerille missä säätö? Vai mitä on tehtävissä ennen katsastusta?

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 710
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #7 : 30.10.2009, 13:35:50 »
Käsijarrun käyttö ei säädä kenkiä, ainoastaan jarrupolkimen painelu. Eikä kenkiä voi säätää rumpua irroittamatta käsin (muistelisin näin, erillistä säätöreikää ei ole). Jos ei tiukkaannu käyttöjarrua poljettaessa, on automaattsäädin jumissa (hyvin todennäköistä). Ota tällöin rumpu auki ja puhdista ja voitele säädin, ja pyörittele säädin sopivan tiukalle. Mikäli käsijarru on edelleen liian "löysä", vaikka kengät on rummun tuntumassa, säädä vaijeri tiukemmalle takapyörien välistä pohjan alta. Saattoi vaatia sen lämpösuojapellin irroituksen, en muista varmasti.

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #8 : 10.02.2011, 15:27:18 »
Katsastusmies laitto hylsyn paperiin käsijarrun tehottomuuden ja kahvan liiallisen liikkeen takia. viime vuonna vaihdoin takimmaiset vaijerit + jarrukengät ja huomasin etummaisen vaijerin olevan hieman kärsinyt käsijarrukahvan päästä.
Nyt pitäisi vaihtaa tuo etummainen vaijeri, olisiko jollain jotain vinkkejä toimenpiteeseen??
Ilmeisesti pitää irroittaa pakoputki ja suojapelti ainakin??
Auto on 1996 1,8 16v 81KW
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

kotsku

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #9 : 26.02.2011, 13:16:40 »
Käsijarrun käyttö ei säädä kenkiä, ainoastaan jarrupolkimen painelu. Eikä kenkiä voi säätää rumpua irroittamatta käsin (muistelisin näin, erillistä säätöreikää ei ole). Jos ei tiukkaannu käyttöjarrua poljettaessa, on automaattsäädin jumissa (hyvin todennäköistä). Ota tällöin rumpu auki ja puhdista ja voitele säädin, ja pyörittele säädin sopivan tiukalle. Mikäli käsijarru on edelleen liian "löysä", vaikka kengät on rummun tuntumassa, säädä vaijeri tiukemmalle takapyörien välistä pohjan alta. Saattoi vaatia sen lämpösuojapellin irroituksen, en muista varmasti.

Juuri näin, ensin rumpu auki ja sitten niin tiukalle säätö, että just just saa rummun paikalleen. Sen jälkeen voi rengaspultin reiästä säätää vielä vähän.

Monista pösöistä tuo automaattisäädin tuppaa katkeamaan tai vääntymään niin ettei toimi.

Se on ihan sama montako napsua siinä kahvassa on, ensin löysäät känkkävaijerin ihan roikkumaan, sitten säädät jarrukenkien säädöstä hihnat melkein laahaamaan. Vasta tämän jälkeen on aika säätää känkkävaijerin liike sopivaksi. Jos perussäätö ei ole oikein tehty, ei jarruja saa pelaamaan vaijeria säätämällä.

Ei se kyllä ihan sama ole, että montako napsua kahvassa on. Joskus ei menny auto katsastuksesta läpi kun otti kiinni vasta 10 napsun kohdalla ja katsastus inssi sano, että kahva nousee liian ylös.

Yleensä 8. napsulla pitäs olla niin kireellä käsijarru, että kohtalaista voimaa käyttäen ei rengasavaimella vääntämällä rengas pyöri.
Eli perä ilmaan ja ristikkoavaimella pyöritteleen ja yksi napsu kerrallaan kokeilu.

Kannattaa myös tehdä hienosäätöä käsijarrukahvan päästä.

Ennen käsijarrun säätöä kannattaa tehdä niin kuin MJ kirjoitti tuossa, eli ensin rumpu auki ja sitte vasta kun jarrukengät on säädetty niin käsijarrun vaijereita kiristään.

Itsellä menee 4 napsua ja ottaa kiinni kunnolla, 8 napsun jälkeen ei uskalla enää nykiä enempää kun sattaa kahva tai vaijeri mennä poikki. Säädetty tuolla tavoin 2 vuotta sitten ja viime katsastuksessakin ihmetteli inssi, että miten näin hyvin pösön käsijarru pelaa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #10 : 26.02.2011, 13:22:19 »
Ei se automaattisäätö itsestään mihinkään taivu tai katkea kyllä se on aina asentajan virhe jos näin pääsee käymään.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 852
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #11 : 26.02.2011, 13:31:03 »
Eipä ole vielä koskaan tullut pösössä vastaan Girling tai Bendix rumpujarruissa sitä ettei olisi automaattisäätö toiminut. Fordissa oli sen sijaan sellainen automaatti kiristin että se löystyi automaattisesti mutta ei kiristynyt ::) , kaverit heftasi niistä rullat kiinni, Fordin jarrujen valmistajaa en tiedä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #12 : 26.02.2011, 16:45:16 »
Alfamerin korjausopas kertoo että rumpujarruille naksuja pitää olla 10-11, ja vähintään 8 max 13. Eli aika ylös keppi saa nousta, näytin tätä katsastusmiehelle ja oli ihmeissään, mutta leima tuli..:D
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

kotsku

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #13 : 02.03.2011, 00:33:29 »
Ei se automaattisäätö itsestään mihinkään taivu tai katkea kyllä se on aina asentajan virhe jos näin pääsee käymään.

Eipä ole vielä koskaan tullut pösössä vastaan Girling tai Bendix rumpujarruissa sitä ettei olisi automaattisäätö toiminut. Fordissa oli sen sijaan sellainen automaatti kiristin että se löystyi automaattisesti mutta ei kiristynyt ::) , kaverit heftasi niistä rullat kiinni, Fordin jarrujen valmistajaa en tiedä.

Kaverin autossa oli jarrupöly ja muu moska rummussa jumiuttanut säätimen ja automaattisäätimen "läpyskä" oli ihan kierossa ja ei pelannu, jonka seurauksena katsastuksesta hylätty, mutta herkistelemällä säädin runsaan irroitusöljyn kanssa ja säätämällä käsin jarrut tiukemmalle, sekä vääntämällä automaattisäädin suoraksi lähti taas toimiin.

Kyllä se automaattisäädinkin lakkaa pelaamasta jos jarruja ei koskaan availe vaan antaa jarrupölyn ja muun moskan kertyä rumpuun.

kotsku

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (rumpujarrut)
« Vastaus #14 : 02.03.2011, 01:03:31 »
Alfamerin korjausopas kertoo että rumpujarruille naksuja pitää olla 10-11, ja vähintään 8 max 13. Eli aika ylös keppi saa nousta, näytin tätä katsastusmiehelle ja oli ihmeissään, mutta leima tuli..:D

Joo niinhän tuo Alfamerin opas kertoo, mutta itsellä ainakin jäi jarrrut löysälle jos laitto 10-11 napsua. Nyt ottaa kiinni 4. napsun jälkeen ja 8. on niin kireellä ettei n. 10-15 asteen kulmassa olevasta mäestä ei auto tule alas kuin korkeintaa sillon kun on niin liukasta, että renkaat suttina valuu... Mulla ainakaan ei ole jarrut laahannu nuilla arvoilla ja ne on peräisin tutulta Citroen/Pösö asentajalta...