Kirjoittaja Aihe: Ohjaustehostinnesteet  (Luettu 45100 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Ohjaustehostinnesteet
« : 03.03.2005, 16:45:43 »
Shell Tellus Arctic

esim. laatu 32 tmv.

http://www.shell.ca/code/products/commercial/lubricants/tips/tips-header/3-20.pdf

em. hydrauliöljy on mineraaliöljy ts. ei synteettinen. Paremman juoksevuuden ja sitä kautta hydraulijärjestelmän toiminnan kovemmissa pakkasissa mahdollistavat täyssynteettiset hydrauliöljylaadut joiden juoksevuus on hyvä jopa matalammissa kuin -50 c asteen lämpötiloissa.

Tarkemmin speksejä tarkastellessa vaikuttaa paremmalta öljyltä kylmiin olosuhteisiin kuin mitä Peugeot tehtaan suosittelema Pentosin CHF 11S.

Kylmiin olosuhteisiin sopivat hydrauliöljyt ovat ominaisuuksiltaan...

- Juoksevuus / pumpattavuus kylmässä (eli pour point) mahdollisimman matala lämpötila.
- Viskositeetti indeksi (mahdollisimman korkea).

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #1 : 03.03.2005, 18:19:13 »
Myös Pentosin suositus on jo päättynyt Peugeotin osalta.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 15:44:50, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #2 : 23.01.2006, 01:45:11 »
Lainaus käyttäjältä: ippes
Laitoin sinne Mobilin ATF 320, toivotaan että toimii, paikallinen huoltamo puhui jostain ATF:än lisäaineesta jota lisätään öljyn sekaan, onko kukaan kuullut tälläisestä vai onko urbaania legendaa? Joku täällä varoitteli että tiivisteet menee jos ei käytä jotain pösön omaa nestettä. Tuo ATF 320 on dexron IIId luokituksen omaavaa, joka tietääkseni ei ole ainakaan huononpaa kuin dexron II jota manuskaa suositellaan. Onko kellään faktaa tuota tiivistejutusta.

Tiivisteiden rikkoontuminen / ATF lisä-aine ovat urbaania legendaa. Sopivan viskositeetin ATF öljy tehostin nesteenä toimii mainiosti eikä tarvitse 'mitään mystistä lisä-ainetta'.

Tehostimen tiivisteet 'normi' paineenkestäviä akselitiivisteitä l. 'stefoja' jotka materiaaliteknisesti toimivat/suunniteltu toimimaan hydrauliöljyillä.Pinion venttiilin kammiotiivisteet ovat hiilikumia, jotka nekin toimivat hydraulijärjestelmiin tarkoitetuilla öljyillä.

Luonnollisesti öljylaatua vaihdettaessa tulee järjestelmä kuitenkin huuhdella hyvin eli ensin huuhteleva täyttö ja tyhjennys jne.

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #3 : 23.01.2006, 16:23:46 »
Lainaus käyttäjältä: ippes
Tuo Mobilin ATF 320 on muistaakseni dexron III luokan öljyä, automaa taitaa käyttää itse tuota totalin DA litkua. Aika moni huoltopaikka sanoo että ei noita tehostimen öljyjä edes tarvitse vaihtaa. Alkuperäisenä omassani oli varmaan ATF DEXRON II luokan litkut, aikamoista vaseliinia -30:ssä + vielä vettä seassa. Kannattaa myös antaa koneen käydä hetken aikaa ennenkuin alkaa kääntelemään ohjauspyörää kovilla pakkasilla. Joku hydrayliikka öljy voisi olla vielä parempaa, mutta kaipa tuokin toimii.

ATF laatuja on moneen lähtöön, tuon 320n soveltuvuudesta ei minulla on tietoa. Aikamoiseksi vaseliinksi -54C jähmepisteen omaava öljy muuttuu jo 30 asteen pakkasessa sen sisältäessä vettä. Siksi tehostinneste kannattaa muutaman vuoden välein vaihtaa, vaikka 'moni huoltopaikka' toisin väittääkin. Tarvitsee 'DA' nesteen = kaupallinen intressi.

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #4 : 23.01.2006, 23:10:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Philips"
SUOSITUS OHJAUSTEHOSTIMEN NESTE (JÄLKIMARKKINOINTI)

Hydrauliikkanestettä DEXRON 2 voi käyttää seuraavissa autoissa (Lauhkeat ilmastot) :

106 - 206 - 306
406 - 607 - 806
PARTNER - EXPERT - BOXER
HUOM : kylmiin maihin vietävät autot: autoissa on käytettävä hydrauliikkanestettä TOTAL FLUIDE LDS H50126 tai PENTOSIN CHF11S .

Seuraavat autot :

307 kaikki tyypit
406 - 607 kylmiin maihin vietävät autot
EHDOTTOMASTI : käytä vain nestettä TOTAL FLUIDE LDS H50126 nesteen PENTOSIN CHF11S tilalla .

VAROITUS : nesteitä TOTAL FLUIDE LDS H50126 tai PENTOSIN CHF11S voi sekoittaa keskenään ; hydrauliikkanestettä DEXRON 2 ei voi sekoittaa minkään aikaisemmin mainitun nesteen kanssa .


Mahdollista on että Pentosin CHF11S laadun suositus on pohjoismaissa päättynnyt ?

Philips

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #5 : 24.01.2006, 08:46:04 »
Ohjaustehostin ei ole niin kriittinen öljyn suhteen kuin moni muu voitelua vaativa komponentti. Tuo Pentosin öljy on hydrauliikkaöljyä, kun taas nuo Dexrosin -laadut ovat automaattivaihteistoöljyjä. Molempia laatua voi turvallisesti käyttää ohjaustehostimissa, kunhan muistaa muutaman perusasian.

-Nämä em. öljyt ovat kaikki turvallisia tiivisteille.
-Eri öljynlaatuja ei pidä sekoittaa keskenään. Erilaisten lisäaineiden sekoittaminen voi aiheuttaa ongelmia. Esim vaahtoutumista, joka varmasti haittaa paineen alla toimivan tehostajan toimintaa.
-jos tehostimen öljymäärä on vuotanut tai muuten vähäinen, niin silloin on olemassa riski, että sinne on joutunut kosteutta ja ilmaa joka edesauttaa vikaantumista.
-Suomen oloissa kannattaa varmistaa öljyn toimivuus kylmissä oloissa, etenkin jos auto on tuotu ulkomailta. Kylmään sopimattomat öljyt saavat aikaan näitä paukahduksia jossa öljy karkaa särkyneestä letkusta tai liitoksesta. Ohjaustehostin on hydraulinen järjestelmä, jossa voiman tuottaa voimakas öljynpaine. Letkut ja liittimet eivät kestä jos öljy jäykistyy liiaksi.
-Oma mielipiteeni on, että hydrauliikkaöljy on sopivampi ohjaustehostimeen kuin automaattivaihteistoöljy, koska kyse on hydraulisesta järjestelmästä. Automaattivaihtestoöljyiltä vaaditaan hieman eri ominaisuuksia. Hydrauliöljyjä ei esimerkiksi voi käyttää automaattilaatikossa mm. puuttuvien kitkaominaisuuksien vuoksi.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 715
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #6 : 24.01.2006, 08:47:11 »
Lainaus käyttäjältä: Tonilind
Jollei enää valmisteta, niin ainakin myydään. Itse ostin Motonetista juuri Mobil ATF 220:stä (Dexron II) 505:n tehostimeen... Pelkästään Motonetin varastosaldo näyttää ko. tuotteen osalta olevan lähemmäs 200 purkkia. ;-) Se, sopiiko Dexron III tuon korvaajaksi selvinnee jonkin öljyvalmistajan tuotetietoja tutkimalla.

Myynnissä monissa paikoissa mutta kyseinen öljylaatu on poistumassa pikkuhiljaa markkinoilta.

Dexron-tyyppisten automaattiöljyjen ainakin p i t ä i s i olla alaspäin korvaavia siten, että Dexron käy Type A:n tilalle, Dexron II Dexronin ja Dexron III Dexron II:n tilalle, mutta ei päinvastaisessa järjestyksessä. Type F:ää sensijaan ei korvaa mikään näistä. F on ikäänkuin "vähemmän liukasta" ja saattaa joskus parantaa kytkinten pitoa, näin siis automaateissa.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #7 : 06.02.2006, 00:00:05 »
Dexron-III tuolla oli, ja sitä lisäsinkin. Kendallin valmistetta muistaakseni. Oli jonkin verran vielä jäljellä tuota, ja laitoin sitten lisää vaan eihän ne sisällä pysynyt. Huoltoon menee huomenna, ei tuolla pihalla pirukaan autoa korjaa. Vaan kyllähän sen tietää, ranskalaiset punaviinipäissään rakentavat autoja ja niitä kun selvin päin täällä yrität korjata niin eihän sitä mitään tule...

Niinpä onhan se 'kansallisuuden' vika kun öljyt poistuvat - nimittäin suomalaisen, joko merkkihuollon (oloihimme liian jäykät nesteet tai niitä ei määrävälein vaihdeta / kuulu vaihto-ohjelmaan) ja viimekädessä autonkäyttäjän (joka luonnollisestikaan ei tule ajatelleeksi koko asiaa ennen kuin pakkasilla öljyt ovat kankaalla).

Öljylaatu ja kovemmilla pakkasilla pumpattavuus ei riitä jos tehostinöljyyn hydrannut vetää, kuten käytön myötä kertyy.

Näyttäisi Kendallin Dexron III laatu olevan esim. -40 asteen lämpötilassa viskositeetiltaan (cP @ -40oC (Brookfield) 14,400) kaksin tai lähes kolminkertainen verrattuna esim. Mobilin ATF (SHC tai Synthetic).

http://www.kendallmotoroil.com/NR/rdonlyres/FB0DAC77-5585-46D3-A8CE-B420E463C4C0/0/K_Dex_Merc_ATF.pdf

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #8 : 13.02.2006, 12:43:39 »
Voiko vaihtaa -96 406,seen tuo Totalin DA öljy, nytt on Donax TA (D-21631) tehostimen säiliön korkissa kylläkin lukee DII mutta voiko kumminkin vaihtaa.

Shell Donax TA näyttäisi olevan Dexron II luokan öljy, joten kyseisen laadun voi hyvin korvata  öljylaadulla joka täyttää/ylittää kyseisen laadun vaatimukset. Total Fluide DA näyttäisi soveltuvan.

http://www.shell.com/static/fi-fi/downloads/tt/donax_ta_(d21631).pdf

Järjestelmä kannattaa huuhdella öljyllä jonka täytöksi aiot laittaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #9 : 13.02.2006, 12:53:29 »
Tälläisen homman huomasin näihin ohjaustehostimen litkuihin liittyen:

Autossani oli DEXRON III luokan öljyt jotka itse vaihdoin kun vanhat (ilmeisesti ATF) öljyt pösö sulki pihalle, nyt vaihdatin autooni kuitekin varmuuden vuoksi Totalin DA nesteet. Erona mainittakoon se että nyt kylmällä (-20) ei ohjaustehostin pidä enää noin 5-20 sekuntia pahaa ääntä. Noilla vanhoilla ja Mobilin ATF 320 nesteillä kyseinen "paha ääni" kuului vaikka auto oli ollut lohkossakin monta tuntia. Eli ainakin tuo Totalin DA (psa:n oma litku) poisti ikävän äänen.

Joten voisiko olla siinä jotakin perää että ATF litkut eivät ole parhaimpia kylmässä tehostimeen? Näytti muuten tuo Totalin DA myös punaiselta.

Riippuu ATF öljystä ts. öljylaadun kylmän pään viskositeetista sekä kertyneen veden määrästä. Omissani (perinteinen tehostus ja toisessa servo) Mobilin synteettinen ATF on parin vuoden välein vaihdettuna toiminut eli kovemmillakaan yli 30 asteen pakkasilla ei ylimääräisiä 'jurinoita' pumpusta tai venttiilistöstä ole kuulunut.

Benkku

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #10 : 05.02.2008, 13:23:08 »
406:ssa öljynä käytetään vissiin jotain automaattilaatikkoöljyä. Käykö Mobil ATF 220?

Kylmänpään viskositeetti liian jäykkää eli kyseinen tuote ei ole soveltuva.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #11 : 26.03.2008, 20:56:15 »
Kertokaapa mikä olisi laadukas, korvaava ja edullisempi vaihtoehto Totalin DAlle (307). Huuhtelun kanssa kun ainetta menee useampi litra, noita huoltokohteita kun on kaksin kappalein.

M-kaupasta löytyisi Valvolinen täyssynteettistä 18,80/l, mutta se ei ole tuossa linkin säikeessä mainittua max-lifeä. Onko tietoa kuka myy pk-seudulla esim. max-lifeä tai sitten laitan ne m-puodin syntikkavalvolinet.

Muistaakseni merkkiliike myy tuota orkkisöljyä 18eur litra hintaan. Joko  Peugeot tai Citroen liike.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2009, 00:32:26, kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 508 & Peugeot 607

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #12 : 27.03.2008, 01:48:24 »
Total Fluide DA

DESCRIPTION

Orange-coloured synthetic fluid for power-assisted steering for Peugeot or Citroën private cars where the manufacturer recommends this fluid (Peugeot 307 and 407). Not to be used when a fluorescent green-coloured mineral fluid is recommended (TOTAL LHM PLUS). Recommended for “intense cold” applications.

SPECIFICATION

PSA PEUGEOT-CITROËN S71 2710.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #13 : 27.03.2008, 01:49:32 »
Muistaakseni merkkiliike myy tuota orkkisöljyä 18eur litra hintaan. Joko  Peugeot tai Citroen liike.

Tulee melkoisen kalliiksi varsinkin kahden auton kohdalla, kun huuhteluunkin menee helposti 0,5 litraa autoa kohden. Esim. 306:n kohdalla täyttötilavuus lienee n. 1,7 litraa. Vertailun vuoksi vanhempi Mobil ATF 220 maksaa n. 5,50 e/l (jota tosin ei suositella uudempiin autoihin).
« Viimeksi muokattu: 27.03.2008, 02:24:20, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

TseiTsei

  • Vieras
Vs: Ohjaustehostinnesteet
« Vastaus #14 : 16.02.2009, 18:20:11 »
Kuinkas nuuka tuo Pökötti on tuon öljyn merkin suhteen? Vilkaisin tuossa ohjaustehostimen öljysäiliöön ja muutaman millin alle minimirajan oli päässyt.
Kelpaako tuolle tavallinen Tokmannin ohjaustehostinöljy vai pitääkö kipaista Laakkoselta 20€/litra hintaan sitä "oikeata" öljyä ?