Kirjoittaja Aihe: 306 - Takalasinpyyhin  (Luettu 9275 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 984
306 - Takalasinpyyhin
« : 14.01.2005, 08:21:12 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Takalasinpyyhin


Ongelma:

Auto: 1998 306 XSI.

Takalasin pyyhin tuntuu toimivan melko satunnaisesti eli kostealla kelillä tai auton ollessa kylmä ei vinkkari lähde aina pyyhkimään. Auton lämmettyä sisältä pyyhin sitten jossain vaiheessa alkaa toimimaan. Moottorin liittimet on putsattu, mutta itse moottoria en ole vielä viitsinyt purkaa. On tuo vika ollut jo päällä ainakin vuoden ja pyyhkijä näyttää toimivan paremmin, mitä useammin sitä käyttää.

Onko muilla vastaavia kokemuksia/tietoa mahdollisista kosketushäiriöpaikoista?

Ratkaisu:

Tässäkin oli vikana (kuten etupyyhkimissä taannoin) releen kannan lattaliittimien huono kontakti itse releen kontakteihin. Liittimet putsaamalla ja abikolattaliittimiä hieman puristamalla kasaan alkoi toimimaan. Menihän siinä "vähän" aikaa, kun jaksoi käydä tuon pyyhinvian kimppuun kunnolla. Vikapaikka löytyi pistämällä pyyhin päälle ja liikuttelemalla relettä kannassa.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

bullock

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #1 : 14.01.2005, 17:04:58 »
Ongelma:

Auto: 1999 306.

Omassani saman oli suuntaista ongelmaa: pyyhin kylläkin käynnistyi heti käskettäessä, mutta jostakin syystä takalasinpyyhkimenmoottorin vieressä sijaitseva tihkurele ei ajoittain toiminutkaan, joten pyyhin alkoi pyyhkimään takalasia aivan hillittömän nopeaa tahtia.

Edellä mainitun ongelman lisäksi minua ärsytti tuolloin takakontinoven sisältä kantautuva epäterve kolina: Jostakin kumman syystä takalasinpyyhkimen-tihkurele oli irronnut kiinnityskohdastaan, releen suojakansi oli haljennut ja kannen sirpaleita lojui kontinoven sisällä. Irronneen suojakannen vuoksi huomasin, että releen sisuskalut olivat vanhan ruosteen runtelemat; jostakin oli aikoinaan päässyt kosteutta tuonne releen konehuoneeseen. -Teippasin kannen ja releen takaisin paikoilleen, ja tuosta ruosteesta huolimatta pyyhin alkoi toimimaan hyvin, kun vähän enemmän pyyhkijää aloin käyttämään. (Eli mulla tuo vika taisi johtua käytön vähyydestä, luulen.)

Ratkaisu:

Vaihdoin pari viikkoa sitten takalasinpyyhkimenreleen uuteen Motonetistä hankittuun, kun pyyhin ei enää lainkaan toiminut. Uusi rele istui paikalleen todella hienosti; nyt takapyyhin toimii tarkasti ja tyylikkäästi.

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #2 : 27.06.2008, 08:21:16 »
Ongelma:

Auto: 2000 306 1,6  (115 000 km).

Ongelma on seuraavanlainen: Takalasinpyyhin alkaa pyyhkimään tihkuasennosta yhtä nopeasti kuin pesuasennosta ja se ei suostu sammumaan vaikka laittaa takaisin nollaasentoon viiksestä? Saattaa jonkun ajan päästä sammua itsestään, mutta siltikin matkan varrella satunnaisesti pyyhkäsee tai alkaa taas huiskimaan jatkuvana, vaikka on edelleen nollaasennossa viiksestä. Kaikki muut sähkötoiminnot toimii sillä hetkellä aivan normaalisti. Autossani ei ole sadetunnistinta eikä muuta semmosta hienoa.

Ratkaisu:

Vika löytyikin aika nopeasti, kun kaverin kanssa alettiin tutkimaan. Virta tuli ihan normaalisti taakse asti ja ohjaus toimi viiksestä ihan täysin, vaan releestä se ei edennyt pyyhkijämoottorille asti, joten purimme releen ja putsasimme sen ja se alkoi toimimaan. Ostin uuden releen Peugeotilta (88 e).

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 023
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #3 : 27.06.2008, 08:30:05 »
Ekana tulee kyllä mieleen pyyhkijänmoottori vika, sinne kun tulee kuitenkin jatkuva 12 VDC, heräte ja maa. Voihan se tietty olla takaluukkuun menevien johtojen läpivienti kohdasta murtuneet johtimetkin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 391
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #4 : 27.06.2008, 15:22:09 »
Kuten sanottua, kannattanee katsoa läpi ovien ja takaluukun johtojen läpiviennit (ja mielellään mitata johdot mahdollisten oikosulkujen varalta), ennenkuin laittaa uutta sulaketta paikalleen.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 12.2.2017 319 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 800
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #5 : 09.08.2008, 11:00:45 »
Kyllä tuo vaikuttaa selvästi siltä, että johtimet/eristeet ovat läpiviennissä poikki. Takaluukun johdot ovat niin pitkät, etteivät välttämättä polta sulaketta. Sen sijaan johdot saattavat alkaa kuumenemaan ja huonolla tuurilla voi palaa koko auto. Mahdollista on myös. että pyyhkimen akseli on vähästä käytöstä alkanut jumittamaan.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 984
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #6 : 10.08.2008, 00:25:25 »
Omassanikin on releestä johtuivat takapyyhkimen ongelmat. Merkkiliikkeessä hinta oli muistaakseni hurjat 88 €, mutta esim. motonetissä hinta on jossain 15 € tienoilla. Rele pitäisi olla sama kuin perusmallin tuulilasinpyyhkimessä.

Laitoin kuitenkin tarvikeliikkeessä hankitun Boschin valmistama releen, jonka hinta oli 60 €. Boschin katalogeista ei löytynyt suoraan 306:n takalasinpyyhkimen releelle numeroa, mutta 0 986 335 058 numerolla oleva on sopiva.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

mixa76

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #7 : 06.09.2008, 20:56:25 »
Kerrotteko vielä tyhmälle mistä tuo takalasinpyyhkijän rele löytyy? Käsittääkseni jossain päin takakonttia? Auto siis 306 hdi -01.

Takaluukusta mustan muovisen sisäkannen alta, joka on torx -ruuveilla kiinni eli siis pyyhkimen moottorin vierestä.

Farkussa se on melkein pyyhkijänmoottorissa kiinni... Sieltä takaluukun muovipaneelin alta löytyy kaikki kivuttomasti.

ellobo

  • Vieras
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #8 : 29.09.2008, 13:50:17 »
Mulla myös -95 vuoden hatchbackissa takalasinpyyhin temppuili kostealla. Välillä se vaan viipotti eestaas vaikka oli pyyhkimen viiksi missä asennossa tahansa. Ja välillä toimi normaalisti. Epäilin, että vettä pääsee johonkin liitokseen ja näinhän se oli.

Vasemman takapyörän kaaren aivan yläosasta oli ruostunut peltiin reikä. Ja reikä oli jo melkoisen iso (5x10cm) ja se oli takaturvavyön kiinnityksen ympärille tullut (turvallisuus!!!). No hitsautin reiän umpeen.

Näissä 306:ssa taitaa olla tyyppivikana tuo takavasemman sisälokasuojan puuttuminen joka estäisi veden pääsemisen ylös koloihin. Ostin Biltemasta 8mm kumimattoa ja muotoilin siitä sisälokasuojan ja nyt tosiaan ei ole enää tuo takapyyhin temppuillut. Samalla meni takakontin vettyneet äänenvaimennusmatto ja lattianahka vaihtoon. Biltemasta sai halvalla mukavaa kangasmattoa takakonttiin jossa toisella puolella kova muovi, oli helppo leikata muotoonsa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Takalasinpyyhin
« Vastaus #9 : 28.09.2011, 00:35:13 »
306 (1. mallisarja), takalasinpyyhkijä
306 (1. mallisarja), releet
306 (2. mallisarja), takalasinpyyhkijä
306 (2. mallisarja), releet

Takalasinpyyhkijän rele:

6555 EL, WIPER DELAY, BE - BLUE

Releen kuoressa merkinnät: Bitron Video, Made in Italy, 17 7, 2047029, 12 V .
Releen sisällä valmistuspäivämäärä 11.04.1997.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.









Kuvan rele on autosta 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info