Kirjoittaja Aihe: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)  (Luettu 17396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #45 : 21.03.2016, 08:45:30 »
Kiitos!

Vielä kun tietäs että onko alunperinkin ollu kiinteellä pyörällä vai onko vaihdettu joustavan tilalle.. Mitä voi pidemmänpäälle  käydä jos joustava muutetaan kiinteeks ilman muita muutoksia? Kilsoja 235tkm niin se pitemmänpäälle on vielä edessä ;)

Auton järjestysnumero näkyy vissiin tarrassa josta kuva liitteenä?
« Viimeksi muokattu: 21.03.2016, 09:04:32 kirjoittanut savonhumu »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #46 : 21.03.2016, 10:58:41 »
Jossain foorumilla on aihe siitä mitä pitää tehdä ja vaihtaa.

Oliskohan toi

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1616.msg85605#msg85605
« Viimeksi muokattu: 21.03.2016, 11:03:32 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #47 : 21.03.2016, 16:13:33 »
Mulla on miltei saman ikäinen automaattilootainen kulkine ja sinä on aina minulla ollessa kiinteä pyörä ja kaikki muut kilkkeet on normaaleja, siis apulaitehihna ja sen kiristin ja hyvin on toiminut liki 200 tkm. Minulla on muistikuva että alunperinkin automaattilootaisessa olisi kiinteä hihnapyörä. Apulaitehihnan olen aina kiristänyt prikulleen ohjeen mukaisesti ja saattaa olla että hihnan kiristin kuormittuu koska se on vaihdettu pari kertaa minulla ollessa, toki aina on mahdollista tarvikeosien heikompi laatukin.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #48 : 21.03.2016, 17:29:47 »
Juu. Kiva sillisalaatti tämä homma >:(
Tässä on nykyään kiintee pyörä + vapaakytkin laturissa ja kun pelannu ok näin niin hommaan samanlaisen uuden. Mtn välimallia ei kait oo ja vääränlainen kokoonpano pitäs aiheuttaa niin isot kolinat että eiköhän sen huomais. Liitteenä vielä kuvat laturin ja kampuran pyöristä.

Auton valmistenumero on VF38ERHZF81680761

http://www.autonvaraosat24.fi/gates/7675466
Tuotekoodi: TVD1006
Tuo olis marmoritiskilaatua mut pitänee vielä mitata vanha että onko oikee vai ei..
« Viimeksi muokattu: 21.03.2016, 17:40:44 kirjoittanut savonhumu »

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #49 : 21.03.2016, 19:22:51 »
Nykyinen pyörä näyttää olevan tyypiltään KD4050A ja ei liikkunu ulkokehä sisäkehään nähden kun rasvaliidulla piirsin viivan navasta ulkolaitaan ja tovin pyörittelin vaihtelevilla kierroksilla + tyhjäkäynnillä.

Edit. Laturin vapaakytkinki pelaa eli käytön suuntaan pitää ja pakilla lyö tyhjää.  kummastuttaa hiukan että onkohan tuo käsin ihan jämyn tuntonen kampuran hihnapyörä sen jollotuksen syy..
« Viimeksi muokattu: 21.03.2016, 20:05:20 kirjoittanut savonhumu »

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #50 : 22.03.2016, 09:41:43 »
Seuraa sitä liituviivaa useampi päivä.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #51 : 23.03.2016, 23:29:48 »
Juu pahasti näyttää siltä että nää arvailut saattas kuulua korkeepainepumppuosioon. Toki se kampuranhihnapyöräki on vielä seurannassa, mutta ruuvimeisseliä stetoskooppina käyttäen se vollotus taitaa paikallistua korkeepainepumpun seutuville. Jakopään suojia en oo vielä purkanu, mutta hiukkasen haiskahtaa siltä että vois olla laakerivikaa pumpussa kun naftakin tuoksuu siinä enempi kun normisti eli vuotas suojan sisälle? Tuo oire että lämmetessään alkaa vollottaan vois viitata siihen myöskin. Voihan sen vollotuksen(toivottavasti) aiheuttaa muukin siinä pumpussa mutta en usko että esim mikään muu osa jakohihnalla vois pitää tuommosta ääntä että kantautus nuin selkeesti tuohon kohti kun ne muut rullat on kuitenkin aikapaljo alempana. Yläpuolelta kun koittaa pelkällä korvalla kuulostella niin on vaikee paikallistaa mekkalan paikkaa mutta kun ruuvarin kären laittaa pumpun runkoon niin aika selvästi kuulostas tulevan siitä >:(

Apulaitehihnan kun päästää pois niin tyhjäkäyntikierrokset muuttuu hiukan eli ääni voi olla kadoksissa sen takia kun se kuuluu vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä apulaitehihna paikallaan. On sen verta voimakas että ei kehtaa ajamalla ottaa vikaa lopullisesti esille vaan mieluumin korjais enneku paukahtaa jotain kunnolla, varsin jos sen aiheuttaja on jakohihnalla jossain. Mikään hihna luistaa tyyppinen ujellus se ei ole vaan ihan selkee hiukan hakkaava jollotus/volina joka kantautuu selkeesti kuskin paikalle asti normaalien käyntiäänien yli.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #52 : 24.03.2016, 00:29:07 »
Omassa HDI:ssä on sellainen kolina kuin jäähdytysneste olisi päässyt väljentämään yhden sylinterin, siis männän kolina. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, vaan suuttimesta, se ei esiruiskuta. Se aiheuttaa kolinan siksi koska suorasuihkutus on aika tälli palotilassa ilman esiruiskutusta. Välillä se käy niinkuin pitää, silloin ääni on siisti mutta kun ei käy, alkaa naputus tai kolina. Sinulla tuskin tästä kysymys jos jollotus on ikäänkuin laakeriääni.

Hankkisin kyllä tämän varmuuden vuoksi:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Stetoskooppi-2000018564/

Siis jos ääni ilmenee vain moniurahihnan kanssa, tuntuisi oudolta että se on kuitenkin hammashihnalla.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #53 : 24.03.2016, 05:25:33 »
Apulaitehihnan kun päästää pois niin tyhjäkäyntikierrokset muuttuu hiukan eli ääni voi olla kadoksissa sen takia kun se kuuluu vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä apulaitehihna paikallaan.

Kuis paljon kierrokset muuttuu kun apulaitehihna on irti, ei sen luulisi muuttuvan juuri yhtään vaikka kuorma putookin pois koska kierroksia säädetään. Mitä äänelle tapahtuu kun hihna on kiinni ja painat ac on/off, silloin kierrokset muuttuu hieman.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #54 : 24.03.2016, 09:23:20 »
Juu ei ne paljoo muutu, mut ilmeisesti just sen verran kun tarvii. Semmosia aavistuksia siitä äänestä saa tulemaan ilman moniurahihnaaki kun hakee kaasulla konehuoneenpuolelta.

Ac:n käyttö aiheuttaa hetkellisen häviämisen äänelle, mutta palaa kohta takas ja tämä taasen viittais apulaitevikaan, mutta kun ei löydy niin ei löydy. Kompura se ei ole kun siinähän pyörii pelkkä hihnapyörä tyhjää sillon kun mangeettikytkin off ja sen hihnapyörän kuuntelin tarkasti irrotetun sisälokarin kautta.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #55 : 24.03.2016, 18:42:33 »
Pojan autossa paikallistettiin kohtuu voimakas naputtava ääni korkeapainepumppun (moni mestari kuunteli, myös stetoskooppikepillä), kp-pumppu vaihdettiin, muuta vika oli kuitenkin apulaitehihnapyörä vaikka se ei vemputtanut eikä muutoinkaan näyttänyt vialliselta.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #56 : 24.03.2016, 20:48:10 »
Joo ei kirves oo vielä ihan kaivoon asti lentäny hihnapyöränkään osalta kun ei mahottomia kustanna vaihtaa tuota kun se yksinkertainen vaimenettu eli täällä puhuttu kiinteä pyörä(158mm) lähtee nettikaupoista 50-100€ hintaan.

Jahka kusti polkee alatukikumin+haarukan puslan ja ylätuennan pitkittäisvarren niin samalla täytyy vilkuilla onko se merkkiviiva eläny suuntaan tai toiseen. Lemförderin kumet tuloillaan niin luulis että loppuu pakoputken tappaminen tälläerää-> joustosta oli putki liki poikki niin joutu hitsuuhommiin.. Tunnostaa vähä siltä että yhenlainen kilometrihuolto menossa kun aika monta tyypillistä juttua on jääny edellisellä omistajalla huoltamatta aikanaan niin nyt on ollu jonoks asti yhtäsuntoista muttei kuitenkaan vielä mitään mahottoman kallista, lähinnä kuluvaa osaa toistaseks ::)
« Viimeksi muokattu: 24.03.2016, 20:52:35 kirjoittanut savonhumu »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #57 : 24.03.2016, 21:10:27 »
Mulla tuli aikanaan samanlaisesta autosta jotkin pellinsuikaleet sieltä hihnapyörän sisästä ulos ja niillä on taipumus nirhata apulaitehihna huonoon kuntoon ja sen jälkeen se saattaa tunkeutua jakohihnan mukaan kierrokselle. Se tietää tuhoa.
Voi olla ettei sun limpussa ole tota ominaisuutta, toivottavasti ei ole.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #58 : 24.03.2016, 22:33:06 »
http://www.autonvaraosat24.fi/febi-bilstein/1889487

Mun mielestä yksinkertaisesti vaimennetusta(kiintee) pyörästä mikä mullaki on ei sitä pellinsuikaletta tule vaan se ongelma löytyy tästä seuraavasta jossa on se tuplavaimennus

http://www.autonvaraosat24.fi/swag/2140203
« Viimeksi muokattu: 24.03.2016, 22:46:28 kirjoittanut savonhumu »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #59 : 25.03.2016, 07:49:30 »
Mulla oli alemman linkin pyörä, sen kanssa ei pidä leikkimän ;). Halpa osa 45e, maksoin silloin omastani muistaakseni liki 200e.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307