Kirjoittaja Aihe: 106 - Jäähdytysjärjestelmän sylinterilohkon tyhjennystulpan sijainti (TU1)  (Luettu 2932 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Auto: 2000 106 1,1 (TU1M+).

Missä ko. TU1-koneessa sijaitsee jäähdytysjärjestelmän sylinterilohkon tyhjennystulppa? Sen luulisi olevan mahdollisimman alhaalla lohkossa, mikäli siitä pitäisi saada lohko nesteestä mahdollisimman tarkkaan tyhjäksi.

Hallussani olevasta Peugeotin omasta korjaamokäsikirjallisuudesta puuttuu juuri tuon sijainnin osoittava kuva (useimpien mallien TU-koneiden osalta itse asiassa) ja Haynesin/Alfamerin oppaat malleille 106, 205, 309 ja 306 eivät sijaintia selvästi kerro. Jossain mainittiin, että "sylinterilohkon etupuolella vasemmalla", mutten sieltä mitään ainakaan vielä ole löytänyt. Ilmeisesti uudemmissa koneissa tyhjennystulppa on juuri tuossa kohtaa, pakosarjan alla, vauhtipyörän vieressä, mutta tässä tapauksessa siinä oli pelkästään umpinainen paikka tulpalle...

Noita "tulppia" koneessa on varmaan useampiakin, mutta osa liittyy esim. voitelujärjestelmään. Tässäkään kuvassa tulppaa ei mielestäni näy:

Varaosakuva: 106 new

Osan numero yhdeksän kohta lohkosta on siis ummessa (mitään varaosakuvan mukaista pulttia siinä ei kyllä ole). Kuvasta tulee mieleen, että tyhjennystulppa voisi olla osa numero viisi ("CYL-BLOCK PLUG, DIAM 18X150"). Mutta se näyttäisi olevan jakopään suojakotelon sisällä, joten sitä en enää tällä aikataululla ala tutkimaan... Eikä sen yhteydessä näyttäisi olevan tiivistettäkään.

Todennäköisesti ko. osan sijainti on joissakin TU-koneissa moottoriversiosta ja vuosimallista riippuen eri, mutta kaikki vinkit ovat tervetulleita.

On jäähdytysjärjestelmän nesteiden vaihto juuri kesken ja haluaisin vielä loput n. 1,0-1,5 litraa vanhaa nestettä pois. Irrotetusta alavesiletkusta ei tullut juuri mitään sen jälkeen, kun jäähdyttimen oli tyhjentänyt sen omasta tyhjennystulpasta.

No, jollei löydy, niin on pakko jättää osa vanhoista nesteistä sisälle, koska auto lähtee takaisin omistajalleen aamulla 07.30 ja on muutakin tehtävää vielä.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2009, 19:44:19, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Voiko se tulppa olla sama reikä, mihin Suomessa on asennettu lohkolämmitin? Joten johtoa seuraamaan?

Tässä tapauksessa koneeseen on asennettu lämmitin alavesiletkun väliin, melkein kiinni koneen takapuolelle, vesipumpun vieressä sijaitsevaan osaan (kuva), jonne alavesiletku kulkee.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2009, 19:44:41, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Ei sitä lohkon tyhjennystulppaa lopulta löytynyt. :-( Mutta täytön ja ilmauksen yhteydessä vanhaa nestettä (paikallisen Automaan käyttämää oranssia Shell GlycoShell Longlife:a) poistui kyllä mukavasti, kun ajoin järjestelmän läpi reilusti uutta nestettä (vaaleanpunaista Aspo Zero Long Life:a). Nesteiden pitäisi olla tuotetietojen perusteella keskenään yhteensopivia, joten eipä asialla ole tässä tapauksessa niin paljon merkitystä.

Auto tulee taas viikon päästä takaisin huollettavaksi, joten sitten voin jakopääremontin yhteydessä tarkistaa, onko se yksi päädyssä suojamuovin alla oleva tulppa jäähdytinnestettä varten vai ei.

Asiaan olisi hyvä saada selvyys jatkoa ajatellen.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2009, 15:27:36, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Tuomaster

  • Vieras
Auto: 2000 306 1,6.

Löytyikö sitä tyhjennystulppaa ikinä? Vaihdan jäähdytysnesteen 306:een enkä myöskään ole löytänyt moottorissa sijaitsevaa tyhjennystulppaa jos sellaista onkaan. Alfamerin oppaasta ei ollut mitään hyötyä. Kaipaisin vinkkejä mistä lähteä kyseistä tyhjennystulppaa etsimään.


rallyedriver

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
TU5J4 moottorissa pakosarjan alapuolella lohkon etuseinällä.
106 Rallye 1.6 16v ph2 -97
205 XS 1,4 8v -90
607 2,7 HDI -06
Berlingo 1.6 16v  -03
EX: 1x406, 1x106 1x607