Kirjoittaja Aihe: 306 - Nykii ja sammuilee  (Luettu 16366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sabata

  • Vieras
306 - Nykii ja sammuilee
« : 14.08.2007, 23:25:57 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Sammuu ajosta ja käy huonosti (polttoainetankin korvausilma)


Ongelma:

Auto: 306 1,6 (TU5).

Mistähän mahtaa johtua, että auto nykii kun ajaa esim. lätäköstä? Auto meinaa sammua, tulee moottorin vikavalo, bensa haisee ja samalla tyhjäkäynti häviää. Kun sammutaa auton ja antaa vähän aikaa olla, niin taas toimii... Seuraavaan lätäkköön? Auto tuntuu muutenkin vähän tehottomalta normaali ajosssa kuivalla. Jotenkin vesi pääsee nyt väärään paikkaan.

Ratkaisu:

(Ylläpidon lisäys: muut käyntihäiriöt (kävi kolmella) johtuivat todennäköisesti rikkinäisestä sytytyspuolasta, mutta sammuminen/tehottomuus johtui polttoainetankin korvausilmajärjestelmän tukkoisuudesta.)

Nyt on auto taas kunnossa. Elikäs vika ei liittynyt mitenkään mihinkään sähkölaitteeseen. Bensatankin korvausilmaletku oli mennyt tukkoon ja samalla kun autoa käytti niin oli vetässy koko bensatankin lyttyyn. Kova alipaine sai sen aikaan, että kone ns. tukehtui bensaan, kun alipainetta kertyi paljon. Oli samalla mennyt bensamittarin anturi silpuksi ja joku hiilisuodatin.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #1 : 15.08.2007, 13:00:25 »
Bensan haju viittaisi mun mielestä sytytyksen katkomiseen, palamatonta tulee pakoputkesta. Onko tossa mallissa vielä virranjakaja? Jos on, vika varmaan löytyy puolan, virranjakajan ja sytytystulppien väliltä, korkeajännite puolelta. Se kuiva puola on muutenkin vanhemmiten ongelmallinen, kipinä voi karata maihin, eikä vikaa tahdo löytyä polaa mittaamalla.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #2 : 15.08.2007, 15:14:06 »
Potentiaalinen vaihtoehto on kampiakselin asentotunnistin (+ etenkin sen johdotus). Kaverilla taisi olla ongelmaa juuri kyseisessä paikassa sateella. Käsittääkseni johdot (liitokset) on alttiita kastumaan alakautta. Tuolloinhan sytytys on hakoteillä kun kampiakselin asentoa ei tiedetä koko ajan.

Tuo kaverin auto oli 206 1,6 8V ja siinä se anturi oli muistaakseni kutakuinkin kytkinkopan juuressa (vauhtipyörältäköhän se luki asennon?). Korjatkoon/tarkentakoon joku jolla on omakohtaisempaa tietoa. Kuvista katsottuna se näyttäisi olevan suunnilleen niillä main myös 306:ssa. Eli vaihteiston puoleisesta päästä konetta, vauhtipyörän tuntumasta etsimään. Kaverilla oli myös itse anturi rikki. Ei ole pahan hintainen muistaakseni sekään. Ja vika on tod. näk. jossakin johtoliitoksessa.

Jos anturissa on vikaa, ilmenee käyntihäiriöitä myös kuivalla kelillä. Tyypillisiä oireita on käyntinopeusmittarin putoaminen nollille, nykimisen lisäksi. Kuvaamassasi tapauksessa (häiriöt vain märällä kelillä) syy on siis varmaankin johdinliitosten (tai puhkikuluneen johdineristeen) kastuminen, mikäli syy ylipäätäään on ko. sektorilla. Anturia ei kannata rynnätä vaihtamaan. Anturiviasta pitäisi jäädä myös diagnostiikkaan merkintä, todennäköisesti johdinvikakin on vikakoodeissa anturivian nimellä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #3 : 16.08.2007, 01:02:46 »
  Potentiaalinen vaihtoehto on kampiakselin asentotunnistin (+ etenkin sen johdotus). Kaverilla taisi olla ongelmaa juuri kyseisessä paikassa sateella. Käsittääkseni johdot (liitokset) on alttiita kastumaan alakautta.

Kyllähän ne johtimet saavatkin kastua. Asentotunnistimen johtimissa on kaksinkertainen eriste. Liittimessä myöskin hyvä tiivistys roiskevettä vastaan.

Eri asia tietenkin mikäli johtimessa olisi ulompi sekä sisempi eriste hankautunut puhki, mutta kyseinen on melko epätodennäköistä.

Sen sijaan perinteinen (LSH6 tai LSM11 tyypin) lambda-anturi on roiskevedelle arka (mikä saattaa hyvinkin aiheuttaa lätäköstä ajettaessa käyntihäiriöitä), sillä vertailuhappi otetaan anturin juuresta, toisin kuin uudemmissa anturityypeissä joissa vertailuhappi tuodaan kaapelia pitkin.

Edellämainittua vieläkin todennäköisempää (käyntihäiriöiden aiheuttajana) on korkeajännite-osien kastuminen, jotka voivat hyvinkin (ikääntyneinä) lyödä lävitse.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2007, 01:08:32 kirjoittanut Benkku »

Sabata

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #4 : 07.12.2007, 13:53:36 »
No joo pitkän ajan jälkeen taas pääsin tänne.. Tossa sitä sitten käynnistelin viikko takaperin ja eihän se enään käyny kun 3 pytyllä.. no siinä tutkittua totesin ,että kipinää ei tule ollenkaan 1.pytylle. Sit matkaan Motonettiin--> Ostin tulpat ja johdot ,vaihdoin ne.. ei auttanu mitään.

No vika on luultavasti "virranjakajassa" ja luultavasti kosteella kelillä vika on johtunut samasta paikasta. Otin moottoritilasta kuvan. Voisko joku kertoa kuvasta,että onko toi nyt joku Peugeot kärjetön sytytys vai ei.. onko puolaa vai ei :S ? Tarkotus olis vaihtaa toi virranjakajan kansi (kuvassa ?).. Kai toi (?) on virranjakajan kansi? Motonetista varmaan kannattaa ostaa tuo 1,4/1,6 93--97 "puola+jakaja",eikös? Tuolla ilmamäärämittarin anturilla ei myöskään ole mitään vaikutusta vaikka sen nyppäsee irti tyhjäkäynnillä, rikki?

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #5 : 07.12.2007, 14:22:46 »
No joo pitkän ajan jälkeen taas pääsin tänne.. Tossa sitä sitten käynnistelin viikko takaperin ja eihän se enään käyny kun 3 pytyllä.. no siinä tutkittua totesin ,että kipinää ei tule ollenkaan 1.pytylle. Sit matkaan Motonettiin--> Ostin tulpat ja johdot ,vaihdoin ne.. ei auttanu mitään.

No vika on luultavasti "virranjakajassa" ja luultavasti kosteella kelillä vika on johtunut samasta paikasta. Otin moottoritilasta kuvan. Voisko joku kertoa kuvasta,että onko toi nyt joku Peugeot kärjetön sytytys vai ei.. onko puolaa vai ei :S ? Tarkotus olis vaihtaa toi virranjakajan kansi (kuvassa ?).. Kai toi (?) on virranjakajan kansi? Motonetista varmaan kannattaa ostaa tuo 1,4/1,6 93--97 "puola+jakaja",eikös? Tuolla ilmamäärämittarin anturilla ei myöskään ole mitään vaikutusta vaikka sen nyppäsee irti tyhjäkäynnillä, rikki?

Kysymyksessä on kaksoissytytys puola (wastespark coil -> hukkakipinä puola). Nimensä mukaisesti muodostaa kipinän kahdella käämiparilla neljään sylinteriin ja aina kahteen sylinteriin kerrallaan, alkavan työtahdin ja pakotahdin alaiseen sylinteriin.

Nyt jos auto käy kolmella sylinterillä niin enintään vika kyseisessä sytytysjärjestelmässä voi olla korkeajännitejohtimessa tai sytytystulpassa. Mikäli vika olisi sytytyspuolassa tai puolan ohjauspuolella (sytytysvahvistin ja/tai moottorinohjain ts. ECU) kävisi moottori enintään kahdella sylinterillä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #6 : 07.12.2007, 23:31:23 »
Voi toisen puolan toinen pää olla maadoittunut, jolloin käy kolmella. En osaa sanoa miten tuo maadoittuminen tapahtuu käytännössä, mutta epäilen jotakin vedellä täyttyvää halkeamaa ykkössylinterin suurjännitelähdöstä maahan.

Melkolailla epätodennäköistä, sillä kahdella sylinterillä on yhteinen ensiökäämin maa. Toisiokäämin maa on sylinterikannessa = tulppa. No helppohan tuo on tutkia, mutta vaihtaisin ensiksi tulpan (mahdollisen valmistusvian pois sulkemiseksi) sylinteriin joka ei sytytä.

<clip>
Puolalta virranjakajalle tulevaa johtoa?
</clip>

Autossasi ei ole 'perinteistä' virranjaotinta vaan tuo em. kaksoissytytyspuola, korkeajännitejohtimet ovat siis nuo käämipareilta tulpille lähtevät johtimet.

« Viimeksi muokattu: 07.12.2007, 23:35:04 kirjoittanut Benkku »

Sabata

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #7 : 08.12.2007, 12:14:18 »
Kaveri tossa kävi kattomassa kanssa kyseistä "projektia" ja totes ,että luultavasti jakajapuolassa halkeama ja sieltä päässy vesi sisään. Huomenna irrotan koko mötikän ja käyn hakemassa uuden tilalle. 62 euroa motonetissä joten kannattaa ainakin yrittää. Ilmottelen sitten lisää.

Kyllä tää rupee oleen selvää kauraa. Kuten kuvista näkyy on sytytinpuola kummastakin päästä halki joten vettä on mennyt varmasti sisään ja pakkasella jäätynyt ja hajottanut jotain sisältä. Vielä kun kerkeis hakemaan uuden kaupasta. Muutenkin puolan maadoitus runkoon oli todella huonon näköinen!

Sabata

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #8 : 20.12.2007, 16:40:41 »
Eikös kostealle herkkä paikka ole helppoa paikallistaa kun varovasti kaatelet vettä eri komponenttien päälle?

Juu sitä tossa teinkin varmaan 2kk takaperin(kaatelin silloin muijjan kukkavesiä kaikkialle muualle paitsi tuohon puolaan). Nyt tuntuu vähän siltä ,että peugeotissa on tosiaan ollu 2 vikaa jokka on aiheuttanu nämä viat: Eli kosteella sammu/hyyty  ja sitten Peugeot huolon mukaan vika ilmenee vasta silloin kun kone on kuumana. Eli veikkaan ,että tuo kosteushäiriö on saattanut jopa poistua kun vaihdoin haljenneen puolan(alkohan se käymään sillon jopa 4 sylinterillä. Tosiaan täytyy täsmentää hieman tätä vian kuvausta . Eli vika ilmenee silloin kun kone käy kuumaksi(tänä päivänä). Huolosta vähän viitattiin YKK anturiin siten ,että kun anturi kuumenee niin sen "käämitys" laajenee ja jos siellä käämitys poikki/menosa poikki voi aiheittaa kyseisen oireen. Tilasin tuon YKK anturin ja sain huollosta pienen asennus oppitunnin kyseiselle laitteelle. Nyt vaan odotellaan ,että osa saapuisi postiin. Tosiaan autoon kokeiltiin huollossa eri Lambdaa ja ei auttanut. Testeri herjas lambda anturia ,mutta vika ei ole siinä.

Sabata

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #9 : 21.01.2008, 18:22:03 »
Täytyy sanoa ,että rupee pikkuhiljaa usko loppuun tuosta autosta. Enään on jäljellä 2 vaihtoehtoa joita ei ole vaihdettu eli tuo YKK anturi ja Ohjainboxi. Kuulemma kannattaa kokeilla vaihtaa YKK anturi koska hinta ei ole mikään kauhea (40euroa) ja vaihto on helppo. Ei ole vaan mitään hajua koko YKK anturista,missä se sijaitsee jne. Kuulemma yhellä ruuvilla kiinni.Täytyy kysyä vähän ohjeistusta vielä tuolta Peugeot korjaamolta(Olishan ne sen vaihtanut ,mutta näyttää olevan YKK anturat pikkasen kortilla)

Joo ,elikäs nyt on sit vaihdettu se YKK anturikin.. ja ei toimi.. Oikeen lämpimäks käyttää auton niin rupee pätkiin. Pakokaasusta päätellen kone saa "liikaa tavaraa" kuumana, eli joku läpötila-anturi rikki?

Tähän mennessä vaihdettu:

-Tulpat
-Sytytinpuola
-Tulpanjohdot
-Ykk anturi

Tosiaa 3 eri autoliikkeessä käytetty ja kummastakin tullu takas vikasena. Mistähän antureista sitä lähtis liikenteeseen.

Sabata

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #10 : 22.01.2008, 10:59:56 »
Mikä tai mitkä vikakoodit tarkkaanottaen olivat kyseessä, tuon sytytysmuuntajan vaihdon jälkeisessä testeröinnissä ?

En tiedä kun en ollut mittauksessa mukana. Kuhan huoltaja sanoi ,että vika herjaa labda-anturia ja anturia kokeiltiin toisella labdalla. Soitin tossa äsken huoltoon ja sanoivat ,että vika on luultavasti "ohjaus boxissa"(en kyllä aijo ostaa niin kallista osaa todetakseni,että juu ei toimi vieläkään). Kysäsin ,että voisko vika olla lämpötila-antureissa?? V: no niin voihan se tietty olla sieläkin.. Mutta ei sanaakaan siitä ,että tuoppas auto tänne niin katotaan. Rupee vähän tuntuun ,että toi huolto yrittää vältellä tota autoa ,koska eivät osaa korjata sitä. No sen verran sain pengottua ,että moottorissa on 2 lämpötila-anturia kannessa jokka ohjaavat bensan syöttöä .Vaihdan ne vielä kun kumpikin anturi maksaa sen 15 egee kipale. Veikkaan, että sen jälkeen taas kiroillaan. Soitan vielä iltapäivällä huoltoon.

Sabata

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #11 : 22.01.2008, 14:47:47 »
Soitin huoltoon jälleen.Huoltomies selas osaluettolosta kyseisen anturin ja orginaalina maksaisi vähän yli 100 egee. Selasin tossa motonetin sivuja ja tosiaan anturit ovat paljon edullisempiä kun orginaalit.Jos ei anturin vaihdolla tätä saada toimiin niin kuulemma sitten VASTA kannatta TAAS varata aika :S.Kuulemma 3viikon jonot. Nyt tiukka kysymys asiantuntijoille: Kumpi antureistä on valvomo anturi ja kumpi mittariston anturi? Kuvassa A  ja  B.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Stanu

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #12 : 22.01.2008, 15:15:43 »
Soitin huoltoon jälleen.Huoltomies selas osaluettolosta kyseisen anturin ja orginaalina maksaisi vähän yli 100 egee. Selasin tossa motonetin sivuja ja tosiaan anturit ovat paljon edullisempiä kun orginaalit.Jos ei anturin vaihdolla tätä saada toimiin niin kuulemma sitten VASTA kannatta TAAS varata aika :S.Kuulemma 3viikon jonot.

Kumpi antureistä on valvomo anturi ja kumpi mittariston anturi? Kuvassa A  ja  B.

Toi vihreä(A) on moot.eculle, sininen(B) mittaristolle.

Sabata

  • Vieras
Vs: 306 - Nykii ja sammuilee
« Vastaus #13 : 26.01.2008, 16:01:41 »
Kiitoksia paljon, otan tuon moottorillen menevän anturan irti ja käyn kaupassa. Toivotaan taas parasta.

Juu ei auttanu toi anturin vaihto...