Kirjoittaja Aihe: Varoitus: turvatyyny tai turvavyön kiristin voi laueta vahingossa!  (Luettu 54227 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Ja seuraava omistaja lähtee mittaamaan penkin alta istuinlämmittimen vastusta väärästä "sokeripalasta".... Oho, hups. Lävähti tuo (valitse seuraavista): Kiristin/sivubagi/ohjainlaite. Eivät ne alkuperäiset liittimet turhan takia ole ns. avattaessa oikosulkeutuvia.

Tämä on niin tärkeä pointti, että pitäsi olla isolla ja boldattuna joka paikassa penkin alla. Ettei auto olisi seuraavalle omistajalle kaikenmaailman hengenvaarallisia sätöksiä täynnä.
Peugeot RCZ HDI FAP

Stanu

  • Vieras
Perustuuko tuo siihen, että kun yleismittarilla mitataan vastusta piirissä kulkeva pieni virta laukaisee panoksen? Ihan hyvä pointti, moni varmaan ajattelee että riittää kun akun kenkä on irti.

Jep. Halvat mittarit työntävät sen 9 V patterin voimalla tavaraa tyynylle tai kiristimelle. Paukahtaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Airbageistä sen verran että jos sellainen laukeaa vahingossa ja pää sattuu olemaan alle 5 cm päässä hyvällä tuurilla lähtee henki. Meinaan jos ei lähde niin sattuu aika paljon, luita hajoaa jne.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Stanu

  • Vieras
Pienenä tarkennuksena yleismittarin toiminnasta. Vaikka se toimii 9 voltin paristolla, ei vastusmittauksessa paristoa sellaisenaan kytketä testattavan laitteen napoihin vaan jonkin virtaa rajoittavan piirin kautta. Tarkistin oman Bilteman 9,90€ maksaneen digitaalisen mittarin käyttämän virran vastusmittauksessa ja se on maksimissaan 2 mA.

Siinä olen täysin samaa mieltä, että AINA KANNATTAA ENSIN SELVITTÄÄ MITÄ TEKEE, mutta eivät paukkutyynytkään ole mitään henkimaailman vehkeitä vaan sähkösytytteisiä pommeja eikä ne kipinästä tai staattisesta sähköstä syty. Eikä sähkö yleensäkään ole henkimaailman asiaa vaikka ei sitä silmällä näekään. Turha sitä on mystifioida.

Vieläkään ei kukaan ole kertonut bagin paukahtaneen huollossa.

Väärin. Kyllä syttyy.  En lähde tässä vertailemaan yleismittareita, niitä on hyviä, huonoja ja erittäin huonoja. Ei niistä päälle päin näy mitkä aloittavat vastusmittauksen suuremmalla virralla kuin toinen. Huono tuuri käy ja mittaa "sokeripalasta" tyynyyn päin, jo vain mossahtaa. Nämä siis digitaalisista mittareista. Analogisia on turha edes verrata, niillä ei  tee mitään. Virranmäärä laukaisulle ei ole ampeereja, vaan milliampeereja. Wanna test your luck?

Olen räjäyttänyt kymmeniä tyynyjä eri tavoilla: Akulla, akkulaturilla, 9V patterilla, digitaalisilla yleismittareilla, analogisilla yleismittareilla, säädettävällä virtalähteellä, yms yms. Usko, kyllä se vähän pienemmälläkin lähtee.

Stanu

  • Vieras
Akulla ja virtalähteellä sen on tarkoituskin paukkua, mutta paukkuuko yleismittarilla jos tyyny ei ole ollut mihinkään kytkettynä 15 minuuttiin?

Riippuu mittarista, mutta kyllä sen saa paukahtamaan. Hyvälaatuiset mittarit aloittavat vastusmittauksen pienellä virralla/jännitteellä (vastusmittaushan on jännitehäviömittausta oikeasti), mutta heikompilaatuiset täräyttävät surutta virtaa/jännitettä epämääräisen paljon. Itse omistan vanhan, mutta erittäin laadukkaan digitaalisen mittarin jossa on mittausalue manuaalisesti säädettävä. Ko mittari täräyttää 20 megaohmin asennossa koko 9v:n voimalla. Kyllä lähtee.

Benkku

  • Vieras
Vielä jos pystyt sanomaan paljonko tehoa tyyny tarvitsee laukeamiseen, niin lopetan jänkkäämisen.

Tyypillisesti nykyaikaiset sytyttimet saavuttavat panoksen laukaisulämpötilan (luokkaa 2-3000 celsiusta) pienemmällä kuin 100 uJ (kyllä yksikkö on mikrojoule) energialla.

Stanu

  • Vieras
9v/200mA oli muistaakseni pienin koe mitä joskus tuli tehtyä. Käytännössä paukku varmistetaan ecun toimesta roimalla ylivirralla 2-3A (riippuen valmistajasta). Jännitteen/virran pieneneminen oli suoraan verrannollinen viiveeseen/herkkyyteen.

Tämä ei ole se herkin paikka millä tyynyn/kiristimen saa laukeamaan. Kyllä kiihtyvyysantureita sopivasti/väkivallalla (sähköisesti) käsitellen, saa myös paukun aikaiseksi. Näyttävät päällisin puolin olevan ihan normi 12v maadoittavia tunnistimia, mutta 12v:n päällä kulkeekin 0,01-0,10V datatieto. Ja nopea sellainen.

Stanu

  • Vieras
200 mA ei tavallinen yleismittari syötä koskaan.

Tämä oli virtalähteellä simuloitu koe. Yleismittareiden virtamääriä ei minulla ole tähän hätään kaivaa. Kyllä nekin jostain kätköistä löytyy. Tämä yleismittarikoe oli suppea ja yleistuntumaa hakeva koe lähinnä mittaajien turvaksi. Ei siis mikään tuhansien tyynyjen/mittareiden projekti.

Tuota staattista sähköä ei ikinä tullut mitattua, lähinnä sen takia, että ko. laitteet on suojattuja juuri näillä oikosulkevilla liittimillä mistä tämäkin keskustelu lähti.

Jos ei tiedä, mitä mittaa ja mitä yleismittari missäkin mittausasennossa tekee, saa aikaan oikeasti vaarallisia tilanteita. Antsu taisi kysellä jossain aiemmin olenko nähnyt tyynyn lähtevän "vahingossa". Olen. Se ei ole mukavan näköistä jälkeä. Molemmat mekaanikot ovat elävien kirjoissa, toinen tosin ei kahteen viikkoon nähnyt toisella silmällään mitään.

Jos luulee/tietää tekevänsä oikein, fine. Kunhan muistaa turva-alueet ja muistaa sille kaverillekin sanoa niistä. Tyyny 5cm:n päästä lauetessaan tappaa. Siitä vain kuskin jakkaran alle, rattiin nojaten, ropaamaan niitä liittimiä. Parhaimmillaan/pahimmillaan näkee pidettävän merkkikohtaisia testereitä rattia vasten kun diagnosoidaan viallista järjestelmää! Se on ihan sama mikä siinä ratin/tyynyn edessä on, lauetessaan se menee päähän ja syvälle (ammattiautoilijat kunnostautuivat tällä osa-alueella loistavasti: Nokia pörröteipillä keskelle rattia!).

hvvw

  • Vieras
Turvatyynyä en ole koskaan laukaissut, mutta 5 vuotta ammatikseni sähköjakokeskuksia koonneenna tuli joskus puoliksi vahingossa huomattua, että ns. "piipparin"(4,5v paristolla)  avulla sain muistaakseni jopa 300mA vikavirtasuojakytkimen laukeamaan. 30mA jokatapauksessa antautui joka kerta "testattaessa".