Kirjoittaja Aihe: Jakohihnan kiristys  (Luettu 30269 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 193
Jakohihnan kiristys
« : 25.08.2008, 11:05:45 »
405 1,6 GL -94

Itse vaihdoin eilen remmin, kiristimen + vesipumpun. Oli laiminlyöty aikasemman omistajan toimesta tuon vaihtaminen ja kilometrejä oli kertynyt jo 97000, vuosia en edes halua arvailla. Osille tuli hintaa 85e, joten ei mitenkään hirveästi. Entinen hihna ei kuitenkaan ollut hirveän huonossa kunnossa, mutta laakerissa oli välystä ja vesipumppu vuoti, joten vaihto oli tarpeeseen. Laturin hihnan aioin vaihtaa heti kun saan sellasisen käsiini, koska oli todella heikossa kunnossa.  :-\

Ensimmäistä kertaa hihnan asensin joten kuinka tarkkaa sen kireyden kanssa on? Laitoin hihnan alfamerin ohjekirjan mukaan; Pisimmän sivun kohdalta taivuttettaessa kiertyy n.90 asetetta.

Eikös 1,6:ssa ole jousikiristin, jos proseduuria noudattaa tulee hihna melkeen itestään oikealle tiukkuudelle.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

Nuudeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #1 : 25.08.2008, 15:02:53 »
Eikös 1,6:ssa ole jousikiristin, jos proseduuria noudattaa tulee hihna melkeen itestään oikealle tiukkuudelle.

Ei ole enää jousimallin kiristin näissä uudemmissa (93-), vaan epäkesko kiristinlaakeri. Moottorityyppi on siis jo xu5jp.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), 2x Citroën C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #2 : 25.08.2008, 16:30:37 »
Ei ole enää jousimallin kiristin näissä uudemmissa (93-), vaan epäkesko kiristinlaakeri. Moottorityyppi on siis jo xu5jp.

Hihna on tässäkin tapauksessa tarkoitettu kiristettäväksi käyttäen apuna sähköistä mittalaitetta (esim. SEEM C.Tronic), jollainen löytyy merkkikorjaamoiden lisäksi mahdollisesti myös yleiskorjaamoista. Jotkut kiristävät sen näppituntumalla ("90 astetta sormien välissä") ja luottavat siihen, mutta itse olen vastaavissa tapauksissa käynyt itse tehdyn vaihdon jälkeen säädättämässä kireyden kohdalleen korjaamolla, jolta löytyy kireyden mittaukseen tarkoitettu laite. Ensimmäisellä kerralla olin asentanut selvästi liian kireälle, toisella kertaa jo lähemmäksi oikeaa kireyttä ja kolmannella kerralla taas ehkä askeleen lähemmäksi oikeaa, mutta silti liian kireälle. Viimekertaisen korjaamolla kiristyksen jälkeen tunnustelin hihnan kireyttä. En kyllä juurikaan havainnut eroa aiempaan, mutta saattoi se olla hieman löysemmällä.

Ohje hihnan kääntämiseksi 90 astetta sormien välissä kohtuullisella voimalla on siis melko epämääräinen, koska hihnaa saa käännettyä 90 astetta, vaikka se olisikin liian kireällä. Tietysti osaavalle asentajalle saattaa kehittyä kokemuksen myötä sopiva näppituntuma hommaan. Haynesin ja Alfamerin oppaat joka tapauksessa suosittelevat, että kireys tarkastetaan vielä mittalaitteen avulla.

Joissakin keskusteluissa on pohdittu kireyden säätämisen tarkkuusvaatimuksia ja eräs mielipide on, että uudemmissa koneissa hihna voi joutua kovemmalle rasitukselle ja siten sen säätäminen juuri oikeaan kireyteen on tärkeämpää kuin vanhemmissa.

Kannattaa kysyä ensin korjaamolta, minkä merkkisten hihnojen kireyden mittaamista varten heidän käyttämänsä laite on tarkoitettu (sillä saattaa olla merkitystä). Itse ostin Gates-merkkisen hihnan ja Peugeoteihin erikoistuneelta korjaamolta löytyi ko. hihnalle soveltuva mittalaite (tai oikeammin laitteen valmistajan ilmoittamat arvot ko. hihnamerkille). Tietysti myös ilman mittalaitetta hihnoja kiristävältä korjaamolta saa työlle takuun...

Esimerkkihintoja jakohihna kireyden säätämisestä korjaamolla:

46 e, Turun Autokorjaamo Oy, 05/2006 (1996 405 GTX 2,0 Style ABS, XU10J2)
80 e, Turun Autokorjaamo Oy, 08/2006 (1995 306 ST 1,8, XU7JP)
50 e, Turun Autokorjaamo Oy, 06/2008 (2000 106 1,1, TU1M+)
117 e, Automaa, Raisio, 06/2008 (2000 106 1,1, TU1M+)

Kaikki korjaamot eivät välttämättä ole aiemmin tehneet pelkkää kireyden säätämistä juuri tietyn konetyypin kohdalla, joten hinta-arviot saattavat vaihdelle sen mukaan. Jotkut voivat siis arvioida säätämisen hinnaksi puolet vaihtotyön veloituksesta.

Pari vuotta sitten kysyin autotarvikeliikkeestä hintaa Gates Sonic Tension Meter -mittalaitteelle ja se oli muistaakseni hieman alle 600 euroa. Malli on sen jälkeen kai vaihtunut, mutta hinta lienee edelleen samaa luokkaa. Halvempiakin vaihtoehtoja löytyy, mutta ne saattavat olla ominaisuuksiltaan pelkistetympiä. Lisäksi on huomioitava, että esim. joissakin TU-sarjan koneissa kiristys mittalaitteen avulla vaatii vielä erikoistyökalun (levy, jolla keinuvipuja painamalla nokka-akseli vapautetetaan mittaamista varten keinuvivuista; kiristetään siis venttiilikoneiston päälle).
« Viimeksi muokattu: 25.08.2008, 17:04:22, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Nuudeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #3 : 25.08.2008, 16:43:48 »
No taidan luottaa siihen, että se nyt siellä on sopivalla kireydellä. Tuntuma oli että se on napakasti kuitenkin kiinni.

1. Minkälaisia haittavaikutuksia on jos se on liiän kireällä?
2. Liian löysähän pahimmassa tapauksessa hyppää, joten ennemmin ehkä hieman liian tiukka kuin liian löysä?
3. Eikös remmi vielä löysty kuitenkin aavistuksen verran käytössä?
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), 2x Citroën C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

samilang

  • Vieras
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #4 : 25.08.2008, 19:11:28 »
Liian kireä hihna rasittaa vesipumppua. Itsekin olen hihnan säätänyt näppituntumalla...

#timo#

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 210
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #5 : 05.10.2008, 09:21:10 »
Auto on 406 hdi -03. Jakopään suunnalta kuuluu koneen lämmettyä jurnuttava resonoiva ääni tyhjäkäynnillä. Ei siis kuulu kylmänä, voimistuu asteittain lämmetessä. Häviää kun kierroksia nostaa hieman. Ääni rupesi kuulumaan ensimmäisen kerran moottori pesun jälkeen. Epäiltiin vesipumppua tai ohjain rullien laakeria. Remmi ja em. osat on vaihdettu. Ääni oli poissa n. 1000km ja alkoi taas kuulua, joskin ääneltää erilaisena tasaisempana. Kuuluu selvästi sisälle liikennevaloissa seistessä. Tuntuu lievänä resonointina moottorin ylä kiinnikkeessä. Äänen sain häviämään joksikin aikaan kun sumutin vettä sumutinpullolla nokka-akselin kotelon raosta hihnapyörään. Ilmeisesti samasta kolosta pääsi moottorin pesuvesi jakopäähän. Voisiko hihnan liiallinen kireys olla syy ääneen? Entä hihnan kireyden tarkistaminen. Voiko/saako hihnaa jälkikiristää tai löysätä ilman hihnan vaihtoa? Ajettu nyt 4000km.
406 GW 2,0 HDi 110 Executive autom. -03
Skoda Superb 1.4 TSI ACT 4X4 -16

#timo#

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 210
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #6 : 19.10.2008, 20:18:31 »
Itse itselleni vastaten: Hihna oli liian tiukalla. Mitattu sähköisellä mittarilla.
406 GW 2,0 HDi 110 Executive autom. -03
Skoda Superb 1.4 TSI ACT 4X4 -16

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 781
    • http://peugeot505.info
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #7 : 20.10.2008, 01:33:56 »
Itse itselleni vastaten: Hihna oli liian tiukalla. Mitattu sähköisellä mittarilla.

Oli ilmeisesti aiemmin kiristetty ilman mittalaitetta, itse vai korjaamolla?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #8 : 20.10.2008, 01:48:42 »
1. Minkälaisia haittavaikutuksia on jos se on liiän kireällä?
2. Liian löysähän pahimmassa tapauksessa hyppää, joten ennemmin ehkä hieman liian tiukka kuin liian löysä?
3. Eikös remmi vielä löysty kuitenkin aavistuksen verran käytössä?

Löystyy kyllä ja erityisesti tapauksissa joissa hihnan jännitys (kireys) on liian suuri. Liian suuri kireys voi hyvinkin aiheuttaa hihnan katkeamisen (tukirakenteen säikeet venähtävät ja menettävät vetolujuutensa). Hihnan pitäisi olla 'todella löysällä' ennen kuin hyppääminen tapahtuu.

Ennemmin hihna kannattaa jättää hieman löysälle kuin liian tiukalle, tapauksissa joissa tuntumaa tai mittalaitetta kireyden määrittämiseen ei ole käytettävissä.
Polttomoottorien synkronihihnojen jännitystaso (ts. kireys), vaihtelee tyypillisesti väliltä 60-110 N. Tähän (jännitystasoon) vaikuttaa aika moni asia, mutta kaikenkaikkiaan arvo on melko pieni.

samitala

  • Vieras
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #9 : 28.04.2010, 18:44:15 »
Auto: 2005 407 SW 3,0 V6.

Tulipas tuossa mieleeni, kun itse kans vaihtelin tuon jakohihnan, että jos sen kireyden tarkistuttas ammattilaisella. No, tiedustelin pirruuttani automaasta hintaa sähköpostinvälityksellä. Vastaus oli 396€ thänks you...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 9 876
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #10 : 28.04.2010, 18:59:11 »
Ohhoh, taitaa olla pikkasen pidempi operaatio, luokkaa 4 tuntia?
« Viimeksi muokattu: 28.04.2010, 19:03:30, kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

samitala

  • Vieras
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #11 : 28.04.2010, 19:40:34 »
4,4h. En taida tarkistuttaa. Kiristinrullassa oli merkki mihin hihna piti kiristää, että kait se paikkansa pittää

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #12 : 24.07.2013, 18:26:07 »
En osuvampaakaan keskustelua löytänyt, niin kysytään täällä. Vaihdoin nokkahihnan 306:een (1.4, -97). Kuuluu selvä ulina koneesta ja kun otin apulaitehihnat pois, niin ulinan aiheuttajaksi paljastui nokkahihna. Remmi kääntyy kohtailaisen suurella voimalla 90 astetta nokka-akselin ja kampiakselin puolivälistä. Ajattelin sen ensin olevan liian tiukalla, jonka jälkeen löysäsin sitä. Nyt se on jo niin löysällä, etten uskalla sellaiseksi jättää. Edelleen ulisee  >:(  Ei ääni kova ole, mutta selvä kuitenkin ja ennen ei kuulunut minkäänlaista ääntä.

Vaihdoin samalla kiristimen ja vesipumpun. Voiko olla, se nyt vaan uutuuttaan ulisee ja olla välittämättä siitä?

Jos jollain kokemusta, niin olisin kiitollinen vastauksesta. Sitä odotellessa säädän venttiilit...

EDIT: Jos ylipäätään vaikuttaa, niin hihna on Gates ja vesipumppu joku tarvikemalli (ei Valeo).
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #13 : 24.07.2013, 22:16:10 »
Kuinka löysä on 'löysä'? 

Hihnan 'kireys' ts. jännitys, asennettuna oikeaan kireyteen, on melko pieni.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 070
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Jakohihnan kiristys
« Vastaus #14 : 24.07.2013, 22:36:34 »
Aapeli: löysää sitä jakoremmiä hieman. Liian kireä jakohihna on 100kertaa huonompi kuin hieman liian löysä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07