Kirjoittaja Aihe: HDi - Yleistä hiukkassuodattimesta (FAP)  (Luettu 32573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
HDi - Yleistä hiukkassuodattimesta (FAP)
« : 26.02.2008, 16:50:01 »
Hiukkasloukku perusidea on kerätä hiukkaset talteen ja polttaa ne aika ajoin korotetun pakokaasun lämpötilan avustuksella. Tämän onnistumiseen tarvitaan muutama edellytys, käyntilämpöinen moottori (yli 80 astetta), Eolys lisäaine ja polttoaineen jälkiruiskutus.

Polttoaineen jälkiruiskutuksella pyritään korottamaan pakokaasujen lämpötilaa, polttoainen ruiskutetaan lähes alakuolokohdassa joten liian viileässä moottorissa se ei syty lainkaan vaan saattaa päätyä moottori öljyjen sekaan.

Eolys säiliössä on sähköinen pumppu, joka annostelee aineen polttoaineen sekaan, moottorin ohjaustietokoneen laskelmien mukaisesti. Lisäaine säiliön tilavuus vaihtelee todella paljon riippuen auton valmistusajankohdasta, suurimmat säiliöt on luokkaa yli 5 litraa, pienimmät noin 2 litraisia. Lisäaineen riittävyyden ennustaminen on lähes mahdotonta, käytännössä lisäaineen riittää johonkin määrään polttoainetta. Hiukkasten polttoväli kuitenkin vaihtelee runsaasti ajotavasta ja ajoista riippuen. Hiukkasia poltetaan 100-900 km välein, täysin tarpeen mukaan. Lisäaineita on kahta erilaista, DAM 9491 saakka Eolys 42 ja DAM numerosta 9492 alkaen Eolys 176. Auton tietokone ilmoittaa kun lisäaine alkaa olla laskennallisesti vähissä, säiliössä ei ole anturia. Vanhempiin malleihin voi lisätä ainetta, uudemmissa on käytössä vaihtopussi, eikä säiliö varsinaisesti ole säilö vaan pelkkä kotelo johon täyttöpussi laitetaan.

Hälytys "Particle Filter Regeneration Urgent" tarkoittaa "Merkkikorjaamon" mukaan että hiukkasloukun poltto on keskeytynyt 4 kertaa peräkkäin. Tällöin tulee ajaa heti liikenteen salliessa yli 60 km/h nopeudella vähintään viiden minuutin ajan tai kunnes merkkivalo sammuu. Jos merkkivalo ei sammu, ota yhteyttä Huoltoon joka ymmärtää FAP suotimien päälle. Jos hiukkas suodin tukkeutuu ja paine-eroanturi havaitsee liian suuren vastapaineen, moottori menee nk. hätäkäyttöohjelmalle jossa tehoa ja kierroksia rajoitetaan.

Hiukkasloukun vaihtovälisuositus vaihtelee malleittain, vaihtoväliä voi kurkkia joko servicebox palvelusta tai kysyä suoraan merkkiliikkeestä. Joskin merkkiliikkeestä saattaa saada suoraan vastaukseksi 120 tkm joka huoltokirjasta löytyy, vaihtoväleinä löytyy kuitenkin hiukan enemmän vaihtoehtoja 80, 120, 140, 160, 180 ja 210 tkm.

Jotain sellaistakin olen kuullut että jos hiukkasten poltto keskeytyy tarpeeksi monta kertaa, se ei enää lähde itsestään päälle, vaan poltto pitää pakottaa päälle testerillä.

Ainetta ei saa kaataa viemäriin, se on lievästi syövyttävää liuotinta.

Hakusanoja: FAP, hiukkasloukku, FAP toiminta, hiukkastenpoltto
« Viimeksi muokattu: 09.08.2014, 08:00:42, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Yleistä hiukkassuodattimesta (FAP)
« Vastaus #1 : 27.02.2008, 11:28:30 »
Hiukkasten poltto tapahtumana pitäisi olla käyttäjälle huomaamaton, sen voi kuitenkin havaita muutamista seikoista.

- 407:ssa täysikokoisella viimasuojalla moottorin lämmöt tipahtaa matka-ajossa hiukan yli 90 asteen tuntumasta 83-85 asteeseen.
- takalasin tai peilien lämmitys kytkeytyy päälle itsestään, merkkivalo ei kuitenkaan syty
- hehkutulpat kytketään päälle lisäämään kuormaa, rikkinäinen hehku voi aiheuttaa polton epäonnistumisen
- 307:ssa kuuluu kojelaudan sisältä releiden napsutusta
- jäähdyttäjän puhallin jää päälle moottorin sammuttamisen jälkeen. Tämä voi tapahtua jos hiukkasten poltto on juuri tapahtunut tai keskeytyy. Tarkoituksena on jäähdyttää moottori tilaa.
- ajotietokoneen hetkellinen kulutus kasvaa poikkeuksellisesti noin 1-4 l/100

- takalasin tai peilien lämmitys kytkeytyy päälle itsestään, tämä tapahtuu ilmeisesti viileissä olosuhteissa jos viimasuojaa ei käytetä
Miten tämä liittyy hiukkastenpolttoon? Mikä merkitys on takalasin- tai peilienlämmityksellä kyseiseen tapahtumaan?

Lisätä kuormaa ja sitä kautta pakokaasujen lämpötilaa.

Rikkoutunut hehkutulppa saattaa aiheuttaa sen että hiukkasten poltto ei käynnisty.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2014, 11:53:22, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Yleistä hiukkassuodattimesta (FAP)
« Vastaus #2 : 29.07.2009, 08:00:31 »
Luettelo hiukkasloukullisista ja -loukuttomista moottoreista

Ei ole hiukkasloukkua:

1.4 HDi (8HZ) 50 kW / 70 hv

1.6 HDi 75 (9HT) 55 kW / 75 hv
1.6 HDi 90 (9HX) 66 kW / 90 hv
1.6 HDi 90 (9HU) 66 kW / 90 hv
1.6 HDi 110 (9HY) 80 kW / 109 hv

2.0 HDi (RHV) 64 kW / 85 hv
2.0 HDi (RHY) 66 kW / 90 hv
2.0 HDi (RHX) 69 kW / 95 hv
2.0 HDi (RHZ) 81 kW /110 hv
2.0 HDi (RHW) 81 kW /110 hv
2.0 HDi (RHT) 81 kW /110 hv
2.0 HDi 120 (RHK) 88 kW /120 hv

2.2 HDi (4HY) 74 kW / 98 hv

On hiukkasloukku:

1.6 HDi 90 (9HV) 66 kW / 90 hv
1.6 HDi 92 (9HP) 68 kW / 92 hv
1.6 HDi 110 (9HZ) 80 kW / 109 hv
1.6 HDi 112 (9HR) 82 kW / 112 hv
1.6 HDi 115 (??) 85 kW / 115 hv
1.6 HDi 100 (??) 73 kW / 100 hv
1.6 HDi 120 (??) 88 kW / 120 hv

2.0 HDi (RHS) 79 kW / 107 hv
2.0 HDi 120 (RHG) 88 kW /120 hv
2.0 HDi 127 (RHL) 93 kW /127 hv
2.0 HDi 136 (RHR-) 100 kW / 136 hv
2.0 HDi 140 (RHF) 103 kW / 140 hv
2.0 HDi 150 (RHE) 110 kW / 150 hv
2.0 HDi 163 (RHH) 120 kW / 163 hv
2.0 HDi 150 (??) 110 kW / 150 hv
2.0 HDi 180 (??) 133 kW / 180 hv

2.2 HDi (4HX) 98 kW /133 hv
2.2 HDi 156 (4HN) 115 kW / 156 hv
2.2 HDi 163 (4HP) 120 kW / 163 hv
2.2 HDi 170 (4HT) 125 kW / 170 hv
2.2 HDi (4HR) ?? kW / ?? hv
2.2 HDi (4HS) ?? kW / ?? hv
2.2 HDi 204 (??) 150 kW / 204 hv

2.7 HDi V6 (UHZ) 150 kW / 204 hv

3.0 HDi V6 (R8Z) 177 kW / 240 hv 

Moottorityyppi löytyy valmistenumerosta (esim. VF33H9HZC12345678 => moottori 9HZ). Moottorikoodit ovat peräisin käyttöohjeista, mutta silti on mahdollista, että niissä on virheitä, eli ylläpito ottaa mielellään vastaan tietoja virheistä.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2016, 21:00:04, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 017
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi - Yleistä hiukkassuodattimesta (FAP)
« Vastaus #3 : 29.12.2010, 08:48:18 »
Näyttää olevan hiukan epätietoisuutta eri puhdistus tekniikoiden käytöstä diesel moottoreissa

AbBlue ja Eolys lisäaineet eivät ole samaa tavaraa, eikä niitä käytetä samaan tarkoitukseen. 

AdBlue on urea liuos, SCR katalysaattorin lisäaine, puhdistus tekniikka vähentää typenoksideja. http://fi.wikipedia.org/wiki/AdBlue

Eolys hiukkasloukun lisäaine joka alentaa hiukkasten palolämpötilaa 150-250 oC, jolloin pakokaasujen lämpötila riittää polttamaan loukkuun kertyneet hiukkaset. Automalleissa joissa lisäainetta ei käytetä, hiukkasten poltto vaatii hiukan korkeamman lämpötilan, olen kuullut luokkaa noin 600 oC lämpötilasta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Faurecia
« Viimeksi muokattu: 08.08.2014, 12:02:45, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.