Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)  (Luettu 11359 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pantse

  • Vieras
Auto: 2000 406 2,0 HDi.

Polttoaineen siirtopumppu tiedetään yleisesti ks. mallin "tyyppiviaksi". Hakutoiminnolla en onnistunut löytämään tietoa pumpun vaihtamisen vaikeudesta. Joutuuko pumppua vaihtaessa irrottamaan polttoainetankin tai muuten purkamaan autoa isommin?

Onko kokemuksia kauanko vaihtotyöhön menee aikaa merkkikorjaamolla?

Avovaimon pösö hajosi hänen työpaikalleen Iisalmeen ja vietiin hinurilla korjattavaksi paikalliselle Laakkoselle ja loppulasku oli mykistävä yllätys. Puuha maksoi 932,63 euroa, josta pumpun osuus 289,5 euroa. Työstä ei oltu annettu ennakolta hinta-arviota. Laskuun on eritelty vianmääritykseen seuraavaa "Suuritöinen vaihtaa, vaatii pa-tankin irrotuksen." Jotta sellainen "pikkuhomma".

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #1 : 28.01.2009, 17:23:37 »
Riippuu vähän vuosimallista, joissakin riittää että ottaa takapenkin istuin osan pois, avaa luukun ja vaihtaa pumpun. Toissa joutuu hiukan avartamaan reikää että pumpun saa vaihdettua.

Korjaamo varmaan laskuttaa ihan vähintään tunnin tai kaksi. Aikaa menee luultavasti tunti puheineen. Työkaverille vaihdettiin merkkiliikkeessä, hinta oli jotain pumpun hinta + tunnin työ.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2011, 01:34:34 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #2 : 28.01.2009, 19:00:10 »
"Suuritöinen vaihtaa, vaatii pa-tankin irrotuksen."

Takapenkin istuinosa irti, tai farkussa se kipataan vain sivuun. Sen alta musta kuminen koritulppa irti. Tulpan alla on tankkikalusteen kiinnitysrinkula, liittimet irti ja rinkula auki niin koko kaluste on lapasessa.

Sen rinkulan avaaminen ei välttämättä ole markan juttu mutta 406:ssa ei todellakaan ole tarvetta irrottaa tankkia.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #3 : 29.01.2009, 08:50:43 »
Pumpun vaihto saattaa olla työläs. Näin kertoi Laakkonen Jyväskylän työnjohtaja muutama vuosi sitten, mutta he laskuttivat vain yhden miehen työstä, vaikka tekemässä oli kolme miestä yhtäaikaa. Vanhetessaan tankin kierteet venähtävät ja pumpun kiristysrenkaan paikalleen saaminen voi olla vaikeaa kun siellä pumpun alla oleva jousikin painaa vastaan. Tapauksessani ongelma ilmeni jo vanhaa pumppua irroitettaessa, panta ei irronnut ehjänä. Em. tapauksesta vielä kerran iso kiitos tekijöille, homme oli kiireen keskellä hienosti hoidettu.

Stanu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #4 : 29.01.2009, 12:15:01 »
Ei tarvitse ottaa tankkia pois 406ssa. Vaikuttaa kusetukselta. 

Riippuu pumpun koosta. Joissain FL-malleissa joutuu tosiaan tankkia irroittelemaan. Tai vaihtoehtoisesti suurentamaan reikää...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #5 : 29.01.2009, 12:38:38 »
Pohjapellin aukosta ei kovin paljoa tarvitse materiaalia poistaa. Huomattavasti nopeampi ja fiksumpi homma, kuin lähteä tankkia irroittamaaan.

Enkä kyllä allekirjoita tuota 'vanhetessaan...' juttuakaan ja saahan sen kauluspannan väärällä voimankäytöllä rikki - pätee ihan mihin tahansa osaan. Pumpun vaihtaa aivan mainiosti tunnissa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #6 : 29.01.2009, 16:17:46 »
Kyllä se vaihtuikin tunnissa, mutta ukkoja oli moniaita. Valaiseppa minulle kuinka voimankäytöllä saadaan se tankin kierre laajenemaan niin paljon, että uusi panta ei meinaa millään lähteä kierteille.

Tuskinpa se tankin kaulus ts. kierre-osa on turvonnut yhtään mihinkään. Tankki on HDPE muovia, joka ei muuta muotoaan hiilivedyistä.

Veikkaan, että ovat käyttäneet väärää kaulusrengasta. FL mallissa 1531 30, vanhemmassa 1531 19 (O 07967 asti), 1531 20 (alkaen O 07968). Tuo 1531 20 on halkaisijaltaan hieman pienempi kuin 1531 30.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #7 : 29.01.2009, 16:26:55 »
Tuskinpa se tankin kaulus ts. kierre-osa on turvonnut yhtään mihinkään. Tankki on HDPE muovia, joka ei muuta muotoaan hiilivedyistä.

Veikkaan, että ovat käyttäneet väärää kaulusrengasta. FL mallissa 1531 30, vanhemmassa 1531 19 (O 07967 asti), 1531 20 (alkaen O 07968). Tuo 1531 20 on halkaisijaltaan hieman pienempi kuin 1531 30.

Jos tällainen mahdollisuus on olemassa, niin joku varaosana osan ostavahan saattaa joutua saman ongelman eteen. Hyvä että asia tuli ilmi.
Kaiken kaikkiaan joku asiaksahan voi tämänkin vuoksi joutua maksamaan "väärin perustein" ylimääräistä.

Stanu

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #8 : 05.02.2009, 19:32:07 »
Työnjohtaja väittää saavansa maahantuojalta todistuksen, että homma on pitänyt tehdä juuri noin ja tämän kyseisen auton osalta kaikki muut tavat olisivat vääriä.

Noh, Laakkonen on siinä oikeassa, että tehtaan ohje lähtee tankin irrotuksesta. Muut tavat ovat "vääriä". Toki asiakkaan pyynnöstä voidaan tehdä toisin. Lähtökohtaisesti noudatetaan ohjeita. Jälkikäteen on hiukan vaikea saada korjausta asiaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #9 : 07.02.2009, 05:30:48 »
Laakkonen perustelee asiaa siten, että korin reiän isontamisesta tulee autoon sitten "pölyongelma, haju ja korin lujuus ongelma."

Kori-aukon peitelätkä on riittävän isohalkaisijanen tiivistääkseen suurennetun kori-aukon. Muistaakseni liitosvälissä on myös kuminen tiiviste. Korin lujuuteen aukon suurentamisella ei myöskään ole vaikutusta. Virallisestihan asia juridisesta näkökulmasta menee kuten Stanu tuossa mainitsi. Hinnoitteluun pätee (ts. pitäisi päteä) työlle ilmoitettu ohje-aika, jos sellainen on kohteelle annettu. Veloitus ei saisi yli 20 prosenttia (muistaakseni) tuosta ylittyä.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2009, 05:34:00 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #10 : 07.02.2009, 05:40:20 »
Onko teillä näkemystä paljonko peltiä pitää poistaa jos pumpun vaihtaa yläkautta?

Ei kovin paljoa, halkaisijassa luokkaa viitisen millimetriä. Välttämättä aukkoa ei ole tarvetta edes 'ympäri' suurentaa. Aukon vastapuolille ajoneuvon poikkisuuntaan - luokkaa 50 asteen sektorin laajennukset riittävät, jolloin pumppu-yksikön reunakauluksen saa jo ujutettua aukosta.

lanc

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #11 : 25.02.2009, 18:25:54 »
Auto: 406 GW 2,0 HDi.

Tuli vastaus kysymykseen, onko omasta vaihdettu siirtopumppu eli on. Kurkistin takapenkin alle ja märkänä/jäässä olivat paikat. Otin peitelätkän pois ja homma oli hoidettu koriaukkoa pihdeillä vääntämällä. Takaisin muotoonsa oli yritetty vääntää ja jotain tiivistemassaakin oli laitettu. Huonolla menestyksellä.

Merkkiliikkeessä työ ilmeisesti tehty, koska autossa on täydellinen huoltokirja (olen toinen omistaja), mutta eivät tietosuojaan vedoten kertoneet autolle tehtyjä korjauksia. Kehottivat ottamaan yhteyttä ed. omistajaan, mikä ei enää ole mahdollista. Eli peltiä poistamalla tai taivuttamalla toteutettu pumpun vaihto vaatii tiiviyden varmistamisen, ettei muksujen takamukset kastu. Helpompi tie kuitenkin kuin tankin irrotus.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #12 : 25.11.2010, 09:20:46 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi (automaatti, DAM 9692).

Onkos kukaan vaihtanut siihen kehtoon missä on polttoaineen määräanturikin pelkkää pumppua? Kuulemma sinne sopii jokin yleismallinen hoikka uppopumppu. Tarvikkeena koko yksikön hinta on yli 200e ja pelkkä pumppu n.60e. Lisäksi tarvikeyksikön saatavuudesta ei ollut varmuutta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #13 : 25.11.2010, 19:26:25 »
Kyllä, pumpun voi erikseen vaihtaa. Oikean osan selvittämiseksi, on katsottava autosi pumppuyksiköstä valmistaja ts. pumpun (Bosch, Pierburg, VDO) valmistaja ja tyyppi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoaineen siirtopumpun vaihtaminen (HDi)
« Vastaus #14 : 25.11.2010, 23:20:24 »
Kyllä se siinä pumppaa dieseliä kuin bensaakin. Tarvikeliikkestä sulle myydään WALBRO irtopumppu ja se käy molempiin, bensaan ja dieseliin.

Nope, dieselin siirtopumppu on eri kapine kuin bensiinimoottorien painepumppu. Eroina lähinnä rajapaineventtiilin paine-arvo ja hiiliharjojen materiaali.