Kirjoittaja Aihe: 306 - Lasinnostimen vaijeri  (Luettu 4678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jlyytikainen

  • Vieras
306 - Lasinnostimen vaijeri
« : 08.09.2008, 09:57:54 »
Auto: 1996 306 XN 1,4 (TU3MC).

Moi,

Kuskin puolen ikkunna ei toiminut joten purin ovipaneelin. Ikkunannostimesta paljastui vaijerisysteemi josta vaijeri on poikki. Irroitin kahvan alla olevan umpinaisen vaijerirullan. Onkos joku muu korjannut näitä vaijereita? Rulla vaikutti vaikeasti purettavalta. Ja jos laitan uudet vaijerit niin alkuperäiset vaijerit maksanee omaisuuden. Joten ajattelin ostaa vaijeria metritavarana ja viritellä siitä sopivan mittaiset pätkät. Pääsekö vaijerin päihin miten käsiksi että voisi vaihtaa koko vaijerin?

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #1 : 08.09.2008, 12:42:22 »
Juu, vuosimallin -96 viisiovinen 306XN tämä. Niin että jos ei toimivaa systeemiä jostain syystä saisi irtovaijerilla rakennettua niin viimeisenä keinona takaovesta voisi ottaa toimivan vaijerisysteemin. Takaovessa lienee aivan sama systeemi.

 

samilang

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #2 : 08.09.2008, 12:49:30 »
Taitaa olla takaoven ikkunan liikerata eripituinen, niin olisiko sen vaijeri lyhyempi?

Skeba

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #3 : 08.09.2008, 20:45:47 »
Itsellä 406 jonka sähkölasin vaijeri meni poikki, metritavaravaijerin päähän tehtävä toppari oli niin haasteellinen tehdä että viritykset hajosi järjestään ja koko komeus on edelleen rikki. Siihen kohdistuva voima on aika suuri, voi olla että johtuu sähkölasista joka painaa lasia voimalla kiinni ennenkuin toppaa.
Edessä siis sähkölasi jonka hississä 2 vaijeria, olikohan niin että takana olevat käsiveivien vaijerit olivat paksumpaa tavaraa.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #4 : 16.09.2008, 15:09:56 »
Moi,

Se vaijerirulla purkauttui leikkaamalla pieni siivu muovia pois. Sisällä on kellon vieterin tapainen jousi. Onkohan tuolla kellon vieterillä mitään todellista merkitystä toimintaan? Kasaaminen helpottuu aika paljon jos tuon voi jättää pois. Uuteen vaijeriin pitänee tehdä holkit M6 messinkisestä kierretangosta. Jäi homma kesken ja pitää jatkaa viikonloppuna.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #5 : 16.09.2008, 20:39:01 »
Se jousi varmaan keventää lasia kiinni vääntäessä.

Tai pitää vaijeria jännityksessä, jotta se kelautuu kunnolla?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #6 : 18.09.2008, 16:16:08 »
Tekisi mieli kiinittää vaijerikotelon kansi takaisin kahdella M5 ruuvilla kun koteloon on tehty ruuveille paikatkin. Ruuvit tulevat tuon vieterin läpi joten jousi ei kyllä sen jälkeen toimi. Vaijerin voi näköjään kiristää parilla säätöpyörällä ja ei siihen pitäisi löysiä jättää. Tuo vieteri pitää pienen vedon toiseen suuntaan, oisko sitten keventämässä hiukan ikkunan nostamista.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #7 : 07.12.2008, 23:50:31 »
...metritavaravaijerin päähän tehtävä toppari oli niin haasteellinen tehdä että viritykset hajosi järjestään ja koko komeus on edelleen rikki. Siihen kohdistuva voima on aika suuri, voi olla että johtuu sähkölasista joka painaa lasia voimalla kiinni ennenkuin toppaa.

Olisiko vinkeistä hommaan apua?

- hyödynnä ulkohalkaisijaltaan ja pituudeltaan sopivaa (ts. alkuperäisen juntturin mittainen) pultin pätkää -> poraa vaijerinhalkaisijan suuruinen reikä -> edelleen poraa toisesta päästä n.puoleen väliin holkin pituutta 0.5 millimetriä isommalla poranterällä.

Vaijerinpään juntturin asennus.

- vedä vaijerinpää juntturiholkin lävitse (-> holkin isompi halkaisija vaijerinpään suuntaan ts. vaijeri pujotetaan pienemmän halkaisijan omaavasta päästä)
- avaa säikeet muutaman millimetrin matkalta
- sekoita pieni annos kaksikomponentti epoxy liimaa (esim. Araldit tmv.)
- puhdista holkki ja vaijerinpää rasvasta jne. (isopropanoli tmv.)
- annostele pari tippaa liimaa 'rispattuun' vaijerin päähän
- vedä vaijerinpää juntturiin (ts. vaijerinpää holkin pään kanssa samalle tasalle).

Anna kuivua, liimausohjeen mukaisesti.

Halutessasi voit testata vetolujuuden ja todeta vaijerin ennemmin katkeavan kuin holkin vaijerin päästä irtoavan.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2008, 23:55:02 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #8 : 09.12.2008, 02:10:46 »
Ikkunamoottori on yhdessä paketissa, joka sisältää moottorin, hissin ja yllätys yllätys vaijerit, hintakin oli tosi edullinen, 380 euroa. ;-)

Uutta, irtotavarana metreittäin myytävää, alkuperäisen halkaisijaista vaijeria vain kehiin... Kustannukset jäävät alle 10 euron per nostin.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #9 : 09.12.2008, 14:02:35 »
Irtovaijeri maksoi reilu euron metriltä ja joutosnipat 70snt kappale, alkuperäinen vaijeri oli 1,2mm, tämä uusi ihan karvanverran paksumpaa. Edellinen räpellys oli toteutettu kahdella erillisella vaijerilla, tuli laitettua ihan yhtenäisestä pätkästä, joten pari heikkoa lenkkiä vähempi.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #10 : 09.12.2008, 18:30:17 »
Polkupyörän vaihdevaijeri on juuri tuon 1,2mm, eikun Shimanokauppaan!

Skeba

  • Vieras
Vs: 306 - Lasinnostimen vaijeri
« Vastaus #11 : 09.12.2008, 20:06:37 »
Seuraavaksi lähestyn ongelmaa 406:ssa hyödyntäen netistä 6 eurolla ostamaani purkuosaa, josta on lasin kiinnitysmuovi rikki, muuten ehjä mekanismi.
Automaan hinta oli muuten 450 euroa, FL 406 sähkölasimekanismi.

Polkupyörävaijeri on pinnoitettua, se on liian jäykkää ja pyrkii purkautumaan auki kun saa vähän löysää, seurauksena vaijerit solmussa koneiston sisällä ja muovinen pyörä kuluu harjoilta, jolloin se vaijeri lipeää vielä helppommin pois paikaltaan. Omassani oli ilmeisesti ollut vaijeri rispautunut ja venynyt siten, että oli päässy kerääntymään pyörän reunalle ennenkuin meni poikki, ja kalvanut olkaa ja harjoja sileämmäksi.

Molemmissa päissä on jouset, jotka pitävät paketista löysät pois, mutta kun lasi on jommassa kummassa päässä, niin toinen jousi menee ehkä 20 mm kasaan ennenkuin moottori toppaa, ja sitten jäykkä pyöränvaijeri hyppäsi pois pyörältä.

« Viimeksi muokattu: 09.12.2008, 20:10:54 kirjoittanut Skeba »