Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa  (Luettu 14538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #30 : 10.04.2017, 21:08:01 »
Noissa XU-moottoreissa on normaalia, että moottorin päälle tulevat bensaletkut alkavat vuotaa liitoksistaan, ja olikohan niitä letkuja halkeillutkin. Varmaan yleisin syy noiden autojen palamiseen. Laita moottori käyntiin, ja vääntele kevyesti niitä moottorin päälle olevia letkuja, ja tutki vuotaako. Jos letkut on ehjät, kannattanee vaihtaa ainakin alkuperäiset letkunkiristimet laadukkaisiin ruuvilla kiristettäviin letkunkiristimiin.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #31 : 01.08.2017, 03:48:10 »
Vieläkin syö bensaa todella paljon. Kulutus vähän pienentynyt, mutta ei tarpeeksi. Viimeisin tankkaus 25 litraa / 150 kilometrin kohdalla valo palaa. Eli yli 16 litraa satasella. Ei luulisi sitä ainetta olevan enään tankissakaan. Mitä voi olla rikki, kun kuluttaa noin paljon eikä vuoda ulospäin mitään sekä auto toimii täysin normaalisti?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #32 : 01.08.2017, 14:52:31 »
Takapenkin istuinosa pois ja siellä luukku ja siellä on polttoainepumppu. Siellä on letku haprastunut. Ei sitä muuten noin paljon saa menemään ellei pumppu pumppaa.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #33 : 07.08.2017, 04:19:42 »
Seuraava onkelmaa. Kylmänä kun käynnistää auton, niin ryyppy menee päälle vasta, kun auto ollut käynnissä muutaman sekunnin. Normaalistihan se ryyppy on heti päällä ja kierrokset ainakin itsellä jotain 1300 luokkaa. Ja huomasin kanssa, että se ryyppy lähtee pois paljon nopeammin kuin ennen. Liittyisikö tämä siis seuraavaan. Eli sitten kun lähtee ajamaan ja risteyksessä painaa kytkimen pohjaan, niin kierrokset laskee tosi alas ja heittelee 400-900 väliin eli pysyy käynnissä juuri ja juuri. Jos ei nopeasti polkaise kaasua vähän, niin sammuu. Kuitenkin lähtee heti käyntiin sitten. Eli ryypyssä vika? Mitä lähteä tutkimaan? Lämpimänä ei kierrosten heittelyä ilmene.

Kierroksen heittely alkoi silloin, kun takapöntöstä repesi toinen kumi ja pönttö tuli alas. Oli vähän aikaa rautalankapatentilla taka-akselissa kiinni, ettei roikkunut maassa. Nyt on suora putki pöntön tilalla ja vieläkin heittelee kierroksia. Ryyppyvika ilmeni nyt vasta kaiken jälkeen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 753
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #34 : 07.08.2017, 07:57:53 »
Pakoputken maadoitusjohto ja lamdan pistoke. Sitten tyhjäkäyntimoottorin puhdistus ja voitelu. Palautathan pakoputkiston amiksesta originaaliksi  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Hujane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #35 : 07.08.2017, 09:14:26 »
Ykköslambda ei pelaa niinkuin pitäis,ota irti ja testaa lämmittämällä tuleeko piuhoihi noin 1V.jännite
Psa kulkineita ja purkuautoja,pääosin C5 sitikoita,joskus erehtyy kokeilemaan myös peugeotteja...

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #36 : 07.08.2017, 10:56:12 »
Pakoputken maa ilmeisesti semmonen lattakaapeli? Lamdan pistoke? Meinaatko, että olisi huonosti kiinni? Onko lamdoja enemmänkin kuin 1? Vaikuttaako nämä muka tuohon ryyppyyn? Pakoputkeen hitsattu suora putki, ei tule pönttöä takaisin. Ei edes vaikuta merkittävästi ääniin..

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #37 : 09.08.2017, 10:47:10 »
Pientä päivitystä. Ilmeisesti siis vain kostealla kelillä ilmenee tuota ryyppyhommaa ja kierrosten heittelyä. Vieläkö liittyy lambdaan? Pitää nyt kuitenkin katsoa se maapiuha ja lambdan pistoke varmuudeksi.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #38 : 26.08.2017, 02:01:41 »
Pientä tutkistelua taas. Tulipa katseltua nuo moottoritilan sulakkeet läpi ja sieltähän oli paukkunut numero 9 eli lambdan sulake.. Laitoin uuden tilalle. Hetken toimi niillä kosteillakin keleillä, antoi ryypyn normaalisti eikä kierrokset heitellyt, mutta nyt parina kertana taas kylmänä kierrokset pudonneet risteyksissä. Tänään tosiaan viimeksi tuntui ryypyn antavan normaalisti, mutta silti heittelehti risteyksissä kierrokset. Kunhan auto lämpenee, niin ongelma häviää??

Tulipa sitten katseltua tyhjäkäyntimoottori sekä kaikenlaisiin antureihin ruiskittua crctä. Tk moottori näytti kuin uudelta, eikä oikeestaan likainenkaan ollut. Pitäisikö tuon karan liikkua irrallisena käsin joihinkin suuntiin..? En viittinyt väkisin runnoa. Ei tuo ainakaan mihinkään liikkunut. Kara oli kuin uusi. Läppäkotelo oli aika likainen, sen putsasin ja tuota anturia yritin siinä samalla. Katsellaan auttoiko nämä ollenkaan.

Onko joitain antureita, mitkä voisi olla rikki, vaikka auto toimii sitten lämpöisenä normaalisti? Tuntuu noita olevan aika paljon joka puolella. Mitkä ne tärkeimmät? Ja sijainnit? Mikä on esimerkiksi tuo, joka tulee läppäkotelon läpi tonne sisään? Mistä ihmeestä pääsee MAP anturiin käsiksi, eihän sitä edes näe auton päältä. Kännykällä koitin katsella etukameralla, mutta ei osunut silmään. Se pitäisi vielä putsata.. Pitääkö nostaa auto ylös ja ottaa pohjapanssari irti?

« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 02:09:40, kirjoittanut SeBBo »

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #39 : 26.08.2017, 11:18:42 »
Se map anturi on muovisen imusarjan alla piilossa ja aika nihkee irrottaa kun on niin ahdasta ja ei kyllä nää alta eikä päältä kovin hyvin. Se on muistaakseni yhdellä torxilla kiinni. L-mallisella pikku avaimella roppasin rouvan kulkineesta sen torxin auki joskus vuosia sitten ja sain map-anturin irti lopulta. Tarttis olla kätilön kourat kun tuota hommaa tekkee :D

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #40 : 26.08.2017, 18:29:08 »
Mistä ihmeestä pääsee MAP anturiin käsiksi, eihän sitä edes näe auton päältä. Kännykällä koitin katsella etukameralla, mutta ei osunut silmään. Se pitäisi vielä putsata.. Pitääkö nostaa auto ylös ja ottaa pohjapanssari irti?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41961.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=68566.msg327065#msg327065
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #41 : 29.08.2017, 00:06:36 »
Paikka on kyllä joo noin suurinpiirtein tiedossa, mutta ei ole vielä löytynyt. Pitää katsella kunnon valolla seuraavaksi. Polttoainesuodattimen vaihdoin tänään. Katsotaan vaikuttaako mitenkään. Vanhasta suodattimesta kyllä tuli ihan kirkasta bensaa pihalle. Puhalsinkin läpi ja tuntui pikkaisen enemmän vastustavan, kuin uusi. Vanhassa suodattimessa luki made in germany? Olisko alkuperäinen? Metallinen oli. Uusi on muovinen. Seuraavalla motonettireissulla haen putsariin uuden suodattimen ainakin. Mitkä olisivat semmosia antureita, jotka kylmällä temppuilisi? Kaasuläpän asentotunnistimen anturin voi varmaan irroitella ja putsailla kans?

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #42 : 03.09.2017, 01:29:09 »
Tulipa tuossa sateella lähdettyä käymään motonetissä. Otin myös samalla uuden suodattimen ilmanputsariin. Kyllä se vaan aina paremmin toimii, mitä enemmän auto lämpiää. Aina liikennevaloissa huomasi, että aina vain paremmin pysyy tyhkäkäynnillä mitä lämpimämmäksi kone tulee. Takasintulomatkalla ei mitään ongelmia vaikka satoi vieläkin kaatamalla. Voisin seuraavaksi vaihdella tulpat, niitä kun en ole ikinä vaihtanut. Pitänyt muutenkin kauan jo vaihtaa. Samalla vaihtaa testiksi toisen puolakasetin, kun sattuu ylimääräinen löytymään. Toimivasta autosta kuulemma purettu. Näytti muuten motonetissä sivujen mukaan olevan 2 eri hintaluokan kasettia, enkä tiedä mistä moottorista tuo ylimääräinen kasetti on purettu. Tosin, jos näyttää samalle kuin toinen, niin siitähän sen näkee.

Entäs ne tulpat? Mitä suosittelette? Motonetissä näytti olevan NGKta, densoa ja boschia? NGK laaduikkain? BKR5EK? Vai jotain muuta? 2 litranen XU10J4R kone kyseessä.

SeBBo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 68
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #43 : 08.09.2017, 00:08:44 »
Tulpat tuli vaihdettua uusiin. Siellähän oli juuri nämä NGK BKR5EK, mutta otin boschilaiset kuulemma vastaavat BOSCH SUPERPLUS FR7DC+ 8+. En huomannut ainakaan vielä mitään eroa ajossa. NGK:t olivat 2 kärkiset ja uudet boschilaiset yksikärkiset. Vaikuttaako mihinkään? Vasemmanpuolinen kasetti oli autossa kiinni ja tämän toisen laitoin nyt kiinni. Värieroa on ainakin, onkohan jompikumpi tarvike? Sitten löytyi ainakin yksi vuotokohta. Ympyröity letku siis oli ainakin märkä, kiristin vähän klemmareita. Entäs tuo sitä vasemmanpuoleinen letku, vähän halkeillut, tärkeäkin? Onko helppo vaihtaa? Laitan vielä pienen videoklipin tuosta tyhjäkäynnistä.

https://www.dropbox.com/s/5bjp4piygwtte5f/2017-09-07%2021.39.00.mp4?dl=0






MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 749
Vs: 406 - Polttoaineen haju sisällä autossa
« Vastaus #44 : 08.09.2017, 19:23:40 »
Ympäröity letku on polttoaineen paluuletku. Mitä tarkoitata vasemmanpuoleisella letkulla? Jos tuota kurttuputkea, niin se taitaa olla sähköjohtimien suojaputki.

Tuosta ympäröidystä letkusta kun katsot samalla linjalla suoraan moottorin taakse päin, niin löydät polttoaineletkut, jotka tulevat korista moottorin päälle. Niillä pitäisi olla muovinen suojalevykin siinä päällä. Tarkasta nimenomaan niiden liitosten tiiveys (poista se suoja, ja kääntele vähän niitä letkuja moottorin käydessä), siinä on tuloletkukin, ja siinä on enemmän painetta kuin paluuletkussa. Lisäksi niiden vuoto on vaarallisempaa, koska ne voi vuotaa pakosarjan päälle.

Minä katsoin joskus noiden kaksikärkisten NGK-tulppien elektrodeja, ja ne oli hitsattu vähän miten sattuu. Ihan epäsymmetrisesti, ja eri tulpissa eri tavalla. Ei nuo Boschit varmastikaan ainakaan huonommat ole.