Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)  (Luettu 50760 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #30 : 22.02.2014, 19:48:48 »
Viskoarvot (3309 vs. 3324) laaduissa ovat lähellä toisiaan, perusöljyjen seos ja lisäaineistus eroavat.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 668
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #31 : 22.02.2014, 20:43:23 »
Onpas tieteellistä ja rajattua öljyn valintaa antonvalmistajalta, ehkäpä Mobilin tekniseen tukeen kannattaisi pirauttaa  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

martymcfly

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #32 : 24.02.2014, 11:21:11 »
Tuli vähän selviteltyä asiaa sekä Mr Googlen kanssa että soittelemalla pariin merkkiliikkeeseen. PSA:n lisäksi sama TF-80 laatikko on ollut käytössä mm. Opelilla ja Saabilla (GM), Volvolla ja Toyotalla, ja varmasti monella muullakin. Pikainen soittokierros paljasti, että Autokeskukselta ja Laakkoselta AW-1 öljyä (Peugeot varaosanro 9734 R7) löytyy 2 litran purnukoissa sopivaan 159€ hintaan, eli 79,50€/litra :o. Opelin marmoritiskiltä samaan laatikkoon tarkoitettu AW-1 luokiteltu öljy irtoaa hintaan 15,90€/litra varaosanumeron ollessa 1940773, ja tuo on purkkia myöden ihan sama öljy kuin GM 93165147.

Kaveri on Opel liikkeessä jälkimarkkinointipäällikkönä, ja pikaisen tutkiskelun perusteella ja muutaman esimerkin katsottuaan hän totesi, että samaan TF-80 laatikkoon on tiettyihin autoihin ja tiettyyn vuosimalliin saakka (n. 2010 saakka) laitettu tuota jo myöskin mainittua JWS-3309:ä, mutta uudemmissa suositus on AW-1, jotka heidänkin järjestelmänsä mukaansa ovat ilmeisesti jossain määrin eri öljyjä. Tarkempaa faktaa niistä ei sieltäkään löytynyt, mutta tästä kaikesta voi tehdä sen jotopäätöksen, että
a) Euro5 moottoreiden yhteydessä JWS 3309 ei tosiaankaan ilmeisesti käy, vaan tulee käyttää AW-1:tä, ja
b) että se öljy kannattaa hakea esim. Opelin varaosatiskiltä. Ei meinaan tuo merkkiuskollisuus ainakaan mulla ole ihan niin vahva, että maksaisin samasta tavarasta viisinkertaista hintaa vain siksi, että Peugeotin jälkimarkkinointi on keksinyt oivan tavan rahastaa asiakkaitaan.

Noilla Opelin ja GM:n varaosanumeroilla öljyä löytyy myynnissä muuten maailmaltakin, mutta litrahintaero on sen verran pieni että ei maksane vaivaa alkaa tilailemaan, etenkään jos laatikkoöljy on tarkoitus vaihtaa osavaihtona vain 3-4l kerralla.

Vapaavalintaisen prosenttiosuuden säästöistä saavat palstalaiset laittaa tililleni, tilinumeron saa YV:llä.  ;)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 840
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #33 : 24.02.2014, 17:15:54 »
Erinomaista toimintaa. Löysin suomalaisenkin nettikaupan joka myy tuota Opel tuotetta. http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=OpelOE1940773

Benkku

  • Vieras

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #35 : 25.02.2014, 01:13:50 »
Onko tuo rexbon öljy vastaava laatuista kuin mobilin 3309 öljy?

On kyllä. Usage No - listassa näyttää olevan virheellisesti AW-1 luokituskin, sitä vastaavat Dexron VI ja JWS 3324 luokitukset sen sijaan puuttuvat. Tarkkana on siis noiden vastaavuuslistausten suhteen oltava.

martymcfly

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #36 : 11.03.2014, 10:55:17 »
Lisätietona liittyen tuohon pähkäilyyn miksi Euro 4 ja Euro 5 moottoreiden yhteydessä oleviin Aisinin AM6-automaattilaatikoihin (eli AW TF80-SC) pitäisi laittaa eri öljyä, löysin ulkomaiselta Volvo-foorumilta alla olevan noin vuoden vanhan kommentin:

"Afterward, we made further improvements, such as reducing unit weight and enhancing efficiency and quick shift response, resulting in development of a new FWD 6-speed AT in 2010"

Lähteen mukaan kyseessä on siis Aisinin oma kommentti TF80-SC:stä, mutta valitettavasti kommentin vahvistuksena ollut ja Aisinin kotisivujen uutisosastolle ja kyseiseen uutiseen johtanut linkki ei enää toiminut, joten ihan 100%:sta varmuutta tuon oikeellisuudesta ei ole. Toisaalta ei liene mitään syytä olettaa etteikö se pitäisi paikkansa. Tuon lisäksi netistä löytyy hieman hakemalla useita viittauksia ja kommentteja 2nd Gen TF80-SC:iin (tjsp), jota on ilmeisesti ja automallista riippuen alettu käyttää vuosien 2010-2011 aikana.

Keskustelin aiheesta myös merkkiliikkeen varaosamyyjän kanssa, joka hänkin päivitteli PSA AW-1:n öljyn tämänhetkistä hintaa, ja sanoi että heidän dokumenteissaan on tuon öljyn yhteydessä on joskus vilahdellut merkintä AM6-2 . Tämäkin tukee sitä väitettä, että AM6:sta päivitettiin mekaanisesti vuonna 2010, ja tuosta syystä se myös vaatii eri öljyn (eli eri öljyn tarve ei siis johtuisi pelkästään siitä, että moottori on Euro 5 luokiteltu).

Benkku

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #37 : 11.03.2014, 11:40:10 »
...moottori on Euro 5 luokiteltu.

Tällä seikalla ei ole mitään (ei päästö tmv. teknistä eikä myöskään kaupallista) tekemistä vaihteistoöljy vaatimuksen kanssa.

Vaihteistoon on tehty muutoksia, jotka tuon uudemman luokituksen öljyn vaativat.

martymcfly

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #38 : 11.03.2014, 12:24:50 »
^Juurikin noin, ilmaisin itseni hieman huonosti edellisessä viestissäni: en tarkoittanut että uudistetun Euro 5 moottorin ominaisuudet vaatisivat eri laatikkoöljyn, vaan että uudistetun ja eri öljyjä vaativan AM6 laatikon ja Euro 5 moottoreiden tulo markkinoille tapahtui samanaikaisesti, ts. molempien uudistumisen ansiosta päästiin tuohon Euro 5 päästöluokkaan. Se, että ne tapahtuivat samanaikaisesti auttaa toki - jos ei muusta sitä tiedä  - auton omistajaa päättelemään mitä vaihteistoöljyä autossa tulisi käyttää, eli Euro 4 = JWS3309, Euro 5 = AW-1.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 931
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #39 : 11.03.2014, 14:48:48 »
Mielestäni tuollaista päättelysääntöä ei voi kuitenkaan aukottomasti noudattaa, vaan on syytä tietää mikä vaihteisto on kyseessä ja valita oikea öljy sen mukaan.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

martymcfly

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #40 : 11.03.2014, 15:46:26 »
Turvallisempaa varmaan kuitenkin on noudattaa tuota päättelysääntöä ja ylipäänsä vaihdattaa ne öljyt, kuin että noudattaa valmistajan ohjetta olla vaihtamatta niitä koskaan. ::)

martymcfly

  • Vieras
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #41 : 08.05.2014, 22:16:22 »
...öljy kannattaa hakea esim. Opelin varaosatiskiltä. Ei meinaan tuo merkkiuskollisuus ainakaan mulla ole ihan niin vahva, että maksaisin samasta tavarasta viisinkertaista hintaa vain siksi, että Peugeotin jälkimarkkinointi on keksinyt oivan tavan rahastaa asiakkaitaan...

Hain 4 litraa mainittua Opelin AW-1:stä Metroautosta noin-hintaan 15€/litra ja Mäkelän Kone vaihtoi ne tänään yhden tunnin työveloituksella. Soittivat kuitenkin vielä kesken päivää ja kysyivät että ihanko varmasti nämä öljyt laatikkoon haluat. Selitin asian ja totesivat että mikäs siinä, kyllähän he vaihtavat jos asiakas on asian selvittänyt ja vaihtoa pyytää.

Laatikko toimii nyt jo pelkän öljyn osavaihdonkin jälkeen merkillepantavasti pehmeämmin kuin sitä ennen, plus että risteyksessä vaihde päällä paikallaan seisoessa "jurisee" vähemmän. Ajattelin tehdä toisen osavaihdon syksyllä huollon yhteydessä, ja vielä kerran 20tkm sen jälkeen.   

Sanovat että kaikista autoista tulee käytettynä Ooppeleita. Tästä 5008:sta tullee sellainen nyt sitten hieman muita aikasemmin. ;D

Prof. Dr. Holzauge

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #42 : 17.09.2014, 09:15:28 »
Esimerkiksi tämän ja tämän perusteella näyttäisi siltä, että AW-1, JWS 3324 ja Toyota WS olisivat keskenään oleellisin osin samaa tavaraa. Siitä voisi edelleen tulla siihen päätelmään, että AW-1:n marmoritiskiversion sijaan AM6:n uudemmalle versiolle saattaisivat passata myös nämä öljyt - Benkku tahi joku muu viisas, pystyttekö vahvistamaan:

Mannol ATF WS Automatic Special, joka ei ole hinnalla pilattu.
Ravenol T-WS Lifetime
Red Line D6 ATF

Hämääväksi tilanteen tekee se, että Mannolilta löytyy myös Dexron VI ATF, jossa sopivuuslistassa on Toyota WS, mutta tuoteselosteen perusteella se on hiukan eri kamaa kuin tuo aiemmin mainittu ATF WS Automatic Special.

Mannolilta löytyy myös vanhempiin AM6-vaihteistoihin sopiva JWS 3309-öljy mutta sen lisäksi myös T-IV Automatic Special, joka on tuoteselosteen perustella jälleen vähän eri kamaa kuin tuo JWS 3309-tyyppinen ATF Multivehicle.

Eikös T-IV:n ja JWS 3309:n vastaavuus pitäisi olla melkoisen suurta? Onko T-IV "kompromissitonta" Aisin-öljyä, siinä missä tuossa Mannolin JWS 3309-tituleeratussa Multivehicle-öljyssä on kenties jouduttu ottamaan huomioon myös muiden laatikoiden kuin Aisinin vaatimuksia? Tietääkö joku?

Niin tai näin, pistin viime kuussa tilaten Mannolin ATF Multivehicle -öljyä (Citroënissani on AM6:n vanhempi versio). 14 litraa kotiin kannettuna alle kuudellakympillä. Siitä on nyt vajaat 9 litraa loroteltu Citroënin vaihteiston läpi (osavaihto 3 kertaa), ja vaihteiston luonne muuttui peräti edustusautomaiseksi.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 399
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #43 : 26.09.2014, 12:01:57 »
Onkohan kenelläkään kokemuksia/kuulopuheita miten tuollainen 508 GT:ssä oleva AM6 mahtaa kestää?

Nettiautossa on yksi vanha taksi-GT kaupan joka voisi olla ihan ok ostos jos useamman vuoden meinaa pitää, mutta sillä on rullattu kuitenkin jo 285tkm ilman öljyn tai laatikon vaihtoa. Kauhutarinat öljyn vaihtamatta jättämisestä pistää miettimään.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Prof. Dr. Holzauge

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
« Vastaus #44 : 26.09.2014, 12:41:28 »
Ymmärrykseni mukaan AM6 lienee mekaanisesti varsin vahva kunhan mahdolliseen venttiilikoneistovikaan reagoi heti. Korjaamattomana alkaa mennä asioita isolla ja kalliilla tavalla rikki muualta vaihteistosta, kuten tässä Citroën-foorumin kettingissä kävi. Viime vuonna hintaa kysyessa Recro Latviassa ilmoitti vaihtavansa venttiilikoneiston hintaan 750 euroa. Suomessa sama remontti 1500-2000 euroa kun kysyin muutamasta paikasta.