Kirjoittaja Aihe: 406 - Epätasainen tyhjäkäynti (bensiinikäyttöiset mallit)  (Luettu 32604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jusuippi

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 406 - Epätasainen tyhjäkäynti (bensiinikäyttöiset mallit)


Osa 1:

Ihmetyttää 406 farm. -99 fl. nytkynä joutokäynnillä ja pakoputkesta kuuluvat "pot, pot" -äänet ajoittain. Kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen niin käynti on tasaista noin 1 min. ajan, jonka jälkeen jälleen "pot,pot" ja tärinä. Onko pösön ominaisuus? vai onko joku pielessä?

Samoin tasaisella kaasulla n.2000 rpm kierroksilla nykii häiritsevästi...jos kierrokset nousee yli 2500 rpm niin nykiminen ei ainakaan tunnu. Onko joku vialla? vai onko normaalia?

Tyhjäkäynnin kierrokset on noin 700 rpm ja vähän heilahtaa aina kun se "pot" ääni kuuluu pakarista.

Osa 2:

Ei ole vielä tyhjäkäynnin nytkynnän syyt selvinnyt. Olen huomannut että kylmänä  kun auton tyhjäkäynti on n. 1000 rpm nytkyntä on todella kovaa. Vastaavasti 750-800 rpm nytkyntä ei juuri tunnu. Sitten lämpimänä auton tyhjäkäyntikierrokset on noin 700 rpm ja nytkyntä tuntuu jälleen.

Samoin tasaisilla kierroksilla ajettaessa n.2000 rpm nykii jatkuvasti, esim. 60 km/h nopeusrajoituksella ei voi ajaa 4-vaihteella. Samoin jos ajaa 1000 rpm kierroksilla nykii rajusti.

Benkku

  • Vieras
Lainaus
Tuo "pot pot" ei taida kuitenkaan kuulua asiaan. Tyhjäkäynnin vaeltelu sen sijaan ainakin omassa autossa on tavanomaista. Onko pakoputki kunnossa?

Kuvailemasi ääni saattaa johtua ns. 'venttiilien kantamisesta'. Tähän voi olla syynä mm.

- yhden tai useamman venttiilin varsi 'takertelee' ohjaimeen
- paininkuppi takertelee kansivaluun

Vaihtoehtoisesti venttiilin istukka (= seeti kannessa) / -lautasen tiiviys huono - yleensä kulunut seeti tai venttiilin lautasen istukkapinta. Jolloin kaasutiiviys on huono.

Myös häiriöt sytytysjärjestelmässä tai polttoaine/ilma seoksessa voivat aiheuttaa moisen äänen.

Pienessä määrin tämä on nykymoottoreissa normaalia, johtuen adaptiivisesta seoksen säädöstä ns. laihaan päähän.

Mikäli sinusta tuntuu, että jotain vikaa on, niin suosittelen ensiksi...

- Luetuttamaan vikakoodit l. onko esim. misfire tapahtumia rekisteröitynyt.

- tarkistamaan sytytystulpat ja puola(t).

- mitata lambda-anturin signaalia oskilloskoopilla ja katsoa onko jännite/käyrämuoto työtahdeissa samankaltainen.

- kuunnella kuuluko venttiilikoneistosta epäsäännöllistä / epämääräistä kolahdusta l. suunnilleen samaan tahtiin/sykliin sen pakotahdin takaisin imaisun kanssa, josta mainitsemasi ääni todennäköisesti aiheutui.

- mittaamaan sylinterien ohivuodot.

- suuttimien sumutustesti / tuottojen mittaus.

Hytkyminen tyhjäkäynnillä viittaa epätasaiseen kampikulmamomenttiin työtahtien välillä eli jo(t)kin sylintereistä ns. tekee puuttellisesti työtä.

Toki voihan hytkymisen aiheuttaa myös rikkoontunut voimansiirtopaketin kiinnitys/vaimennin, kumihela tmv.

Benkku

  • Vieras
Lainaus käyttäjältä: K3
Automaan pojat vaihtoivat jo toiset tulpat viikon sisään. Ihme ja kumma auto ei edelleenkään toimi niin kuin pitäisi. Onneksi nyt siirrytään sähkövioista, mekaanisten vikojen korjaukseen, seuraava kohde arvottu: venttiilin nostimet vaihtoon.

Sytytysmuuntajat (ns. "Coil on plug -puolat") lienee myös tarkastettu?

Paininkupeissa/kannen nostimen porauksessa k.o. tyypin moottorissa ollut 'pientä' toleranssikasaumaa (= takertelevat) eli niitä on vaihdettu.

"Kaasuun koskeminen" ja sen myötä ilmentyvä vedon puute (varsinkin kylmänä) kallistaisi omaa arviotani korkeajännitepuolelle. Varmaksi ei voi kyllä sanoa (l. sulkea nostin ongelmaa pois) kuulematta miltä käynti (ts. venttiilikoneisto) kuulostaa.

Onko kierrosten nousu vaihde vapaalla kaasua painettaessa "kulmikasta"?

cheer

  • Vieras
Osa 1:

Auto: 1999 406 2,0 ST (2. mallisarja).

Samainen nytkyntä täälläkin. Nyt oon ajellu fuel system kliineri tankissa, vielä en ainakaan mitään muutosta oo havainnu. Pitäs melkein kokea miltä kuulostaa ew10-kone joka ei nytkytä. Mun menee kyllä jossain vaiheessa uusiin tutkimuksiin.

Osa 2:

No nyt on sitten todettu, että minunkin patongin suuttimet vuotaa. Nyt olisikin tarpeen tietää, että meneekö C5:n (-01, 2.0l) suuttimet fl-406:een? (Esim. onko ko. sitikka väyläsähköinen ja onko suuttimet samat väyläsähköisissä ja väyläsähköttömissä autoissa?)

Osa 3:

Vaihdoin eilen kaikki suuttimet romuttamolta tilaamiini. Tyhjäkäynti parani ainakin tähänastisten kokeilujen perusteella (tietyn rytmin mukainen värinä muuttui pelkäksi tärinäksi joka mahtunee normaalin käynnin rajoihin). Silti vieläkin käynnistettäessä auto lupailee 1-2 sekuntia ennen kuin hyrähtää käyntiin. Miten tätä nyt tutkisi kotikonsteilla? Voiko ottaa tukin joka suuttimia pitelee irti päästämättä ensin paineita ulos siitä venttiilistä? (Jotta siis näkisi tiputtaako bensaa).

Kun starttasin auton heti sammutuksen jälkeen hörähti heti käyntiin. Jos puoli tuntia antaa seistä niin sitten vaatii taas pidemmän käynnistyksen.

Uudet O-renkaat olivat millin alkuperäisiä pienempiä mutta menivät nätisti paikalleen, ei liene siitä mitään haittaa?

Entä mitä haittaa autolle on odotettavissa pitkällä aikavälillä jos suuttimet vuotavat?

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 710
Itse mittasin tyhjäkäyntiongelmien takia sen kaasuläpän asentotunnistimen (oli kunnossa). Siihen tulee kolminapainen liitin, teet niistä pienimmistä "abico"-liittimistä ja johdonpätkistä sen potikan ja liittimen välille tilapäiskytkennän, josta saat otettua johdot yleismittarille. Yleismittari kabiiniin ja ajelemaan. Kahden laitimmaisen koskettimen välistä jännitettä mittailet, sen tulisi olla tyhjäkäynnillä muistaakseni n. 0,5 V ja täyskaasulla n. 4,5 V, ja kaasua painettaessa jännitteen tulisi kasvaa melko lineaarisesti ääripäästä toiseen. Muista eristää se keskimmäinen abico hyvin, ettei tule oikosulkua, liittimen pinnit on sen verta lähekkäin.

Selvyyden vuoksi: tuo tilapäiskytkentä tulee olla sellainen, että kytket sen potikan johtojen avulla niin kuin se olisi liittimessään kiinni, ja otat vain siitä välistä ylimääräiset johdot joista mittari voi mitata 1- ja 3-navan välisen jännitteen. Sitten vain katsot ajon aikana jännitteen mittarista, kun vika ilmenee, eli kaasu löysättynä tulisi olla n. 0,5 V.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2010, 02:08:52, kirjoittanut Tonilind »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Mahdolliset imupuolen vuodotkin vaikuttavat tyhjäkäyntiin, joten kannattaa varmistaa järjestelmän tiiviys (letkut ja esim. kaasuläppäkotelon ja imusarjan tiivisteet). Merkkihuollon testerillä selviävät mahdolliset vikakoodit ja reaaliaikaiset anturitiedotkin saattavat antaa viitteitä vian aiheuttajasta.

Tyhjäkäyntimoottori kannattaa puhdistaa ja voidella, mutta jollei se auta, niin ihan uudella tai toisella käytetylläkin osalla kannattaa kokeilla varmuuden vuoksi. Jos kyseessä on tarvikeosa, niin se ei välttämättä vastaa täysin alkuperäistä, vaan saattaa aiheuttaa ongelmia (ks. lisätietoja).
« Viimeksi muokattu: 03.10.2010, 01:53:46, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Täälläkin painitaan ton tyhjäkäynnin kanssa, moottori on EW10. Pelasi hienosti viikon kun putsasin tyhjäkäyntimoottorin. Nyt alko taas soutamaan tyhjäkäynti kun tuli lämpöset ilmat, auton kun käynnistää ensimmäisen kerran kierrokset ovat jossain 1250rpm ja kun vähän aikaa ajaa niin seilaa 500 - 1500rpm ja välillä sammuu. Autoa saa kylmänä startata aika kauan ennen kuin lähtee käymään ja lämpösenä lähtee heti käymään, voiko liittyä samaan ongelmaan? Ärsyttäviä vikoja...

Autossasi on autom. ilmastointi. Kylmäaineen karatessa ja AC kytkettynä ilmastointi vaikuttaa tuohon tyhjäkäynnin seilailuun. Omassa autossani ilmastointivuodon aikana samoja tyhjäkäyntiongelmia, kun AC oli kytkettyn. Kompressorin päältäkytkemisen jälkeen tyhjäkäynti tasoittui. Ilmastointijärjestelmän vuoto aiheuttaa polttoaineen syötössä vuoroin lisäystä ja vähenemistä, jolloin kierrokset nousevat ja laskevat. Ilmeisesti ilmastoinnin kunnostuksen jälkeen tuo tyhjäkäyntiongelmakin poistuu, näin ainakin omassa autossani.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Uskon, että ainakin osa noista EW-koneiden tyhjäkäyntiongelmista johtuu asiantuntemattomasta jakohihnan vaihdosta, jolloin nokkien ajoitus on mennyt hiukan pieleen. Moottori on monien nykymoottoreiden tavoin erityisen tarkka nokkien ajoituksesta ja se tulee aina tehdä tehtaan ohjeiden mukaisesti. Pikkupajojen asiantuntemus ei välttämättä riitä tuohon projektiin.

Niitä jakopäitä on erilaisia, uudemmissa ajoittaminen tapahtuu kampiakselin hihnapyörältä nokka-akseleiden ollessa kiinteällä pyörällä ja se on se hankalin vaihtoehto ajoittamisen kannalta.

Benkku

  • Vieras
Lainaus käyttäjältä: MadMike
Sytytysennakko kuulemma mättää ja rankasti kun vika päällä. Vaihdoin ohjeiden perusteella kampiakselin asennontunnistimen (22e hinta), mutta laihalla menestyksellä. Ei apua. Mainitsi myös toisen anturin, oliko se nyt se nokka-akselin asennontunnistin?

Kannattaa ehkä vaihtaa korjaamoa, jos ainoastaan tyhjäkäynnillä ongelma, niin turha sitä etsiä kulma/nopeustunnistimista. Moottoroitu kaasuläppä-yksikkö (joko potentiometri(t) tai läpän käyttömoottori) lienee syynä. Olettaen sytytystulppien ja -muuntajien olevan kunnossa, sekä nokka-akselien ajoitusten paikallaan.

Korjaamolle voit mainita, että tyhjäkäynnillä ennakko vaeltelee syystä, että moottorinohjain säätää sitä yhtenä parametrina tyhjäkäyntiä reguloidakseen. Liian suurta kampi-akselin kulmanopeutta hidastaa aikaistamalla ennakkoa reilusti, jopa ainoastaan yhden sytytystahdin ajaksi. Liian hidasta vastaavasti myöhästämällä, jolloin palopaineen nousu ennen yläkuolokohtaa 'ei hidasta' pyörintää.

samup

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • Pugilla pääsee
Auto: 2000 406 2,0 ST (EW10J4).

Vaihdoin EW10J4-moottorin lämpötila anturin. Sijaitsee kannessa oikealla puolella, vihreä anturi. Kylmäkäynnistys parani ja ajo kaupungissa on joustavamman oloista. Ei nytkähtele liikkeelle lähdöissä ja moottori jarrutuksissa juuri ollenkaan.

Tähän asti vääntöä ja kiihtyvyyttä on parantanut jakopään ajoituksen kohdistaminen, nopeusmittarin anturin vaihtaminen toimivaan ja tuo lämpötila-anturi viimeisimpänä on hionut tasaisuutta. Maantiekulutus 6,5 litrassa.
807 2.0Hdi -07 100kW
406 2.0ST -04
405 Mi16 -88

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Auto: 2001 406 ST 2,0 (EW10J4, RFN).

Tuosta tyhjäkäynnin vaeltamisesta moottorissa EW10J4 sen verran, että nyt loppukesästä omassa autossani kylmänä käynnistyksen jälkeen kierrokset nousivat aina noin 1200 rpm ja putosivat heti sen jälkeen noin 500 rpm seilaten siinä välillä, kunnes moottori ehti hieman lämmetä. Pienen ajon jälkeen moottorin lämmettyä normaaliin käyntilämpötilaan (n. 90*) ja hetken pysähdyksessä olon jälkeen, vaikka moottori oli vielä lähellä ko. lämpötilaa, niin käynnistyksen jälkeen kierrokset nousivat aina n.1200rpm ja vähän ylikin, jonka jälkeen tasoittui sinne 800-900 rpm tienoille, ei kuitenkaan pudottanut kierroksia enää noin alas kuin kylmänä käynnistettäessä.

Vian sain korjattua sillä, että otin MAP-anturin irti ja puhdistin paineilmalla varovasti. Tuon toimenpiteen jälkeen tyhjäkäyntikierrokset ovat pysyneet kurissa, eli kylmänä aluksi n.1100 rpm pudoten hiljalleen tasaisesti 800-900 rpm:n tasolle, eikä sen jälkeen seilaile suuntaan eikä toiseen. Lämpimällä moottorilla startin jälkeen kierrokset nousevat n. 1000 rpm ja asettuu välittömästi 900 rpm.

Tuon huomion ja MAP-anturin puhdistuksen jälkeen voi kai todeta, että useinmiten (ehkä) tuo kierrosten seilailu johtuu viallisesta tai likaisesta MAP-anturista. Oman autoni tyhjäkäynti toiminut oikein nyt n. kaksi viikkoa anturin puhdistamisesta.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

raipe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Auto: 2003 406 1,8.

Tyhjäkäynti sahaa kierrosten 200-2000 välillä. Joskus voi myös toimia normaalisti. Ajossa ei ongelmia. Ns. tyhjäkäyntimoottori on vaihdettu, mutta ei ollut apua.

raipe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Tyhjäkäynti ei ole vain epätasainen vaan sahaa todella rajusti. Alipaineanturi on puhallettu puhtaaksi.

megaman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 180
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Kaasuläppäkotelolle tulevia töpseleitä kannattaa availla ja kylvettää sopivalla spraylla. Ja ehkä käyttäisin vielä akun kenkää irti ja takaisin boottiohjeita noudattaen.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

raipe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vikakoodi antaa virheeksi kaasuläpän asentoanturi virheen. Osa tilattu ja yritetään vaihtaa huomenna jos taidot riittää.