Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)  (Luettu 17036 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #30 : 14.03.2014, 00:03:15 »
Noiden arvojen valossa vaikuttaisi** siltä, että kytkin pyrkisi luistamaan, jota ohjaus kompensoi korottamalla painetta eli lisäämällä kytkimeen puristusvoimaa.

**Älä ota tätä absoluuttisesti oikeana päätelmänä, tarvittaisiin enemmän mittaustietoa, kuin muutama 'staattinen' arvopari.

jiipee62

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #31 : 14.03.2014, 00:28:44 »
Joo, nuo arvot on käytännössä peräkkäiset siltä hetkeltä kun pukkaa häiriön ja pienemmän pykälän. Luulisi että yrittäisi tarjota enemmän painetta jo ennen kuin menee häiriölle mutta pyynti on vain tuon vajaa 6 baaria. Toisessa kohtaa oli pyynti vähän yli 8 ja toteutunut sama. Siitä hyppäsi 21 pyyntiin josta toteutui sama 11,25 ja häiriö plus pakkokolmonen päälle.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #32 : 14.03.2014, 14:57:18 »
Jos öljyt palanu niin sehän on entinen laatikko sillon? Eikös tuo paineen säätely vialta vaikuta, vai onko solenoidit vaihdettu jo?
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

jiipee62

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #33 : 14.03.2014, 21:13:05 »
Ai niin, vikakoodina "Luistoa(Kytkin/Jarrut)", koodi 02. En tiedä onko venttiilit vaihdettu, taitavat vain antaa eri vikakoodin. Eikä ainakaan vanhemmat automaatit ole heti pilalla jos luistavat ja käräyttävät öljyt, tiedä sitten näistä nykyajan sähköaskeista. Katsotaan kun saan uudet oljyt vaihdettua mitä vaikuttaa. Eniten nyt epäilyttää tuon paineanturin toiminta. Vikaahan tuossa on kun menee vikatilaan.

Jyrki

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #34 : 14.03.2014, 21:29:22 »
Arvioni osui siis melko oikeaan. Paine-anturi vika tuo ei ole, sen sijaan kontaminoitunut öljy voi hyvinkin tuon aiheuttaa.

En usko pelkän öljynvaihdon välttämättä auttavan, vaan ehkä joutunet avaamaan ja puhdistamaan myös venttiilipöydän.

jiipee62

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #35 : 14.03.2014, 22:22:08 »
Kiitos, miten sitten oireilee viallinen paineanturi? Omassa pienessä päässäni ajattelin, että jos anturi antaa liian ison arvon->paine ei riitä ja luistaa josta vikatila päälle tuolla herjalla. Venttiilivaiva tuo ei kaiketi todennäköisesti ole? Tosin nekin vaihtaisi helposti samalla kun paketti on pöydällä... Jokatapauksessa lienee paras aloittaa parilla öljynvaihdolla, on sitten momentinmuuntimessakin puhdas öljy vaikka purkuun ja puhdistukseen päätyisikin.

jiipee62

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #36 : 15.03.2014, 12:54:26 »
Miten se paineanturi oireilee, tarjonnasta päätellen on kuitenkin kulutusosa. Noita kun on tarjolla Ebaystä lähtien tarvikeliikkeisiin, tarkoittaa yleensä että myös kysyntää on? Ja voisiko tuo mun vaiva johtua myös noista venttiileistä, vaihdosta ei ole tietoa ja ne  tai se pelkkä pääpaine olisi helppo vaihtaa jos aski on auki. Hintakaan ei iso este enää nykyään, olisiko ollut jossain neljänkympin tienoilla. PPkin kertoo askin ohjelman olevan noille uudemmille soveltuva, päivitystäkään ei tarvita.

Jyrki

kode85

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #37 : 30.03.2014, 11:56:23 »
Oisko tietoa mistä löytyisi turun seudulla tai lähikunnista magneettiventtiilien vaihtaja? Venttiilit olisi jo olemassa. Auto 2004 406 2,0hdi, 80kw, executive, diesel.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Audi A4 Tdi Q

jiipee62

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #39 : 06.04.2014, 21:43:33 »
Ai niin, vikakoodina "Luistoa(Kytkin/Jarrut)", koodi 02. En tiedä onko venttiilit vaihdettu, taitavat vain antaa eri vikakoodin. Eikä ainakaan vanhemmat automaatit ole heti pilalla jos luistavat ja käräyttävät öljyt, tiedä sitten näistä nykyajan sähköaskeista. Katsotaan kun saan uudet oljyt vaihdettua mitä vaikuttaa. Eniten nyt epäilyttää tuon paineanturin toiminta. Vikaahan tuossa on kun menee vikatilaan.

Jyrki

No niin, öljyt vaihdettu ensin kolmeen kertaan, parani huomattavasti mutta edelleen häiriölle ja "välivapaa" kakkoselle vaihtaessa. Lisäksi ilmestyi ajoittainen lukitsemattomuus. Vaihdoin vielä paineanturin, ei vaikutusta niinkuin arvelinkin. Viime viikon keskiviikkoiltana sitten öljykylki auki ja koneisto pöydälle osiksi. Puhdistus jarrukliinerillä, pienet solenoidit vaihdoin käänteiseen järjestykseen ihan vaan, paitsi sen mikä on alhaalla erikseen, ehti paikalleen ennen kun ajatus iski. Yllätyksenä tuolla on valkoisella liittimellä olevat paineensääto ja lukkoventtiilit. Softa siis uusille mustaliittimisille yhteensopiva. Olisin nuo tilannut ja vaihtanut jos olisin tiennyt. Kasauksen jälkeen vielä kolme tai neljä öljynvaihtoa, yhteensä tuosta on nyt lutrattu läpi n. 16-18 litraa öljyä, parinkympin kannussa tippa jäljellä. Ja toimiihan se taas, ainakin nämä neljä päivää menty ilman vikatilaa :D. Lukituksen toimimattomuuden aiheutti luullakseni jarrupolkimen toinen katkaisija joka välillä toimi, välillä ei, jarrupolkimen painelu ainakin herätti lukituksen. Käsittelin katkaisijan kontaktisprayllä niin alkoi vakkari toimimaan joka kerta ja häiriötäkään ei ole muutamaan päivään näkynyt.

Jyrki

kode85

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #40 : 13.04.2014, 16:25:08 »
Moi

Päädyin kuitenkin vaihtamaan, venttiilit itse. Homma onnistui hienosti noilla citroen foorumin ohjeilla. kolmisen tuntia meni, eikä pidettu kovaa kiirettä. Kaveri oli jelppaamassa. Laatikon toiminta ainakin muuttui huomattavasti pehmeämmäksi ja vikatila ei ainakaan vielä ole ilmaantunut. Täytyy vielä kertaalleen laskea muutama litra öljyä läpi.

Jyrki_406

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #41 : 20.02.2015, 18:39:30 »
Auto: 2003 406 GW 2,0 HDi 110.

Nyt olis hyvät neuvot tarpeessa. Magneettiventtiili rempan jälkeen toimi vaihteisto hyvin. Seuraavana aamuna bling ja valot alkoi vilkkumaan. Ei nollaannu vaikka akun irroitti joksikin aikaa, vaan valoshow alkaa kun laittaa virrat.  Vaihteisto ei mennyt vikatilaan ennen remonttia, luisti töksähteli vain aika pahasti.

Vaihteen asentotunnistimesta kuuluu vähän reippaampaa sirinää. Voiko tämä olla syy, mutta kun toimi remontin jälkeen kuitenkin hyvin.

Kysymys: Kannattaako asentotunnistinta rueta säätämään vai meneekö enemmän metsään?

Toinen kysymys: Jos laatikossa olisi liian vähän öljyä, esim vuodon takia niin alkaako valot vilkkumaan heti vai vasta auton käynnistämisen jälkeen? Laatikonetupuoli kuitenkin täysin kuivan näköinen.

Kolmas kysymys on että uskaltaako ajaa/hinata käynnissä korjaamolle vikatilassa?

-Jyrki

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #42 : 21.02.2015, 08:28:10 »
Epäilys on asentotunnistimen säätötarve. Itselläni meni vettä siihen kytkimeen jakaikki valot vilkkui. Ajoin auton korjaamolle ilman ongelmia ja kytkimen vaihto korjasi tilanteen. Haynesin kirjassa on sen kytkimen säätöohje.
Siitä venttiilirempasta, teitkö sen alakautta vai yläkautta, kuinka tila riittää.

Jyrki_406

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #43 : 22.02.2015, 11:19:02 »
Auto taas ajossa! Kiitos SEL vinkistä.

Eli vikatilan aiheutti vaihteenvalitsemen asentotunnistin, musta boksi laatikon päällä. Korjaus tehtiin kuitenkin avaamalla öljypohja uudestaa ja muuttamalla manuaalikaran jousilevyn paikkaa. Itse asentotunnistin jäi samaan paikkaan, kun ei uskottu sen liikkuneen työn aikana. Mitattu resistanssi lisäjohtojen kanssa N vaihteella 0,5 ohm, kun pitäisi olla 0. Pitäisiköhän asentotunnistinta pikkasen pyöräyttää? Kuitenkin pelittää ja surinaa ei tule enää vaihteet päällä.

Työ tehtiin nosturilla, joten alakautta pääsi myös tekemään. Itse en tehyt remppaa, mutta korjauskerralla mukana olleena ei vaikuttanut mahottamalta hommalta. Jäi mietityttämään olisiko riittänyt pelkän asentotunnistimen säätö? Eli kun tekee tuon venttiilijumpan ja se manuaalikara ei välttämättä asetu ihan samaan paikkaan, niin riittäisikö asentotunnistimen säätö 0 ohm N vaihteella tälläisessä ongelmatilanteessa?

Nyt sitten pitäisi vielä käydä tekemässä ohjelmistopäivitys ja sopeutus. Kun vanhat oli valkopäisillä liittimillä.

-Jyrki

Jyrki_406

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #44 : 13.03.2015, 13:26:09 »
Terve,

vaihteiston käyttäytyminen uusilla solenoideilla ja ohjelmistoversiolla on vieläkin aika "kulmikasta" ja kolahtee sekä luistelee 2 ennenkuin nappaa kiinni. Osaako joku sanoa mikä rooli on manuaalikaran asennolla. Toisinsanoen sitä pitävän jousilevyn asennolla. Sääteleekö "virtausreittejä" tai paineita? Vai onko tehtävä vaan kertoa, eteen, taakse, N, P vaihdelaatikolle ja loput hoituu ohjelmallisesti?

Jos joku tietää niin olisin kiitollinen vastauksista.

-Jyrki