Kirjoittaja Aihe: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)  (Luettu 5367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miksa

  • Vieras
406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« : 05.02.2008, 08:51:09 »
Kuuluuko muilla turbosta vinguntaa? Vingunta on hyvin havaittavissa etenkin kierroksilla 1800-2200 kun turbo lähtee mukaan. En tiedä onko sitä ennenkin autosta kuulunut, mutta nyt olen ainakin kiinnittänyt siihen huomiota. Vingunta ei nyt mitenkään hirveää ole ja auto käyttäytyy ihan normaalisti ja tehot tallella. Onko silti syytä huollestua ja miettiä turbon huoltoa. Ei sitä kyllä viitsisi turhaankaan tehdä. Autolla ajettu 308tkm ja autohan oli 2.0 HDi 80kw vm. 2000.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« Vastaus #1 : 05.02.2008, 11:25:42 »
Kyllä se tuppaa hieman vinkumaan minunkin 355 tkm ajetussa. En ole havainnut mitään moottorin toimintaan vaikuttavaa vaikka se on vinkunut jo pitkän aikaa. Kaippa siivet on hieman muotoutuneet puhalletun ilman toimesta aikoje saatossa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« Vastaus #2 : 05.02.2008, 13:13:40 »
Kyllä, vinkuminen kierrosten noustessa johtuu ahtimen epätasapainosta. Käytön myötä eroosio siipien kärjissä ja johdepinnoilla lisääntyy, jolloin ahdin ennemmin tai myöhemmin joutuu epätasapainoon.

Toinen äkillisempi syy on imuputkistoon ja välijäähdyttimeen mahdollisesti tiivistynyt kosteus, joka jäätyessään ja kompressoriin joutuessaan aiheuttaa siipivaurion.

Epätasapaino lisää jonkin verran öljyn kulutusta, sillä dynaaminen tiivistys ei toimi epä-essentrisesti pyörivässä ahtimessa tehokkaasti ja myös ahtimen kierrosnopeuden nousu kestää kauemmin ts. ahdin vaatii enemmän tehoa pyöriäkseen.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2008, 13:21:24 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« Vastaus #3 : 05.02.2008, 14:47:05 »
Elikkä kuuluuko HDi koneesta jo alusta asti vinkumista turbosta vai onko tämä iän ja kilometrien aiheuttamaa vikaa?

Tasapainossa oleva ja johdesiivistöltään kunnossa oleva ahdin ei vingu eli tuo kehittyy käytön myötä.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« Vastaus #4 : 05.02.2008, 16:19:38 »
Mun 196 tkm ajettu turbo ei vielä vingu vaan ääni on enemmänkin puhinaa. Eikös/onkos turbon huoltoväli jotakin luokkaa 300 tkm?
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« Vastaus #5 : 05.02.2008, 16:24:47 »
Pitääköhän nyt oikein huollestua ja harkita turbon huoltoa?

Huolestuminen lienee turhaa, ahtimen korjaaminen / tarkistaminen lienee järkevää. Muistaakseni jollain viheltävä ääni taisi tulla  ahtopaine vuodosta, joskin se ei lisää öljyn kulutusta. Ennakoiva huolto tulee usein halvemmaksi kuin korjaaminen vasta hajoamisen jälkeen. Tuossa 110 hv versiossa on tietty se etu että yleensä ahtimen siiven palaset jää välijäähdyttimeen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« Vastaus #6 : 05.02.2008, 18:36:20 »
Pakokaasun kierrätys ja moottorin huohotus myöskin likaavat ahdinta ja huonontavat hyötysuhdetta. Voi siitä seurata lievää epätasapainoakin, olis ihan hyvä kurkata ahtimen imuputkesta sisään ja tarkastaa pyörän ehjyys. Mutta se sijainti.....

Perusteletko miten EGR likaa ahdinta? Huohotuksen ymmärrän kyllä kun se on yhdistetty imuputkeen ennen ahdinta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jusu607

  • Vieras
Vs: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« Vastaus #7 : 07.02.2008, 09:26:43 »
Minun 2.1TD:ssä sellaista selvää vinguntaa kuului, koska pakoputkessa heti katalysaattorin jälkeen oli halkeama. Tuo vingunta ei kyllä kuulunut sisälle, vaan pikemminkin ikkuna auki, tai kun itse oli ulkona. Halkeama oli sen verran pieni, että mitään varsinaista röpötystä auto pitänyt, joka olisi halkeamasta indikoinut. Ainoastaan tämä vinkuminen.

Ei välttämättä liity asiaan, mutta ajattelin mainita tästäkin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Turbon vinkuminen (HDi)
« Vastaus #8 : 07.02.2008, 15:38:49 »
Mitä toimenpiteitä turbon huolto tarkoittaa?

Turbo puretaan, tarkistetaan ja mitataan, vanhat osat lasikuula- / hiekkapuhalletaan, kuluneet osat vaihdetaan uusiin alkuperäisiin varaosiin. Siipipyöräpari tasapainotetaan. Huolto on järkevä ja taloudellinen vaihtoehto saada turbo taas toimintakykyiseksi. Usein turbo on kuitenkin kulunut varsin pahoin, jolloin sitä ei voi kunnostaa tai korjauskulut nousevat korkeaksi. Tällöin järkevä vaihtoehto on vaihtoturbo tai uusi turbo.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2010, 20:28:21 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid