Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi.
Ihan semmoista kysyisin että pitäisikö tuon laturin pyöriä helpostikin jompaan kumpaan suuntaa auton ollessa käymättä? Koitin vääntää vapaakytkimen sisempää kehää sormin mutta ei se minnekään pyörinyt. Ruuttailin vaseliinispraytäkin kehälle, kun olin ensin ottanut sen muovisen suojatulpan siitä päästä pois. Ei merkittävää tulosta pyörittelyyn...
Itselläni oli hihnan kiristinrullan laakeri (on siis vieläkin) väljä. Heiluu sivusuunnassa kun meisselillä hieman vääntää moottorinrungon ja rullan välistä. Se miksi aloin tuota koittelemaan oli tyhjäkäynnillä alkanut kolina moottoritilasta. Paikansin sen apulaitehihnaan, kiristin rulla väpättää kuin hullun mulk*u mielettömän pe*sereiäs. En nyt tietenkään tähän hätään uutta kiristintä mistään saanut, joten vaseliinia sprayasin sinnekin päin huolella, toistaiseksi kolina tyhjäkäynnillä vaimeni vaikka väpinä ei poistunutkaan. Väpinä muuten lakkaa kun koneessa on yli 1300 kierrosta. Uuden rullan tilaus siis edessä. Semmoinen jäi tässäkin askarruttamaan että miten sen alemman kiristysrullan kanssa olisi hyvä menetellä. Pitääkö sekin vaihtaa samalla vai onko kestävämpää mallia?
Palstaa lukiessa pelästyin jo että olisi hihnapyörä mennyt kampiakselinpäästä, mutta kun zekkasin pyörän aukosta, niin näytti olevan uudempi ja jäykempi malli tässä autossa, 2003 HDi. Varaosakataloogikin kertoi että DAM numerosta 09338 eteenpäin kaikissa olisi käytössä tämä kestävämpi malli eli varaosanumerolla 0515S4 oleva hihnapyörä, eikä se vanhempi ja ikävämpi 0515V6.