Kirjoittaja Aihe: 406 - Helmapellit ruosteessa  (Luettu 105583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #120 : 28.02.2011, 22:01:21 »
Helmojen takaosat siitä takarenkaan etuosasta ovat paljaina tai oikeammin alkavassa ruosteessa, samoin tunkin nostokohdat ja ainakin oikean puoleinen helman etureuna roiskeläpän alta josta maali ja rypyläinen massa on lohkeillut jo aika näkyvästi. Tuon alusen arvioisin johtuvan muhineesta liasta siellä raoissa ja huonosta puhdistuksesta auton käytön alkupäässä (firman autot ajettaneen vain pesurin läpi eikä pyöräkoteloita varmaan liikoja huuhdella). Kuinka vaan niin heikommalle vaikuttaa tämä yksilö vai sanoisko korimalli kuin pre fl jossa ainut ruoste oli vain toisen helman takaosassa. Ikäähän sillä oli 1998 ja 208 000 km. Tästä pitäisi korjata takaovien alasaumatkin, konepelti on kysymysmerkki tekeekö sille mitään
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #121 : 01.03.2011, 13:23:55 »
Helmojen takapäät ovat varsin kovilla (=hiekkapuhalluksessa) kun eturenkaista lentävät kivet osuvat useimmiten juurikin tuonne helman takaosan kohdille. Kuluminen on sitä nopeampaa mitä enempi ajetaan hiekkateitä, hiekotettuja teitä ja mitä lyhempi kuraläppä etupyörän takana on.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #122 : 01.03.2011, 18:15:25 »
Tästä huolimatta en ole nähnyt yhdessäkään 406:ssa helmojen pinnoitteen puhkeavan eturenkaiden kiveniskuista. En edes yli puoli miljoonaa ajetuissa yksilöissä.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #123 : 12.03.2011, 14:52:06 »
Näin viime viikolla viimeisen päälle siistissä kunnossa olevan 406:n vuosimalli jotain 96-98 välillä, ajattelin sitten että koitanpa piruuttani helmat kun on niin hienosti pidetty auto, vaalea sisusta ei uutta hävennyt eikä muukaan ulkokuori. No kuinka ollakkaa molemmat helmat keskeltä pullistuneet pistehitseistään ja repsikan helmaan hitsattu uutta peltia takaosaan n.50cm ja vieläpä aika tökerösti. Eli edes huolellinen pitäminen ja vähäiset ajokilometrit ei tätä ongelmaa näytä poistavan.

406:t ois koriltaan hienoja vehkeitä jos tätä ongelmaa ei olis.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #124 : 12.03.2011, 17:46:20 »
Syynä on se helman elastomeeri pinnoite, joka ei ole hyvin sinkityssä pellissä kiinnipysyvä. Pinnoite on siis vedetty suoraan sinkitylle pellille ja kosteus pääsee aikaamyöden pinnoitteen ja helmapellin väliin.

komiaris

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #125 : 13.03.2011, 00:02:07 »
Ei ole omassa puoli miljoonaa ajetussa kyseistä vikaa, ja vuosimalli on -97

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #126 : 13.03.2011, 13:10:37 »
Syynä on se helman elastomeeri pinnoite, joka ei ole hyvin sinkityssä pellissä kiinnipysyvä. Pinnoite on siis vedetty suoraan sinkitylle pellille ja kosteus pääsee aikaamyöden pinnoitteen ja helmapellin väliin.

Edelleenkään vika ei ole siinä pinnoitteessa, se pelti on täysin ehjä ulkopuolelta. Ruostuu sisäpuolelta kuten täällä on moneen kertaan kirjoitettu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #127 : 13.03.2011, 13:32:14 »
Kaverin hyvin pidetty 406 sedan vm.1997, kylmässä autotallissa säilötty ja vain 120000 km ajettu. Katsastusmies puhkoi helmat takapyörien etupuolelta. Olen satavarma, että jos olisi ruostesuojannut auton uutukaisena, niin ei tarvitsisi nyt hitsailla (varsin ikävää puuhaa) pellinpaloja helmoihin  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #128 : 13.03.2011, 13:40:18 »
Täällä ainakin ehjältä vaikuttava 406 sedan reilu 90tkm ajettu -98 uutena ruostesuojattu. Helmojen ruostesuojauksen laadusta ei kuitenkaan varmuutta... täytyy tutkia joskus.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #129 : 13.03.2011, 13:42:28 »
Edelleenkään vika ei ole siinä pinnoitteessa, se pelti on täysin ehjä ulkopuolelta. Ruostuu sisäpuolelta kuten täällä on moneen kertaan kirjoitettu.

Kyllä noinkin, mutta ulkoa päin nostokorvakkeiden kohdilta lähteneitä, on myös aika monessa vastaantullut.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #130 : 13.03.2011, 14:07:22 »
Tunkilla nostaminen eräs syy, kun pistekuorma ja aiheutuva väähtymä halkeisee kovettuneen pvc-muovin. Tuon ruostesuojatun 406sen kotelot olisi mielenkiintoista tutkia tähystimellä. 407sta ei ole (vielä) raportoitu vastaavaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #131 : 13.03.2011, 19:43:00 »
Kaikista omistani on nostokorvien kohdalta massa vaurioitunut mutta mitään ei ole siitä lähtenyt etenemään, kuitenkin kaikissa helma keskeltä pistehitsien ympäriltä pullistunut ja takaa paperin ohut. Tossa farmarissani helma on täysin virheetön ulkoapäin paitsin noissa tunkin kohdissa pientä jälkeä ja kuitenkin sen pellin saisi melkein sormin painettua sisään, ruostunut sisältäpäin niin ohueksi.

Kun helman avaa sieltä löytyy n.2-3litraa ohuenohutta maantiepölyä joka on sedimentointunut melkein sementiksi kosteuden vaikutuksesta.

PösöRotta

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #132 : 27.04.2011, 10:59:21 »
Auto: 1998 406 2.0 ST

Omassa jellonassa kuskinpuolen helma päistä, ja keskeltä puhki ruostunut. Toki oli odotettavissa, Että jossain vaiheessa joutunnee hitsailemaan kun katseli edellisen omistajan korjauspalan jälkeä. Taidanpa siis vaihdattaa kerralla koko helman ei ainakaan sitten ole pelkoa, Että vanhaan helmaan jää muutama kytemis pesäke.
Riippuen paikasta minne vie huoltoon nii voisi koittaa pyytää päästä "apupojaksi" ja räpsiä kuvia hope so!

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #133 : 26.06.2011, 17:45:27 »
Omassa 170tkm ajetussa taitaa olla helmat täynnä vettä kun helmassa on vesitippoja ja maassa aina märkiä länttejä.

Huomasin märän maantieajon jälkeen jostain takarenkaan etupuolelta valuvan vettä aika tavalla maahan kun auto oli heti sen jälkeen keula vähän ylöspäin parkkeerattuna. Ajattelin sen tulevan lokarin takapuolelta vaan kun sitä valui niinkin paljon ja tasaisesti niin saattoi se tulla muualtakin
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #134 : 26.06.2011, 22:16:35 »
Mulla tulee tippoja takarenkaan etupuolelta sekä eturenkaan takapuolelta. Repsikan puolelta ei tuu.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99