Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto  (Luettu 19981 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #15 : 30.10.2007, 09:22:39 »
Vanhempaan eli 98:iin asti käyvä Valeon kenno maksaa Peugeotilla 59€.

Ymmärtääkseni Behrin kennoissa ei ole ollut sitä vuoto ongelmaa samalla tavalla kuin Valeossa mutta kannattaa aina tarkistaa kumpi siellä on.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 712
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #16 : 30.10.2007, 11:52:00 »
Vanhempaan eli 98:iin asti käyvä Valeon kenno maksaa Peugeotilla 59€.

Ymmärtääkseni Behrin kennoissa ei ole ollut sitä vuoto ongelmaa samalla tavalla kuin Valeossa mutta kannattaa aina tarkistaa kumpi siellä on.

Itselläni -96 406:ssa oli vuotava Valeo.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2011, 13:29:52, kirjoittanut Tonilind »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #17 : 30.10.2007, 18:04:48 »
Juu ei mullakaan mitään faktaa ole ton käsityksen tueksi, tuntuu vaan että yleisemmin puhutaan Valeon kennosta kun niitä vaihdellaan mutta voi olla että niitä menee yhtä lailla Behrejäkin.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #18 : 30.10.2007, 18:21:13 »
Kaitpa ne (nämä nyky schaisset ['86 505:sessa vielä alkuperäiset lämppärin ja jäähdyttäjän elementit]) yhtälailla vuotaa. Itselläni oli (mustapäätyinen) Valeon kenno ja rekisteritunnuksen perusteella sain merkkiliikkeestä viikon toimitusajalla väärän kennon, eli Behrin valmistaman. Noihin rekkarin perusteella tuleviin osatietoihin ei siten kannata luottaa.

Ennen remonttiin ryhtymistä kannattaa kurkata kennon valmistaja. Musta pääty -> valeo. Hieman pidemmät ulokkeet putkille ja vaalea pääty -> Behr.

Tässä kuva alkuperäisestä Wuotavasta Valeon kennosta:


Kuva autooni sopimattomasta Behrin kennosta:


Eli Valeossa tuo lämppärin putkille vienti on pituuldeltaan päädyssä lyhyempi. Merkkiliikkeen kautta tilatussa Behrissä ei tullut mukana minkäänlaisisia tiivisterenkaita mutta Valeon paketissa olivat mukana (helmikuu 2007).

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 712
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #19 : 30.10.2007, 22:34:23 »
Kaitpa ne (nämä nyky schaisset ['86 505:sessa vielä alkuperäiset lämppärin jäähdyttäjän elementit]) yhtälailla vuotaa.
Ennen remonttiin ryhtymistä kannattaa kurkata kennon valmistaja. Musta pääty -> valeo. Hieman pidemmät ulokkeet putkille ja vaalea pääty -> Behr.

Muistankohan sittenkin väärin. Kenno taisi olla mustapäätyinen. Vanha kenno on tallella, pitää tarkistaa viikonloppuna kun olen samalla paikkakunnallla sen kanssa, kumpi se on. Ellei sitten ole mustapäätyistä Behriä olemassa? Mutta tarkistan.
  Luulisi tuon olevan mahdollista tehdä samoin tein vähän pitävämpikin systeemi. Pitäisi vaan valaa molemmat päädyt putkiin kiinni, tms. Ei sitten tarvitsisi kuluttajien vaihdella noita muutaman vuoden jälkeen. Voiton tavoittelu on silmitöntä...toivottavasti PSA noitten uusien laatutavoitteiden (??) myötä alkaa vaatia vähän enemmän noilta osilta.

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #20 : 31.10.2007, 22:17:03 »
Miksi ei osata valmistaa autoihin lämmitys/jäähdytys kennoja niin kuin LVI alalla, ne kestää, kuparia ees taas, rivotukset kiinni ja se on siinä, ei ole tiivisteitä yms mitkä vuotaa.

Voisi autoissa panostaa samaa kuin lvi alalla. "Pinnassa" vain liitoksia, eli rakenteiden sisällä vain yhtä tavaraa.. :)

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #21 : 05.11.2007, 11:35:16 »
Aikoinaan vanhoissa pösöissä 305-505 ym. oli ihan kuparista tms. tinatut kennot ja niin vaan nekin rupes vuotamaan ajan mittaan. Oikeastaan toi 405/406 kenno on ehkä yksi parhaista sen vaihdon suhteen mitä autoissa tiedän. Useimmista autoista pitää poistaa koko kojelauta kennon vaihtoa varten. Eikä toi kestokaan aivan huono ole jos ne sen 250tkm ja yli 10v kestää. Tosin saishan ne kestävämpiäkin olla. Ilmeisesti myös aikamoisia yksilöeroja keston suhteen.

kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #22 : 24.02.2008, 18:49:01 »
Airbag ja ohjauspyörä ensin irti. Ohjauspylvään irroittamiseksi tarvitsee muistaakseni 55 kokoa olevan Torx avaimen, jonka päässä on 4,5mm reikä. Pylväs on kiinni yläpäästä kahdella erikoistorxilla,

Kuva Torx-hylsystä.

Tuosta erikoistorxista tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa, osa ei sitä mainitse ollenkaan. Onkohan tuo niin, että uudeman mallisissa 406:ssa on tuo reikäpäinen torx ja vanhemmissa on tavallinen? Näkeekös nuo kiinnitysruuvit kun poistaa sen koteloinnin ohjauspylvään ympäriltä ratin takaa? Silloinhan auto olisi vielä ajettavissa pajalle tarvittavien työkalujen hankinnan jälkeen, ettei kuitenkaan tarvisi kasata välillä.

Itsellä on kans tuo kennon vaihto edessä 2000 mallin 406:een, 2.0 EW-kone ja manuaali-ilmastointi. Mittarissa vasta 185tkm. Ehkä nuo lämpötilaerot vielä heikentävät kennoa?

--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #23 : 26.02.2008, 01:12:27 »
Tuosta erikoistorxista tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa, osa ei sitä mainitse ollenkaan. Onkohan tuo niin, että uudeman mallisissa 406:ssa on tuo reikäpäinen torx ja vanhemmissa on tavallinen?

Itsellä on kans tuo kennon vaihto edessä 2000 mallin 406:een, 2.0 EW-kone ja manuaali-ilmastointi.


Purkailin tänään vähän kojelautaa ja tuossa ainakin on tapilla varustettu "turvatorx" ohjausakselin kannattimessa. Mittasin että torxin kärkien väli oli 9mm, joten se olisi koko T50, ainakin seuraavan taulukon mukaan:  http://www.wihatools.com/Marketing/torxspec.htm.

Samalla tuli tutkittua että lämppärin kenno ei ainakaan vuoda O-renkaista, joten melko varmasti kennon pääty vuotaa. Alkuperäinen on tuollainen mustapäätyinen Valeo, minkä kuva AnttiF:n viestissä on. Pistin uutta tilaukseen Motonetiltä 64 euron hintaan ja vielä samaan pakettiin uusi paisuntasäiliön korkki. Viallinen korkkihan saattaa nostaa paineet järjestelmässä liian kovaksi ja rikkoa samantien uudenkin kennon päädyn. Muistan että aikoinaan bemareihin korkkeja läheteltiin vielä 10 vuoden ikäisiinkin takuuseen juuri tuon lämppärin kennon hajoamisvaaran takia.

Alkuperäisestä kennosta pyydettiin muuten 175,- ESS-autotalolla.
--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

kevinc

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #24 : 12.10.2008, 12:40:12 »

Ohjausakselin lukitus on neuvottu kappaleessa 10 Suspension and steering kohdassa 23.8. Siinä on sellainen valkoinen muoviklipsu, mikä painetaan sisään. Se ei montaa milliä liiku, mutta hoitaa hommansa.

Toinen huomattava asia on airbagin spiraali. Käytännössä se on selainen musta pyöreä rasia rattiakselin ympärillä ja siinä on valkoinen osoitin. Pyörien tulee olla suorassa ja valkoisen osoittimen merkissä, kun ratti asennetaan Muuten on vaara että spiraali on rattia kääntäessä toiseen suuntaan liian kireä ja menee poikki.
--
407 SW 2.2 -05
Ex: Alfa 159 SW 2.4JTDm, 607 2.2 HDi (4HX) aut., 406 GW 2.0, Audi A4 Avant 1.9TDI, Audi A6 Avant 2.5TDI, Peugeot 306 1.9TD, Opel "muna" Kadett 1.6D

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #25 : 02.12.2008, 21:31:46 »
Auto : Peugeot 406 farkku -98 ja lämppärin kenno ?? vuotaa , eli vaihto edessä . Vika on , että ei puhalla kunnolla lämmintä , vaan tulee sellainen "lehmän"-henkäys sisälle , olen vaihtanut termarin ja nesteet ja ilmannut myös järjestelmän pariin kertaan  ??? ??? Kertokaas viisaat kaikki torx-ja sun muut avaimet , mitä tarvii kennon vaihdossa !! Eli purkamaan joutuu ainakin ratin ja akselin , mitä muuta puretaan pois , jotta kennon voi vaihtaa !! Mites lämppärin kennon valmistajan tunnistaa ?? Automaa myisi behrin kennoa valmistenumeron mukaan , mutta eikö 406:ssa ole ollut myös valeon kennoa ,  näin olen jostain lukenut !! Jos joku on ottanut kuvia ko. toimenpiteestä , olisin niistäkin kiinnostunut ja kaikista neuvoista , jotta leijona saataisiin taas lämpenemään .

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 712
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #26 : 02.12.2008, 21:37:03 »
Lämmityslaitteen kennon vuotaminen ei vaikuta ihan heti lämmitystehoon, tai muuten joutuisit ajamaan kumisaappaata jalassa jalkatila täynnä pakkasnestettä. Mitäs se lämpömittari näyttää? Onnistuikohan ilmaus?

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #27 : 02.12.2008, 21:53:45 »
Lämpömittari nousee noin 90 celsiukseen ja pysyy siinä , termari on 89 -asteinen . Välillä tulee hyvin lämmintä ja välillä ei , kun tie kallistuu ja sen jälkeen tulee kylmää vähän aikaa sisään !! Jäähdytinnesteiden vaihto ns.alipaineella ei onnistunut , kun paineet karkasi jonnekin "avaruuteen". Olen ilmaillut järjestelmää ja aina tulee ilmaa jostakin tilalle . Jos kansi vuotaisi , eikö se näkyisi jo nesteiden sekoittumisena , eli öljyt ja jäähdytinnesteet sekasin ??

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 715
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #28 : 02.12.2008, 23:00:41 »
Eiköhän siellä ole ilmaa järjestelmässä sitten. Kennon vuotaminen paljastuu yleensä siitä, että lämmittimen kautta tuleva ilma haisee glykolille. Ilmasitko sekä termostaattikotelon päällä olevasta ruuvista että lämmittimen kennon letkussa olevasta ilmausruuvista?

Ja etulasien sisäpinnalle, repsikan puolelle, tulee harmaa kalvo jäähdytinnesteestä. Vuotavan kennon kyllä tunnistaa helposti.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #29 : 03.12.2008, 20:37:33 »
Dodii ja päivitystä tilanteeseen , eli edelleenkin "ilmavaivoja" :'( :'( pugissa . Olen vaihtanut nesteet ja ilmattu on useamman kerran , pugi kävi 1,5 tuntia ilmausvaiheen aikana ja aina kun sai ilmat pois , NIIN jostain tuli lisää  ??? ??? Mites oikeaoppinen ilmaus tapahtuu -98 406 1.8 16v-koneessa ?? Sisälle tuleva lämmin ilma on vain niin "haaleaa" , kun muuten pugi on toiminut oikein hyvin !! Termarikotelon ilmausruuvi ei aukea , taitaa olla jumissa.