Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (diesel)  (Luettu 6144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pösöfaniniko

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 306 1,9 SRDT (250 000 km).

Vika yllätti pakkasaamuna (-2 astetta), kun auto ei startannut. Sahasi hyvin mutta ei käynnistynyt. Liikuttamalla jotain releitä pumpun ja akun vierestä lähti heti. Käynnissä ei ole mitään vika eli vetoa on, eikä nykimistä esiinny. Lämpimänä käynnistyy heti mutta jos odottaa tunnin niin ei enää? Releitä koskettamalla lähti taas käyntiin.

Pumppu on Lucas merkkinen. Onko vikaa jossain releessä vai johdoissa? Hehkutulpat on OK.

Ratkaisu:

Automaa tutki asiaa ja 7 (!) tunnin ihmettelyn jälkeen vika kuulemma oli moottorin johtosarjassa. Laskua kertyi 615 euroa, josta osiin meni n. 15. Työnvastaanotto ei ole antanut mitään lisätietoa asiasta ja käski soittamaan työnjohdolle joka taas ei ole vastannut puhelimeen.

Ennen auton luovutusta automaalle jätin likaiseksi konehuoneen jotta näkisin mitä alueita on tutkittu. Eilen tsekkasin jälkiä ja samat pölyt oli kaikkien näkyvien johtojen päällä -- en tiedä sitten mitä johtoja ovat tutkineet.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Jos relettä liikuttamalla lähti käyntiin, osoittaa se mitä ilmeisimmin kontaktivikaa releen nastoissa/kannassa. Kokeile irrottaa rele ja puhdista nastat sekä suihkauta kontaktisprayta liittimeen. Pelkästään tämä toimenpide saattaa poistaa vian. Jos vika edelleen jatkuu, saattaa rele olla rikki tai releen kantaan/liittimeen tulevista johdoista joku voi olla murtunut.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Auto: 1997 306 1,9 (diesel).

Pyörittää hyvin mutta ei yritäkään käynnistyä. Polttoaine pumpun sulakkeille ei tule virtaa. Missä vois olla vika? Mistä löytyy polttoainepumpun rele?

Ei mistään. Jakajapumpullinen versio jossa on mekaaninen polttoaine pumppu. Se on sitten eri juttu miten siinä on järjestetty mahdollinen hätäkatkaisu.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2009, 13:45:15 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hapk

  • Vieras
Onkos siinä konehuoneessa sellainen punainen nappula? Miten oireet alkoi? Sammutus solenoidi voisi olla rikki jos se vika tuli ihan kerta laakilla.

En löytänyt punaista nappia. Muutaman kerran kylmänä käynnistettäessä auto ei ole lähtenyt normaalisti käyntiin, mutta on aina lähtenyt. Nyt se ei sitten lähtenyt käyntiin ollenkaan. Pystyyköhän sitä sammutussolenoidia jotenki tutkia onko se ehjä ja missä se on?

Sammutus solenoidi on jakajapumpun kyljessä. Sen voisit koittaa auttaako lohkolämmitin.

Se lohkolämmitin on jo kokeiltu, eikä auttanut. Missä on muuten jakajapumppu?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Eli hehkut ja ventiilinvälykset on sitten vissiin kunnossa. Jakajapumppu on siinä polttoaineen tuloputken ja suuttimien välissä. Oliskohan tuosta jotain apua:

http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/info/gb/b1bb16k3.htm

Tuo on kylläkin DW8-moottorista, mutta niissä on sentään jotain samoja osia.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2009, 15:02:53 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

gassini

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1996 306 1,9 TD (385 000 km).

306 sammui kesken ajon, starttaa ja pyörittää vaan ei käynnisty. Ei edes lupaa. Ajonesto on purettu pois, olisko polttoainepumppu? Otin takapenkin irti, pumppuhan on hantin puolella? Kun kytkee sytytysvirran pumpusta ei kuulu mitään ääntä, pitäisikö? Olisko jotain mitä vois tsekata?

Ratkaisu:

Taas käynnistyy. Vika oli taas sammutussolenoidissa joka ei saanut 12 volttia. Taitaa olla virtalukko hajalla, ajonestohan tästä yksilöstä on jo purettu pois. Annoin suoraan 12 V sammutussolenoidille, niin heti lähti. Ja jos oikein ymmärsin niin näissä 1,9 litran TD-koneissa ei ole erillistä polttoaineen siirtopumppua. Imeekö ruiskupumppu sitten, en tiedä?