Kirjoittaja Aihe: 406 - Helmapellit ruosteessa  (Luettu 58864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jepulis

  • Vieras
406 - Helmapellit ruosteessa
« : 13.05.2009, 19:55:58 »
Onkos vielä tullut muilla vastaan tämmöistä, että helmapellit on puhkiruostuneet lähes koko auton mitalta? Autokin on tietysti jo vanhan puoleinen (406 1,8 sedan -97), mutta tästä hyvästä ruosteensiedosta on vaan ollut juttua aika paljon... Vuosi sitten katsastuksessa ei mitään, ja nyt voi tökkiä sormella läpi

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #1 : 13.05.2009, 20:10:46 »
Aika harvinaiselta tapaukselta kuulostaa? Syitä voi vain arvailla: koteloiden suojaus ja pintakäsittely tehty puutteellisesti tehtaalla, puutteellinen kolarikorjaus, kolhittu helmoja ja jätetty korjaamatta/korjattu puutteellisesti, vedenpoistoaukkoja ei ole pidetty auki ja sisälle kertynyt vesi on ruostuttanut tai on porattu reiät lisäsuojauskäsittelyä varten, mutta reikiä ei ole suojattu ruostumiselta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #2 : 14.05.2009, 08:48:29 »
Eipä ole tullut vastaan ainuttakaan 406:sta jossa helmat olisi ruosteessa. Onkohan helma joskus ajettu kiinni johonkin tai sitten koko helma vaihdettu kolarikorjauksena ja suojaukset jääneet vähän puutteellisiksi? Miten se ruoste siinä helmassa on? Alasauman vieressä?

neljänollakuus

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #3 : 14.05.2009, 16:58:14 »
Itsellä ja veljellä molemmilla '97 406, omalla ajettu 273 tkm ja veljellä n.210 tkm, molemmissa helmat kuin uudet lukuunottamatta sitä lirvaketta mikä on takapyöränkotelon puolella ns. päätylätkä. Renkaan hiekkapuhallus pesee maalit pois mutta sekin vain pientä pintaruostetta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 553
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #4 : 14.05.2009, 17:01:40 »
Ei ole näkynyt eikä kuulunut vastaavaa. Tulee mieleen juuri puutteellinen korjaus mikä saattaisi olla syynä. Semmosissa 406 autoissa joissa on joku peltiin asti ulottuva kolhu saattaa olla sen kohdan ympärillä ruostetta, jos sitä ei ole korjattu. Tuon iänkään kun ei pitäisi tuollaista saada helmoissa aikaan

Itsellä ja veljellä molemmilla '97 406, omalla ajettu 273 tkm ja veljellä n.210 tkm, molemmissa helmat kuin uudet lukuunottamatta sitä lirvaketta mikä on takapyöränkotelon puolella ns. päätylätkä. Renkaan hiekkapuhallus pesee maalit pois mutta sekin vain pientä pintaruostetta.

Tuo onkin niitä ainoita kohtia missä edes saattaa olla sanottavaa kun suojaukset ovat muuten vain kunnossa
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC

Present time 2 x Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver and red

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 672
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #5 : 14.05.2009, 17:11:37 »
Mahdollisesti kolaroitu joskus tai ollut upoksissa.
Peugeot 508 & Peugeot 607

jepulis

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #6 : 15.05.2009, 16:34:51 »
Mahdollisesti kolaroitu joskus tai ollut upoksissa.

Joo sieltä alasauman vierestähän se. Kolaroinnista tai upoksissa olemisesta ei tietoa ole. Pelkääjän puolella on pieni painuma, mutta sen lähellä ei ole mitään vikaa, muuten näyttäisi olevan ihan siistit.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #7 : 15.05.2009, 17:18:44 »
406:n helmapeltejä on saatavilla alkuperäisinä varaosina Peugeotilta (todennäköisesti tehtaalta tilaamalla n. 2-3 viikossa), mutta ne ovat kalliita:

406 (1. mallisarja, helmapellit)
406 (2. mallisarja, helmapellit)

Esim. ulommat helmapellit:

7009 91, EXT SIDEMEMBER, LEFT, REPAR, 4 DOOR SALOON, 408,00 e
7010 96, EXT SIDEMEMBER, RIGHT, REPAR, 4 DOOR SALOON, 408,00 e

Tarvikevalmistajista ainakin Klokkerholm tarjoaa helmapeltejä:

http://www.klokkerholm.com/xProductCatalogue/Default.aspx

5536011, Sill (vasen)
5536012, Sill (oikea)



Fixuksen nettikaupastakin nuo löytyvät:

200-5536011, SIVUHELMA, VASEN, 4/5-ovinen Sedan, Wagon, 67,00 e:
http://www.fixusnet.fi/~G7uLx0000001/?Y999=PIF&Y104=162527&Y216=31794&Y219=&Y223=

200-5536012, SIVUHELMA, OIKEA, 4/5-ovinen Sedan, Wagon, 67,00 e:
http://www.fixusnet.fi/~XEaPx0000001/?Y999=PIF&Y104=162528&Y216=31794&Y219=&Y223=

Vaihtoehtoina on siis ostaa korjauspellit Peugeotilta tai tarvikeliikkeestä, teettää jollain tavalla vastaavat pellit alan liikkeessä tai paikata vanhoja.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2010, 08:40:24, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Karvis

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #8 : 15.05.2009, 20:49:36 »
Sitähän minäkin, mutta turha se on "asiantuntijan" kanssa alkaa vänkäämään, kun itse en löytänyt netistä mistään mainintaa.
Mutta kiitokset tästä, täytyy olla automaahan yhteydessä, ja miettiä mitä asialle tekee.

Jos vähänkään osaat itse tehdä tai joku tuttu tekee, niin käy paikallisella metallipajalla ja pyydä kanttaaman pellistä sopivat palaset. Hinta ei päätä huimaa ja tulee ihan hyvä niinkin.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #9 : 19.05.2009, 18:56:32 »
Saattaa hyvinkin olla, että noissa korjauspelleissä tulee oven "karmit" mukana. Aikoinaan jouduin vaihdattamaan p11 primeraan helmapellin ja sen mukana tuli tosiaan oven kehyksetkin ja hinta oli sen mukainen.

Ei tule karmeja vain pieni pätkä tolppaa, hinta on kyllä aika huima mutta peltiosissa niin monesti on. Esim takalokasuoja maksaa moneen malliin aikalailla.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 275
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #10 : 19.05.2009, 19:04:42 »
Onko kellään käsitystä miten nuo pellit tehdään?

Mietin vaan, että jos pitää prässimuotit tehdä, niinkuin vissiin pitää, niin tuleehan siitä aika lailla kuluja. Varaosana takalokasuojia ei kuitenkaan mene läheskään niin paljon kuin kyseisiä autoja on mennyt.

Kyllä ne ihan samalla prässäämällä tehdään kuin autojen muutkin pellit. Valtavat talon kokoiset prässit jyskyttää suoraa peltiä muottien välissä ja lopputulos on uskomattoman siisti ja suora peltiosa, mikä milloinkin. Todennäköisesti peltejä on tehty tuotannon aikana riittävästi varastoon tai sitten niitä tehdään tarvittaessa aina lisäerä. Viimeksi kun tehtaalla kävin niin prässillä muistaakseni tekivät juuri 308:n takalokasuojaa varaosaksi. Normaalisti 308:n koko kylki osa on samaa peltiä mutta varaosaksi tehtiin pelkkää takalokasuojaa.

Alkuperäiset on vielä laadultaan aivan toista maata kuin tarvikkeet, tarvike osat ei ole koskaan sinkittyjä ja niiden sopivuus on ihan mitä sattuu.

Tarviketehtaat siis ilmeisesti joutuvat teettämään itselleen muotit päästäkseen mukaan kuvioihin.

Tai ostavat tehtaan käytetyt ja kuluneet siis toleransseiltaan kasvaneet muotit ja jyskyttävät niillä sitten vuosi tolkulla välittämättä kulumisesta tms. seikoista. Monestihan tarvikeosissa nimenomaan terävät kulma paikat ovat ihan p:stä. Muotti kuluu niistä kohdin mutta kun ei laadusta juurikaan välitetä niin lopputulos on mikä on.

Klokkerholmin pintakäsittelystä saa hyvin sen kuvan että ainakaan sinkkiä siellä ei käytetä. Tuskin olisi iso kuluerä jos raakapelti olisi lähtökohtaisesti sinkittyä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #11 : 19.05.2009, 21:56:02 »
Alkuperäiset on vielä laadultaan aivan toista maata kuin tarvikkeet, tarvike osat ei ole koskaan sinkittyjä ja niiden sopivuus on ihan mitä sattuu.

Tässä tietoa Klokkerholmin peltiosien pintakäsittelystä:

http://www.klokkerholm.com/produkt_a_gb.asp?pg=2&sub=1
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

wiltsu888

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #12 : 19.05.2009, 22:06:28 »
Auto: 1998 496 2.0 ST

Itse olen kanssa ihmetellyt, kun kuulemani mukaan 406 sietää hyvin ruostetta, niin itellä on kaikkien ovien puolesta välistä alaspäin pientä siis aivan pientä ruostepistettä täynnä, ei näy pitkälle mutta pestessä läheltä katsottaessa selvästi huomattavissa. Läpi ruostuneita tai isoja ruosteplänttejä ei näy.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 786
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #13 : 19.05.2009, 22:26:25 »
Kyse voi olla maalipinnalle kiinnittyneestä ruostuvasta materiaalista, esim. nastapölystä tms., joka lähtee usein irti kevyesti raaputtamalla tai vahaamalla. Kannattaa puhdistaa pois ennen kuin syöpyy maalin läpi ja aiheuttaa ruostumista.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

armand

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #14 : 23.05.2009, 10:28:46 »
Kyllä Pösö ruostuu samanlailla kuin tavallinenkin auto, kunhan vain osataan huolehtia ruostumiselle oikeat olosuhteet. Näin nelisen vuotta sitten ostattelureissulla vm -98 406:sen, johon oli vaihdettu molemmat helmat, ja iso paikka pohjapalkissa taaimmaisen alatukivarren edessä!  Lienee noissa ollut kohtuullisen pitkä puhkiruostumattomuus takuu aikanaan?