Tuli tehtyä kyseinen homma, tässä vinkkejä seuraaville kokelaille:
IRROITA
Tyhjennä jäähdytysneste
Irrota akun - napa
Irrota apulaitehihna
Irrota kampiakselin hihnapyörä
Irrota jakopään suojakopat sekä jakohihna
Tue moottori alta ja irrota jakopään puoleinen kannake
Irroita jakopäässä oleva alumiininen koneen kannattimen runko
Irroita polttoaineputket suuttimien päästä sekä korkeapaine pumpulta
Irroita ECU:n liittimet sekä ruiskusuuttimien liittimet
Poista jakotukki
Irroita ilmansuodatinkotelo
Vauhtipyörän puolella on muovinen veden poistotankki, missä termostaattikin on. Löysää sen pultit ja siirrä sitä ulospäin niin paljon kuin saat. Moottorin takana on jäykkä vesiputki sen "sisällä", tarkasta moottorin takaa että se on vapaana.
Irroita vesiputket:
kaikki siitä muovisesta poistotankista, mistä äsken mainitsin
EGR:n lämmönvaihtimesta, näistä toinen menee sisätiloihin, irroita se tulipellistä
MOOTTORIN alta:
Irroita turbon tuloöljyliitin sekä paluuöljyliitin
Irroita turbon kannattimesta kaksi pulttia lohkosta
Irroita venttiilikoppa
Löysää kannenpultteja, ks vaikka alfamerista ohjeet
Irroita kaikki muut mitkä ovat kannessa kiinni.
POISTA KANSI
Tässä on apuna esim. moottorinnostin. Varo naarmuttamasta pintoja!
Irroita vanha kannentiiviste
Puhdista molemmat pinnat kiiltäviksi sekä puhtaiksi. Älä käytä metallilastaa yms. Varo myös työntämästä roskia yms. vesi/öljykanaviin!
Tarkasta kansi! Metalliviivoittimella yms. noin suoruus sekä katso ettei ole syöpymiä.
LAITA KANSI TAKAISIN
Väliin uusi tiiviste tietty. VARO NAARMUTTAMASTA PINTOJA, ahdas on!
Laita laadukkaat kannenpultit. Alfamerissa esim. kiristysohjeet.
ITSE KIRISTIN:
20nm
60nm
220astetta
Ohje löytyi kannentiivisteestä. Huomioi oikea kiristysjärjestys, ohje löytyy alfamerista tai kannentiivisteestä.
Turbon tuloöljyletkussa on pieni suodatin sisällä, puhdista se.
Muuten kasaa käänteisesti. Laita myös uusi venttiilikannen tiiviste.
Huomioi:
Kun kantta lasketaan, tarkasta, että turbon kannake menee oikeaan väliin koneen takana. Menee helposti vetoakselin väärälle puolelle.
Tarkasta muovista vedenpoistotankkia laittaessa, että koneen takana jäykkä vesiputki menee tankin "sisään". Myös tähän tankkiin uusi tiiviste ja vaikkapa vähän tiivistesilikoonia pintoihin.
Vaihda öljyt! Uudet jäähdytysnesteet sisään ja ilmaus.
Koeajolle, tarkkaile nesteiden pysyvyyttä!
TEMP_ARKISTOON