Kirjoittaja Aihe: 407 - Ulkolämpömittari  (Luettu 13056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lion-o

  • Vieras
407 - Ulkolämpömittari
« : 20.11.2008, 13:12:17 »
Arkistoitu ohje: Sivupeilien avaaminen (useita malleja)


Auto: 2005 407 1,8.

Ulkolämpötilan mittari on alkanut näyttää ihan omiaan. Pakkasellakin lämpötila on 7 ja 14 välillä. Voisiko vika olla anturissa? Missä anturi sijaitsee?

Nuudeli

  • Vieras
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #1 : 20.11.2008, 14:03:32 »
Anturi on oikean puolen sivupeilissä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #2 : 20.11.2008, 18:02:58 »
Onko sisälämpötila mahdollista saada näkymään pikkunäyttöön? Nyt lämpötila nousi 19 asteeseen, mikä viittaisi siihen, että näyttö esittää sisälämpötilaa.

Ei kai. Anturi rikki, sotkee lämmityslaitteen toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2011, 11:29:44 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #3 : 20.11.2008, 23:59:22 »
Voisikohan peilin lämmitys "raskaasti käytettynä" jossain tilanteessa vaikuttaa anturiin. Esim. jos anturi on jotenkin irti ja osa siitä on noussut esim. peilin kotelon sisään (oletan että peilin alla näkyvä osa on vain anturin päällä oleva joko irrallinen tai kiinteä kuori. Kaukaa haetttu tämä, mutta tulipahan mieleen. Jos tuntisi peilin sisäisen ja lämpömittarin anturin rakenteen niin voisi auttaa näissä arvailuissa..
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #4 : 24.09.2011, 09:36:08 »
Ulkolämpötilan mittari on alkanut näyttää ihan omiaan. Pakkasellakin lämpötila on 7 ja 14 välillä. Voisiko vika olla anturissa? Missä anturi sijaitsee?

Vanhempien 407:ssa on sama ongelma. Onko tähän ratkaisua?
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #5 : 24.09.2011, 17:46:21 »
Näyttääkö virheellistä lämpötilaa myös ajossa, vaiko paikallaan moottorin ollessa normaalilämpöinen? Monessa mallissa moottoritilan lämpö, erityisesti jäähdytinpuhaltimien käynnissä ollessa, aiheuttaa lämpimän ilmavirran anturille.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #6 : 24.09.2011, 21:00:19 »
Ovessa oleva pyöreä monitoimiliitin kannattaisi tarkistaa. Liittimien kosketinpintojen kunto on herjannut PPSsää ainakin peilivioista. Liittimen huoltoa kontaktikemikaaleilla kannattaisi harkita. Anturin ohmit / asteet voisi tehdä ref. mittauksia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #7 : 27.04.2012, 01:58:17 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 125 hv, 09/2006).

Missähän tuo monitoimiliitin sijaitsee, ts. mitä pitää purkaa?

Omassa alkanut ulkolämpömittari näyttää jonkin verran väärin. Tuo lämpömittari taitaa vaikuttaa myös ilmastoinnin toimintaan vai kuvittelenko vain? Joitain päiviä sitten näytti ulkolämmöksi viitisen astetta alle oikean ja sain pitää ilmastoinnin 18 asteessa mikä tuntui vain vähän viileältä pitkän ajomatkan lopulla.

Tänään töistä lähtiessä huomasin että näyttää selvästi yli oikean ja kabiiniin säädetty 21 astettakin tuntui vilpoisalta. Läpät toimivat; kun kokeilin maksimia niin lämpöä kyllä tuli.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #8 : 27.04.2012, 06:59:44 »
Avaamalla etuoven matkustajan puolelta. Liitin on kiinnii pikakiinnityssokalla ja hieman kikkaillen mahtuu irtoamaan. Huoltona käytännössä ovessa ja johtonipussa oleville pistokeliittimille kontaktispraytä, aluksi liittimen/pistokkeen silmämääräinen tarkastus, onko hapettumia ja lopuksi pistokkeen kytkeminen ja iroittaminen useaan kertaan  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #9 : 28.04.2012, 03:22:51 »
Tarkoitatko matkustajan etuoven "avaamisella" paneelien avausta vai ihan jokapäiväistä kahvasta avaamista? (Kuten huomaat en ole etsinut vielä kyseistä liitintä)
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #10 : 28.04.2012, 08:05:13 »
Ihan varmaan tarkoittaa oven avaamista kuin menisit autoon... siellä sarana puolella oleva johto nippu...  :)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #11 : 28.04.2012, 09:58:57 »
Siellä oven saranan ja korin välissä oleva musta mötikkä irti, purkaa ei tarvitse, kuin lukitussokka. Kannattaa merkitä tussilla merkkiviiva, niin saa pistokkeen helpoimmin takaisin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #12 : 03.06.2012, 22:50:14 »
Liitin irtosi helposti. "Lukitussokka" oli mun tapauksessa pyöreän liittimen ympärillä oleva harmaasta muovista tehty lukitusrengas. Sitä kun nosti kevyesti ylös, se samalla työnsi liitintä ulos/irti ja täysin nostetuna olikin liitin sitten käytännössä irti.

Tein liitinjumppaa ja ruiskuttelin johdossa olevaan liittimeen sähkölaitteiden kontaktispreitä. Ei auttanut. Ulkolämpömittari näyttää edelleen 22 kun ulkona noin 12. Jos näyttää likaa ja jos ongelma on johtojen liitoksissa, mitä liian suuri lämpötila-arvo mahtaa merkitä, oikosulkua vai huonoa kontaktia?

Mitä tehdä seuraavaksi?  Lämpömittarin anturista lähtee kaksi mustaa johdinta, mutta "saranaliittimessä" on paksumpia johtoja eikä mustaa. Tietääkö kukaan missä näiden välinen liitin on ja kuinka siihen pääsee käsiksi?  Oven sisälläkö?

Kuinka anturin toimintaa voisi yrittää arvioida? Ongelma on että saranan luona olevasta pyöreästä liittimestä ei ole tietoa, missä nastoissa anturin johdot ovat. Jos saan mitattua (vastusmittarillako?), onko mitään käsitystä millaisia arvoja pitäisi näyttää.

Onpa peili yllättävän monimutkainen. Oikea irroitustapa olisi ilmeisesti ollut:
- Peilin lasi irti. Ensin kääntö sähköllä niin että peilin sisäosaan tuli rako. Raosta sitten vetämällä peilin kiinnityskynnet irti. Peilissä pari johtoa, itse jätin kiinni ja varoin rikkomasta mitään.
- Seuraavaksi peilin pyöreä kääntömekanismi moottoreineen kolmella T10-kantaisella ruuville irti. Tämän johdossa myös lukitus.
- Nyt peilin takaosan värikuoren lukituskiinnikkeet ovat parhaiten näkyvissä (ei kaikki). Niitä sitten varovasti vänkäillen auki. Itse sain vain yhden poikki, alhaalla keskellä olevan. Yksi lukituskynsi tulee näkyviin peilin kääntyvän osan sisäpäässä, näkyy kun kääntää peilin ovan suuntaiseksi.
- Kun takapuoli on auki, näkyy kaikki peilin pohjamuovin takareunan lukitusnastat (kolme takana ja kaksi edessä). Pohjamuovi irtoaa kun irroittaa nuo kolme takareunan lukitusta ja taas varovasti vänkäilee.
- Nyt sitten saa anturin irti peilin pohjamuovista.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012, 22:54:22 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #13 : 04.06.2012, 07:37:56 »
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi 110.

Vaihdoin anturin katkaisemalla johdot läheltä anturia ja liitokset abiko jatkolla missä kutistettava suojus. Tuli vesitiivis kun oli vielä liimakin mukana. Kytkin johdot samoin päin kun oli alunperinkin. Ei ehkä välttämätöntä, mutta en ottanut turhaa riskiä. Onko tietoa onko anturi puolijohde- vai vastustyyppinen? Mittari näytti 12 astetta liian vähän ja tuntui sotkevan ilmastoinnin toiminnan, kun puhalsi lämmintä vaikka pyynti oli minimissä. Anturin vaihdon jälkeen ilmastoinnin toiminta muuttui loogisemmaksi. Anturin ostin motonetistä. Oli PSA:n pussissa (originaali).
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ulkolämpömittari
« Vastaus #14 : 04.06.2012, 08:17:12 »
Lämpömittari>peili. Löytyy hyllystä yksi purettu peili, laitan tarvittaessa fotoja YV:llä. Mittaan ohmit anturista jääpalapussi ja 22 astetta. Ps. ATS on purkanut peilin, että kokemusta löytyy. Samalla lonksuva kääntösarana on tiekennettavissa.   
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -