Kirjoittaja Aihe: 607 - Kaasuläppäkotelon puhdistaminen (EW12J4)  (Luettu 10402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tmad84

  • Vieras
Auto: 2000 607 2,2.

Sellasta vaan ajattelin kysyä, että miten vaikeasti motorisoitu kaasuläppäkotelo on irrotettavissa? Jotenkin auto tuntuu välillä niin lempeältä ja laiskemmalta. Vai kannattaako käydä ihan liikkeessä puhdistuttamassa se? Lähteekö siitä toi metallikoppa irti? Kun se näytti olevan siinä kiinni sellasilla "painetuilla" hakasilla.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Tmad84

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon puhdistaminen (EW12J4)
« Vastaus #1 : 17.03.2008, 21:21:16 »
Pari kertaa on tullu just vikakoodia tosta moottorikäyttösestä kaasuläpästä. Tulee vikakoodi "Enige antipollution system defective"  Ku luettiiin vikakoodit niin tuli tälläset tekstit:

"Hetkellinen vika. Moottorinkäyttöinen kaasuläppä, signaalit 1 ja 2 epäloogiset. Käyntiongelmat"
"Hetkellinen vika. Kaasulapän asennon tarkistus. Yhteneväisyys"

Voikohan tota kaasuläppäsysteemiä jotenki huoltaa/putsata tai jotain? Kun otin toi ilmaletkun tosta päältä irti niin oli aikas likanen se läppä joka tuli näkyviin. Sen mä putsasin mut pystysköhän sitä purkaa vielä lisää ja putsailla paremmin? Vai pitääkö jättää ammattimiehille.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon puhdistaminen (EW12J4)
« Vastaus #2 : 18.03.2008, 05:36:38 »
<clip>Pari kertaa on tullu just vikakoodia...</clip>

Kaasuläpän/käyttömoottorin karan asentoa mittavaan potentiometrin laahainpinnat kuluvat eli em. kaltaisten häiriöiden myötä koko kaasuläppä-yksikkö menee vaihtoon.

Valilja

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon puhdistaminen (EW12J4)
« Vastaus #3 : 20.03.2008, 13:01:38 »
Auto: 2005 607 2,2.

Voisiko "Fuel trim malfunction" tarkoittaa samaa. Itselläni on yksi OBD II scanner joka ilmoittaa silloin tällöin ko. ilmoituksen? Oireina on vaihtamisen välissä tapahtuva itsestään kaasuttamisen jatkuminen. Vähän niinkuin tieto menisi noin sekunnin myöhässä kaasupoljinvaijeripotikalta varsinaiselle kaasuläppämoottorille. Kun nostaa jalan kaasulta ja painaa kytkimen pohjaan kierrosten nousu jatkuu vielä noin 1/2 - 1 sek.

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon puhdistaminen (EW12J4)
« Vastaus #4 : 20.03.2008, 14:57:38 »
Minulla oli edellisessä autossa (ei tosin 607) vastaava homma, tietokone herjasi "antipollution system defective" tjsp. Aluksi tuo ei oireillut mitenkään, mutta jossain vaiheessa tyhjäkäynti nousi huomattavasti ja huollossa osoittivat syyksi kaasuläppäkotelon. Paketti vaihdettiin uuteen ja matka jatkui. Saitana pyysin vanhan kaasuläppäkotelon itselleni tutkittavaksi. Läppä ja koko tuo "kurkku" olivat aivan hirveässä piessä, joka esti läpän kunnollisen sulkeutumisen. Pien irroittaminen vaati ihan raakaa voimaa. Siihen innostus jäikin, osa on edelleen tallissa, joten en tiedä oliko "vikana" paskaisuus vai esim. "Benkun" yllä mainitsema kuluminen. Saisiko tuon jollain mitattua, kun siihen kuuluva auto on myyty viime kesänä?

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon puhdistaminen (EW12J4)
« Vastaus #5 : 20.03.2008, 20:19:11 »
Kaksi eri oiretta ja eri vika mainittu (moottori EW12J4 sähköisellä kaasuläpällä).

likaisuus -> tyhjäkäynti ei reguloidu eli kierrosnopeus voi jäädä normaalia korkeammaksi.
aktuaattorimoottorin toiminta -> joko potentiometriongelma tai hiiliharjamoottorin tehottomuus työskennellä sulkevaa jousivoimaa vastaan.

Jälkimmäisessä tapauksessa osa viallinen, ensimmäisessä tapauksessa ainoastaan likainen eli puhdistus auttaa.

Toki molemmat viat voivat myös esiintyä, jolloin myös osa menee vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2008, 21:20:58 kirjoittanut Benkku »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon puhdistaminen (EW12J4)
« Vastaus #6 : 25.03.2008, 18:31:37 »
Fuel trim on mulle tuntematon käsite. Kääsuläppäkotelo menee varmaankin vaihtoon. Aikoinaan niitä uusittiin näihin aika usein (Magneti Marelli), kunnes saatin muistaakseni Valeon korvaavat tuotteet varaosiin. Voihan sitä yrittää putsailla mutta ennuste on aika huono.
Peugeot 3008 hybrid

Tmad84

  • Vieras
Vs: 607 - Kaasuläppäkotelon puhdistaminen (EW12J4)
« Vastaus #7 : 12.06.2008, 22:07:44 »
Huomenna pitäis heittää uus kaasuläppäyksikkö kiinni. Kyllästyin siihen ku joka toinen päivä tuli vikakoodia. Hintaa tuli 236 e + tiiviste pari euroa. Sanoivat liikkeessä että ei pitäis olla mitään muuta kun laittaa uus osa kiinni, ja antaa auton olla tyhjäkäynnillä säätää kuulemma itse itsensä. Toivotaan että ei tarvi mitään muita säätöjä/kuittauksia.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.