Kirjoittaja Aihe: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet  (Luettu 8395 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AS16

  • Vieras
306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« : 17.07.2007, 18:25:35 »
Auto: 2000 306 Wagon 1,8 XT Air (16-vent.).

Kun olen jo lähestulkoon puolet ilmastoinnin putkista ja jopa lauhduttimen kennonkin vastikään vaihtanut niin kuukauden verran taas tälläkertaa toimi. Nyt näyttäisi tulevan nesteet ulos "kuristimesta" joka sijaitsee rintapellissä apumiehen puolella konetilassa.Eli toimii yhdyskappaleena sisäkennon ja kompressorilta tulevien putkien välissä.Onko mahdollista että tuo kuristin ainoastaan vuotaisi vai onko se mahdollisesti kuitenkin tuo kojelaudan sisällä oleva kenno tai sen putket?Kun kuitenkin on kaikki nesteet puhaltanut sinne konehuoneen puolelle. Onko jollain sattunut vastaavaa ja miten korjattu?

Stanu

  • Vieras
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #1 : 17.07.2007, 19:24:59 »
Kuristin/liitokset siellä yleensä vuotaa... pirulainen tulee varaosana höyrystimen = lämppärinkotelon mukana. Ei halba. Jos jollain on vielä ko osan päällä sellainen musta muovinen kotelo/suoja, kannattaa se viskata niin pitkälle kuin suinkin kykenee. Suojan sisälle pääsee suolavesi talvella ja kaikki tietää mitä se tekee alumiinille...  Muistaakseni siellä oli vielä sellaista fylliä joka todella pitää sen veden ja kaiken muun siellä oikein mukavasti.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #2 : 17.07.2007, 19:30:42 »
Se kotelo multa oli jo poistettu mutta siitä huolimatta 45 e pyysi Fusti Oy käytetystä semmoisesta pelkästä kuristimesta eli kannattaisi varmaankin se ostaa? Vai vuotaako se kuitenkin niistä hörystimen putkista? Eli onhan sielläkin varmaan tiiviste-renkaat jotka mahdollisesti voisivat vuotaa?

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #3 : 17.07.2007, 19:44:04 »
Jonkinasteinen tyyppivika 306:n ilmastoinnissa on juuri tuon rintapellin etupuolella sijaitsevan ylipaineventtiilin (kuristin) tiivisteiden vuoto eli kylmäaineputket tiivistetään O-renkailla ylipaineventtiiliin.

Omassa ylipaineventtiilin ja sisäkennon välinen liitos on pukannut väriainetta pihalle kylmäaineen mukana kolmisen vuotta sillä seurauksella, että kylmän ilman tuleminen käynnistyksen jälkeen kestää aika lailla pidempään, joten muutaman viikon päästä on huolto edessä.

Varaosakuvista löytyy O-rengastiivisteet venttiilin moottorin puoleisiin liitoksiin, mutta ei sisäkennon puoleisiin liitoksiin. Kiinnostaisi tietää onko siellä tiivisteitä, koska käskin viime ilmastointihuollossa tarkistaa lauhduttimen vaihdon yhteydessä onko siellä tiivisteitä vaiko ei, mutta mitään ei huollon jälkeen kerrottu oliko katsottu vaiko ei. Väriaineen vuoto jatkui vain. Saas nähdä onnistuvatko tällä kertaa saamaan liitosta tiiviiksi huollossa. 
 
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #4 : 17.07.2007, 19:58:56 »
Parin O-renkaan takia täytyisi ostaa koko paketti. Kyllä se "boksi" nimittäin siitä irti lähtee kun on sen pultti niiden konehuoneesta tulevien putkien liitoksen alla.

Joo, viimeksi merkkihuollossa kauppasivat tuota kuristinta korjauksena vikaan(hinta uutena siis jossain 200 e tienoilla muistaakseni), mutta en viitsinyt ostaa, kun en oikein uskonut ettei erillisiä tiivisteitä ole olemassa. Eli ainakin silloin kuristin oli tilattavissa ihan omalla varaosanumerolla.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Stanu

  • Vieras
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #5 : 17.07.2007, 20:09:10 »
Joo, viimeksi merkkihuollossa kauppasivat tuota kuristinta korjauksena vikaan(hinta uutena siis jossain 200€ tienoilla muistaakseni), mutta en viitsinyt ostaa, kun en oikein uskonut ettei erillisiä tiivisteitä ole olemassa. Eli ainakin silloin kuristin oli tilattavissa ihan omalla varaosanumerolla.
...jotain edistystä on näköjään tapahtunut. Jos muistan oikein, sen kojelaudan puoleiset liitokset näkyy vasta kojelauta+lämppärikotelo lattialla. Muisti voi kyllä vanhalla pettääkin...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #6 : 17.07.2007, 20:35:42 »
Jos kyse on ihan tavallisista O-rengastiivisteistä, niin saahan niitä ostettua alan liikkeistä erikseenkin, kun käy mallin kanssa valitsemassa. Toki tiivistemateriaali pitää myöskin huomioida käyttötarkoitusta ajatellen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #7 : 17.07.2007, 20:41:00 »
...jotain edistystä on näköjään tapahtunut. Jos muistan oikein, sen kojelaudan puoleiset liitokset näkyy vasta kojelauta+lämppärikotelo lattialla. Muisti voi kyllä vanhalla pettääkin...

Minusta se liitos ainakin näyttäisi olevan moottoritilassa, kun mainitun muovikotelon sisällä oleva kuristin eli pressure relief valve 6461 E9 on vain noin 3-4 cm syvä osa ja höystimestä tulevien putkien laippa on heti kuristimessa kiinni.

Hirveästi ei ollut innostusta tilata tuota kuristinta, kun merkkihuollon kommentti oli suurinpiirtein tätä luokkaa "306:n ilmastointi on sen verran harvinaisempi juttu, että kokemusta ei ole mutta tämän osan vaihtamalla voisi vuoto lakata". Ajattelin sitten, että halvempaa on parin-kolmen vuoden välein täyttää järjestelmä.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Stanu

  • Vieras
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #8 : 17.07.2007, 22:04:31 »
Joo kuristin on konehuoneessa, mutta liitos on juuri rintapellin takapuolella...

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #9 : 18.07.2007, 12:55:20 »
Otin tuossa kuvankin vuotokohdasta. Muovikotelo on ollut paikallaan, joten putkien laippaosat ovat päässeet ruostumaan, mutta kyllä nuo mutterit vielä aukeaa ja alumiiniputkien päälle on vain kertynyt laipasta ruostetta, joten toistaiseksi toimivat...

Väriainetta on vuosien saatossa päässyt leviämään vähän joka puolelle, mutta heti järjestelmän täyttämisen jälkeen väriainetta alkoi ilmaantua 1:llä merkityllä alueella. Eli kyllä höyrystimen liitosten on pakko olla tuossa, kun kerran siitä vielä vuotaa.

Elikkä 1 alueen tulo ja paluuputkien liitoksiin ei merkkiliikkeen varaosakuvista löytynyt tiivisteitä, vaikka kuristin on selkeästin erillinen osa.

2 alueen liitoksiin kuuluu O-renkaat 6457.R1 7,65mm sisämitalla ja 6457.R4 16,5mm sisämitalla. Nykyään ainakin Oulun Pörhöllä on heidän mukaan ilmastoinnin O-rengaslajitelma eli saattaisi löytyä tuonne O-renkaan puolelle sopivat, jos siellä ylipäätään sellaiset on.

Itse kuristin lähtenee irti irroittamalla etualalla päällekäin olevat kaksi mutteria, jolloin kuristin lähtee vetämällä pois kylmäaineputkien irroittamisen jälkeen. Kuvassa nro.3 on pultin kierreosa, joka on höyrystimen puoleisessa laipassa kiinni eli kuristin puristetaan laippojen väliin kiristämällä etupuolella olevat mutterit.

Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #10 : 18.07.2007, 14:40:54 »
Uusilla O-renkailla paisuntaventtiilin liitoksen vuoto loppunee. Uusien asennuksessa luonnollisesti noudatettava puhtautta ynnä tarkkaavaisuutta O-renkaan paikoilleen sijoittumisen sekä osan kiristämisen (momentti) suhteen.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #11 : 19.07.2007, 12:39:47 »
Nuo 2 alueen tiivisterenkaat tulevat niiden uusien putkien mukana(jotka olen kerran joutunut jo vaihtamaan kummankin)Mutta nyt on tosiaan kyseessä tuo 1 alue ja sen tiivistys.Kyllä sen alueen kiristyspultti on sen 2 alueen alla ja sen jengat tosiaankin näkyy siellä rintapellin puolella hiukan,kun tulee siitä laipasta läpi.Eli otettava auki ja mentävä vanhat O-renkaat mukana johonkin hyvin varustettuun liikkeeseen kyselemään uusia samanlaisia? Eli nyt sitten kertomaan hyvin varustetuista liikkeistä joihin voisi ottaa yhteyttä ja ei haittaa vaikka olisi pitkälläkin kun kirjekuoressa löytävät tiensä helposti perille

Noniin, nyt on vaihdettu uudet tiivisteet. Ja samalla selvisi sen kuristimen laippojen kummankin puolen kiinnitys.Kummatkin laipat ovat kiinni samoilla läpipulteilla(pinnapultit) jotka näkyvät etupuolelta (etupuolella vaan on mutterit jotka lopuksi kiristävät kummankin puolen 10 mm mutterit ja "käänteinen"(hylsy, jossa Torx) Torx n:ro 5 jolla ne pinnapultit saa irti ja se pakka hajoaa irti toisistaan.Tiivisteet löytyivät niihin konepuolen putkiin ihan varaosanumerolla mutta höyrystimenputkiin ei varaosa n:roa löytynyt. Mutta oikean kokoiset löytyivät ihan ilmastoinnin O-rengas lajitelmasta mikä oli jopa Lohjan PP-autossa tarjolla.Koko on niiden toisen puolen O-renkaiden välistä kumpikin (eli 4 erikokoista tarvitaan kaikkien vaihtoon) ja se höyrystimenpuolen pienempi näytti olevan ehkä hiukan kartionmallinen.Semmoista ei ollut kyllä valikoimassa mutta otin vastaavankokoisen ja hiukan paksumman mukaani joka meni kyllä paikalleen ihan hyvin.Nyt olisi enään täyttö ja...

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #12 : 19.07.2007, 13:15:19 »
Omasta puolesta voin sanoa, että on varsin turhauttavaa miettiä joka kerta kun laittaa ilmastoinnin päälle, että onkohan ainetta vielä kun on selvä vuotopaikka.

Pitääpä ohjeistaa merkkihuollolle elokuun toiselle viikolle varattuun nokkahihna-vesipumppu-ilmastointihuolto -savottaan, että kuristimeen vaihdetaan sitten ne neljä O-rengasta.

Oletko muuten vaihtanut myös kuivaimen muiden putkien vaihdon yhteydessä? Ajattelin vaan mitä kuivain mahtaisi maksaa, kun voisi samalla uusia sen auton (ja luultavasti kuivaimen) iän ollessa 9 vuotta. Arvelisin hinnan pyörivän jossain 50-100 e nurkilla, kun saksan hinta on 56,58 e.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #13 : 19.07.2007, 17:22:04 »
Ei perhana pysy siinä kartiomallisessa tiivisteessä varustetussa putkessa nesteet (eli ei käy se normaali O-rengas,ei pysy tiiviinä näköjään). Samasta kohtaa vuotaa taas kaikki nesteet pihalle. Kyllä vaan jostain näköjään pitäisi se alkuperäisen mallinen saada mutta mistä? Ja en ole kuivainta vaihtanut tuohon.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ilmastointilaitteen O-rengastiivisteet
« Vastaus #14 : 19.07.2007, 23:16:53 »
Kun sen sinisen kirjat ja kuvat ei tunne koko tiivistettä,siitähän tässä juuri on kyse. Taitaa vaan tulla uuden kuristimen mukana kenties?? Ei tosiaankaan ole varaosanumeroa edes sille. Tai ei valtuutettu liike sitä löydä,mielenkiintoista.
Mielenkiintoista tuon kuristimen osalta, koska muutaman vuoden vanhasta varaosa-CD:stä löytyy numero 6461.E9 306:n XU moottorien ilmastoinnin kuristimelle (pressure relief valve) ja lisäksi ryssäsivuilta (jotka eivät nyt toimi) sama osa löytyy, mutta toisella varaosanumerolla.

Aikakin varaosaCD:llä puhutaan Behr:stä höystimen kennon kuvien yhteydessä eli valmistaja voisi sen perusteella olla Behr.

Lisäys: Behr Hella service sivuilta löytyy ajoneuvon tiedoilla ainakin kyseinen ventiili.

http://www.behrhellaservice.com/Channels/OnlineCatalogue/OnlineCatalogue.jsp

Tieto ko. venttiilistä sivuilta:
8UW 351 239-071  Expansion Valve, air conditioner  
- VW/Audi/Seat 2.1 ton Opening temperature: 2.8°C (37.04 °F) Inlet: No. 6, 3/8''with flange Outlet: No. 12, 3/4'' Evaporator inlet: No. 81/2'' Evaporator outlet: No. 105/8'' Refrigerant R134a

OE numbers:
AUDI  701 820 679 D  
CITROEN\PEUGEOT  6461 E9  
GENERAL MOTORS  9196195  
OPEL  16 18 192    
PEUGEOT  6461.E9  
PEUGEOT  6461.H1    
SAAB  46 35 199  
SAAB  50 45 166  
SEAT  701 820 679 D  
VAUXHALL  9196195  
VW  701 820 679 D  

Lieneekö jollain muulla merkillä käytössä sama osa ja siten samat tiivisteet
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3