Kirjoittaja Aihe: XU - Apulaitehihnan vaihto ja kireyden säätäminen  (Luettu 8434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Apulaitehihnan vaihto ja kireyden säätäminen XU-moottoreissa

1) XU-koneet laturin kiinnityksen yhteydessä olevalla kireydensäätömekanismilla:

Kireyden säätäminen:

Vanhemmissa XU-koneissa laturin hihnan kireyden säätö hoidetaan laturin kiinnityksen yhteydessä olevan säätömekanismin pulttia kiertämällä (kuva 1). Löysää ensin laturin kiinnityspultteja ja säädä sen jälkeen hihnan kireyttä säätöpulttia kiertämällä. Kiristä hihnaa siten, että se painuu pisimmän sivunsa puolivälistä peukalolla kohtalaisella voimalla painettaessa n. 5 mm. Liian löysä hihna luistaa ja liian kireä saattaa puolestaan aiheuttaa esim. laturin hihnapyörän laakeroinnin ennenaikaisen kulumisen. Muista lopuksi kiristää laturin kiinnityspultit.

Kuva 1 on vuosimallin 1989 309:n 1,6-litraisesta XU52C-koneesta:



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

2) XU-koneet rullatyyppisellä käsin säädettävällä kireydensäätömekanismilla (ilman erillistä ohjainrullaa):

Uudemmissa malleissa kireydensäätömekanismi on rullatyyppinen käsin säädettävä (ei automaattinen) ja se sijaitsee kampiakselin hihnapyörän vieressä, koneen päädyssä. Ohjeet on tarkoitettu moottoreille, joissa ei ole ei ilmastointia. Esim. XU10J4R-moottorissa ja ilmastoiduissa malleissa kiristin on erilainen ja niissä on myös toinen ohjainrulla kiristimen rullan lisäksi.

Irrotus:

1. Nosta auton oikea etukulma ylös, tue auto pukin varaan ja irrota rengas.
2. Irrota edessä olevat muoviset sisälokasuojan osat sekä mahdollinen alapuolinen suoja.
3. Löysää kiristimen kiinnityspultteja (2 kpl) niin, että kiristin pääsee liikkumaan kireydensäätöpulttia kierrettäessä.
4. Kierrä kiristimen alaosassa oleva kireydensäätöpultti kokonaan kiinni, jolloin hihna löystyy.
5. Poista hihna. Merkitse varmuuden vuoksi hihnan kulkureitti muistiin esim. piirroksen tai valokuvan avulla.
6. Tarkista, että kiristimen rulla on kunnossa eli pyörii vapaasti ilman välystä tai takertelua

Asennus:

1. Asenna hihna paikalleen huomioiden sen oikea kulkureitti eri hihnapyörien kautta.

Kireyden säätäminen:

1. Kiristä hihnaa kiertämällä kireydensäätöpulttia auki siten, että hihna painuu pisimmän sivunsa puolivälistä peukalolla kohtalaisella voimalla painettaessa n. 5 mm. Liian löysä hihna luistaa ja liian kireä saattaa puolestaan aiheuttaa esim. laturin hihnapyörän laakeroinnin ennenaikaisen kulumisen.
2. Kiristä kiristimen kiinnityspultit (2 kpl) momenttiin 22 Nm.
3. Pyöritä moottoria kampiakselista neljä kierrosta normaaliin pyörimissuuntaan, tarkista hihnan kireys ja säädä se tarvittaessa uudelleen.
4. Asenna takaisin irrottamasi osat.

Kuvassa 3 mm. säätömekamismi on irrotettu, jolloin säätöpultti näkyy selvästi. Kuvat 2 ja 3 ovat vuosimallin 1996 405:n kaksilitraisesta XU10J2-koneesta, mutta samanlainen säätömekanismi löytyy myös mm. samaa ikäluokkaa olevista XU7-koneista (esim. vm. 1995 306 1,8, XU7JP).



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

3) XU-koneet rullatyyppisellä käsin säädettävällä kireydensäätömekanismilla (erillisellä ohjainrullalla):

4) XU-koneet rullatyyppisellä jousikuormitteisella automaattisella kireydensäätömekanismilla (erillisellä ohjainrullalla):

Joissakin XU-koneissa rullatyyppinen säätömekanismi saattaa olla jousikuormitteinen (automaattinen).
« Viimeksi muokattu: 26.08.2011, 14:55:08, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info