Kirjoittaja Aihe: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)  (Luettu 27153 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DaKyy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 139
  • Peugeot 508 SW GT 2012
607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« : 14.09.2007, 10:17:16 »
Auto: 2000 607 2,2 HDi.

Tuollainen lisäakku joistain malleista löytyy takakontista. Omassa ei edellisen omistajan moista vehjettä ole, joten en ole ruvennut aukomaan verhoiluja. Onko tietoa miksi tuollainen joissain malleissa on? Jos tuota ei ole, onko sinne myöskään vedetty sille johtoja?
Nykyiset: Peugeot 508 SW GT vm. 12, Citroën C5 Break 2.0A vm. 06
Vanhat: 106 1.1i vm.99, 406 2.0A vm. 96, 607 2.2 HDI vm. 2000, 307 1.6 Wagon vm. 02, 307 2.0 HDI SW vm. 02 Citroën Xantia Break 1.8i vm. 99, Citroën Xantia Activa V6 vm. 98

Stanu

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #1 : 14.09.2007, 13:28:35 »
Kaikissa Suomeen tuoduissa on tuo taka-akku. Uitetuissa se riippuu uiton suunnasta, varuste (akku) on käytössä kylmissä maissa. Etuakku on ns.starttiakku ja taaempi muuhun käyttöön. Faceliftatussahan ei olekaan kuin taka-akku.

DaKyy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 139
  • Peugeot 508 SW GT 2012
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #2 : 14.09.2007, 15:16:35 »
Tietääkseni tuo auto on kuitenkin ihan suomi-auto, mutta mitenkäs tuollaisen historian pystyy selvittämään? Tietysti voi olla ettei edellinen omistaja ole edes katsonut tuonne verhoilun alle. Noh, pakko se on kurkata sitten, mitä sieltä löytyy.

Mitenkäs aukaisu, takaluukun yläosasta pari mutteria pois, lähteekö pelkästään tuolla auki?

edit: tokihan siinä huoltokirja oli - ja ihan automaan täyttelemä alusta saakka. Eli pitäisi olla suomi-auto sekä akku löytyä... Täytyy jatkaa ihmettelyä.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2007, 15:50:27 kirjoittanut DaKyy »
Nykyiset: Peugeot 508 SW GT vm. 12, Citroën C5 Break 2.0A vm. 06
Vanhat: 106 1.1i vm.99, 406 2.0A vm. 96, 607 2.2 HDI vm. 2000, 307 1.6 Wagon vm. 02, 307 2.0 HDI SW vm. 02 Citroën Xantia Break 1.8i vm. 99, Citroën Xantia Activa V6 vm. 98

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #3 : 14.09.2007, 18:35:48 »
Jos mä nyt noista varaosakuvista mitään ymmärsin, niin 1. mallisarjan autoissa se taka-akku on hantinpuolella, pikkusen takapyörän takapuolella (ei samassa linjassa).
« Viimeksi muokattu: 21.02.2010, 13:37:58 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #4 : 14.09.2007, 20:01:08 »
Omaani on huoltohistorian mukaan taka-akku vaihdettu pari vuotta sitten (125 euroa). Minkähän kokoinen tuo akku on kapasiteetiltaan? Tuli nimittäin mieleen että jos muuttaisi autossa olevan Webaston virransyötön taka-akulle, niin Webasto ei tyhjentäisi milloinkaan käynnistysakkua, jolloin aina olisi riittävästi käynnistysvirtaa.

Luettelo sanoo vaan että L12 400 numero on 5600 JZ. Kapasitettista ei ole mitään hajua.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2010, 13:37:03 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ZF

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #5 : 14.09.2007, 21:36:46 »
Valitettavasti joudut repimään koko sivupahvin auki ja kampeamaan sen vasemmalle, ainoastaan etuosastaan sen voi jättää kiinni. Käyttöakku on upotettu oikean takapyörän taakse tavaratilan pohjatason alapuolelle. Vaihdoin sen omastani vuosi sitten uuteen, ostin vain Motonetistä fyysisesti koloon sopivan akun eli ZAP Silver 55 Ah, huoltovapaa malli. Alkuperäinen oli 40 Ah, mutta en ole vielä havainnut tuosta tehokkaammasta tarvikeakusta olleen mitään haittaa.

Alkuperäinen Fulmen on vielä tallessa varaston nurkassa, mittasin siitä: leveys 205 mm, korkeus 195 mm ja syvyys 170 mm. Toi ZAPin tarvikeakku oli mitoiltaan aavistuksen suurempi, koska kolossa on pikkuisen pelivaraa.

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
  • 607 -07 2.2
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #6 : 15.09.2007, 12:14:20 »
Jep, näin minäkin olin ymmärtänyt. Ei vaan kovin voimallisesti menisi mielellään noita verhoiluja repimään jos siellä on noiden yläkiinnikkeiden lisäksi jotain muita kiinnityspisteitä.

Auto: 2001 607 2,2.

Kyllä se näin on, että takarontin sisältä takaa pitää irrottaa se poikittainen muovilista, jossa on valokin kiinni. Sitten vaan muovinastoja irti muutama, niin pääsee raottamaan verhoilun taakse. Siellä se on. Olen muutaman kerran ladannut moottoripyörän akkulaturilla. Pitäisi ottaa sieltä ensi kerralla johdot vaikka siihen tarvikeboksiin niin ei tarvitsisi aina purkaa.

DaKyy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 139
  • Peugeot 508 SW GT 2012
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #7 : 16.09.2007, 17:58:14 »
Akkuhan sieltä takalootasta löytyi, niinkuin pitikin. Nyt enää liittimet sinne tietokoneelle niin ei tarvitse vetää matkustamon puolelle kuin pari usb-johtoa, näytön virtajohto ja VGA-kaapeli.
Nykyiset: Peugeot 508 SW GT vm. 12, Citroën C5 Break 2.0A vm. 06
Vanhat: 106 1.1i vm.99, 406 2.0A vm. 96, 607 2.2 HDI vm. 2000, 307 1.6 Wagon vm. 02, 307 2.0 HDI SW vm. 02 Citroën Xantia Break 1.8i vm. 99, Citroën Xantia Activa V6 vm. 98

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
  • 607 -07 2.2
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #8 : 16.09.2007, 18:25:32 »
Sen akun loppuminen aiheuttaa toimintahäiriöitä keskuslukossa ja muissa sähkövermeissä. Mutta akun loppumisesta pitäisi tulla näyttöön merkintä service battery.

Näin on ja tulee kanssa. Kaverille haettiin auto Uppsalasta ja siinä paloi tuo "service battery" varoitus. Vaihtoivat uuteen, mutta emme olleet näkemässä. Epäilin omani varaustilaa kun ilmeni käyntihäiriöitä ja "antipollution fault" valo paloi muutaman kerran ja silloin kaivoin tuon esiin ja latailin sitä jo pariin otteeseen, kun epäilin, että se ei saa tarpeeksi virtaa kun tuo minun ajoni on niin lyhyttä ja kaikki härpäkkeet päällä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #9 : 18.02.2008, 19:46:06 »
Kummankohan ottaisi??

Akkuliikkesstä alkuperäisen tyypin eli napasijoitus, fyysinen koko jne. mukainen akku.

Lisä-akkua(kin) irroitettaessa/vaihdettaessa kannattaa järjestelmään ensin tehdä ulkopuolinen jännitesyöttö (välttää mahdollisen virtakatkoksen probleemat).

Akkulaturikin käy - JOS sen syöttöjännite ei kuormittamattomana nouse kovin korkeaksi, tyypillisesti yli 14.8 volttiin. Laturin 'tyhjäkäyntijännite' (ja mahdollinen jännitteen amplitudihuippu erityisesti) kannattaa siis aina ensin - kyseiseen käyttötarkoitukseen kytkettäessä - mitata.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2008, 19:52:06 kirjoittanut Benkku »

epa

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #10 : 19.02.2008, 06:03:39 »
Itse vaihdoin taka-akun viikonloppuna, kun lisävahvistimen asennuksen jälkeen alkoi noita "Antipollution system defective" -herjoja tulla näytölle. Sähkönsyötön vahvistimelle järjestin taka-akulta ja vanha 40Ah akku väsähti. Ostin Motonetistä 55Ah akun 79 eurolla ja asentelin sen paikoilleen. Ensin 50A sulake akun luota irti, vanha akku pois ja uusi tilalle, jonka jälkeen tarvitsi ainoastaan asettaa kellonaika ja skannata radiokanavat. Varttitunnin homma ja kaikki pelaa hienosti ilman herjoja tai vikavaloja.

Stanu

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #11 : 17.04.2008, 15:43:11 »
Sijaitsee oikeassa takakulmassa / takapyörän takana.

Kummasta akusta tulee virrat pyroteknisille laitteille?

Taka-akusta.

pressanauto

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #12 : 10.11.2009, 15:41:49 »
Ostin juuri Herttoniemen Automaasta ko. käyttöakun (koodi 560020, OLDHAM AK006) hintaan 69 euroa veroineen. Täsmälleen samankokoinen kuin "alkuperäisakku". Hinta hämmästytti kun pari kuukautta aiemmin väittivät puhelimessa sen maksavan noin 150 euroa?

Mittasin vielä poisheitettävästä latauksen ja 8,5 V näytti olevan. Ei siis ihme, että vilkutti valoa koelaudassa. Uusi oli valmiiksi ladattu (12,4 V) ja puolen tunnin räpellyksellä oli omalla paikallaan takakontissa.

timot67

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #13 : 30.01.2010, 20:04:44 »
Auto: 2001 607 2,2.

Minullakin on alkanut tulla näytölle noita antipollution, airbag  ja pissapoika valoja. Täytyypä mitata toi taka-akun jännite huomenissa niin saa selvyyden oisko mullakin toi akku menossa vaihtoon. Paljonkohan kyseinen akku maksaa, onko tietoa? Onko tohon akun vaihtoon erityisiä toimenpiteitä vai voiko kengät vain irroittaa ja vaihtaa akun? Kiitti vastauksista!

Charmer

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #14 : 05.02.2010, 09:37:22 »
Tuosta lisäakusta ei varmaan kannata antaa starttiapua (?).

Miten mahtaa olla, pitääkö akku/akut irrottaa turvavyön kiristimen takia (-06) jos haluaa kantaa istuimen sisätiloihin istuinlämmittimen korjaamiseksi?