Kirjoittaja Aihe: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus  (Luettu 18018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kolehm02

  • Vieras
406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« : 05.11.2007, 19:35:47 »
Tuli tossa tilattua tollanen H7R xenon jälkiasennus sarja ja pari päivää on ollut nyt kiinni. Kun auton käynnistää, niin valot syttyvät normaalisti päälle, mutta kun sitten auton ollessa käynnissä kääntää valot päälle, että saa mittaristoon valoa, niin repsikan puoleinen valo sammuu? Tätä ei tapahdu aina, mutta kuitenkin liian usein.

Valot on kytketty tuollaisella relejohto sarjalla, joten virran pitäisi kyllä riittää.

Ja valokuvio minusta on jotenkin ihmeellinen ja kävi vaan tossa mielessä, että olisikohan tuo normaali H7 polttimo ollut kuitenkin parempi tohon 406:see vaikka toi H7R onkin tehty juuri tollaselle heijastinumpiolle.

kolehm02

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #1 : 09.11.2007, 14:01:13 »
Hyvä tietää, kun itse olen vastaavaa sarjaa/polttimotyyppiä suunnitellut omaan 406:een. Taidanpa siis ostaa ihan normaalit "H7":t. Mimmonen muuten oli asentaa?

Asennus oli helppo ja aikaakaan ei mennyt kuin noin tunnin verran. Noita H7 polttimoita en ole vielä kokeillut, mutta huomenna olisi tarkoitus kokeilla kuinka paljon tuo H7 eroaa tuosta H7R:stä. Hajavaloahan tuosta H7:sta syntyy varmaan enemmän, mutta kokeilemalla selviää ehkä enemmän ;) Voisin vaikka laittaa sitten kommenttia ja ehkä jopa kuvia, kun kerkeän testailemaan noita. Itse meinasin laittaa vielä yhden sarjan pitkille, niin näkee varmasti pimeimmälläkin mettätiellä ;D

Juha P

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #2 : 15.11.2007, 14:27:23 »
Vasta pitkissä ymmärtää todellisen valotehon, kun valoa pääsee karkaamaan sivuille ja ylös. Ero tavallisiin polttimoihin on huima. Itsellä on 406:ssa xenonit, mutta eri valmistajan tekemä sarja.

Karvis

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #3 : 24.11.2007, 19:47:52 »
Mikä olisi järkevin värilampötila... tarkoitus ei ole herättää hirväesti huomiota kuitenkaan...

5000 kelviniä,6000 vielä menee mutta on jo jonkun verran sinertävä. 5000 kelviniä on esim. Volvon xenonien värilämpötila ja oman kokemuksen mukaan oikein hyvä ja lähimpänä päivänvaloa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 858
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #4 : 26.11.2007, 09:17:04 »
Laittomathan ne ovat, mutta niin on moni muukin asia, ja tietääkseni ei ole kauhean kova vai laittaa normi h7:t takasin...? Joutuuko muuten niitä "kuppeja" umpioissa puukottaan?

Itsekin olen tuota laittomuutta hieman ihmetellyt jotta mikä ihme niissä nyt silleen, kunnes tapasin artikkelin hajavalosta ??? Nykyaikainen valaisinmuotoilu (etenkin Pösö-tyyliset, pitkälle vedetyt viiruvalot) kun hyvin helposti taittavat valosta yllättävänkin ison osan suoraan ylös => tuosta muodostuu "valomuuri" esim. sumuun ja/tai lumisateeseen valon edelleen siroutuessa ilmassa olevasta tavarasta kuskin silmille. Nyt jos valolähteeseen laitetaan lisää potkua esim. HID-tyyliin 3x, niin vastaavasti tuo valomuuri on 3x pahempi + ne kaikki muut haitat kun xenon-lähde ei ole välttämättä millilleen tasan samassa kohtaa kuin halogen-lanka olisi :( Eikä tässä vielä otettu edes kantaa siihen kaikkeen muuhun hajavaloon jota valaisimista aina siroutuu myös muiden tienkäyttäjien "riemuksi" :-\

Niin ja kyllä, kuppeihin joutuu tekemään läpiviennit muistaakseni 20mm terällä :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

neonfry

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #5 : 04.12.2007, 17:25:42 »
Miten jälkiasennus xenonit asentaneella porukalla on valokuvio pysynyt kuosissaan?
Lähinnä kyselen siksi kun ihan huvikseni ostin edullisen Xenon jälkiasennussarjan ja nakkasin P406 FL mallin keulille lähivaloihin ja valokuvio muuttui niinkin radikaalisti että vaihdoin takaisin halogeeni polttimoihin, ihan kaikkien turvallisuuden takia.
Ainakin omien kokemusten perusteella halbaa ei xenon sarjoissa kannata ostaa. Mitä mieltä muut ovat?

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #6 : 04.12.2007, 17:47:07 »
Itse laitoin pitkiksi, ihan ok on valo kuvio ja latu kyllä aukee, mutta jostain ihmeen syystä joskus kun laittaa xenonit päälle niin flekti ulvahtaa hetken ja stop valo vilkahtaa, ilmeisesti tulee hetkellisesti kuormaa, johdotukset on releen kautta, suoraan akulta?? , relejohto sarja on tehdastekoinen...  En vain tajua miten tuo flekti asiaan liittyy? kai se piikki minkä ne ottaa syttyessään on vaan sen verran iso että sekoittaa ne jotenkin, millä tuota "piikkiä" voisi tasata?
« Viimeksi muokattu: 04.12.2007, 18:10:36, kirjoittanut ippes »

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #7 : 04.12.2007, 18:12:18 »
En vain tajua miten tuo flekti asiaan liittyy?

Ainakin vanhemmissa 406:sissa flekti toimii avautuvan releen kautta, eli ballastien aiheuttaman virtapiikin aikana flekti saa jännitteen jos releen syöttö katkeaa. Flekti(t) siten pyörivät jos lämpötila-anturin johto nykäistään irti. Virrankulutuspiikki voi aiheuttaa myös mittariviisarien tilapäisen 'resetoitumisen' ja stop-valon vilkahtamisen.

Kylmän Xenon-polttimon sytyttäminen vie melkoisesti virtasta ja tässä tilanteessa ballastit synnyttävät varmasti melkoisen magneettikentän, liekkö tuolla vaikutusta mahdollisiin muihin sähkölaitteiden sekoiluihin...

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #8 : 04.12.2007, 18:26:24 »
Ainakin vanhemmissa 406:sissa flekti toimii avautuvan releen kautta, eli ballastien aiheuttaman virtapiikin aikana flekti saa jännitteen jos releen syöttö katkeaa. Flekti(t) siten pyörivät jos lämpötila-anturin johto nykäistään irti. Virrankulutuspiikki voi aiheuttaa myös mittariviisarien tilapäisen 'resetoitumisen' ja stop-valon vilkahtamisen.

Kylmän Xenon-polttimon sytyttäminen vie melkoisesti virtasta ja tässä tilanteessa ballastit synnyttävät varmasti melkoisen magneettikentän, liekkö tuolla vaikutusta mahdollisiin muihin sähkölaitteiden sekoiluihin...

No niinpä tietenkin... no ei tuo ongelma nyt hirveä ole, pääsääntöisesti kun ajetaan niin kierroksia on enemmän ja ehkpä myös virtaakin, eli ainakin vielä olen tyytyväinen noihin, siis pitkinä, lyhyistä en tiedä, ei ehkä ihan parhaat sinne...

Mielestäni maadotukset on kunnossa, toinen ballasti ottaa akulta maadoituksen, toinen iskarin vierestä, paksummat johdot tuskin auttavat, toinen ballasti on moottorinohjaimen kanssa samassa kotelossa, ei ehkä liene tuon magneetti kentän kannalta paras paikka... nooh..

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #9 : 04.12.2007, 18:52:40 »
Magneettikenttään voisi auttaa pieni Faradayn häkki, eli jotain tiheäsolmuista metalliverkkoa sen ballastin  ympärille. Jännitepiikkeihin voisi auttaa jos laittaa maapiuhan väliin sopivan konkan ???

Tota, Faradayn häkki auttaa poistamaan sähkömagneettista säteilyä, ei magneettikenttää. Konkan kytkeminen maapiuhan väliin ei tee yhtään mitään. Kondensaattori kytketään laitteen jänniteensyötön väliin:

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 852
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #10 : 04.12.2007, 20:11:34 »
Mmm.. onko tuolle ongelmalle nyt mitään järkevää tehtävissä, onkohan noissa sarjoissa eroa (halpa/kallis) tässä sytytys virrassa?

Tässä taitaa olla kyse teknisestä ongelmasta, sytytysmuuntajan suojaus on puutteellinen tai heikko. Käämi muodostaa aina irtikytkentä tilanteessa jännite piikin, joka on luokkaa syöttöjännite x 10-100 (satoja tai tuhansia voltteja). Tuota vastaan voi tietty virittää pieniä kytkentöjä, esim sopiva diodi joka purkaa piikin maihin.

Yksinkertaisin toteutus bensiinimoottorin sytytysjärjestelmän puola, katkojan kärjet irroittavat ja suuri jännite piikki purkautuu ylilyöntinä sytytystulpassa.

Xenonvalo tekniikkaa sen kummemmin tuntematta sovellus lienee saman tapainen kuin loisteputkissa. Kuristin (kela, käämitty muuntaja) nostaa jännitteen niin suureksi että loisteputki saadaan syttymään (ei mennä nyt yksityiskohtiin). HID polttimossa jännitteen pitää nousta niin korkeaksi että valokaari saadaan syttymään, virtaa siihen ei juuri tarvita, korkeaa jännitettä kylläkin. Valokaaren ylläpito onnistuu pienemmillä tehoila kuin sen sytyttäminen.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2007, 20:16:23, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 852
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #11 : 04.12.2007, 21:05:09 »
pointtihan tässä siis on se että kuinka tuo rikkoo auton elektroniikka pitemmän päälle kun jännite putoo 1-2 sekunniksi noin alas...

Tuota, tuskin se pieni alijännite kovin suuri murhe on, laturi pystynee pitämään huolen jännitteen putoamista vastaan. Onhan Esim HDi malleissa kilowatin edestä hehkutulppia päällä kylmäkäynnistyksen jälkeen, samoin kun lisälämmityksen vastukset ovat luokkaa kilowatti. Flektin käynnistys ja sammutus vanhan mallisessa kaksinopeus puhaltimessa aiheuttaa myös pientä pudotusta/nousua latausjännitteeseen. Noh Flektin releethän onkin suojattua mallia, ettei ne rikkoisi ECU:ta

Xenonpolttimon sytytys tehon tarve ei liene kuitenkaan kilowatti luokkaa. Suurempi huolen aihe lienee suojaamaton sytytysmuuntaja, joka todlla voi sitten rikkoa mitä tahansa kalliita tietokone pönttöjä autosta.

Pari perusasiaa kaikille:
R = resistanssi, yksikkö Ohmi
U = jännite, yksikkö Voltti
I = virta, yksikkö Ampeeri
P = teho, yksikkö Watti

Normaali yhtälöissä R=U/I, P=UxI.

Esim 12 VDC järjestelmässä kilowatin (1000 wattia) ottoteho saadaan aikaan noin 83 Ampeerin virralla
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #12 : 04.12.2007, 21:16:09 »
Lainaus
Flektin käynnistys ja sammutus vanhan mallisessa kaksinopeus puhaltimessa aiheuttaa myös pientä pudotusta/nousua latausjännitteeseen

Juu, tämän huomaa omassakin ihan sillä että sisävalo himmenee, sama efekti käy tietenkin myös kun xenonit sytytetään kylmänä ekaa kertaa, täytyy nyt katsoa vilkahteleeko se stop valo usein, varsinkin kun ajaa oikein matkaa, nämä oireet nyt on ollut tuossa "testeissä" vain...

Juha P

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #13 : 04.12.2007, 21:58:43 »
Sarjaa hankkiessa kannattaa selvittää sytytykseen tarvittava virta. Omassa sarjassa maksimi sytytysvirta on 10A ja syttymiseen tarvitaan vain 9voltin jännite. Sen lisäksi syttyminen kestää alle 0,2 sekuntia kylmänäkin. Vanhemmissa sarjoissa sytytysvirran tarve on suurempi. Virran otan suoraan alkuperäisestä piuhasta enkä suoraan akulta. Minkäänlaista jännitteen putoamista ei pysty havaitsemaan esim. mittarivaloista yms. Myös laadusta muuten kannattaa ottaa selvää. Omassa sarjassa on CE- ja E-merkinnät sekä kahden vuoden takuu. Valmistajalla on 9001 laatustandardi.

Itsekin mietin miten ajaminen onnistuu kovassa lumipyryssä heijastuksen takia. Kun pääsin lumipyryssä ajamaan en kyllä voi valittaa. Heijastus ei haitannut vaan valo pääsi paremmin pyryn läpi tiehen kuin halogeeneilla. Sitä ei kyllä voi väittää etteikö xenonit häikäisisi jonkin verran enemmän vastaantulijoita. Valokuviossa en kyllä ainakaan omassa 406:ssa huomaa eroa. Valokuvio voi muuttua, jos polttimon paikka umpiossa ei ole alkuperäinen. Sumuvalot jäi xenonsarjan asennuksen jälkeen pelkästään koristeeksi. Niiden päällä oloa on vaikea edes huomata. Oman kokemuksen perusteella en laittaisi sarjaa pelkästään pitkiin, koska jos ajaa hetken pitkillä ja vaihtaa lyhysille, tuntuu kuin kääntäisi parkit päälle. Pitkissä xenoneista kuitenkin saa enemmän irti, mutta ihan miten tykkää.

Värilämpö on itsellä 4300 kelviniä. Väri on hiukan muusta valosta riippuen hieman sinertävä tai kirkkaan valkoinen. Omaa silmää ei korkeammat värilämmöt miellytä. Valoteho laskee hiukan värilämmön noustessa.

Tässä jotain mitä AKE sanoo kaasupurkausvaloista.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83-E31E-4CAA-B4E5-1AD3DAC298C2/0/LTT200604.pdf

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #14 : 04.12.2007, 22:08:16 »
Juha P, mikä sarja sinulla on?

Lainaus
Oman kokemuksen perusteella en laittaisi sarjaa pelkästään pitkiin, koska jos ajaa hetken pitkillä ja vaihtaa lyhysille, tuntuu kuin kääntäisi parkit päälle. Pitkissä xenoneista kuitenkin saa enemmän irti, mutta ihan miten tykkää.

Totta tuo kyllä...

Tässä pitäisi olla oman ballastin specsit:

Normaalitoiminnan sisäänmenojännite:  7-18V
Käynnistyksen sisäänmenojännite: 8,5-18V
Normaaliteho: 34,5±2W
Sytytyksen jälkeinen max virrankulutus:  8A
Normaalitoiminnan virrankulutus: 3,2A
Toimintalämpötila: -40 - +105'C
Pituus x leveys x korkeus 90mm (115mm sis. kiinnikkeet) x 73mm x 20mm 
« Viimeksi muokattu: 04.12.2007, 22:11:27, kirjoittanut ippes »