Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykiminen  (Luettu 6837 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomu

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #15 : 26.01.2009, 20:56:13 »
No niin. Aikaa on kulunut muutama viikko enkä ole ehtinyt nykimiselle paljon mitään tekemään.
Sellaisen nyt kyllä eilen huomasin, että kun menen tankkaamaan niin korkkia avatessa tankissa on oikein reilu alipaine - aiheuttaakohan menoveden syöttöhäiriöitä? Ymmärtääkseni korvausilman tuova putki on tukossa - mistäköhän ja miten sen löydän (sielä lienee myös joku suodatin?).
Ostin myös uudet tulpat. Muuten meni hyvin mutta kun Motonetin myyjä kysyi venttiililukumäärää niin enpä osannut arvata. 8 vai 16? Mistäpä minä sen tiedän? Ostin 8 venttiilisen tulpat, ei kait haittaa paljoa vaikka koneessa olisi 16 venttiiliä? Sen verran tiedän että renkaissa on yhteensä 4 ja varapyörässä yksi lisää mutta se lieneekin jo eri juttu.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #16 : 27.01.2009, 12:08:42 »
Kyllä ne tulpat kannattaisi käydä vaihdattamassa oikeanlaisiin. Ovat varsin herkkiä tulpille nämä nyky autot.

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #17 : 27.01.2009, 13:15:48 »
Sellaisen nyt kyllä eilen huomasin, että kun menen tankkaamaan niin korkkia avatessa tankissa on oikein reilu alipaine - aiheuttaakohan menoveden syöttöhäiriöitä? Ymmärtääkseni korvausilman tuova putki on tukossa - mistäköhän ja miten sen löydän (sielä lienee myös joku suodatin?).

Kyllä aiheuttaa kun paine on riittävän pieni. Taas voisi joku 406 kuski vahvistaa, mutta veikkaan että sijaitsee apukuskinpuolen lokarin sisässä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #18 : 27.01.2009, 14:25:42 »
Sytytystulppa-asiaan: Mistäpä tiedän onko koneessa 8 vai 16 venttiiliä  ???

Luettelo eri 406:n moottoreista
 
Sinun auton moottori on tod näk INJECTION XU7JP4? Näyttääkö tutulta?
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009, 14:39:30 kirjoittanut Janne L »
Audi A4 Tdi Q

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #19 : 27.01.2009, 15:20:15 »
Sytytystulppa-asiaan: Mistäpä tiedän onko koneessa 8 vai 16 venttiiliä  ???

Näet autosi tarkat tiedot Peugeot Service Box:sta valmistenumeron perusteella:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.msg114693#msg114693

Myös mm. rekisteröintitodistukseen merkitystä auton valmistenumerosta selviää moottorin tyyppi:

LFX = XU7JB (8-venttiilinen)
LFY = XU7JP4 (16-venttiilinen)
6FZ = EW7J4 (16-venttiilinen)
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009, 15:30:18 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tomu

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #20 : 27.01.2009, 21:15:21 »
Kiitoksia tiedosta.  Olen siis ostanut (mutten vielä asentanut) väärät tulpat, venttiilejä on tuplasti enemmän kuin mitä tulpilleni ostin.
Jonkin verran näytti näillä sivuilla olevan juttua bensatankin alipaineesta johtuvasta moottorin nykimisestä - luulisi maahantuojan huollon tietävän oireen ja tsekkaavan asian melkein ensimmäiseksi..... Jos huollon edustaja lukee tämän niin kommentoitko?


KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #21 : 28.01.2009, 14:11:30 »
Aika harvinainen vika taitaa kuitenkin olla kyseessä. Aiheutuuko vika sinun autossasi siitä selviää helposti kun jätät tankin korkin joksikin aikaa pois ja laitat tilalle jonkun toisen tulpan joka ei ole tiivis mutta estää veden pääsyn tankkiin. Näin alipainetta ei pääse syntymään ja nykiminen pitäisi loppua. Jos ei lopu niin vika on jossain muualla.

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #22 : 29.01.2009, 12:34:13 »
Muistan lukeneeni käyttöohjekirjasta tai jostain että höyryjenkeräyskanisteri kuuluu vaihtaa tietyn kilometrin kohdalla, olisikohan ollut 100tkm. Eli jos se tulee vaihdetuksi ajallaan niin tuskin kerkeää tukkeutua. Omassa autossa sitä ei ole vaihdettu ajallaan joten nyt 150tkm kohdalla meni lähes tukkoon. Kanisterin poiston jälkeen auto alkoi käydä rikkaalla. Saas nähdä auttaako ECUn resetointi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #23 : 29.01.2009, 13:33:13 »
Ei tuon säiliön vaihtoa ole tiettävästi ainakaan 106:n (2000), 306:n (1995) tai 405:n (1996) kohdalla merkitty huolto-ohjelmaan. On toiminut kahdessa tuntemassani tapauksessa vielä yli 230 000 km ajettuna (ainakaan ei ole havaittavia ongelmia aiheuttanut) ja ilmeisesti aika harvoin noita menee vaihtoon enemmän ajetuistakaan.

Tiedä sitten, mikä tuon säiliön tukkisi pysyvästi, kunnei sinne likaakaan pitäisi päästä ja polttoaine imeytyy sieltä imusarjaan? Ehkä pakkasella voi mahdollisesti jäätyä tukkoon, jos sinne on päässyt jotenkin kosteutta. Vai onko sisällä oleva materiaali sellaista, joka ajan myötä polttoaineen vaikutuksesta aiheuttaa tukoksia?
« Viimeksi muokattu: 29.01.2009, 13:39:23 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #24 : 29.01.2009, 16:51:13 »
Tiedä sitten, mikä tuon säiliön tukkisi pysyvästi, kunnei sinne likaakaan pitäisi päästä ja polttoaine imeytyy sieltä imusarjaan? Ehkä pakkasella voi mahdollisesti jäätyä tukkoon, jos sinne on päässyt jotenkin kosteutta. Vai onko sisällä oleva materiaali sellaista, joka ajan myötä polttoaineen vaikutuksesta aiheuttaa tukoksia?
[mutua:] Käsittääkseni tankin korvausilmaa ei oteta imusarjasta (=imusarjaan johtavaa putkea pitkin), vaan höyrykanisterissa on oma 'reikä' siihen tarkoitukseen. Eli sieltä voisi päästä pölyä kanisterin sisään. Sisään päässyt kosteus ja pakkanen taitaa kuitenkin yleensä olla se ratkaiseva tekijä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #25 : 29.01.2009, 18:01:46 »
OK, itselläni ei ole tarkempaa tietoa tuon säiliön rakenteesta, kunnen ole joutunut sitä irrottamaan. Pitänee joskus tutkia asiaa tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2016, 11:54:11 kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #26 : 29.01.2009, 19:20:23 »
Hirmu helppo testata: se oikean etupyöränkotelon muovilokari irti (taempi osa), ja katsot onko imuputki (kanisterin alapuolella) saven sisässä. Jos ei ole, ota purkki irti ja puhalla vaikka läpi. Jos ilma menee läpi, on tuo osa ok.

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #27 : 29.01.2009, 19:30:13 »
Ehka helpompi olisi kuitenkin testata avaamalla polttoainesailion korkki :) No joo... Olen samaa mielta etta kannattaa nimenomaan puhaltaa, on nimittäin inhoittavan 'makuista' sisäänhengitettynä...

Edit: kanisterin solenoidiventtiilissä on takaiskuventtiili joten sitä kautta ei mene korvausilmaa tankkiin (lähde: autodata)


tomu

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #28 : 29.01.2009, 20:11:55 »
Olenkin ajatellut odotella että auto alkaa taas nykiä (se on aika karmea kokemus) ja siinä yhteydessä hööllään korkkia. Oletan, että matka jatkuu taas rattoisasti.

Tyhmä kysymys: Mitä tapahtuu jos poraan korkkiin 3 mm reiän?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Nykiminen
« Vastaus #29 : 29.01.2009, 20:35:51 »
Reijän poraamisessa ei kait muuta vaaraa, kuin että vesi voi päästä tankkiin, mutta kuitenkin melko pieni mahdollisuus. En ole tutkinut, millainen korkki tuo alkuperäinen on, siis onko ns. hengittävä vaiko täysin tiivis. Eräs mahdollisuus tiiviin korkin kysessä ollessa olisi metsästää tuota hengittävää korkkia, josko löytyisi.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,