Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)  (Luettu 17038 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wg

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #15 : 30.08.2011, 18:43:52 »
Kesä meni vaihdelaatikkoa ihmetellessä ja nyt olisi hyvät neuvot tervetulleita. Merkkiliikkeessä diagnoosi kertoi viaksi magneettiventtiilit, jotka vaihdettiin. Samalla vaihtui öljytkin. Kuinka ollakkaan vika ei sillä korjaantunut vaan edelleen laatikko pakkovaihtoi kolmoselle ja sytytti vikavalot ja tekstin. No takaisin liikkeeseen. Uusi vikakoodi  kertoikin ongelman syyksi venttiilipöydän, joka päätettiin vaihtaa. Se tilattiin ja vaihdettiin tänään paikalle. Kappas vaan, vika säilyi edelleen! Testerin mukaan paine-anturin arvot ovat kohdallaan, kaikki on niinkuin pitää, öljyt on kunnossa, laatikko on puhdas, vaihdekepin asentotunnistin on oikeassa asennossa mutta kun ei vaan ei toimi!!?? Ei tiennyt pösön helpdeskikään mikä voi olla vikana, Ruotsista olivat arvuutelleet jotain 3. pantaa tms.  Yksi laatikoihin perehtynyt kaveri ehdotti ilmamassamittarin vaihtoa, koska vikaantunut anturi voi sekoittaa ohjausyksikön toiminnan. Liikkeen mielestä sekin pitäisi olla kunnossa. Mitä ihmettä tuolle oikein pitää tehdä? Kohta on osia vaihdettu koko auton edestä mutta ei saada kuntoon. Laatikolla on ajettu n. 140tkm, koska on ilmeisesti jo vaihdettu ensimmäisen omistajan aikana kertaalleen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #16 : 31.08.2011, 05:12:50 »
Yksi laatikoihin perehtynyt kaveri ehdotti ilmamassamittarin vaihtoa, koska vikaantunut anturi voi sekoittaa ohjausyksikön toiminnan.

Kuormituksen laskentaan käytetään paljon muutakin informaatiota, kuin pelkästään ilmamäärää. Ilmamäärä-anturin vikaantuminen ei myöskään kytke vikatilaa (S ja W valot yynä pakkokolmonen).

Citroen technical training-PRESENTATION OF THE AL4 AUTOMATIC TRANSMISSION'

AUTO-DIAGNOSTIC
I - FAULT WARNINGS
The appearance of certain faults in the system causes the SPORT and SNOW warning lights to flash.
The sport and snow warning lights flash in the following cases:
• when the transmission oil is too hot (extinguish when oil has cooled),
• when the transmission oil is old (oil counter value at calibrated maximum value),
• when there is a break in the serial link between the transmission ECU and the control panel.

The "SPORT" and "SNOW" warning lights flash if there is a fault on the following components or information:
• transmission ECU,
• ECU supply,
• oil pressure sensor,
• supply to sequence electrovalves (EVS1 to EV6),
• regulation fault in main hydraulic pressure,
• multifunction switch,
• sequence electrovalves (EVS1 to EV6),
• main pressure modulating electrovalve (pressure EVM),
• converter lock-up modulating electrovalve (lock-up EVM),
• oil flow electrovalve in heat exchanger,
• main hydraulic pressure electrovalve,
• accelerator pedal not programmed,
• input speed and output speed,
• input speed and engine speed,
• output speed and engine speed,
• engine speed information,
• pedal position,
• supply to analogue sensors.

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #17 : 31.08.2011, 21:56:45 »
Tässä kohtaa voisi olla hyvä kokeilla toisella ECU: lla, tai "korjaus" ohjelmoida vanha ECU uudelleen. En ole AL4 laatikkoon kunnolla perehtynyt, mutta jos rakenne on samantyyppinen kuin ZF4 HP18, niin pannalla hoidetaan vain nelosvaihde, eli ylivaihde. Tosiaan jos paineet on ok, niin tuosta ECU: sta kannattais seuraavaksi ehkä jatkaa, vai mitä mieltä Benkku on?
Peugeot 308 Sport 1,6HDi -08, BMW E61 520d -09
Entiset:Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02 Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

wg

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #18 : 28.10.2011, 12:03:37 »
No niin, tässä vaiheessa voin paketoida tämän vaihdelaatikko-operaation ainakin tämän pösön osalta, eli laatikko saatiin lopulta kuntoon. Merkkiliikkeessä vaihdettiin siis aluksi solenoidit ja ohjelmoitiin uudestaan. Vika ei poistunut. Tämän jälkeen vaihdettiin koko venttiilikoneisto ja ohjelmoitiin uudelleen. Samalla tarkistettiin vaihteenvalitsimen asentotunnistin joka liikkeen mukaan oli ok. Lisäksi käytiin testerillä läpi anturit ym. palikat, jotka piti olla kunnossa, myös laatikon öljynpainetunnistin, josta olin 3 kertaa sanonut ja pyytänyt vaihtamaan. Merkkiliike ei suostunut vaihtamaan tunnistinta koska se oli testerin mukaan ehjä ja maahantuojan antaman vianhakukaavion mukaan sitä ei saa vaihtaa tässä vaiheessa... :o No, vika ei edelleenkään poistunut ja tämän jälkeen maahantuoja oli hampaaton ja ehdotti uutta 4500,- laatikkoa tai vanhan irrottamista, purkamista ja korjaamista. Ei vaihdettu, eikä purettu.

Pösö raahautui läheisen kunnan alueella toimivalle sepälle, joka on 15 vuotta itseoppineena korjaillut autoja. Siellä pösö pääsi peugeotin mainostekstin mukaan "kotiin jossa sinua ymmärretään". Ensiksi laitettiin vaihteenvalitsimen asentotunnistin oikeaan asentoon ja irroitettiin venttiilikoneisto joka oli merkkiliikkeessä vähän väärin asennettu ja asennettiin uudestaan ja ohjelmoitiin taas. Tällä saatiin n. puolet laatikon virheellisestä toiminnasta korjattua. Lopuksi vaihdettiin se aiemmin mainittu vaihdelaatikon öljynpainetunnistin, joka oli rikki ja joka pösön testerin mukaan oli ehjä... Koko vian aiheuttaja oli siis YLLÄTYS YLLÄTYS tämä öljynpainetunnistin! Mutta kun laatikkoon vaihdettiin liikkeessä venttiilikoneisto niin samalla laatikon toiminta vain huononi. Nyt laatikko on taas kunnossa ja kyyti mitä mainioin. Valitettavasti tämä yli puoli vuotta kestänyt episodi oli lähtölaukaus uuden auton hankinnalle ja Leijona on siirtynyt saalistamaan toiselle reviirille, kynnet taas terävinä!

Jos joku kaipailee oikeasti asiantuntevaa automaattilaatikon korjausta Keskipohjanmaan alueella, niin yhteystiedot saa YV:llä.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #19 : 28.10.2011, 14:13:50 »
Tää on niin surullista mutta totta tämänpäivän autotekniikasta ja sen osaamisesta merkkiorganisaatiossa, eikö edes tehdas tasolla osata mitään???

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #20 : 28.10.2011, 14:31:56 »
Tuskin ovat edes tehtaalta kysyneet mitään. Sinänsä tuo paine-anturin 'diagnosointi toimivaksi' kyllä ihmetyttää. Joo näyttäähän se varmaan jotain arvoja, mutta jos yhtään noita on tutkinut, niin sen kyllä poikkeavista arvoista tajunnee vialliseksi. Öljypumppu kun harvemmin vikaantuu.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #21 : 28.10.2011, 19:38:06 »
No lähinnä tästä diagnostiikasta ajattelin ettei voi tehtaalle olla ylivoimaisen vaikeaa tehdä softaa joka tunnistaa poikkeavat lukemat, mutta niin vaan tuntuu olevan.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #22 : 28.10.2011, 20:50:03 »
Merkkihuolloille pitäisi olla enemmän koulutusta tuohon testerin käyttöön. Heh. Kerran piti asiakkaan tehdä testerillä koodaukset ja päivitykset, kun merkkihuollon mekaanikko ei osannut. Ei hyvää päivää mitä touhua. Ei ole ihme että ei hyvin mene.
Peugeot 3008 hybrid

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #23 : 31.10.2011, 16:07:49 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi 110 (automaatti, DAM 9692).

Mielenkiintoinen juttu! Kiinnostaisi nähdä tuo painetunnistin ja missä kohtaa se majailee. Onko helposti vaihdettavissa? Meinaan vaan jos joskus joudun omaani korjaamaan...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #24 : 01.11.2011, 00:23:42 »
Paine-anturi löytyy vaihteiston pohjasta, kiinnitetty kahdella pultilla. Käsiksi pääset irroittamalla renkaan ja moottoritilan sivusuojan. Anturin johdin kiinnitetty pulttiklipsulla vaihteiston takapäädyn ala-osaan ja johdinliitin (vihreä) vaihteiston ohjaimen modular-liittimeen. Modular-liittimestä anturin johdinliitin irtoaa erikseen eli modular-liitin purkenee 'yksiköiksi'.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #25 : 01.11.2011, 16:39:54 »
Ok. Kiitos tiedosta. Olenkin jo anturin havainnut öljyn vaihdon yhteydessä, en vai tiennyt mikä se on.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #26 : 05.03.2013, 15:38:01 »
Paine-anturi löytyy vaihteiston pohjasta, kiinnitetty kahdella pultilla. Käsiksi pääset irroittamalla renkaan ja moottoritilan sivusuojan. Anturin johdin kiinnitetty pulttiklipsulla vaihteiston takapäädyn ala-osaan ja johdinliitin (vihreä) vaihteiston ohjaimen modular-liittimeen. Modular-liittimestä anturin johdinliitin irtoaa erikseen eli modular-liitin purkenee 'yksiköiksi'.

Mikä tämän painetunnistimen PSA numero on? En löytänyt osaa serviceboxista.

Ja kumpi se nyt on; Automatic gearbox fault vai Automatic gear fault? Itselläni tulee automatic gear fault -ilmoitus näyttöön (toivottavasti ei tule enää), ja jotkut ovat näkevinään koko vaihdelaatikon.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #27 : 05.03.2013, 16:44:55 »
PSA    2529.24
Renault   7700100009
Valeo    255500

jiipee62

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #28 : 11.03.2014, 20:03:25 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi Executive (automaatti, 315 000 km).

Mistä näkee automaatin (AL4) ohjelmaversion? Ja jatkona, mikä on uusin tai uusille venttiileille sopiva versio. Löytääkö noita päivitystiedostoja mistään, vai onko valtuutettu korjaamo ainoa paikka päivittää?

Tämän päivän hankinta minulle tuo auto, seissyt tammikuusta ajonestovaivan takia, taas ajossa. Nyt laittoi laatikon häiriölle ylämäkeen kiihdytettäessä, vikakoodia en ole vielä katsonut. Vaikuttaako pitkähkö seisonta laatikon toimintaan? Vaihteistossa oli hetkellinen vika muistissa, luistosta muistaakseni.

Jyrki

jiipee62

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #29 : 13.03.2014, 23:52:33 »
Auto sama kuin edellisessä viestissä.
No nyt sain häiriölle menon videokaapattua, just ennen näyttäis olevan aikalailla luistoa, ylin on koneen kierrosluku ja toka, öö en muista missä järjestyksessä noi oli, momentinmuuntimen, laatikon ulostulon plus joku muu, painepyynti 5,7 ja oloarvo 5,75.

Kierrokset pomppas, ja painepyynti myös, 21,0, oloarvo 11,25. Tässä kohtaa pakkokolmonen ja s plus hiutale vilkkumaan.

Nuo kaappaukset on siis saman sekunnin sisällä. Vaikkei aski saavutakkaan tuota 21,0 bar painetta näyttäisi siltä että luistelee ennen häiriötä vaikka paineet halutussa. Itse veikkaisin palaneita öljyjä(toiveajattelua :roll: ), viallista paineanturia tai pilalle poltettua laatikkoa. Liian pieni öljymäärä kai näkyisi paineen laskuna, vai saisiko pumpattua ilmansekaista jolloin voisi olla sekin. Venttilivika kai näyttäisi erilaiselta? Ehdotuksia?

Ja softaversion kelvollisuuden BW-venttiileille näkee valmistajan diagnoosiohjelmalla, siellä on suoraan rivi joka kertoo sopivuuden.

Jyrki